Kovaa savutusta kylmänä 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

9-5 Vm. 2000 2,3 t Savuttaa aika reilusti kylmäkäynnistyksessä. Savu katoaa kyllä parin sadan metrin ajon jälkeen, eikkä savuta sen jälkeen. Ei savuta juuri lainkaan esim. kuivasta tallista käynnistettäessä. Lämmin talli=ei lainkaan savua.
Turbo vaihdettu n. 15 tkm sitten. Avasin kobran ja kokeilin roottoria. Ei yhtään klappia. Sattuisko jollain olemaan ajatuksia, mistä vois alkaa hakemaan moista vikaa? Kiitos etukäteen.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja suapas »

Olisko huohotinsydeemi tukossa/jäässä... :roll: Jos viinalla ajelet, niin "savutus" on normaalia, vesihöyryä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Ihan tavallisella vihreällä 95-oktaanisella ajelen. Nytkin oli +2 astettaa ammulla kun starttasin, niin tuli aika iso sininen savupilvi, mikä hävisi heti, kun moottori hiukan lämpeni.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

avaapa venakoppa ja tsekkaa siellä olevan kahden "pillin" kunto,veikkaan että kuntoluokitus on "tukossa"

edit

niin ja käy tosiaan läpi huohotussydeemi letkut,takaiskuvenat,nipat jne...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
kurakaari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:52
Paikkakunta: lahti

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja kurakaari »

Mulla savutti kylmänä ison sinisen pilven. Irrotin venttiilikopan ja toinen huohotin putki oli karstasta täysin tukossa. Rassasin sen vaijerinpätkällä puhtaaksi. En olisi uskonut , mutta savutus hävisi täysin. Autossa mitsun turbo ja kilometrejä 285000km.


Ilmoita tämä viesti
mienkoiv kirjoitti:avaapa venakoppa ja tsekkaa siellä olevan kahden "pillin" kunto,veikkaan että kuntoluokitus on "tukossa"

edit

niin ja käy tosiaan läpi huohotussydeemi letkut,takaiskuvenat,nipat jne...
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Itse kävin kaikki nämä asiat läpi eikä auttanut, kone paskana. Joten varaudu siihenkin :D
Paljonko on kilometrejä autossa itsellä on noin 300 000
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Se on mennyt n.240 000 km. Huohotinpäivitys on tehty n.60.000 sitten, samoin koko jakopään osat ja Turbo. Pitää käydä läpi ensin nuo 'halvemmat' jutut ja sitten muuta. Laakeriääniä ei kuulu ja öljyn kulutus on sellaista, että vajenee puoleen väliin 3-4 tuhannen ajolla. Mitä oli sinulla hajalla, kun koko rempan jouduit tekemään?

Kiitos kaikista vastauksistanne
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

en ole vielä ehtinyt konetta avaamaan :D
Olen kyllä jo noin vuoden aikonut näin tehdä :oops:
mutta perusjutut ovat kunnossa joten oletan että autossani on vain tämä "ominaisuus" joka näissä moottoreissa on. eli männänrenkaat ovat "väsyneet" ja eritoten öljyrenkaat joten puhaltaa sitä kautta palotilaan ja palaa.

Kone auki ja uudet laakerit ja männänrenkaat ja kannen koneistus.
Eiköhän se noilla sitten taas mene jonkun satatuhatta.
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

Mulla on vielä sellanen juttu sen autoni kanssa, että se ei savuta kuivalla kesäpäivänä, tai, jos lohkolämmitin on ollut päällä. Hiukan mietityttää koko homma.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

sama täällä, taitaa liittyä lähinnä tuohon katalysaattorin lämpötilaan ja toki myös koneen lämpötilaan..

kokeileppa lämpimällä moottorilla auto paikoillaan polkaista kunnolla kaasua jonnekkin tuonne 5000-6000 rp/m paikkeille niin varmaan huomaat mistä öljy tulee pihalle :o

Onhan näitä samoja vinkeitä muissakin kuin saabeissa joten sinänsä ei mitään uutta auringon alla.
Riipe
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 17:09
Paikkakunta: Pori

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja Riipe »

mul kans lykkää sinistä aamusti noin 10sekkaa. avasin tuon venttiilikopan
ja toinen pilli oli tukos.

mulle ei oikein avautunut noitten pillien tehtävä kun kumminkin ilma kulkee tuosta isosta
reiästä kun kokeilin puhaltaa ja imeä kannen vielä ollessa paikoillaan.

huomen näkee vaikutuksen kun on vielä yön yli lämpimäs tallis.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja Pola »

No ei kuule avautunu itellekään, nehän tulee tuosta kotelosta joka on toisesta päästä täysin avoin. Heitin pillit kuikkaan, eipähän tukkeudu.
#3272
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Eilen otin irti venttiilikopan, ja toinen pilli ihan tukossa ja toinen lyhyeltä matkaa. Mitsu kaapin pällä odottas garretin tilalle pääsyä. Ei ollut kompuran jälkeen putki pahasti öljyssä. Katotaan jospa pölläytykset lopus kylmänä. Huomas tuon jo öljynkulutuksena muutenkin.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

saabistiruotsi kirjoitti:Laakeriääniä ei kuulu ja öljyn kulutus on sellaista, että vajenee puoleen väliin 3-4 tuhannen ajolla. Mitä oli sinulla hajalla, kun koko rempan jouduit tekemään?
Oma saappikin pölläytteli sekä sinistä käynnistettäessä ja mustaa kiihdyttäessä. Savutus ei ollut jatkuvaa vaan tuntui enemmänkin vaihtelevalta. Lopulta päätin selvittää asian, koska bensakone vaikutti lähinnä nokivasaralta.

Savuttelun syynä oli kahdessa sylinterissä jumissa olleet männän renkaat. Periaatteessa pikkuvika mutta kun korjaamiseksi pitää koko moottori irrottaa ja kunnostaa, niin 210 tkm:n huollon kanssa sai pulittaa lystistä 4200€. Ei voinut kun nauraa!
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

odotapa huomiseen.
siihen mennessä joku tekijämies on vastannut sinulle,että hölmö..ne renkaat saa vaihdettua pakoputken kautta,kunhan auton vaan saa nosturille!
ja että Auto-Hevonperseensuo Ky. tekee ton 300€ :lla.
Siellä on töissä yks Jari ja se on ollu ruotsissa Maraboulla ja Saabilla töissä.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin