Kovaa savutusta kylmänä 9-5
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Kovaa savutusta kylmänä 9-5
9-5 Vm. 2000 2,3 t Savuttaa aika reilusti kylmäkäynnistyksessä. Savu katoaa kyllä parin sadan metrin ajon jälkeen, eikkä savuta sen jälkeen. Ei savuta juuri lainkaan esim. kuivasta tallista käynnistettäessä. Lämmin talli=ei lainkaan savua.
Turbo vaihdettu n. 15 tkm sitten. Avasin kobran ja kokeilin roottoria. Ei yhtään klappia. Sattuisko jollain olemaan ajatuksia, mistä vois alkaa hakemaan moista vikaa? Kiitos etukäteen.
Turbo vaihdettu n. 15 tkm sitten. Avasin kobran ja kokeilin roottoria. Ei yhtään klappia. Sattuisko jollain olemaan ajatuksia, mistä vois alkaa hakemaan moista vikaa? Kiitos etukäteen.
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
Olisko huohotinsydeemi tukossa/jäässä... Jos viinalla ajelet, niin "savutus" on normaalia, vesihöyryä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
Ihan tavallisella vihreällä 95-oktaanisella ajelen. Nytkin oli +2 astettaa ammulla kun starttasin, niin tuli aika iso sininen savupilvi, mikä hävisi heti, kun moottori hiukan lämpeni.
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
avaapa venakoppa ja tsekkaa siellä olevan kahden "pillin" kunto,veikkaan että kuntoluokitus on "tukossa"
edit
niin ja käy tosiaan läpi huohotussydeemi letkut,takaiskuvenat,nipat jne...
edit
niin ja käy tosiaan läpi huohotussydeemi letkut,takaiskuvenat,nipat jne...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
Mulla savutti kylmänä ison sinisen pilven. Irrotin venttiilikopan ja toinen huohotin putki oli karstasta täysin tukossa. Rassasin sen vaijerinpätkällä puhtaaksi. En olisi uskonut , mutta savutus hävisi täysin. Autossa mitsun turbo ja kilometrejä 285000km.
Ilmoita tämä viesti
Ilmoita tämä viesti
mienkoiv kirjoitti:avaapa venakoppa ja tsekkaa siellä olevan kahden "pillin" kunto,veikkaan että kuntoluokitus on "tukossa"
edit
niin ja käy tosiaan läpi huohotussydeemi letkut,takaiskuvenat,nipat jne...
saab 9-5 2.3t vm.2001 autom.
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
Itse kävin kaikki nämä asiat läpi eikä auttanut, kone paskana. Joten varaudu siihenkin
Paljonko on kilometrejä autossa itsellä on noin 300 000
Paljonko on kilometrejä autossa itsellä on noin 300 000
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
Se on mennyt n.240 000 km. Huohotinpäivitys on tehty n.60.000 sitten, samoin koko jakopään osat ja Turbo. Pitää käydä läpi ensin nuo 'halvemmat' jutut ja sitten muuta. Laakeriääniä ei kuulu ja öljyn kulutus on sellaista, että vajenee puoleen väliin 3-4 tuhannen ajolla. Mitä oli sinulla hajalla, kun koko rempan jouduit tekemään?
Kiitos kaikista vastauksistanne
Kiitos kaikista vastauksistanne
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
en ole vielä ehtinyt konetta avaamaan
Olen kyllä jo noin vuoden aikonut näin tehdä
mutta perusjutut ovat kunnossa joten oletan että autossani on vain tämä "ominaisuus" joka näissä moottoreissa on. eli männänrenkaat ovat "väsyneet" ja eritoten öljyrenkaat joten puhaltaa sitä kautta palotilaan ja palaa.
Kone auki ja uudet laakerit ja männänrenkaat ja kannen koneistus.
Eiköhän se noilla sitten taas mene jonkun satatuhatta.
Olen kyllä jo noin vuoden aikonut näin tehdä
mutta perusjutut ovat kunnossa joten oletan että autossani on vain tämä "ominaisuus" joka näissä moottoreissa on. eli männänrenkaat ovat "väsyneet" ja eritoten öljyrenkaat joten puhaltaa sitä kautta palotilaan ja palaa.
Kone auki ja uudet laakerit ja männänrenkaat ja kannen koneistus.
Eiköhän se noilla sitten taas mene jonkun satatuhatta.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
Mulla on vielä sellanen juttu sen autoni kanssa, että se ei savuta kuivalla kesäpäivänä, tai, jos lohkolämmitin on ollut päällä. Hiukan mietityttää koko homma.
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
sama täällä, taitaa liittyä lähinnä tuohon katalysaattorin lämpötilaan ja toki myös koneen lämpötilaan..
kokeileppa lämpimällä moottorilla auto paikoillaan polkaista kunnolla kaasua jonnekkin tuonne 5000-6000 rp/m paikkeille niin varmaan huomaat mistä öljy tulee pihalle
Onhan näitä samoja vinkeitä muissakin kuin saabeissa joten sinänsä ei mitään uutta auringon alla.
kokeileppa lämpimällä moottorilla auto paikoillaan polkaista kunnolla kaasua jonnekkin tuonne 5000-6000 rp/m paikkeille niin varmaan huomaat mistä öljy tulee pihalle
Onhan näitä samoja vinkeitä muissakin kuin saabeissa joten sinänsä ei mitään uutta auringon alla.
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
mul kans lykkää sinistä aamusti noin 10sekkaa. avasin tuon venttiilikopan
ja toinen pilli oli tukos.
mulle ei oikein avautunut noitten pillien tehtävä kun kumminkin ilma kulkee tuosta isosta
reiästä kun kokeilin puhaltaa ja imeä kannen vielä ollessa paikoillaan.
huomen näkee vaikutuksen kun on vielä yön yli lämpimäs tallis.
ja toinen pilli oli tukos.
mulle ei oikein avautunut noitten pillien tehtävä kun kumminkin ilma kulkee tuosta isosta
reiästä kun kokeilin puhaltaa ja imeä kannen vielä ollessa paikoillaan.
huomen näkee vaikutuksen kun on vielä yön yli lämpimäs tallis.
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
No ei kuule avautunu itellekään, nehän tulee tuosta kotelosta joka on toisesta päästä täysin avoin. Heitin pillit kuikkaan, eipähän tukkeudu.
#3272
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
Eilen otin irti venttiilikopan, ja toinen pilli ihan tukossa ja toinen lyhyeltä matkaa. Mitsu kaapin pällä odottas garretin tilalle pääsyä. Ei ollut kompuran jälkeen putki pahasti öljyssä. Katotaan jospa pölläytykset lopus kylmänä. Huomas tuon jo öljynkulutuksena muutenkin.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
Oma saappikin pölläytteli sekä sinistä käynnistettäessä ja mustaa kiihdyttäessä. Savutus ei ollut jatkuvaa vaan tuntui enemmänkin vaihtelevalta. Lopulta päätin selvittää asian, koska bensakone vaikutti lähinnä nokivasaralta.saabistiruotsi kirjoitti:Laakeriääniä ei kuulu ja öljyn kulutus on sellaista, että vajenee puoleen väliin 3-4 tuhannen ajolla. Mitä oli sinulla hajalla, kun koko rempan jouduit tekemään?
Savuttelun syynä oli kahdessa sylinterissä jumissa olleet männän renkaat. Periaatteessa pikkuvika mutta kun korjaamiseksi pitää koko moottori irrottaa ja kunnostaa, niin 210 tkm:n huollon kanssa sai pulittaa lystistä 4200€. Ei voinut kun nauraa!
Jarru on vauhdin surma!
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Re: Kovaa savutusta kylmänä 9-5
odotapa huomiseen.
siihen mennessä joku tekijämies on vastannut sinulle,että hölmö..ne renkaat saa vaihdettua pakoputken kautta,kunhan auton vaan saa nosturille!
ja että Auto-Hevonperseensuo Ky. tekee ton 300€ :lla.
Siellä on töissä yks Jari ja se on ollu ruotsissa Maraboulla ja Saabilla töissä.
siihen mennessä joku tekijämies on vastannut sinulle,että hölmö..ne renkaat saa vaihdettua pakoputken kautta,kunhan auton vaan saa nosturille!
ja että Auto-Hevonperseensuo Ky. tekee ton 300€ :lla.
Siellä on töissä yks Jari ja se on ollu ruotsissa Maraboulla ja Saabilla töissä.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179