GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Minulla ollu nyt paikoillaan n. 11 tkm tuo motonetin 15-1623 toyota/jenkkisuodatin ja ens viikonloppuna menee samanlainen uusien öljyjen kera :D . Tähän asti alkuperäinen tai vastaavan kokoinen tarvikesuodatin alkanut vinkumaan ja viheltämään n. 6-8 tkm kohdalla kerta toisensa jälkeen :( ja tästä vihellyksestä ei siis tietoakaan tämän ison toyotan suodattimen kanssa :D . Öljynsuodattimen jalasta piti parin millin kanttiinsa oleva pala lohkasta pois, että tuon suodattimen sai paikalleen ilman kahnausta, mutta se oli parin minuutin homma :) .

Ei siinä alkuperäisen kokoisessa suodattimessa varmaan mitään muuta vikaa kuin, että liian pieni suodattamaan huohotin vikojen ja ensimmäisten omistajien noudattaman 30tkm öljynvaihtovälin aiheuttaman piki, joka koneeseen kertynyt. Itse olen tosin päästellyt viimeiset reilut 110tkm etanolilla, niin se varmaan vauhdittaan pien irtoamista ja suodattimen tukkeutumista.

Kiitokset heille, jotka näkivät vaivaa kaivaa näitä isompia vaihtoehtosuodattimia tuon pikkuruisen vakiosuodattimen tilalle :D .
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

Mann W 730/1 ollu mulla käytössä. Pakoputken tukiraudan joutuu löysäämään, että mahtuu, mutta rauta mahtuu paikoilleen kun suodatin on paikoillaan.
ääni on voimaa
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mulla alkoi kanssa mätänetin alkup. Saab/GM suodatin ilmeisesti vonkua kylmällä koneella, kovilla pakkasilla. Vaihdoin öljyt ja Mannin tilalle. Hiljasta on ollut sen jälkeen, 6tkm taitaa olla Mannilla nyt kilsaa, alkup. suodattimeen kertyi se vajaa 10tkm ennen ulinaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
just_igor

Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

Viesti Kirjoittaja just_igor »

nykyään monista öljysuodattimista jopa alkuperäisistä ja merkkisuodattimista myös poistetaan ylipaine venttili joka sijaitsee suodattimen sisällä. Joka aukeaa paineen noustessa liikaa tai suodattimen vaurioiduttua. Sen tunnistaa siitä kun katsoo suodattimen sisään sieltä pohjalta näkyy jousijärjestelmä. Käytän itse boshin suodattimia sillä niissä tämä venttiili on. Kerran mainannut tulla moottorivaurio sillä suodattimessa ei ollut tätä venttiliä. Onneksi öljynpainevalo pelasti.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

99T16 kirjoitti:Mann W 730/1 ollu mulla käytössä. Pakoputken tukiraudan joutuu löysäämään, että mahtuu, mutta rauta mahtuu paikoilleen kun suodatin on paikoillaan.
Tuossa on huomattavasti suurempi ohivirtausventtiilin avautumispaine, kuin W 712/80:ssa, joka Saabiin tarkoitettu. 2,50 vs 0,80 bar. Mihin se sitten vaikuttaa onkin toinen juttu.
Esim M-filterillä sama malli käy Fordin cvh-koneeseen ja saabiin, mutta Mann:illa omat mallit, joiden ero on avautumispaine 1,00 vs 0,80 bar.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1429
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Hiljaista on ollut tässä ketjussa - miten lienee suodatinjaloissa :D .

Kolkissa alkoi puolivälissä käyttöikää (5000 km) kylmäulina alkuperäisessä GM-suodattimessa. Tänään vaihtui uuteen samanlaiseen (taas oli Motonetin myyjällä kumma ilme, kun otin kaksi laatikollista tulppia ja 5 suodatinta) ja ulina poistui - ainakin tallissa käynnistäessä. Irroitettua suodatinta kun heilutteli, niin sisäputki, se reikäinen, heilui ja kolisi suodattimen sisällä - mahtaisiko tämä olla ulinaan syynä myöskin. Uudessa ei ollut mitään irrallaan. Tämä taisi olla toinen uliseva tapaus minulla.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ulinamalleja tulee edelleen tasaiseen vastaan, jotkut tarvikkeet ovat vollottaneet mutta useinmiten syynä tuo gm:n oma filtteri. Mannin suodattimet ovat olleet hiljaa jokaisessa koneessa johon semmoisen olen laittanut, pahimmillaan tullut sen 10tkm ajoa ja ei inaustakaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: GM öljynsuodatin ulisee/vinkuu, laatuongelmia?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bilteman suodattimilla mennään edelleenkin ja ei ole kone vielä leikannut kiinni. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin