Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pariin kolkkiin tehneenä(ja tonnariin) ja nyt tuoreessa muistissa kun kaverin femmasta purettiin kansi.

Referoin tässä WIS:n ohjeen uusiks kun aika paljon turhia vaiheita voi jättää pois (isoista mm. laturin ja sen jalan irroitus)

IRROTUS:
1. jäähdysnesteet pois, jäähdytysnesteletkut yms. akun puolelta

2.ahtoputki, bypass ja bypassin putki pois, turbo irti pakosarjasta neljällä pultilla (kansi nostetaan pakosarjan kanssa)

3.oikea moottorintuki pois ja siltä puolelta IMMU pois, cobra pois ja ohjaustehostimenpumppu pois, pumpun jälkeen sen jalka pois
-huom. tässä ota tuo pumppu pois eka kolmella pultilla. Se sivuun ja sitten lähtee tuo jalka kannesta.

4. huohottimet sun muut letkut irti, helpottaa imusarjan irroitusta kun nostaa suutintukin ylös. Imusarja ruuvata irti ja kammeta tulipeltiin päin hieman. (ei tarvii ottaa tukea pois ja imusarja jää autoon)

5. moniurahihnan kiristintä eteenpäin esim. räikän jatkolla, 3/3,5mm kuusiokololla tai vastaavalla lukitsee kiristimen. Moniurahihna sivuun. Laturin jalan pari yläpulttia pois kannesta.

6. di-kassu pois, tulpat pois, venakoppa pois

7. pyörittele jako kohdilleen (kampuran merkki ja nokkien merkit), ketjupyörät pois. Lokarin kun ottaa pois niin näkee kampuran pyörän paremmin.

8. ketjun kiristäjän keskiosa pois (14mm kanta), huom. ota moniurahihnan turhake pyörä pois niin sopii normi 27mm hylsy läpi laturin jalasta ottamaan ketjun kiristimen pois. (ei tarvii ottaa laturia ja jalkaa irti)

9. nosta kansi ylös. ketjun ja kiristimen voi viritellä kasaan kuminauhalla tai vastaavalla jos helpottaa.

ASENNUS:
1. Nokat ja nokkapukit paikoilleen (pukit numeroitu imu 1-5, pako 6-10). Mustat pultit tulppien puolelle (öljykanavat pulteissa). Nokkapukit 15Nm momenttiin.

2. Asettele kannen tiiviste paikoilleen ja tarkista että lohkossa on kantta varren kaksi ohjuria paikoillaan. Ketjun ja ohjurin asettelee ettei ole tiellä. Nostaa kannen paikoilleen. Kiri ohjeen mukaan (+muistaa jakopään 2 pulttia)
Kuva

Kuva

3. Tarkista merkit ja asenna nokkapyörä alottaen pakopuolesta (vedä kireälle). Jätä 15niittiä keskikohtien väliin. Älä hämäänny kun näyttää löysältä. Asenna ketun kiristin (kiristin vapauta ja laita kasaan, asenna jousi systeemi erikseen perästä). Pyöritä konetta ja tarkista että merkit pysyy ja kaikki näyttää ok. Nokkapyörät ja ketjun kiristimen runkoosa 63Nm.
Kuva

4. Ventiilikopan asennus uudella tiivisteellä. Kiristä järjestyksessä 15Nm.
Kuva

5. Pakosarjan voi laittaa tässä vaiheessa kun on pari pinnapulttia pyöritellyt pois (+turbon pultit laittaa).
Kuva

6. Ohjaustehostimen pumpun ja jalan laittaa.
Kuva

7. Imusarjan laittaa (tiivisteen voi parilla nipparilla auttaa kohdilleen). Suutintukin laittaa suuttimineen.
Kuva

8. Moniurahihnan laittaa ja vapauttaa kiristimen.
Kuva

9. Moottorintuen ja huohottimet yms. laittaa. Vesiletkut ja putket laittaa. Ahtoputken, IMMun ja bypass systeemit laittaa.

10. Tarkistaa nesteet ja kuuntelee rallatusta joku 15-30min (tästä taitaa olla joku ohje että käyttää kierroksilla esim 2000rpm konetta niin herkeis nostimet paremmin kopisemasta). Ajua.

KANSIPAJAN TYÖT:
Kuopion venttiilipaja lupas venavarren kumien vaihdon ja tasonhionnan arviolta ~120€ yht.. re: Kansi tuli pajalta parissa päivässä. 235€ sis. taso hionta, venttiilityöt, venavarren kumien vaihto (pakovenojen koneistus tuli siis "ylimääräisenä + 2 x katkenneen pakosarjan pultin irrotus).


OSAT:
Elringin yläpääntiivistesarjaa(sis. venavarren kumit, imu ja pakosarjan tiiviste, kannen tiiviste, venakopan tiivisteet) suositellaan, sarjan osanumero 472.191 (ohje ja jutut pätee siis normi femmoihin, ei v6 tai disu). Sarjaa saa ebay, motonet jne. hinta 120-160€
Viimeksi muokannut j0ne, To Maalis 21, 2013 10:00. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ko. femmaan oli edellisen omistajan aikaan vaihdettu merkkiliikkeessä jakopäänketju. Nokkien merkit oli vanhoilla jakopään kamoilla laitettu ihan kohdillee (ei mene millilleen kuluneilla kamoilla jos nokkapyörät linjassa) -> tässä oli 14 niittiä nokkien merkkien välissä ja nokkapyörät merkkien mukaan "auraa". Tyhjis olikin matala ja humppaava.

Lisäksi kannen löystyvän kulman pultti lähti about sormin auki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja tami »

Olipas hyvin kirjoitettu ohje kannen irroittamiseen. Ei edes vaikuta kovin vaikealta keissiltä. Ainoa mitä jäin miettimään oli tuo imusarjan irroitus. Saako yläkautta kaikki pultit aukaistua miten helposti?
Kesällä pitäisi vaihtaa venanvarrenkumit satunnaisten sinipilvien takia ja samalla voisi oikaista kannenkin.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ei edes vaikuta kovin vaikealta keissiltä. Ainoa mitä jäin miettimään oli tuo imusarjan irroitus. Saako yläkautta kaikki pultit aukaistua miten helposti?
Yläkautta onnistuu. Osa pulteista onnistuu räikällä ja osaan hyvä soveltaa kulman kanssa olevaa lenkkiavainta/piippuavainta tai vastaavaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

tami kirjoitti:Olipas hyvin kirjoitettu ohje kannen irroittamiseen. Ei edes vaikuta kovin vaikealta keissiltä. Ainoa mitä jäin miettimään oli tuo imusarjan irroitus. Saako yläkautta kaikki pultit aukaistua miten helposti?
Kesällä pitäisi vaihtaa venanvarrenkumit satunnaisten sinipilvien takia ja samalla voisi oikaista kannenkin.
miksi irroitat kannen 8O
kannessa ei ole mitään vikaa jos ei jäähdytys nesteet katoa tai öljyt mene minne sattuu
venavarren kumit voi vaihtaa ilman kannenkin irroitusta
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja suapas »

j0ne kirjoitti: 7. pyörittele jako kohdilleen (kampuran merkki ja nokkien merkit), ketjupyörät pois. Lokarin kun ottaa pois niin näkee kampuran pyörän paremmin.
Sisälokarista on kyse... :wink:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kansi tuli pajalta, 235€

Suoristus, venavarren kumien vaihto, pakoventtiilien koneistus.

Pakovenoissa oli jotain rokamia eivätkä kuulemma pitäneet ilman koneistusta. Alkuperäinen postaus päivitetty.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Päivitetty kasaus vaihe. Tyhjäkäynti pysyy nykyisin eikä humppaa matalalla niin kuin ennen (oli hampaan verran pielessä nokat suhteessa toisiinsa).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pieni, mutta oleellinen täydennys ohjeeseen.
Wis ohjeistaa laittamaan loctiten tiivisteliimaa jakopään kotelon ja kannen väliseen saumaan.

WIS:
Puhdista tiivstetaso huolellisesti. Levitä n. 2mm paksu ja 10-20 mm pitkä palko laippatiiviistettä 9321795 jakopäänkotelon sisäosan ylemmälle vastinpinnalle (sylinterikantta vasten).
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

j0ne kirjoitti:Pariin kolkkiin tehneenä(ja tonnariin) ja nyt tuoreessa muistissa kun kaverin femmasta purettiin kansi.

Referoin tässä WIS:n ohjeen uusiks kun aika paljon turhia vaiheita voi jättää pois (isoista mm. laturin ja sen jalan irroitus)

IRROTUS:

4. huohottimet sun muut letkut irti, helpottaa imusarjan irroitusta kun nostaa suutintukin ylös. Imusarja ruuvata irti ja kammeta tulipeltiin päin hieman. (ei tarvii ottaa tukea pois ja imusarja jää autoon)
Täytyisi omasta kiristellä imusarjan pultit, mutta kattelin että oikea laitimmainen pultti jää tuon laturin kannattimen taakse niin hankalasti että millasella työkalulla tuota pulttia mahtuu oikein pyörittelemään ?

Imusarja on kaksiosainen versio.

EDIT: tässä mallina olleessa moottorissa kuvista nopsasti katsottuna on erillainen imusarja ... missäs vuosimallissa vaihtu tuo imusarjan malli yksiosaiseksi ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Yksiosaisia kaikki 2001 malliset ja uudemmat t7 koneet.
Kaksiosaisia kaikki 98..99 malliset. (ml -99 viggen)
2000 pääosin yksiosaisia.

Kaksiosaisen imarin laitimmaista pulttia ei saa pois ilman "laturin yläkorvakon" irroittamista, ellei sitä pitkää pulttia katkaise.
Joskus on tullut katkaistua ja vaihdettua yksiosainen imusarja, jonka pultit menee ihan nätisti.. ;)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Oisko kellään muistissa minkä kokoiset pultit tossa yksiosaisessa imusarjassa on ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Sama pituus kun termarin koppa, kannen jakopään pääty sekä öljyjalka. Pituutta en suoraan muista ulkoa.. :/
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2523
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pieni, mutta oleellinen täydennys ohjeeseen.
Wis ohjeistaa laittamaan loctiten tiivisteliimaa jakopään kotelon ja kannen väliseen saumaan.

WIS:
Puhdista tiivstetaso huolellisesti. Levitä n. 2mm paksu ja 10-20 mm pitkä palko laippatiiviistettä 9321795 jakopäänkotelon sisäosan ylemmälle vastinpinnalle (sylinterikantta vasten).
Tuota en kyllä oikein ole ikinä sisäistänyt mitä varsinaisesti tarkoitetaan. Osaisko joku vääntää rautalangasta? Jos meinaa kahta saumaa jotka jää jakopäänkopan ja lohkon väliin niin luulis puhuttavan kahdesta liima pätkästä?
Täytyisi omasta kiristellä imusarjan pultit, mutta kattelin että oikea laitimmainen pultti jää tuon laturin kannattimen taakse niin hankalasti että millasella työkalulla tuota pulttia mahtuu oikein pyörittelemään ?
Se on hankalin. 13mm kanta. Piippu avainta tai sellaista kulma lenkkiä käyttämällä tuosta selvinnyt. Tämä siis yksiosaisella imarilla vaan.

Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse tulkannut niin, että jakopään tasopintaan, joka tulee sylinterikantta (tai ennemminkin sen tiivistettä) vasten levitetään hieman tiivisteliimaa. Eritoten tuo päätykopan ja lohkon välinen sauma, jossa saattaa olla aavistuksen korkeuseroa.

Palko tarkoittanee tässä kohtaa sellaista muodostelmaa, mikä levitetään esim. hammasharjan päälle hammastahna mainoksissa :lol:

Jakopään ja kannen välihän on tyypillisisimpiä öljyn hikoilupaikkoja varsinkin huohotinvammaisissa yksilöissä..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin