Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mestari »

sitä tiirailinkin luulin jotta roska olisi

oletteko siis jälkikiristäneet kansipultit yksitellen nesteet koneessa ollessa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja V-M »

mestari kirjoitti:sitä tiirailinkin luulin jotta roska olisi

oletteko siis jälkikiristäneet kansipultit yksitellen nesteet koneessa ollessa?
Olen noita kiristänyt ja myös joskus vähän löysännyt ja kiristänyt. En ole huomannut eroa tiivisteen kestävyydessä. Ei tarvi nesteitä poistaa. Kunhan paisarin korkin on käyttänyt auki että paineet on pois ja kone on kylmä/viileä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vinkki jaon asettamiseen. Oletetaan että se on ollut oikein ennen purkamista. Kun venakoppa on auki käännetään kone 1-sylinterin ykk. kohdalle, eli jakomerkit kohdalleen. Nokka-akselin rattaissa ketjua lähellä olevien merkkien kohtaan tuli piirrettyä tussimerkit ketjuun. Kootessa oli helppo laittaa ketjussa olevat merkit rattaiden viivoihin. Kerralla sattui. Ne nokka-akselin merkit on aika paljon sivussa ja aiheuttaa turhaa hämmennystä.

Vihje kaksi. Kun ottaa jakoketjun kiristimen irti, voi samalla tarkastaa ketjun/laahainten kuluneisuuden mittaamalla taoin ulkoneman. Omassa femmassa 200tkm kriisin yhteydessä todettu 17mm ulkonema. Eli jakopää/tp-ketjukitti menee vaihtoon jossainvaiheessa... Maksimi ulkonema on noin 21mm.

Vielä jotain outoa oman auton laitosta. Jakopään puoleinen ohjuriholkki puuttui koneesta. Joku aiempi remppaaja jättänyt pois. B202:n holkki onneksi kävi sinne. Kansi oli siis köytetty jo aiemmin auki ja jollain pörrällä puhdistettu hiomajäljistä päätellen. Tulin tosin itsekin tehneeksi suomalaisugrilaisen kansirempan tälläkertaa. Uudet tiivisteet, ventiilit läppäsin ja kannen pesin Teijossa. Teräsviivaimella totesin suoruuden ja pistin läjään ilman oikaisua. Varaosiksi ostin jo yhden kannen jonka aion tehdä ajan kanssa varalle. Uudet pakovenat olisi pitänyt vaihtaa tohon paikalleen menneeseen kanteen, mutta jospa se pelaisi kun viinalla nyt ajetaan. Ei muodostu karstaa niin paljoa, mitä bensalla ajaessa.

Kuva

edit: korjasin kirjoitusvirheitä
Viimeksi muokannut Mertmi, Ke Loka 01, 2014 16:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mestari »

milläs värkillä irrotit venttiilit tosta?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hylsy ja vasara.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja mestari »

oletko jo laitellut takaisin ja metodi ei liene sama :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, ei ole sama metodi. Meillä on sellainen kotitekoinen penkki. Pitänee ottaa kuva siitä, on helpompi käsittää miten se pelaa. Kaverin kanssa kahteen pekkaan asennettiin kiilat. Sujuu melko kivuttomasti kun pääsee vauhtiin. Huomenissa voisin napata kuvan siitä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

Lähtö tilanne oli kermat koneessa (=vedet ja öljy sekasin)

Testiksi kiristettiin jos olisi löystynyt mutta ei auttanut.

Kansi oikaistiin ja ponnattiin että on ehjä, uudet tiivisteet laitettiin ja kasattiin näillä ohjeilla. Ei jälki kiristetty lämmityksen jälkeen.

Koe käytön ja muutaman km koeajon kesti.

Parin kympin koelenkki sai vedet ja öljyt sekasin taas.

Sitten tehtiin jälkikiristyksen elringin ohjeilla ja pari pulttia oli höllemmässä kuin muut.

Nyt pienellä lenkillä ei nestettä hukkunut mutta öljyt sotkussa taas eli jäikö koneeseen vanhaa skeidaa joka sotki taas ( olettaen että huomenna ei nestettä huku enempää jolloin joku vuotaa vieläkin) vai voiko joku muu sotkea öljyt ja nesteet esim viallinen turbo?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihda öljyt ja katso uudestaan kurautuuko öljyt? Jos kansi on halki, silloin vesi voi päästä öljyyn. En pidä todennäköisenä. Ei turbot mene silleen rikki ainakaan yleisesti. Luultavasti jäämiä aiemmasta tilanteesta. Omassa keississä vettä oli mennyt öljyihin männän ohi palotilasta, kun tuli vallan vesipuristukset ja kone oli jumissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

Loppu eilen päivä kesken niin ei kerennyt kun spekuloimaan tilannetta.

Etsiskelin tuota turbon hajoamista mutta eipä mitään vastaavaa ollut.

Kansi ponnattu ja ehyt, koneistamolla sanoi kanssa ettei ole montaa halennutta ole tullu vastaan...

Vois olla että koneeaee jääny sen verran kermaa edellisestä että olis sotkenut nyt nämäkin vielä kerran... Toivottavasti.

Se vaan ihmetyttää että ekalla koeajolla meni ihan oikeesti sekasin kuten rikkinäisessä pahvi tilanteessa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Öljyjäähdyttimen kenno ja putkisto ei tyhjene öljynvaihdossa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

Niinpä tietysti...
Viimeksi muokannut latinki, Su Loka 12, 2014 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

Kuva
Edittiä:

150km ja alkoi rallattaa kun traktori.

Olettaisin että viskoo ketjua koppaan kun ääni häviää kierroksilla.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

öljynpaineet hukassa kiristimeltä tai kiristin muuten rikki, ei kiristä ketjua.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: Kansiremontti: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja latinki »

Kuva

Ketju on kyllä kiristimen puolelta kireällä ekalle ketjupyörälle asti. Näinhän se kuuluukin olla?

Mistähän johtuu että löystynyt siitä eteenpäin?
Vastaa Viestiin