Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja sasu »

Mikähän nyt tuli? Auto lämpötolpassa, starttaus ja normaalisti käyntiin, sen jälkeen sammui, uudelleen startatessa starttimoottori pyöri, mutta tuntui kuin "moottori ei olisi pyörinyt". Sidistä katsoin rpm ja startin aikana oli kyllä noin 150-180 vaiheilla kierrokset eli kyllä se moottori todellisuudessa pyöri.

Voisiko esim. akku olla kuitenkin niin huonossa hapessa, että aiheuttaisi tuon? Akku on 3,5 vuotta vanha.

En ehtinyt aamulla miettiä/tutkia/kokeilla kun oli jo kiire töihin. Aasialainen 19 vuotta vanha kakkoskulkine hörähti nöyrästi ja toi töihin.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Kuuntelitko lähteekö bensapumppu vetämään käynnistyksen yhteydessä?

Joskus tuo tuppaa tekemään niin että starttaa siksi aikaa kun on vanhaa polttoainetta vielä kierrossa ja sitten kun se loppuu niin sammuu. Yllättäen kun pumppu ei enää puske uutta polttoainetta koneeseen niin jää vaan startti pyörimään.
SAAB 9-5 Aero -05
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

eikös siitä bensatukista nipasta voi kattoa että kun starttaa niin ruiskuaako bensa..jollei,pumpussa vika..

nipasta vissiin joku hattu pois tms...?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja sasu »

No niin, tilanne ohi ainakin toistaiseksi. Emäntä laittoi heti lähdettyäni aamulla melko tehokkaan akkulaturin lataamaan (kun ajattelin akun olevan heikossa hapessa) ja akku olikin todella lähellä loppua, vaikka pyörittikin aamulla hyvin.

Ruokatunnilla kävin kokeilemassa olisiko auttanut, ei auttanut mutta pyöritti reippaasti. Sitten otin tulpat irti ja kaikki olivat ihan hyvän näköisiä ja kuivia, joten todennäköisesti oli polttoainepula.

Bensapumpun kuuntelin eikä siinä ollut ongelmaa. Sitten muistin joskus aiemmin lukeneeni palstalta, että joillakuilla oli ollut käynnistysongelmia silloin kun tankissa oli vähän polttoainetta (taisivat kyllä olla etanolin käyttäjiä). Omassa tankissakin oli luvattoman loppupuolella tankissa olevan polttoaineen määrä ja auton parkkipaikka vielä hieman vinossa.

Hain 10 litraa bentsiiniä ja kaadoin tankkiin, jonka jälkeen uusi käynnistysyritys. Hyvin pyöritti ja pikkuhiljaa alkoi yrittää käynnistyä ja lopulta myös käynnistyi.

Oliskohan tossa ollut juuri se, että polttoainelinjassa oli ainetta hetken ja sitten uutta ei tullutkaan enää?

Bensiinpumpun vaihto kyllä tehdään "varuiksi" tulevien viikkojen aikana, samoin polttoaineen suodattimen vaihto.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

sasu kirjoitti: Oliskohan tossa ollut juuri se, että polttoainelinjassa oli ainetta hetken ja sitten uutta ei tullutkaan enää?
Todennäköisesti, hyvä kun sait ongelman ratkottua :)
SAAB 9-5 Aero -05
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuulostaa kuvauksen perusteella paljolti "liimaventtiililtä" eli paininkupit pumppautuneet koviksi jolloin venat jää kantamaan auki. Tällöin pyörii ilman puristuksia ja startatessa kuuluu lähinnä starttimoottorin ääni. Tämä voi kuulostaa myös siltä ettei moottori pyörisi. Oliko moottori sammutettu pian käynnistyksen jälkeen edellisellä kerralla? Jatkamalla starttaamista paininkupit valuvat tyhjemmiksi ja puristukset löytyy hiljalleen jolloin moottori käynnistyy yskien.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja sasu »

Todellakin, edellinen käynnistyskerta oli tosi lyhytkestoinen. Auton pestyäni siirsin sitä noin 10 metriä, jos sitäkään.

Sitä edellinen käyttö oli saman mittainen kun siirsin sen pesupaikalle, eli taas noin 10 metriä.

Vastaisuudessa pitää varoiksi käyttää kauemmin tai vaikka ajaa pikkuinen lenkki, auttaa ilmeisesti asiaa? Eli saapi ei tykkää lyhyistä "härnäyksistä" vaan kunnolla vaan baanalle :D
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juu, noita hyvin lyhyitä auton siirtelyitä kannattaa välttää niin välttyy tuolta painimien pumppautumiselta. Voi olla että riittäisi jo ehkäisemään jos vaikka antaa käydä tyhjäkäyntiä minuutin tms. ylimääräistä noissa tapauksissa.

Samaa ongelmaa on esiintynyt myös Volvoissa, periaatteessa voinee tapahtua useimmissa moottoreissa joissa on suoraan nokan painama hydraulinen paininkuppi ja tehokas öljynkierto sylinterikanteen (kylmäkäynnistyksessä korkea öljynpaine paininkuppien voiteluporauksessa). Esim. saksalaisissa moottoreissa tuota pumppautumista en ole tavannut, mutta sen sijaan nokkien ja painimien kulumista on näkynyt, Saabeissa se taas on liki täysin ennenkuulumatonta hyvän voitelun ansiosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuostakohan mahtaa johtua sekin että öljynpuutteen ilmaiseen selvästi noussut venttiilikopan sisältä tuleva meteli ? Hytikat tarvitsee oikeasti riittävästi öljyä ja painetta että venttiilikoneisto pysyy hiljaisena ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllähän se varmasti venttiilikoneiston melua lisää jos painimilla ei ole tarpeeksi painetta ja venttiilivälykset jää täysin tasaamatta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ja kuivan öljytikun kanssa kone raklattaa niin kuin tiiseli vaikka pyöriikin vielä ihan hyvin.
Vastaa Viestiin