Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Mikähän nyt tuli? Auto lämpötolpassa, starttaus ja normaalisti käyntiin, sen jälkeen sammui, uudelleen startatessa starttimoottori pyöri, mutta tuntui kuin "moottori ei olisi pyörinyt". Sidistä katsoin rpm ja startin aikana oli kyllä noin 150-180 vaiheilla kierrokset eli kyllä se moottori todellisuudessa pyöri.
Voisiko esim. akku olla kuitenkin niin huonossa hapessa, että aiheuttaisi tuon? Akku on 3,5 vuotta vanha.
En ehtinyt aamulla miettiä/tutkia/kokeilla kun oli jo kiire töihin. Aasialainen 19 vuotta vanha kakkoskulkine hörähti nöyrästi ja toi töihin.
Voisiko esim. akku olla kuitenkin niin huonossa hapessa, että aiheuttaisi tuon? Akku on 3,5 vuotta vanha.
En ehtinyt aamulla miettiä/tutkia/kokeilla kun oli jo kiire töihin. Aasialainen 19 vuotta vanha kakkoskulkine hörähti nöyrästi ja toi töihin.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Kuuntelitko lähteekö bensapumppu vetämään käynnistyksen yhteydessä?
Joskus tuo tuppaa tekemään niin että starttaa siksi aikaa kun on vanhaa polttoainetta vielä kierrossa ja sitten kun se loppuu niin sammuu. Yllättäen kun pumppu ei enää puske uutta polttoainetta koneeseen niin jää vaan startti pyörimään.
Joskus tuo tuppaa tekemään niin että starttaa siksi aikaa kun on vanhaa polttoainetta vielä kierrossa ja sitten kun se loppuu niin sammuu. Yllättäen kun pumppu ei enää puske uutta polttoainetta koneeseen niin jää vaan startti pyörimään.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
eikös siitä bensatukista nipasta voi kattoa että kun starttaa niin ruiskuaako bensa..jollei,pumpussa vika..
nipasta vissiin joku hattu pois tms...?
nipasta vissiin joku hattu pois tms...?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
No niin, tilanne ohi ainakin toistaiseksi. Emäntä laittoi heti lähdettyäni aamulla melko tehokkaan akkulaturin lataamaan (kun ajattelin akun olevan heikossa hapessa) ja akku olikin todella lähellä loppua, vaikka pyörittikin aamulla hyvin.
Ruokatunnilla kävin kokeilemassa olisiko auttanut, ei auttanut mutta pyöritti reippaasti. Sitten otin tulpat irti ja kaikki olivat ihan hyvän näköisiä ja kuivia, joten todennäköisesti oli polttoainepula.
Bensapumpun kuuntelin eikä siinä ollut ongelmaa. Sitten muistin joskus aiemmin lukeneeni palstalta, että joillakuilla oli ollut käynnistysongelmia silloin kun tankissa oli vähän polttoainetta (taisivat kyllä olla etanolin käyttäjiä). Omassa tankissakin oli luvattoman loppupuolella tankissa olevan polttoaineen määrä ja auton parkkipaikka vielä hieman vinossa.
Hain 10 litraa bentsiiniä ja kaadoin tankkiin, jonka jälkeen uusi käynnistysyritys. Hyvin pyöritti ja pikkuhiljaa alkoi yrittää käynnistyä ja lopulta myös käynnistyi.
Oliskohan tossa ollut juuri se, että polttoainelinjassa oli ainetta hetken ja sitten uutta ei tullutkaan enää?
Bensiinpumpun vaihto kyllä tehdään "varuiksi" tulevien viikkojen aikana, samoin polttoaineen suodattimen vaihto.
Ruokatunnilla kävin kokeilemassa olisiko auttanut, ei auttanut mutta pyöritti reippaasti. Sitten otin tulpat irti ja kaikki olivat ihan hyvän näköisiä ja kuivia, joten todennäköisesti oli polttoainepula.
Bensapumpun kuuntelin eikä siinä ollut ongelmaa. Sitten muistin joskus aiemmin lukeneeni palstalta, että joillakuilla oli ollut käynnistysongelmia silloin kun tankissa oli vähän polttoainetta (taisivat kyllä olla etanolin käyttäjiä). Omassa tankissakin oli luvattoman loppupuolella tankissa olevan polttoaineen määrä ja auton parkkipaikka vielä hieman vinossa.
Hain 10 litraa bentsiiniä ja kaadoin tankkiin, jonka jälkeen uusi käynnistysyritys. Hyvin pyöritti ja pikkuhiljaa alkoi yrittää käynnistyä ja lopulta myös käynnistyi.
Oliskohan tossa ollut juuri se, että polttoainelinjassa oli ainetta hetken ja sitten uutta ei tullutkaan enää?
Bensiinpumpun vaihto kyllä tehdään "varuiksi" tulevien viikkojen aikana, samoin polttoaineen suodattimen vaihto.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Todennäköisesti, hyvä kun sait ongelman ratkottuasasu kirjoitti: Oliskohan tossa ollut juuri se, että polttoainelinjassa oli ainetta hetken ja sitten uutta ei tullutkaan enää?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Kuulostaa kuvauksen perusteella paljolti "liimaventtiililtä" eli paininkupit pumppautuneet koviksi jolloin venat jää kantamaan auki. Tällöin pyörii ilman puristuksia ja startatessa kuuluu lähinnä starttimoottorin ääni. Tämä voi kuulostaa myös siltä ettei moottori pyörisi. Oliko moottori sammutettu pian käynnistyksen jälkeen edellisellä kerralla? Jatkamalla starttaamista paininkupit valuvat tyhjemmiksi ja puristukset löytyy hiljalleen jolloin moottori käynnistyy yskien.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Todellakin, edellinen käynnistyskerta oli tosi lyhytkestoinen. Auton pestyäni siirsin sitä noin 10 metriä, jos sitäkään.
Sitä edellinen käyttö oli saman mittainen kun siirsin sen pesupaikalle, eli taas noin 10 metriä.
Vastaisuudessa pitää varoiksi käyttää kauemmin tai vaikka ajaa pikkuinen lenkki, auttaa ilmeisesti asiaa? Eli saapi ei tykkää lyhyistä "härnäyksistä" vaan kunnolla vaan baanalle![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Sitä edellinen käyttö oli saman mittainen kun siirsin sen pesupaikalle, eli taas noin 10 metriä.
Vastaisuudessa pitää varoiksi käyttää kauemmin tai vaikka ajaa pikkuinen lenkki, auttaa ilmeisesti asiaa? Eli saapi ei tykkää lyhyistä "härnäyksistä" vaan kunnolla vaan baanalle
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Juu, noita hyvin lyhyitä auton siirtelyitä kannattaa välttää niin välttyy tuolta painimien pumppautumiselta. Voi olla että riittäisi jo ehkäisemään jos vaikka antaa käydä tyhjäkäyntiä minuutin tms. ylimääräistä noissa tapauksissa.
Samaa ongelmaa on esiintynyt myös Volvoissa, periaatteessa voinee tapahtua useimmissa moottoreissa joissa on suoraan nokan painama hydraulinen paininkuppi ja tehokas öljynkierto sylinterikanteen (kylmäkäynnistyksessä korkea öljynpaine paininkuppien voiteluporauksessa). Esim. saksalaisissa moottoreissa tuota pumppautumista en ole tavannut, mutta sen sijaan nokkien ja painimien kulumista on näkynyt, Saabeissa se taas on liki täysin ennenkuulumatonta hyvän voitelun ansiosta.
Samaa ongelmaa on esiintynyt myös Volvoissa, periaatteessa voinee tapahtua useimmissa moottoreissa joissa on suoraan nokan painama hydraulinen paininkuppi ja tehokas öljynkierto sylinterikanteen (kylmäkäynnistyksessä korkea öljynpaine paininkuppien voiteluporauksessa). Esim. saksalaisissa moottoreissa tuota pumppautumista en ole tavannut, mutta sen sijaan nokkien ja painimien kulumista on näkynyt, Saabeissa se taas on liki täysin ennenkuulumatonta hyvän voitelun ansiosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Tuostakohan mahtaa johtua sekin että öljynpuutteen ilmaiseen selvästi noussut venttiilikopan sisältä tuleva meteli ? Hytikat tarvitsee oikeasti riittävästi öljyä ja painetta että venttiilikoneisto pysyy hiljaisena ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Kyllähän se varmasti venttiilikoneiston melua lisää jos painimilla ei ole tarpeeksi painetta ja venttiilivälykset jää täysin tasaamatta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Käynnistyi, sammui ei käynnisty uudestaan
Ja kuivan öljytikun kanssa kone raklattaa niin kuin tiiseli vaikka pyöriikin vielä ihan hyvin.