E85 päivitetyn katsastus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Miten olette hoitaneet etanoli päivitetyn
katsastuksen?
Bensalla, etanolilla vai vähän molempia tankissa?
Onko ollut päästöissä ongelmia bensan kanssa?
Autossa "harrastelijan" stage1, eli muutoskatsastus ei onnistu.

2.0 -01
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

ei ongelmia, sinne vaan. voithan ottaa varmuudeksi päästöt erikseen.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Kerran oon tuon mustin käyttänyt, päästöjä mitatessa kysyin katsastusmieheltä, että millaset päästöt? Oli kuulemma hyvät :-)

Leiman kun sain paperiin niin sanoin millä ajoin--> oli kahdella katsastus sedällä suut auki. Tais heillä mennä asia ohi :-)

Etanolit oli siis tankissa.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Itse suoritin välitankkauksen bensaa ennen katsastukseen menoa. Tosin tais alkoholipitoisuus olla katsastukseen mentäessä lähellä 50%. Päästöt oli hyvät :)
Lehdistä oon lukenu, että tuollaiset E85 konvertoidut autot pitäisi vissiin ihan lain mukaan muutoskatsastaa 8O
No, vähän kuitenkin vaikuttaa etteivät konttoreilla hirveästi välitä tuollaisesta...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja melberi »

Etanoli tankissahan ei sinänsä tarkoita, että auto olisi konvertoitu ja siten muutoskatsastettava. Saabin tapauksessa mitään ylimääräisiä boksejakaan ei ole, joten hommasta ei voi jäädä kiinni (jos nyt joku tällaisesta toiminnasta välittäisikään).
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

9-3.1972
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Taidan käydä ottamassa päästömittauksen erikseen etenolilla,
eipähän katsastajan tarvitse impata pakoputkesta höyryjä.

Asiasta toiseen:
Tuli tuttavan kanssa puhetta katsastuksesta, kertoi kaveristaan joka on
katsastusmies. Tällä katsastajalla on sellainen systeemi töissä että jos
huomautusten määrä jää alakanttiin tilastoihin verrattuna niin saa tietyn ajan
aikaa nostaa tilastojen tasolle. Jos ei pääse tilastojen mukaiseen huomautusten
määrään niin näkyy palkassa. En ollut uskoa, mutta väitti kiven kovaa että näin on.
Tuo saattaa selittää joskus katsastajan sairaanoloisen pilkun nuss....
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja 3J »

toni1976 kirjoitti: Lehdistä oon lukenu, että tuollaiset E85 konvertoidut autot pitäisi vissiin ihan lain mukaan muutoskatsastaa 8O
No, vähän kuitenkin vaikuttaa etteivät konttoreilla hirveästi välitä tuollaisesta...
Moottorinohjauksen muutokset, eli softaus/lastut/yms., rinnastetaan ahdetulle moottorille moottorinvaihdoksi.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998 ... Pid1908875

Ja sieltä 6 pykälä ja kohta 4.

(Trafin soveltamisohje selventää että moottorin ohjauksen muuttaminen on moottorin muuttamista.)

Eli muutoskatsastus, päästömittaukset, yms. sen mukaan (käytännössä mission impossible paitsi Hirsch ja Saabin viralliset virisoftat, joihin saa Saabilta todistuksen). Ja moottorin ohjauksen muutoshan se on tämä etanolikorversiokin.

Mutta onneksi Saabista ei näe päälle päin onko se konvertoitu vaiko ei. Ja jos pelkää katsastajan mielivaltaa niin bensalla katsastukseen, vaikka ei se katsastussetä sillä perusteella voi sitä hylätä että on etanolia tankissa, kun ei voi nähdä onko softaan koskettu vaiko ei.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Voi ei nyt ei sit voi enään ajaa viinalla, vaihdampa vakiosoftan takas :(
9-3.1972
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Muistaakseni autobildissä luki, että BSR:llä on sellainen softa/paketti joka on testattu jonka saa laillisesti muutoskatsastettua. En tässä ole kantaa hyvyyteen tai huonouteen, mutta mainitsen tässä tämän vain koska tämä sattui silmään joitakin numeroita takaperin kun oli E85 infopläjäys.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ko. kalvosulkeisten mukaan CoC:ssa referenssipolttoaineena on "bensiini". Millainen ?

Omat autoni on valmistettu 97-02 välimaastossa ja niiden tyyppihyväksynnät sijoittunee jonnekkin 90-luvun puolestavälistä vuosituhannen alkuun.
Silloin ei 95E10 polttoainetta ollut käytettävissä jossa on 10% etanolia sekoitettuna.

Ajanko siis laittomalla yhdistelmällä kun tankkaan 95E10 puhtaan bensiinin sijaan ?

Entä dieselmoottoriset kulkineet; mm. Nesteellä on myynnissä Pro dieseliä. Ovatko liikenteessä olevat autot tyyppihyväksytetty uudelleen tuolle polttoaineelle ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: E85 päivitetyn katsastus

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos 2.0t stage1:sen verrokkina käytettäisiin Aeroa, niin olisi 2.0t:n vastattava jarruiltaan sekä voimansiirroiltaan Aeroa, eli vaadittaisiin myös ainakin Aeron jarrut yms... Samoin pitäisi olla "vtt:n" perusteelliset mittaukset pakokaaupäästöistä.. ja ehkä tänäpäivänä niitä hiilidiosiditodistuksiakin, jolla verot määräytyy. Eihän 2.0t stage1 voi mennä pienemmillä co arvoilla, (=veroilla) kuin Aero muutoksien jälkeen...
Eika taituri saa olla, että nykyiset saa muutoskatsastetettua. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin