Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Harmi, kun en hoksannut kokeilla ketjun kireyttä kun aukastiin koppa. No eilen huomasin että ketju rallattaa.. En osaa sanoa, onko tilanne vakava, koska ei ole nyt mihin verrata.
Mitä asialle heti ensiksi kannattaa tehdä? Voiko olla ettei se haittaa?
Jos joutuu ketjun vaihtaa niin miten kannattaa (jotta olisi halpa ja hyvä)?
Vai onko kuinka lujat nämä T7:kan ketjut (vaikka joo, ne on samat kuin T5:ssa, mutta kuitenkin).
Kuvat venttiilikopan alta:
https://imageshack.us/a/img28/8660/img2 ... 210814.jpg
https://imageshack.us/a/img15/2504/img2 ... 210819.jpg
https://imageshack.us/a/img545/7692/img ... 210825.jpg
Moottorihuuhtelusta hyötyä?
Mitä asialle heti ensiksi kannattaa tehdä? Voiko olla ettei se haittaa?
Jos joutuu ketjun vaihtaa niin miten kannattaa (jotta olisi halpa ja hyvä)?
Vai onko kuinka lujat nämä T7:kan ketjut (vaikka joo, ne on samat kuin T5:ssa, mutta kuitenkin).
Kuvat venttiilikopan alta:
https://imageshack.us/a/img28/8660/img2 ... 210814.jpg
https://imageshack.us/a/img15/2504/img2 ... 210819.jpg
https://imageshack.us/a/img545/7692/img ... 210825.jpg
Moottorihuuhtelusta hyötyä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Itse mittaisin jakoketjun kiristimen tilanteen. Kertoo yleisesti jakopään kunnosta.
Tasapainoakselin kireyttä voi lähinnä yrittää päätellä "tikulla", kun öljypohja on irti.
Muuten se on vähintään jakopää remppa. Muutakin voi harkita samalla. (kansiremppaa yms..)
Tasapainoakselin kireyttä voi lähinnä yrittää päätellä "tikulla", kun öljypohja on irti.
Muuten se on vähintään jakopää remppa. Muutakin voi harkita samalla. (kansiremppaa yms..)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Kysyjä halusi tietää auttaako moottorin huuhtelu, tuskinpa. Pelkän ketjun vaihto ei hävitä välttämättä ääntä, koska laahaimetkin kuluu. Näin kävi meidän 9-5:ssä. Vastoin viisaampien ohjetta vaihdoin pelkän ketjun, kun kiristin oli pykälää vaille maksimissa ulkona. Tilanne kiristimessä muuttui niin, että se oli ulkona 15mm ton jälkeen ja ketju rallatti jopa enemmän, kuin ennen. Se on pakko sanoa, että meteli hiljeni aikatavalla seuraavan 10tkm matkalla. Olisiko uusi ketju sijautunut laahaimiin? Tolla on kuitenkin ajettu kohta 70tkm sen jälkeen...
9-3:een tilasin neo brotherssilta jakopää+balace-kitin ja se odottaa asennusta.
9-3:een tilasin neo brotherssilta jakopää+balace-kitin ja se odottaa asennusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
No kysyn näin päin.
Mitä jos en tee mitään? Onko kuinka yleistä että joku hypää pykälän, tai että ketju katkeaa?
Onko se tyypillinen vikapaikka? Jos nyt jätetään ylimääräinen hifistely pois, ja lyödään faktaa pöydälle.
Autolla ajettu 214tkm, en usko että ketjua vaihdettu. Öljypohja putsattu, turbo vaihdettu, ajan GM mömmöillä, takaiskuventtiili oli paskana ja pitkään, sekin vaihdettu (sen muuten huomaa kuvista, kun on siinä huohotuspillien kohalla, siinä akselinkiinnittimessä mustaa karstaa.. puhalsi sisälle ja pitkään).
En autoa polje kuin hullu, lämmitän konettä vähän aina ennen liikkeelle lähtöä (ihan sama mikä sää).
Eli olen kohtuullisen tarkka kuski.
Sitten se jälki siinä kopan vinyylitassussa. Siis ne kaksi kulumisviivaa, jotka näyttää että ketju hiplaa sitä välillä, toisaalta en oo muilta nähnyt kuvia tuosta.. Voiko tuo nyt kertoa löysyyden?
Kireyttähän ei varmaan voi tarkistaa koppaa irroittamatta (tai öljypohjaa). Kumpaakin operaatiota ei viitsis tehdä kerta kun on vasta käyty siellä..
Kemin alueella kellää tuommoista tomaattia siistissä kunnossa että vois verrata äänimaailman?
Mitä jos en tee mitään? Onko kuinka yleistä että joku hypää pykälän, tai että ketju katkeaa?
Onko se tyypillinen vikapaikka? Jos nyt jätetään ylimääräinen hifistely pois, ja lyödään faktaa pöydälle.
Autolla ajettu 214tkm, en usko että ketjua vaihdettu. Öljypohja putsattu, turbo vaihdettu, ajan GM mömmöillä, takaiskuventtiili oli paskana ja pitkään, sekin vaihdettu (sen muuten huomaa kuvista, kun on siinä huohotuspillien kohalla, siinä akselinkiinnittimessä mustaa karstaa.. puhalsi sisälle ja pitkään).
En autoa polje kuin hullu, lämmitän konettä vähän aina ennen liikkeelle lähtöä (ihan sama mikä sää).
Eli olen kohtuullisen tarkka kuski.
Sitten se jälki siinä kopan vinyylitassussa. Siis ne kaksi kulumisviivaa, jotka näyttää että ketju hiplaa sitä välillä, toisaalta en oo muilta nähnyt kuvia tuosta.. Voiko tuo nyt kertoa löysyyden?
Kireyttähän ei varmaan voi tarkistaa koppaa irroittamatta (tai öljypohjaa). Kumpaakin operaatiota ei viitsis tehdä kerta kun on vasta käyty siellä..
Kemin alueella kellää tuommoista tomaattia siistissä kunnossa että vois verrata äänimaailman?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Ketjun meteliin auttaa jo pelkästään se venttiilikopassa olevan laahaimen vaihto. Alkaa olla kovaa koppuraa noilla kilsoilla/vuosilla.
Eli mittaa ketjunkiristimen ulkonema ja tarkista vielä kannessa olevien laahaimien kunto. Saabin ohje ja edellytys pelkän ketjun vaihtamiseen on, että laahaimissa on vain ne ketjun tekemät kaksi uraa ja se niiden välinen alue ei vielä ota kiinni ketjun rulliin. Ts. urat eivät ole vielä liian syvät.
Eli mittaa ketjunkiristimen ulkonema ja tarkista vielä kannessa olevien laahaimien kunto. Saabin ohje ja edellytys pelkän ketjun vaihtamiseen on, että laahaimissa on vain ne ketjun tekemät kaksi uraa ja se niiden välinen alue ei vielä ota kiinni ketjun rulliin. Ts. urat eivät ole vielä liian syvät.
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Siis pahin mitä vois ajatella välinpitämättömällä meiningillä:tasapainoakselin ketjut / rattaat paskaksi ja metallisiprut öljykiertoon kampiakselin laakerit leikkaa kiinni.
Jakoketjun kiristimen voit tarkastaa kohtuullisella vaivalla. Kiristimen päästä pieni ruuvi pois ja sitten itse kiristin ulos. Työntömitalla kiristimen ulkoneman mittaus. Jakoketju tuskit pettää yhtäkkiä.
Tasapainoakseleiden ketjun voi poistaa alakautta (öljypohja poistettava operaation ajaksi). Olen kerran ajanut sellaisella autolla josta ketju oli poistettu. Kyllä sen jotenkin aisti, mutta ei se nyt mitenkään järkyttävä ero ollut äkikseltään. Joku foorumilla mainitsi että automaatin kanssa häiritsevämpää ja aikoi asentaa sen takaisin käyttöön uusilla osilla. Rattaiden kunnon ja ketjun kireyden tarkastus on mielestäni melko hankalaa.
Jakoketjun kiristimen voit tarkastaa kohtuullisella vaivalla. Kiristimen päästä pieni ruuvi pois ja sitten itse kiristin ulos. Työntömitalla kiristimen ulkoneman mittaus. Jakoketju tuskit pettää yhtäkkiä.
Tasapainoakseleiden ketjun voi poistaa alakautta (öljypohja poistettava operaation ajaksi). Olen kerran ajanut sellaisella autolla josta ketju oli poistettu. Kyllä sen jotenkin aisti, mutta ei se nyt mitenkään järkyttävä ero ollut äkikseltään. Joku foorumilla mainitsi että automaatin kanssa häiritsevämpää ja aikoi asentaa sen takaisin käyttöön uusilla osilla. Rattaiden kunnon ja ketjun kireyden tarkastus on mielestäni melko hankalaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Loppuunkulunut tasapainoakselin ketju voi puhkoa öljypohjaan menevän öljynimukanavan seinämän siitä kampiakselin rattaan alapuolelta, > ei öljynpainetta > täystuho laakereille täyskaasulla muutamissa sekunneissa.
Jos ketjua ei ole, niin tätä vaaraa ei ole.
Pihi siis korjaa (siirtää huoltokustannusmenoja) vaihtamalla uuden ketjun, venakopan laahaimen ja poistaa tp-ketjun.
Oikeasti korjataan vaihtamalla päätykopan alle 300 eurolla osia plus muutaman päivän työ.
Jos ketjua ei ole, niin tätä vaaraa ei ole.
Pihi siis korjaa (siirtää huoltokustannusmenoja) vaihtamalla uuden ketjun, venakopan laahaimen ja poistaa tp-ketjun.
Oikeasti korjataan vaihtamalla päätykopan alle 300 eurolla osia plus muutaman päivän työ.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Saa kait tässä pian punastella, mutta...
Eikös tasapainoakselin kettinki ole eri asia kuin "venttiiliketju"? Menin vain vähän sakaisin...
Ja tuo tarina varmaan aukeaa etsi toiminolla (tai ei), mutta onko nyt näin monellekkin käynyt? Vai onko kaikki olleet niin visuja ja vaihtoivat ketjun 200tkm kohilla?
Eikös joillakin ollu 300 tonnia rullattuja samalla ketjulla? Ylikki ainakin 9000:ssa?
Tuo kilometrimäärä (214tkm) minusta on hyvin pieni ketjulle? Vai olenko Saab ateisti jos näin luulen?
Eikös tasapainoakselin kettinki ole eri asia kuin "venttiiliketju"? Menin vain vähän sakaisin...
Ja tuo tarina varmaan aukeaa etsi toiminolla (tai ei), mutta onko nyt näin monellekkin käynyt? Vai onko kaikki olleet niin visuja ja vaihtoivat ketjun 200tkm kohilla?
Eikös joillakin ollu 300 tonnia rullattuja samalla ketjulla? Ylikki ainakin 9000:ssa?
Tuo kilometrimäärä (214tkm) minusta on hyvin pieni ketjulle? Vai olenko Saab ateisti jos näin luulen?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Kyllä, Jakopään ketju (joka pyörittää nokka akseleita ja näkyy jakopään kopassa) on eri ketju, kuin se polkupyörän ketjua heppoisempi tasapainoakselien ketju, joka pyörittää tasapainoakseita, joiden pyörintä ei ole mottorin toiminnan kannalta millään lailla välttämättöntä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Kilometri määrät ei oikein kerro mitään, kun autoilla ajetaan niin eri tavalla ja eripituisia matkoja. Kylmäkäynnistys muutaman kilometrin välein, tai sitten auto, jolla ajetaan tuhat kilsaa maantieajoa viikossa. Omassa 9-3 -02:ssa ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä jakopäästä, ajettu 207 tkm. Vanhempieni 9-5 -04:een vaihdettiin vuosi takaperin pelkkä jakoketju. Silloin mittarissa oli n. 270 tkm. Rapina hiljeni, laahaimet ei kuulemma olleet pahemmin kuluneet. Toisaalta tämän "halvan" korjauksen jälkeen ei ole ajettu vielä kymppitonniakaan. Kunnollisessa jakopää remontissa ei ongelma ole tietenkään osien hinta, vaan työ.
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Kylmä kone:
http://youtu.be/W95oIJgW9JQ
15km ajon jälken moottoritiellä, lämmin kone:
http://youtu.be/J40W9q6o4ns
Minusta kylmä kone paljon hiljaisempi. Voipi olla että kamera nauhoitti vähän erilailla.
Any comments?
http://youtu.be/W95oIJgW9JQ
15km ajon jälken moottoritiellä, lämmin kone:
http://youtu.be/J40W9q6o4ns
Minusta kylmä kone paljon hiljaisempi. Voipi olla että kamera nauhoitti vähän erilailla.
Any comments?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Kovasti kuullostaa siltä, että tasapainoakselin ketju (todennäköisemmin) rallattaa siellä melko väljänä.
Jokatapauksessa jakopää auki ja hilut vaihtoon..
Jokatapauksessa jakopää auki ja hilut vaihtoon..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Tuossa apulaitehihnan ja vesipumpun vaihdon yhteydessä tarkistin oman ketjunkiristimen ja se oli 14-15mm ulkona. Jokohan kannattaisi tehdä täydellinen jakopääremppa?
Kannattaako nostaa kone pois vai saako jotenkin kampeamalla tehtyä? Aika ahdasta oli jo apulaitehihnanvaihdonkin kanssa..
Kannattaako nostaa kone pois vai saako jotenkin kampeamalla tehtyä? Aika ahdasta oli jo apulaitehihnanvaihdonkin kanssa..
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Itse tein kone "paikoillaan" ja ei se täysin mahdoton rasti ollut. Olikohan se maksimi ulkonema ~18mm tjs. Taitaa vaan myös se TP ketju olla lopussa niin pitää miettiä mitä sille tekee tuossa remontissa (niin ei kairaa itseään ölypumpun kotelosta läpi myöhemmin). Olin luopunut tuosta TP ketjusta jo aikaisemmin kun rallatti (huom. TP ketju rallatti ennen jakopäätä).
Jakopäänosatkin vaihdettu ja alla kuvia. Kansi jne. romut pitäs vielä asentaa takaisin. Kuvissa ei ole vielä mäntiin koskettu vaikka nekin tosiaan laitettu.
Ei tuo jakopääremontti mikään tekemätön paikka ollut kone "paikoillaan" tehdä. Onhan tuossa kovasti hommaa toki. Laturi, startti, vesipumppu, ohjaustehostin jne. irti (+AC ylin pultti ja apuakselin kannakkeen pultti). Apurungon ja koneen väliin halot ja koneen kannakkeet irti. Kone roikkumaan ja väännellä öpohja pois. Konetta kammeta että saa kaikki jakopäästä kaikki pultit irti ja kopan pois alakautta.
Kone roikkumaan
TX40 torxeilla tuo koppa kiinni
Alakautta mahtui koppa pois (helpotti kun otti öpumpun kamat pois asentaessa, sopi kyllä niidenkin kanssa pois, mutta piti tapella.).
Ihan ok on tilaa kun koppa on poissa
Uudet kamat paikoilleen ja tosiaan tuo ruskea holkki tuohon liikkuvan ohjurin päälle
Täytetyn kiristimen liimasin paikoilleen tulpaksi
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Ketjun rallatus - Mitä tehdä?
Toisaalla joku sanoi ettei kantta tarttis ottaa irti? Toisaalta tulis siinä sitten uusi kansipahvi laitettua..
Hyvät kuvat!
Hyvät kuvat!
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286