DI kasetin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja oju »

Silikonia ajattelin minäkin mutta en uskaltanut mitään kokeilla kun yksi tuote meni ihan litkuksi kun vähän lämpeni.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No joo, mut kun puhutaan sanasta silikooni, niin sillä tarkoitetaan vaikka ja mitä. Silikooni voi olla kovempi kuin rauta, ja juoksevampaa kuin vesi. Eli käytännössä täytyy tietää mömmön tyyppiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Silikoni 8)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Niihin DI-kasetin kumitutteihin pitäisi WIS:in mukaan laittaa Krytox-rasvaa, mutta tuo aine on niin kallista, etten minä ainakaan raski sitä tuota varten ostaa. Tulpan kierteisiin taas sopii Molykote 1000-voitelutahna.
Ysivitonen1
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 19:49
Paikkakunta: Turku

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ysivitonen1 »

pjv kirjoitti:Liittimen irrotukseen on tosiaan syytä ensimmäisellä kerralla perehtyä ajan kanssa, ettei riko sitä. Bonuksena sen jälkeen osaa irrottaa myös muut samanlaiset liittimet, joita autosta löytyy. :)

Tulppien vaihtoon piuhaa ei muuten tarvitse irrottaa. Kasetin mahtuu nostamaan paikaltaan ja siirtämään sivuun (edelleen tötterot alaspäin) johdon ollessa kiinni.

Mitäs sitten, kun onnistuin hajottamaan liittimen punaiset "lukitussalvat" liitintä irrottaessani? Lähteekö liitin jollain konstilla vielä irti? Punaiset osat murtuivat todella helposti.
Saab 9-5 2.0t Sentronic -05
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Lähtee eikä niihin tartte välttämättä edes koskea. Liittimen toisessa reunassa on kolo, johon mahtuu talttapäinen meisseli. Varovasti nitkuttaen ja liittimestä (ei johdoista!) vetäen pitäis aueta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Ysivitonen1
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 19:49
Paikkakunta: Turku

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ysivitonen1 »

Kiitos vinkistä!
Saab 9-5 2.0t Sentronic -05
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

oju kirjoitti:Silikonia ajattelin minäkin mutta en uskaltanut mitään kokeilla kun yksi tuote meni ihan litkuksi kun vähän lämpeni.
Silikoniöljyä EI PIDÄ laittaa sähköliittimiin tai niiden lähelle, koska silikoniöljy on eriste. Lisäksi se on pirullinen aine, koska se "ryömii" aina takaisin sinne koskettimiin, vaikka sen yrittäisi pestä pois.
Tästä on omakohtaista kokemusta, kun eräs ruotsalainen puhelinkeskusvalmistaja käytti sitä releiden valmistusprosessissa 70-luvun alussa. Siitä sitten seurasi toimimaton puhelinkeskus, kun eristävä silikoniöljy ryömi ajan kanssa koskettimien väliin ohueksi kalvoksi. Niitä pestiin puhditetulla bensalla ja viilattiin timanttiviiloilla, se kaikki oli vaan tekohengitystä.

Sytkäkasetissa jännitteet on sen verran isot, että sähkö kulkee ohuen eristeen läpi. 12 voltin liittimiin en laita silikoniöljyä, enkä muihinkaan.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Olisi ekan kerran sytytyskasetin vaihto edessä. Se ei yllä kirjoitetun perusteella vaikuta hankalalta, mutta tulpat vissiin pitäisi vaihtaa samalla kanssa, enkä niitäkään ole vielä joutunut itse vaihtamaan ennen tätä.

Millainen avain niihin tarvitaan? Ja muistanko väärin vai oliko kiinnityksessä jotain salatiedettä tyyliin että niitä piti kiristää ensin kiinni ja sitten vielä 3/4 kierrosta Mekkaan päin... tai jotain sen suuntaista?

Kiitos vastauksista!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja karg »

Sytkäkasetin ruuveihin (torx T30) 11Nm ja tulppiin 28Nm (16mm tulppa-avain) kiristysmomentti. Mekan suunnalla ei ole väliä.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eli ei onnistu ilman momentin ilmaisevaa avainta? :|
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja karg »

No tossa on Saabin ohjearvot siltä varalta, että haluaa pistää oikeat momentit. Kyllä käsivaralla kiristeltyjäkin tulppia on tullut nähtyä. Osa on löysällä ja osa on hiton tiukalla.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Saabatti kirjoitti:Eli ei onnistu ilman momentin ilmaisevaa avainta? :|
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765003/M ... rinaytolla

Tosta momenttiavainta ( a la karvalakki) jos jänskättää ilman momentteja kiristellä. :roll:
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Jzo kirjoitti:
Saabatti kirjoitti:Eli ei onnistu ilman momentin ilmaisevaa avainta? :|
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765003/M ... rinaytolla

Tosta momenttiavainta ( a la karvalakki) jos jänskättää ilman momentteja kiristellä. :roll:
Motonetistä sais myös tuollasen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/765016/M ... -14-5-25Nm ..

Olisko tuolla ruuvatut tulpat liian löyhässä ...?

Olis siellä kalliimpiakin mutta kun käsimomenttikin koetaan riittäväksi aika usein .
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Jzo kirjoitti:
Saabatti kirjoitti:Eli ei onnistu ilman momentin ilmaisevaa avainta? :|
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765003/M ... rinaytolla

Tosta momenttiavainta ( a la karvalakki) jos jänskättää ilman momentteja kiristellä. :roll:
Pitäisikö tuo hymiö nyt tulkita niin, että homma onnistuu kohtuudella ilman momenttiavaintakin? Sitä nimittäin yritin kysellä.

EDIT: Tulikin vastausta ihan yksityisviestillä. Kiitos!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Siis tarkka mieshän ostaa momenttiavaimen ja tekee jetsulleen.
Itse olen mopoja ja autoja räplännyt vuodesta -91 eikä ole ollut itsellä momenttiavainta.
( sylinterinkannet yms. tarkat komponentit kuten laakereiden kiristyspultit yms. vaatii aina kuitenkin momenttiavaimen vaikka lainaan jostain jos ei itse raaski sijottaa.. )

Yksikään pultti ei silti ole ajossa ikinä auennut itselläni eikä toisaalta jäänyt aukaisemattakaan.
Itse olen vaihtanut kassuja ja tulppia ihan terveellä maalaisjärjellä eikä ole ongelmia ollut.

Ajelin aikanaan VW- Lt:llä 3 vuotta ja vaihtelin itse tuohon öljyt. Sieltä oli jouku nyrveli väätänyt kierteet siten, että sormin sai vain vääntää tyhjennyspropun auki ja takaisin kiinni ( muuten hyppäsi kierteeltä heti yli). Tänä päivänäkin vielä ihmettelen ettei se ikinä auennut ajossa vaikka tuolla tuli yli 200 tkm. rallatettua vuosituhannen vaihteessa kuitenkin. :lol:

Tulppien vaihdossa riskinä on se, että jos jää löysälle, niin voipi alkaa suhauttelemaan pakokaasuja tulpanreijästä ---> korjaus kiristä kireämmälle.

Huonompi vaihtoehto on vääntää jengat paskaks tai pahimmillaan tulppa poikki sinne sylinterinkanteen siten, että tulpasta jää näkyviin ainoastaan sileä pinta ylhäältä päin katsottuna---> korjaus ---> pura sylinterinkansi pois ja yritä saada puolikas tulppa sieltä reiästä pois vaikka katkenneen tulpan kierreosan läpi poraamalla ja kierteyttämällä.
Vastaa Viestiin