DI kasetin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivitonen1
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 19:49
Paikkakunta: Turku

DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ysivitonen1 »

Moi!

Koitin etsiä ohjeita DI-kasetin vaihtoon, mutta tuloksetta.
Löytyykö forumilta ohjeet kasetin vaihtoon, ja ellei löydy niin haluaisiko joku antaa vinkkejä?
Saab 9-5 2.0t Sentronic -05
Mikko.92
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 08:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikko.92 »

Kasetin vaihto on helppo homma.

Kasetin päästä sähköliitin irti, sitten neljä torx-ruuvia auki ja sitten nostaa kasettia ylöspäin niin lähtee irti. Sitten vain painaa uuden kasetin paikalleen, ruuvit kiinni, liitin kiinni ja annat olla n.20min paikallaan ennen kuin käynnistät auton.

Samalla voi vaikka vaihtaa tulpat, niin tulee nekin vaihdettua samalla, kun ovat esillä siinä.

Tulpiksi NGK BCPR7ES-11 ja käytä DI-kasettina vain originaali Saab osaa niin kestää.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Voipi johtua siitä, että homma on hyvin yksinkertainen. Sähköliitin kasetin päästä irti ja kasetin kannesta ruuvit (4 kpl) irti -> nostetaan kasetti pois. Uusi kasetti tilalle ja ruuvit ja sähköliitin kiinni. Ainakin joskus on ollut suosituksena, että kasettia pidetään normaalissa asennossaan (kumitutit alaspäin) oisko ollut vartin ennen käynnistystä, jotta puolien öljy on varmasti oikeissa paikoissa. En tiedä onko tuolla suurta merkitystä, mutta näin olen itse tehnyt.

edit. Mikko.92 ehti näköjään ensin :D
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Olipa hyvä että sattu tämä ketju silmään. Lähiaikoina tarkotus vaihtaa tulpat kolkkiin eikä ole käynyt mielessäkään kasetin "lepuutus". Kiitos tästäkin tiedosta vaikken sitä ole tajunnut kysyäkään. On tämä mahtava foorumi :)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Taikka sitten ei missään vaiheessa käännä sitä kasettia kyljelleen tai muuta. Laskee samassa asennossa johonkin niin ei ole niin väliä. Tosin olen kyllä aika skeptinen siitä muutenkin. Kyllähän tuo muuntajaöljy sen verran notkeaa kamaa on, että ei pitäisi vartissa valua merkittävästi enempää kuin siinä ajassa, mikä menee kasetin kiinnitykseen
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Juu nimenomaan. Mutta ilman tätä tietoa oisin varmaan laittanut kasetin "katolleen" tulppien vaihdon ajaksi, vaihtanu tulpat ja lähteny saman tien kasetin kiinnitettyäni koeajamaan uusia tulppia :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Poy »

Uitukki kirjoitti:Juu nimenomaan. Mutta ilman tätä tietoa oisin varmaan laittanut kasetin "katolleen" tulppien vaihdon ajaksi, vaihtanu tulpat ja lähteny saman tien kasetin kiinnitettyäni koeajamaan uusia tulppia :lol:
Näin minä aina tein, kun kolkkiin vaihdoin tulpat, eikä koskaan mennyt kasetti rikki. Tuo tuli varmaan >10 kertaa tehtyä, kun tulppiakin vaihdoin melkein 10tkm välein. Femmaan en ole kuin kerran ehtinyt tulpat vaihtaa.
Onko siis jollakin faktatietoa, että ei sais tehdä?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja sye »

Poy kirjoitti:
Uitukki kirjoitti:Juu nimenomaan. Mutta ilman tätä tietoa oisin varmaan laittanut kasetin "katolleen" tulppien vaihdon ajaksi, vaihtanu tulpat ja lähteny saman tien kasetin kiinnitettyäni koeajamaan uusia tulppia :lol:
Näin minä aina tein, kun kolkkiin vaihdoin tulpat, eikä koskaan mennyt kasetti rikki. Tuo tuli varmaan >10 kertaa tehtyä, kun tulppiakin vaihdoin melkein 10tkm välein. Femmaan en ole kuin kerran ehtinyt tulpat vaihtaa.
Onko siis jollakin faktatietoa, että ei sais tehdä?
Et tarvitse mitään faktoja, ohjeen mukaan pidä se kasetti siinä asennossa kuin se on asennettu koneeseen. Pätee kaikkiin osiin, joku inssi on näin suunnitellut. Miksi ohjeiden noudattaminen on vaikeaa? Olen itsekin suunnitellut koneen en kyllä jaksaisi kertoa faktaa miksi joku osa on suunniteltu näin tai noin.
Helpommalla pääset noudattamalla vain ohjetta joka tässä tapauksessa on varsin yksinkertainen.
Ysivitonen1
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 19:49
Paikkakunta: Turku

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ysivitonen1 »

Tarviikos tuossa liittimen irroituksessa ottaa huomioon jotain erityistä vai lähteekö se irti tuosta vain?
Kiitoksia selkeistä vastauksista. Hienoa porukkaa!
Saab 9-5 2.0t Sentronic -05
Mikko.92
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 08:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Mikko.92 »

Ysivitonen1 kirjoitti:Tarviikos tuossa liittimen irroituksessa ottaa huomioon jotain erityistä vai lähteekö se irti tuosta vain?
Kiitoksia selkeistä vastauksista. Hienoa porukkaa!
Punainen lukitussysteemi täytyy liu'uttaa auki samalla, kun vetää liitintä irti. Joskus saattaa olla tiukassa, ja voi olla että joutuu hieman vaikka tasapäisellä meisselillä avustamaan.

Kun laitat liitintä kiinni, täytyy taas samalla punaista lukitetta liu'uttaa kiinni, että liitin menee paikalleen.

Vähän hankalasti selitetty, mutta ymmärrät ohjeen varmasti, kun rupeat liitintä avaamaan. :)
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja pjv »

Liittimen irrotukseen on tosiaan syytä ensimmäisellä kerralla perehtyä ajan kanssa, ettei riko sitä. Bonuksena sen jälkeen osaa irrottaa myös muut samanlaiset liittimet, joita autosta löytyy. :)

Tulppien vaihtoon piuhaa ei muuten tarvitse irrottaa. Kasetin mahtuu nostamaan paikaltaan ja siirtämään sivuun (edelleen tötterot alaspäin) johdon ollessa kiinni.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja oju »

sye kirjoitti: Miksi ohjeiden noudattaminen on vaikeaa?
Harva laittaa tulppien jengoihin suositeltua ainetta tai vääntää momenttiavaimella torxeja ja tulppia kiinni. Pitäisin niitä kuitenkin varsin perusteltuina ohjeina.
Olisi kiva kuulla perustelut tuolle 15 minuutin odottelulle; perustuuko se oletukseen että kasetti heitetään hankeen vaihdon ajaksi vai onko öljy todellakin juoksevaa vain kun kone/kasetti on käyntilämpötilassa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jengoille suositeltua ainetta? Kuparitahnaa? Mistä suosittelu? Itsellä on kyllä siellä koneen päässä jengat aika "kuivat" kun on aika hankalaa sormin pyöritellä tulppaa, eikä momenttiavaimen käyttö ole mahdollista juurikin sen takia että jengoilla jotain pölyä muuta paskaa, eikä ne kiristy, vaikka olisivat momentissa.

Senpä takia kysynkin, että mitä ainetta jengoille täytyy laittaa, että ne toimisi hyvin, pysyisivät kiinni, ja että se vielä menisi suosituksien mukaan..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja oju »

WISin mukaan jengoille meni jotain sähköä johtavaa mutta kiinnileikkautumista estävää ainetta, etsin sitä aikoinaan mutta alumiinitahna oli lähintä mitä löysin. Se sai kelvata kun pakkauksessa luki että sytytystulppien kierteisiin alukanteen. Biltemasta taisi löytyä
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... hna-36910/
Kertokaa jos olette löytäneet parempaa/sopivampaa jostain.

Kasetin kumituteille meni jotain muuta hoitoainetta, sitäkään ei joka motonetista löydä vaikka moottoritilassa on muitakin kumiosia jotka voisivat sitä kaivata.

Marmoritiskiltä voi toki kysyä kun niille on osanumerot olemassa. Laiskana en ole jaksanut kun siellä menee odotellessa tovi.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: DI kasetin vaihto

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Njaa, täytyy vissiin enskerralla laittaa...

Ja tosiaan, se kassun hoitoaine kehiin? Silikooni? Joskus sitä meinasin käyttää niissä tötteröissä, mutta kerta kun lämpötilakestosta ei ollut tietoa, en uskaltanut.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin