Tommosen savotan tein tannoin entiseen femmaan.
http://www.saabclub.fi/foorumi/viewtopi ... 29&t=99270
Nyt jälkiviisaana tuo topickissa mainittu kiveniskuteippi olisi kyllä kannattanut laittaa fiksatun maalipinnan päälle. Maalipinta meni rikki kiveniskemien vuoksi siitä terävän kantin kohdalta, mistä alkaa oven karmi. Noh, nyt tossa tuoreemmassa femmassamme on jo sama juttu edessä kuskin puolella. Saas nähdä miten saan sen onnistumaan.
Siis kaksikomponentti maali on sellainen, jossa maali ja kovetin sekoitetaan toisiinsa. Maalin ohenne on oikeastaan ihan eri asia, kuin tuo tyyppi onko yksi- vai kaksikomponenttinen. Tässä viimeisin karvas maalinostokokemus tuli, kun ostin vesivärinä automaalia aerosolipurkissa ja se olikin 2K. Purkin pohjassa oleva nappi painetaan ja sekoitetaan. Sit maalataan ja purkki tömähtää viimeistään seuraavanapäivänä, vaikka veisi ulos pakkaseen. Pikkusen harmitti, kun maalattava pinta-ala oli kämmenen kokoinen ja en tajunnut tuota purkin tyyppiä, kun vasta liikkeen sekoitettua miksin sinne purkkiin.
Eli summa summarum. Akryylimaali olisi aerosolina esim. tai ruiskussakin kätevintä näihin kotikorjauksiin. Niitä on kaksi komponenttisena ruiskumaalaukseen ja yksikomponenttisena aerosolipurkissa. Käytännössä puhutaan raskaankaluston maaleista, koska jostakin syystä ne henkilöautojen maalauksessa on jo kielletty (olenko väärässä?) Vesiväreistä yksikomponenttisena ei ole vielä kertynyt kokemusta. LIsäksi on olemassa metallivärien kanssa ratkaisu: värimassan veto, käytännössä näyttää ihan karkealta mattapinnalta maalattuna ja sitten lakka päälle, joka tuo kiillon. Tuo yhden sikakalliin 2k vesivärin maalauskokemus on kyllä kirkkaana muistissa. Hyvin se maalautui, mutta tuli hemmetin kallis maalaus purkin mentyä tönköksi vain vähän käytettynä.