veto hukassa!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
silvennoinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 26, 2014 13:31

veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja silvennoinen »

Tervehdys tosiaan foorumille uudelta jäseneltä!
ostin tuossa kesällä 2000vm 9-5, 2.0t automaatti saabin tällä hetkellä ajettu n.310 000km. elikkäs autosta hukkui veto ei tunnu vaihtavan kuin 3 ja 4 vaihdetta mutta vauhdista kepistä vetäessä vaihtaa myös pienemmille vaihteille. ajattelin vian ilmetessä eilen illalla että vaihdelaatikko hajoaa, laatikko polttaa vika valoa ja koodi luettu ja lukkosolenoidin vikaa ilmoittaa (ei kuulemma lukitse 3 ja 4 vaihdetta päälle) ei pitäisi kummemmin huhujen mukaan vaikuttaa? laatikossa öljyt sisällä ehkä ihan aavistus liikaa eikä yli suositus määrän ajettu öljyillä.

Tänään paremmin päivänvalossa koe ajon yhteydessä havaittu reilu savutus (harmaa) ja nenään pistävä haju, sekä vapaalla kaasu painaessa korviin kantautuva metallinen hankaus ääni. moottoriöljyn tikun päähän tulee vähän harmaata mutta jäähdytin nestettä ei hävittänyt. autosta myös luettu lamnda anturin hetkellinen vikakoodi.

osaatteko kokeneempina siis kokemuksista ja tai arvauksilla ratkaista mysteerin, olisiko turbo menossa vai vaihdelaatikko vai joku aivan muu? kiitos jo valmiiksi vastauksista ja toivottavasti ymmärsitte selityksistäni!
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Foorumin hakutoiminnollahan löytyy jutun juurta turboon ja savutukseen liittyen.

Auton historiasta kannattaa selvittää, että onko huohotinpäivitystä tehty. Öljypohja lienee syytä käyttää irti ja katsoa, onko öljysihti kuinka tukossa. Harmaja savu viittaa kyllä siihen, että Garretti vetelee viimeisiään. Toki muitakin syitä on eli hakua kehiin.

Hankaavan äänen suhteen kannattaa poissulkea se, että kampparin hihnapyörässä olevat torx-ruuvit eivät ole löystyneet ja sorvaa öljypumpun kantta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
silvennoinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 26, 2014 13:31

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja silvennoinen »

noniin ainakin osa syyllinen löytyi turbo aivan tiensä päässä joka suuntaan hirveät välykset ja siivistä puuttuu paloja sekä osa vääntyneet. siispä turboa metsästämään onko kellään ideoita mistä löytyisi nopeasti ja tietty halvalla? :D
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Nimimerkiltä pvdriver kannattaa kysellä, sillä on ollu noita garrettei myynnissä iha sopuhintaan
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos on nk. pitoauto, laittaisin Mitsubishi-ahtimen. Nuo Garret gt17-ahtimet ovat harmillisen lyhytikäisiä pahimmillaan. Saattaa uusikin mennä vaihtoon jo alle 100tkm ajolla. Allekirjoittanut laittoi kerran erehdyksessä käytetyn Garretin joka oli "hyväkuntoinen" ja vuoden päästä se oli ihan väljä lousku.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oskuu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Ma Loka 29, 2012 00:22
Paikkakunta: Nakkila

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja oskuu »

Toki, mutta iha ilmasta se ei ole. Näyttää vielä olevan tarjouksessa mitsu 595€ ja letkusatsi 129€ marmorilta ja softan ajo siihen.
silvennoinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 26, 2014 13:31

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja silvennoinen »

joo tällä korjauksella nyt haetaan vaan lisää elinikää sotaratsuun mahdollisimman pienellä budjetilla.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kiinaturbot on halpoja. (Esim Bilteman) Itse sellaista en omaan laita, mutta vaikuttaisi että tyytyväisiä omistajia niillekin löytyy.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
silvennoinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 26, 2014 13:31

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja silvennoinen »

nyt taas auto pelittää hommasin tuommosen kunnostetun garretin sipoosta ja hyvin toimii kiitos vinkeistä ja neuvoista!
silvennoinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 26, 2014 13:31

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja silvennoinen »

nonniin nyt olisi taas ideoille käyttöä! elikkäs tuntuisi veto olevan vähän hukassa, kun painaa ajossa kaasua tuntuu ettei alkuun tapahdu mitään melkeimpä hytyy. kaasua kunnolla painaessa pudottaa automaattii pienemmälle vaihteelle, mutta tuntuu silti vaikeammalta meno kun aiemmin. kunnolla kaasuttaessa perään jää voimakas musta savupilvi ja takapuskurin nokeaa samassa rytäkässä :D

siispä mikä voisi moisen aiheuttaa?
turbon vaihdoin noin 3tkm:ä sitten(kunnostettu garret) ja säihkähdin sen jo porsineen uudestaan (sillä samoja oireita kun viimeksi lievempinä tosin). öljyä jos hävinnyt niin ihan olemattomia määriä. turbon ilma ja pako puolet avasin molemmat, näyttivät minun silmään hyviltä eikä siivissäkään klappia ollut. keskikulutuksen tietokone näytti maantieajossa nostavan 13,5 litran tietämille.

moottori antanut vikakoodin lamnda anturin hetkellinen toiminta häiriö ja vaihteisto valittaa lukkosolenoidia (jo pisemmän aikaa) voisiko nämä vaikuttaa? siispä onko kokemuksia mistä voisi kiikastaa?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Lamdan voi mitata, tulpat katsoisin, kokeilisin myös ehjäksi todetulla ilmamassamittarilla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ahtoputken liitos jostain auki? Kaasuläppäkotelon liitoksen o-rengas rutussa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
silvennoinen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Helmi 26, 2014 13:31

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja silvennoinen »

nonniin vika paikallistettu ja korjattu elikkäs lamda oli aivan eloton :D onneksi ei tämän isompi ollut kiitos vastauksista!
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: veto hukassa!

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

silvennoinen kirjoitti:nonniin nyt olisi taas ideoille käyttöä! elikkäs tuntuisi veto olevan vähän hukassa, kun painaa ajossa kaasua tuntuu ettei alkuun tapahdu mitään melkeimpä hytyy. kaasua kunnolla painaessa pudottaa automaattii pienemmälle vaihteelle, mutta tuntuu silti vaikeammalta meno kun aiemmin. kunnolla kaasuttaessa perään jää voimakas musta savupilvi ja takapuskurin nokeaa samassa rytäkässä :D

siispä mikä voisi moisen aiheuttaa?
turbon vaihdoin noin 3tkm:ä sitten(kunnostettu garret) ja säihkähdin sen jo porsineen uudestaan (sillä samoja oireita kun viimeksi lievempinä tosin). öljyä jos hävinnyt niin ihan olemattomia määriä. turbon ilma ja pako puolet avasin molemmat, näyttivät minun silmään hyviltä eikä siivissäkään klappia ollut. keskikulutuksen tietokone näytti maantieajossa nostavan 13,5 litran tietämille.

moottori antanut vikakoodin lamnda anturin hetkellinen toiminta häiriö ja vaihteisto valittaa lukkosolenoidia (jo pisemmän aikaa) voisiko nämä vaikuttaa? siispä onko kokemuksia mistä voisi kiikastaa?
Ecuun menevän johtoliittimen vieressä on lambdojen maadoitus piuhat liitetty yhteen ja kutiste sukkaa päällä. Aukaise liitos ja juota kunnolla ja sukka päälle. Itselläni häipy lamda häiriöt ja epämääräiset lambda arvot kerralla.
Vastaa Viestiin