Kamppisturbon sopivuus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Nyt vaikuttaa uhkaavasti siltä, että turbo on entinen. Öljy näyttää autolle maistuvan ja tänään pöläytti startatessa kunnon sinisen pilven. Ahtaa ei ole sen jälkeen enää kunnolla jaksanut. Välillä vähän, mutta sitten taas hyytyy.

Meneekö tuo kamppiksessa oleva mitsu tuohon vanhaan vehkeeseen ihan heittämällä vai miten kun on 06-10 tarkoitettu? http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... -campaign/

Toki ennen kuin tuon vaihtaa niin haluaisi varmuuden, että se turbo on varmasti entinen. Tuossa olisi tech2 tällä hetkellä lainassa, onko siitä apuja tuon vian varmistamisessa?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kamppis koskee kumpaakin ahdinta. Luonnollisesti samanlaiset menee päittensä vaihtaa, muuten ei menen. Uudemmissa ei tarvitse ristiinvaidossa ns Cobraa vaihtaa, mutta letkut eivät sovi. Noiden osalta pitää ostaa sovitussarja. Tech ei osaa mekaanisen osan kuntoa arvoioida. Turbon väläyksen voit ihan sormella todeta. Halulla löytyy todella paljon tietoa aiheesta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kysyjän auto taitaa olla Aero, eli Mitsun ahtimella jo alun perin? Tällöin saman vuosimallin Mitsun pitäisi sopia suoraan ilman muutossarjoja.

Helppo tapa tarkistaa turbon kunto on ottaa downpipe irti pakopuolelta ja kokeilla sormella välykset. Samalla kyllä huomaa jos pakopuoli on aivan öljyissä, että sinne ne voiteluaineet häviää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Turbo tilattu. Paikallisessa Rinta-Joupissa oli sitä mieltä lueskeltuaan kamppislappuja, että se mitsu menee tuohon vanhempaan aeroon kanssa. Pitää vaan joko vaihtaa se uusi imuputki tai modata vanhaa.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
BNordic
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 18, 2009 18:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja BNordic »

Laita suosiolla se uudempi imuputki sinne. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 60602.html
Jos näin teet, tarvitset myös tälläisen. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 61610.html

- Tommi
9-5 Aero -03
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Vakio imuputkella vaan. Ei tartte edes ihmeellisiä modeja tehä...
Ison cobran paikalleenlaitto on tuskaa, vakioimukärsään verrattuna.

Vähän huohotusputkea taivuttaa ja sitten cobran tueksi vaikka pätkä lattarautaa johon porattu kaksi 8mm reikää, joista toisessa kierre.
Hyvin se cobra tosin pysyy ilman tukeakin...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Coltti kirjoitti:Vähän huohotusputkea taivuttaa ja sitten cobran tueksi vaikka pätkä lattarautaa johon porattu kaksi 8mm reikää, joista toisessa kierre.
Hyvin se cobra tosin pysyy ilman tukeakin...
Eli koskeeko tämä nyt vakioputkea vai tuota uutta isompaa? Paikallinen korjaamo veikkaili 150-200 € turbon vaihdolle, niin vien suosiolla sinne asennukseen.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
BNordic
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 18, 2009 18:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja BNordic »

Vanhempaa eli "vakiota". Metallista huohotusputkea joutuu vähän taivuttelemaan. Ja pysyy se tosiaan siellä ihan hyvin ilman sitä tukirautaa.

Mutta onhan se uudempi imuputki virtaavampi ja tuohon uudempaan mitsuun tarkoitettu. :)
9-5 Aero -03
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

miikka555 kirjoitti:
Coltti kirjoitti:Vähän huohotusputkea taivuttaa ja sitten cobran tueksi vaikka pätkä lattarautaa johon porattu kaksi 8mm reikää, joista toisessa kierre.
Hyvin se cobra tosin pysyy ilman tukeakin...
Eli koskeeko tämä nyt vakioputkea vai tuota uutta isompaa? Paikallinen korjaamo veikkaili 150-200 € turbon vaihdolle, niin vien suosiolla sinne asennukseen.
Noi ohjeet oli vakio imuputken käyttämistä uudenlaisen turbon kanssa varten. Uuden imuputken kanssa on sit monimutkaisemmat ja enemmän osia ja rahaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Joo, ei ollut uusi imuputki mennyt ihan heittämällä paikalleen. Nyt olisi muuten kasassa, mutta Rinta-Joupin varaosakaverilla sen verran huonosti tietoa, että nimenomaan tämä shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-98-10/motor/motorkropp/vevhusventilation/9-5-04-10/511610_5961610.html putki jäi tulematta ja auto seisoo nyt sitten viikonlopun korjaamolla.

Jos joltain ko. putki löytyy tai osaa heittää mistä voisi kysellä pikaisella toimituksella tuota, niin vinkkiä tähän suuntaan!

EDIT: Miksi nämä osatarpeet tulee aina perjantaina klo 16:05? :evil:
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Ei mennyt ihan niinku siellä Strömsössä yleensä menee.. Pari päivää (ja vielä viikonlopun siinä välissä) odotteli tuon puuttuvan letkun tuloa (iso kiitos lähettäjälle, että sain sen edes niin nopeasti!!) ja kaikkiaan 14,5 tuntia oli paininut tuon kanssa, että oli saanut paikalleen tuon uuden cobran kanssa.

No eipä siinä, jos oisin itse tuota lähteny repimään paikoilleen, niin luultavasti olisi auto vielä juhannuksenakin levällään.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Toivottavasti eivät laskuttaneet kaikista tunneista.
Kolmisen tuntia turbon vaihtoon saa mennä kokeneelta asentajalta oli se sitten garretti garretin paikalle tai kumpi vaan mitsu garretin tai mitsun paikalle.

Eri kombinaatioiden haasteet on ratkaistavissa melko selkeillä modauksilla pl mahdottomuus eli 2006-> king kobraa ei saa mahtumaan garretin tai pitkäkaulaisen mitsun kaulalle kiinni.
Kingkobran asennuksen haastena on paikalleen pujotus joka ratkeaa kun irrottaa hukkaportin kellon ylemmän pultin ja lyhentää sen jenkaa puolisen senttiä. Ilman ko. pulttia kobra menee paikalleen ja sen jälkeen pultti pitää taituroida reikäänsä. Normaalit sormet ja kärsivällisyys auttaa asiassa.

Kobran yläpään huohotusliitosten erilaisuudet saa jatkoletkun palasella ja kobran mukaisella loppupäällä askarreltua kasaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Re: Kamppisturbon sopivuus

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Eilen vaihdettu uusi kamppanja-Mitsu vanhan tilalle, Aero 9-5 vm00. Modaustarpeet sovitettuna vanhalla kobralla:

1. Kobran tukirauta > pyöröviilalla reijät jokainen reikä suuremmaksi.
2. Hukkaportin ohjauskellon kiinnitysmutterin hiominen yhdestä nurkasta pari milliä. Muuten jäi ahdistamaan, eikä olisi sopinut kobran kanssa.
3. Pakosarjan lämpösuojan pientä muotoilua kobrasta tulevalle putkelle.

Eli kaiken kaikkiaan melko pienellä väännöllä.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Vastaa Viestiin