Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tästä on tullut nyt omakohtaista ja muutama kerrottukin juttu vastaan; melko uudehkot (ja alle 200 tkm ajetut) T7 koneet ainakin vuosimallien 2006-2007 paikkeilta vuotaa reilusti öljyä jakopään päädystä ja pahimmassa tapauksessa kone menee kuivaksi.

Tätähän ei tapahdu jos öljytikkua seurataan mutta vuoto voi lisääntyä arjen kiiressä ja vahinko pääsee käymään.

Syy näyttäisi olevan O-renkaan laadussa, rengas on kovettunut, kutistunut ja katkeillut urassaan puolessa ajassa kuin alkupään T7 koneissa näyttää tulevan vastaan.
Pari puolen millin katkosta O-renkaassa tunkee öljyä ajossa jo aika mukavasti ulos kunhan öljy lämpenee ja öljynpainetta löytyy.

Pohjamuovien ja arkkipaikan runsaampi sotkeutumien on siis ihan hyvä selvittää, itse O-renkaan vaihtotyöhän ei puolta tuntia kauempaa kestä ja isompien huoltojen moniurahihnan vaihdon yhteydessä tapahtuu "kuin itsestään". Eikä se O-rengaskaan montaa euroa maksa.

Veikkaan että tämäkin kirjoitus luokitellaan esson baareissa "minkä takia" -kategoriaan. Juuri siksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja nugge »

Väitän että noi o-renkaat alkavat vuotamaan ihan vuosimallista riippumatta. Ehkä sitten vm06-07 enemmän kuin muut mutta kyl ne kaikki alkaa vuotaa enemmän tai vähemmän ajan kanssa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Enpä pysty väitettä kumoamaankaan. Havainnot tosin nojaavat ihan tilastolliseen (mutta kirjaamattomaan) seurantaan tekemisen ohessa ja kumma kyllä näitä ratkenneita O-renkaita tulee suhteessa enemmän vastaan näissä puolta nuoremmissa koneissa. Aikansa nekin kestää.
Ja vuosilukuhaarukka on suuntaa-antava.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Kyllä se kannattaa 4€ maksava urakka tehdä vaikka aikansa kuluksi myös hieman vanhemmissakin malleissa ja tarvittavat työkaluthan löytyvät melkein kaikilta tallista omasta takaa. Onneksi myyjä suositteli ottaamaan myös ton O-renkaan kun hain uuden kammen stefan, oli nimittäin pikkusen haperona. 249tkm ajettu.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja Poy »

Viime kesänä tein 3D-huollon Aineella, niin olivat kirjanneet alkavan öljyvuodon ja jakopäänkohdalta. Ei tarkempaa analyysiä eikä arvauksia syistä. Itse en ole huomannut tiputtavan öljyä alleen, mutta vähän piti nyt lisäillä kun tuli 10tkm täyteen. Autolla ajettu kohta 180tkm.
Jos vaihdatan tuohon moniurahihnan ja rullat, niin nekö ei laskuta o-renkaasta paljoa enempää vai ottavatko kuitenkin ohjekirjasta molemmille omat hinnat? Vai kannattaako muualle viedä? Entä ne kampiakselin hihnapyörän torxit, meneekö nekin samalla kerralla vai kannattaako edes vielä näin uudessa?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vaikea sanoa kun en ole Aineella töissä millä perusteella laskuttavat. Siinä vaiheessa kun hihnapyörä on näkyvissä ja hihna poissa niin hihnapyörän irrotus ja sen torxien liimaus kestää 2 minuuttia ja öljypumpun kannen poisto ja O-renkaan vaihto toiset 2 minuuttia, edellyttäen että osat ja työkalut on käden ulottuvilla.
Takaisinlaitto em. osille saattaa kestää yhteensä jopa 3 minuuttia, uusi O-rengas pistää pikkasen hanttiin. Side silmillä ajat voi kaksinkertaistaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mikä on yleinen tuntuma, että jos vien johonkin huoltoliikkeeseen, niin ymmärtävätkö mitä tarkoitan tuolla torxien kiristämisellä/liimaamisella? Tuleeko ennaltaehkäisevä toimenpide suoritettua?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja 3J »

Aineella ainakin ymmärsivät. 35€ tuli hinnaksi hihnanvaihdon yhteydessä. Jos viet jonnekin huoltoasemalle niin selostaisin kyllä aika tarkkaan missä ne torxit sijaitsee ja miksi ne pitää ruuvilukitteella kiinnittää vaikka olisivatkin lujassa. Laittavat muuten vielä sen kampiakselin hihnapyörän lukitteella kiinni...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Joo kyllä kannattaa tosiaan selittää että ne bultsit on siellä hihna pyörän kääntöpuolella! Ettei käy niinku mulla kun en tarpeeksi selvästi selittänyt operaatiota niin olivat vaan ihmetellyt sitä master-pulttia että ei toi kyllä aukene eikä kyllä ole torxikaan! :lol:
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Oisko jollakin oikein mitat tuosta O-renkaasta?
Saab 9-5 2.0t 1998
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

ysifemma kirjoitti:Oisko jollakin oikein mitat tuosta O-renkaasta?

Mittoja ei ole antaa, mutta osanumero PRO-Carservicelle olis tuossa : 12,30600. Hinta 3€/kpl
Saab 95 2.3t autom.-06
Pasistentti
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
Paikkakunta: Skavaböle

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja Pasistentti »

itellä alko vuotaa o renkaat hyvin pidetystä 2,3t vm 2000 talvipakkasilla. Käytin erittäin hyvällä Saab-pajalla ja homma onnistu. Kyselin torxeista: kuulemma heillä ei oo yhtään tapausta tullut vastaan... :wink: No, pajan omistajan nuori jälkeläinen oli siinä tiskillä, ehkä kokeneempi ois edes yhen tapauksen muistanut
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Seuraavaksi käykin vuotamaan vähän toisesta kohtaa :D
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja Hook »

Allekirjoitan tuon 06..07 vuosimallien tavallista suuremmat tilastot oman kokemuksen perusteella.
Toissa talvena vastaan tuli pari tapausta, jotka alkoivat kuluttaa öljyä 1L/2km, joissa syynä selkeästi katkennut o-rengas. Muutamat muut vastaavat vastaan tulleet murtuneet on sitten 90 luvun puolelta, eli epäilen vahvasti, että noissa viirusilmissä on joku materiaali "säästö" tehty tehtaan toimesta..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
wiikate
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Joulu 21, 2008 22:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Suositus: YM06-07 T7 koneiden öljypumpun O-renkaan vaihto

Viesti Kirjoittaja wiikate »

Öljyvuotoa metsästelin joulunpyhät itsekkin ja syylliseksi paljastui juurikin tuo öljypumpun kannen o-rengas. Kampiakselin stefan vaihdoin samalla ja o-renkaan hain paikallisesta varosaliikkeestä kooltaan 109,5*3. En tiedä onko tuo absoluuttisen varmasti alkuperäinen koko, mutta onhan nuo öljyt sisällä pysyneet tuollakin. Kotterohan on justiinsa tuo -07 2,0t 170tkm ajettu, että yksi lisää listaan joka tuntuu olevan jo valmiiksi melkoisen pitkä.
Saab Ng 9-5 2.0tid -10
Saab Og Wagon 9-5 Biopower -07
Vastaa Viestiin