missä vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
haka
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 21:41
Paikkakunta: pori

missä vika

Viesti Kirjoittaja haka »

moottorin häiriövalo syttyi vuodenvaihteen jälkeen. vein huoltoon,merkkikorjaamo. imm antoi vikakoodin, sanoivat että akku loppu. p.s. oli kylläkin loppu. ostin uuden akun, ei kauan kun taas sama diagnoosi. väittivat että uusi akku on kaput. vaihdoin akun, taas sama ralli. historia. imm vaihdettu jo kaksi kertaa ennen kyseistä ruljanssia. oireet ovat nyt samat kuin joskus muinoin kun imm oli rikki. väittävät että imm on mitattu ja on ehjä. mikä voisi tehdä kyseisen kaavion, alkaa jo epäilyttää etteivät halua vaihtaa imm. eräs toinen huoltohenkilö sanoi aikanaan että varaosailmamassamittarit ovat laadultaan heikkoja. tiedä sitten. niin onko kellään ollut mitään vastaavaa ongelmaa.
9-5 2.0 t aut. vector -02
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja nugge »

Tarkoitatko varaosaimmulla siis jotain kiina mallia? En ole ite kiinamalliin törmännyt mutta kai niitä on.

Itel heräs se kysymys täs että miten/millä ne muka sen immun ovat mitanneet?

Sanoisin että on aika hemmetin epätodennäköistä että tyhjä akku antais immu vikakoodia. Vaikka tietenkin kaikki mahdollista mutta nyt kyl haisee...

Et sanonu mitkä on itse oireet muutes.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
haka
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 21:41
Paikkakunta: pori

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja haka »

ainoa oire on kylmänä käynistettäessä ei tahdo lähteä heti kaikilla pytyillä pelittämään. kampiakselin asentotunnistinanturi vaihdettu, tulpat vaihdettu. huoltomies sanoi että imm ei saa tarpeeksi virtaa jos akku on loppu ja antaa se tähden vikakoodin. en usko että imm varaosia on mitään kinkkejä. vien auton taas huoltoon ensiviikolla, tiedän etukäteen tuloksen, ei mitään vikaa, kaivas lompakkoas. se ole päättänyt kun vika löydetään ja saan kiesin myyntikuntoon, niin lähtee tästä töllistä ja vaihtuu toiseen svennsoniin. p.s. neljä edellistä SAABBIA olivat autoja, mutta tätä viimeistä en luokittelisi enään edes autoksi.
9-5 2.0 t aut. vector -02
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Elähän hätäile. Päivitä autoosi softa jollain foorumilaisella, niin saat käyttöösi ominaisuuksia, joista muut merkit unelmoivat. Femmat on laatupelejä eikä viat yleensä ole tekemättömiä. Tätä foorumia selaamalla löytyy varmaan vastaavia tapauksia ja ellei löydy, tulee se kuntoon kun kerrot näille guruille oireista. Softan päivityksen myötä saat käyttöösi SID infon, joka auttaa vian haussa ja ehkäisee tehokkaasti merkkihuollossa ravaamista :P.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja nugge »

Olen kyllä edellisen kanssa tässä nyt samalla linjalla.

Hengitä syvään ja pyydä täältä apua niin joku ottaa varmasti yvllä yhteyttä ja voi tulla katsomaan sun kiesiä ja on varmasti enemmän kokemusta saabin sieluelämästä kuin korjaamolla nyrkki ja paja Ky.

Siitä että lähtee huonosti käymään voidaan nopeasti totea että meiltä puuttuu tai on liikaa joko A. Bensaa B. Kipinää C. Ilmaa.

A. Bensaa voi olla liikaa esim jos alipaineletku imusarjantornista bensapainesäätimelle on halki/poikki.
A2. Bensaa voi olla liian vähän jos pumppu on porsimaisillaan, huomais kylmänä koska kylmärikastus. Toisaalt ei pitäs montaa kilometriä autolla päästä ja pitäisi myös tulla esille lämpimänä jos tämä ois tapaus.

B. Tulpat, sytkäkasetti, kampiakselinasentoanturi.
Onhan siellä varmasti NGK BCPR7ES-11 Tulpat? Mitään muita tulppia ku NGK'n BCPR näissä vessoissa ei sais käyttää. (NGK PFR6H-10 jos haluu heittää rahaa menemään)

B2.Sytytyskasetteja on kans jengillä porsinu eri oirein. Joskus antaa vikakoodia joskus ei, joskus varoittelee kuukausia ja joskus hajoaa kauniinaa kevätpäivänä motarilla laakista. Iroita kasetti ja katso versio tarralapusta sen päädyssä alapuolella.

B3. Onhan se vaihdettu kampiakselinasentoanturi BOSCH? Kaveri vaihto pari kuukautta sitten itsellee tarvikemerkin ja sanoin vielä hänelle että en kyl ite laittas, kestihän se jopa 3viikkoa se tarvike anturi.

C. Ahdin tuskin on leikannu kiinni koska auto toimii ilmeisesti suht normaalisti lämpimänä eikä ahto/imuputkes ole majavaa tai muuta elukkaa?

Jos autoon avais ohjelman niin sais arvoja katottuu ja oikeasti se vika esille eikä vaan speksailtu.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
matula
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja matula »

Ai että kylmänä ei lähde kaikilla? No minulle tuo on yksi sytytyskasetin vian tai jopa vain vanhojen tulppien merkki.

Ovathan tulpat alle 10tkm ajetut? Ne pitää olla vain ne edellä mainitut NGK:t. Jostakin syystä auto toimii vain niillä.

Ja onhan sytytyskasetti mallia alkuperäinen ja versio 3.7D? Jos sytytyskasetti on kiiltävänmusta kiinantarvike niin se pitää heittää niin kauas kuin kädestä irtoaa voimaa.

Ja harmistukseen yksi fakta: kaikki yhtä tekniset ja monimutkaiset samanikäiset autot ovat yhtä "huolettomia".
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja

Snabb, Snabbare, Saab
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja nugge »

Kasetista vielä että nykyään on viimeisin versio 3.7E :)
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja core2 »

matula kirjoitti: Ja onhan sytytyskasetti mallia alkuperäinen ja versio 3.7D? Jos sytytyskasetti on kiiltävänmusta kiinantarvike niin se pitää heittää niin kauas kuin kädestä irtoaa voimaa.
Tässä faktaa SEM'in kaseteille niitä valsmistetaan Åmål'issa ruotsissa ja kiinassa
Suzhoun tehtaalla ne ovat alkuperäisiä ja ne ovat samoilla merkinnöillä molemmat, piraatti kiinalaisissa ei ole samat merkinnät.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
haka
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 21:41
Paikkakunta: pori

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja haka »

tulpat ovat oikeat, kampiakseli anturitunnistin bosh, tulpilla ajettu 500km bensapumppu vaihdettu. ajossa pelittää muuten hyvin, mutta kun päästää kaasun nollille niin pientä nykimistä. tyhjäkäynnillä kierrokset vaeltavat n.200-300 kierrosta. vetää hyvin ja voimat tallella. kiitokset vastauksista.
9-5 2.0 t aut. vector -02
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja Tero »

Kaasuläppä?
Saab 9-5 Aero -00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja nugge »

Imu/ahtovuoto voi myös selittää sen että tyhjäkäynti seilaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Joo tänä päivänä saa olla tarkkana kun hommaa varaosia autoonsa.

Noita immujakin löytyy harakiri osana niin kuin muitakin varaosia.

Esimerkiksi:
OEM Quality

Näihin "laatu" tuotteisiin törmää varmimmin netissä ja "halpa" marketeissa kuten motonet ja vastaavat.
Saab 9-5 2.0t 1998
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja ilra »

Yksi helppo ja halpa tarkistus on läppäkotelon kunto. Mulla oli joskus aaltoilevaa tyhjäkäyntiä ja rauhoittui kun putsasi läppäkotelon. Laiskana hoidin homman niin, että hieman jarrucleaneria ja sitten rätillä isommat liat pois. Aina voi hifistellä ja hoonata vaikka kuinka kauan mutta jo pienellä työllä voi olla iso vaikutus.

En lupaa, että tulee kuntoon mutta on helppo eliminoida pois kun vikaa etsii eikä siitä ainakaan haittaa ole. Suurempi homma on sitten purkaa läppäkotelo ja katsoa missä kunnossa sisällä olevat johdot on.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kaiikki on niin suhteellista ...

Jos lähtee syy ja seuraus leikkiä harrastamaan niin jos "kurkku" on hiukan likainen niin mistähän se mahtais johtua ... mitä siis seuraavaksi puretaan eli "korjataan" että pääsärky vähenisi ...

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: missä vika

Viesti Kirjoittaja nugge »

kaasuläppään kerääntyny karstaa/öljyy/paskaa niin että se ei sulkeudu kunnolla -> ilmaa menee ohi -> trionic yrittää saada tyhjäkäynnille mut ilmaa tulee enemmän kuin olettaa -> lambda korjaa seosta -> endless loop of tyhjäkäynti seilaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin