Aurauskulman säädöstä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,

nelipyöräsuuntausta yrittänyt huoltomies totesi, ettei saapikkaani (9-5, 2.3t, vm. 1999) aurauskulmaa ole taka-akselilla mahdollista säätää johtuen "säädön jumiutumisesta". Millaista korjausta tuo nyt sitten mahtaa käytännössä tarkoittaa? Onko siellä jokin kohta, jota voisi jollain tapaa yrittää herkistellä vai mahtaako korjaus tarkoittaa vähän isompaa remonttia?
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Taka-akselin aurauksen säätö ei jumiudu. Säädetään pitkittäistukivarren etupään kiinnityksestä.


EDIT: http://prntscr.com/3nn4h2
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Jasse-setä kirjoitti:Taka-akselin aurauksen säätö ei jumiudu. Säädetään pitkittäistukivarren etupään kiinnityksestä.


EDIT: http://prntscr.com/3nn4h2
Ja sekö ei siis tapaa jumiutua?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja core2 »

Huomioi myös se, että jos taka-akselilta muutat joitakin kulmia on syytä tehdä se 4-pyörä suuntauksessa!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Jasse-setä
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
Paikkakunta: Tampere

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja Jasse-setä »

Kyllä ne kolme pulttia on tähän mennessä kaikista saatu auki/löysälle niin, että aurausta on päässyt säätämään.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Mulla taas kieltäytyivät säätämästä kolkista koska oli kuulemma ruostunut niin kovin kiinni.. kerran kokeili.

Pelkästä mittaamisesta 50€ köyhdyin.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
#5824
93 B204
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

paralogiX kirjoitti:Mulla taas kieltäytyivät säätämästä kolkista koska oli kuulemma ruostunut niin kovin kiinni.. kerran kokeili.

Pelkästä mittaamisesta 50€ köyhdyin.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
OK, kiitoksia kaikille vastauksista. Saattaa hyvinkin olla, että minunkin saapikkaan pitkittäistukivarsien päät tai kiristysruuvit ovat ruostuneet kiinni. Jasse-sedän lähettämän hyvän kuvankin perusteella se näyttää todennäköiseltä syyltä. Eipä kai siellä voi mikään muukaan jumia. Sitten täytyy vain saada nuo paikat jollain konstilla auki. Onkohan kellään kokemusta vastaavasta hommasta?
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Vs: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

pilkkitikka kirjoitti:
paralogiX kirjoitti:Mulla taas kieltäytyivät säätämästä kolkista koska oli kuulemma ruostunut niin kovin kiinni.. kerran kokeili.

Pelkästä mittaamisesta 50€ köyhdyin.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
OK, kiitoksia kaikille vastauksista. Saattaa hyvinkin olla, että minunkin saapikkaan pitkittäistukivarsien päät tai kiristysruuvit ovat ruostuneet kiinni. Jasse-sedän lähettämän hyvän kuvankin perusteella se näyttää todennäköiseltä syyltä. Eipä kai siellä voi mikään muukaan jumia. Sitten täytyy vain saada nuo paikat jollain konstilla auki. Onkohan kellään kokemusta vastaavasta hommasta?
Asentaja kertoi että kannattaa ruuvimeisselillä kampee auki ja samalla jollain tunkeutuvalla aineella puhdistaa ja herkistellä muttereita auki.


Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
#5824
93 B204
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Aihetta liipaten. Mistäs löytyis halvalla niitä shimmilevyjä tuonne peräpäähän?
Myöskin vaihtoehtoiset ratkaisut otetaan vastaan
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Minkä säätöön shimmejä tarvitaan peräpäässä? Ja mihin väliin niitä mahdollisesti lisätään?
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Camberia säädetään. Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
http://photo.platonoff.com/Auto/2008092 ... ber_Shims/
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Vs: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Kuulostaa tuo ruuvimeisselillä kampeaminen aika erikoiselta tuossa paikassa. Kyseessä on sen verran isot ruuvit, että aikamoinen kampeaminen on edessä ruuvimeisselin avulla enkä kyllä keksi, mihin väliin sen siinä myöskään tunkisi...

Nuo muutamasta autosta kuitenkin availlut (tehtaan jäljiltä) ihan käsityökaluilla, niin ihmetyttää moinen kireys, ettei edes pajalla aukeaisi. Vartta pitää kyllä olla vähän enempi ja kunnolliset hylsyt.

E
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Ok, camberia. Erikoista, ettei suoraa säätöä löydy alustasta. Vai onko niin, että camberin kanssa tarvitsee pelata vasta (olettaen, että alusta muuten ok), kun alustaa on madallettu huomattavan paljon verrattuna alkuperäiseen.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja core2 »

Alustan on oltava kaikilta osiltaan jämäkkä ennen mitään asetuksia ja tee ne asetukset 4-pyörä suuntauksen yhteydessä eteen ja taakse.
Sinun on löydettävä siihen madallukseen sopivat arvot ne eivät ole samat kuin orkkis alustalle.
Huom! tämä ellei niitä ole jo tehty alennuksen yhteydessä?.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vs: Aurauskulman säädöstä

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

eeskola kirjoitti:Kuulostaa tuo ruuvimeisselillä kampeaminen aika erikoiselta tuossa paikassa. Kyseessä on sen verran isot ruuvit, että aikamoinen kampeaminen on edessä ruuvimeisselin avulla enkä kyllä keksi, mihin väliin sen siinä myöskään tunkisi...

Nuo muutamasta autosta kuitenkin availlut (tehtaan jäljiltä) ihan käsityökaluilla, niin ihmetyttää moinen kireys, ettei edes pajalla aukeaisi. Vartta pitää kyllä olla vähän enempi ja kunnolliset hylsyt.

E
Terve,

aukaisuun tarvittiin lopulta piiitkää vartta, ruuvien päiden kuumennusta ja rauhallista otetta. Ruoste oli varmaankin jumiuttanut ruuvit vuosien saatossa.
Vastaa Viestiin