YEC-594 onko tuttu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Tuli siis tällainen Saabi hankittua pari viikkoa sitten
eli auto on vuosimallia 2000 ja 2l koneella siis 150heppasella koneella
rekkari YEC-594
Entisellä omistajalla ei ilmeisesti ollut kovin pitkään, mutta autoa
nyt tutkittua paljon uutta osaa laitettu lähiaikoina.
Myyjä oli senverran "jurrissa" myyntihetkellä,että en kysellyt
tarkemmin mitä kaikkea tuohon on laitettu.
Huoltokirjan mukaan huollot tehty ajallaan, viimeisin huolto
tehty kun mittarissa 196000km ja tällähetkellä mittarilukema
on 215000km ja vaihdoin autoon moottoriöljyt ja tulpat.
Vaihteistoöljyt näytti hyviltä ja ilmansuodatin myös eli ne sai olla.
Onko normaalia,että noissa merkkihuolloissa ei tule huoltovihkoseen
merkintöjä mitä on tehty vai meneekö niin,että laittavat pelkän leiman?
Niin ja se tärkein meinasi unohtua miksi tätä kirjoittelen/kyselen
Onko tämä Saabi jollekkin tuttu peli? Kiinnostaisi tämän auton historia :wink:
(Kenties jonkun Foorumilaisen entinen)
Voi laittaa vaikka yv:tä asian tiimoilta
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Tokihan merkkihuolto täyttää kohdat, jotka vaihdettu esim. tulpat, raitisilmansuodatin. Lisäksi merkataan öljynvaihdot laatuineen. Soita leiman antaneeseen firmaan ja kysy mitä autolle on tehty kussakin huollossa. Kysy samalla miksi ei ole merkattu kirjaan kohtia, jotka fiksattu. Maksettaessa yleensä saa kirjallisen selonteon laskun yhteydessä, että mitä on tehty.
Eiköhän nämä ajatukset päde myös ei-merkkikorjaamoihin.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Niin tämä autohan on ostettu uutena Metro-autosta ja huoltokirjassa
on kyseisen liikkeen leimat huolloista tähän päivään asti.
Eikös noissa merkkihuolloissa ole selkeät ohjeet mitä tulee
tehdä määräaikaishuollossa?
Ajattelin vaan,että josko kaikki asiaan kuuluvat operaatiot tehty
Ehkä ne tehdyt työt mitä laitettu on merkattu eri lappuselle,
mutta niitä ei ollut tallella enää, tai voisi ehkä ollakkin auton ensimmäisellä omistajalla
Tuolta kaverilta jolta auton ostin en kehtaa mennä kyselemään papereita
senverran tuli palautetta siltä suunnalta seuraavana päivänä kun oli
huomannut mitä oli tullut tehtyä parin kossupullon jälkeen, mutta kun
hänen oli väkisin saatava minun entinen tonnari niin tuli sitten kaupat tehtyä
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tuohon vanhaan huoltokirjaan ei mahdu kuin päiväys, leima ja kilometrit suunnilleen. Uudemmassa on sitten niitä rasti ruutuun kohtia joihin voi merkitä enemmänkin tietoa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omista saab huolloista tulee aina erillinen erittely laskuissa mitä tehty. Ei huoltokirjaan tule käytännössä muuta kun päiväys, kilometrit ja leima. Huollosta kysymällä saattaa saada huoltotiedot jos kuitteja ei ole tallella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Soittelin tuonne huoltoon tänään ja vastaus tuli,että ei voida
valitettavasti antaa noita huoltotietoja koska en ole itse
teetättänyt noita huoltoja heillä :roll:
Senverran kuitenkin sain tietoa sieltä,että hyvin huollettu
auto kyseessä, suosittelivat käyttämään tuon öljypohjan auki
seuraavan öljynvaihdon yhteydessä koska kyseistä operaatiota
tuolle ei ole vielä tehty.
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
teamjakari
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 19:36
Paikkakunta: keskisuomi

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja teamjakari »

Neukku kirjoitti:Soittelin tuonne huoltoon tänään ja vastaus tuli,että ei voida
valitettavasti antaa noita huoltotietoja koska en ole itse
teetättänyt noita huoltoja heillä :roll:
Senverran kuitenkin sain tietoa sieltä,että hyvin huollettu
auto kyseessä, suosittelivat käyttämään tuon öljypohjan auki
seuraavan öljynvaihdon yhteydessä koska kyseistä operaatiota
tuolle ei ole vielä tehty.

Ei saa tulostaa ja antaa paperille, mulle on ainaki kerrottu tehdyt remontit yms.
Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Näin minäkin tuon ajattelin,että voisivat kertoa puhelimessa mitä
autolle on tehty,mutta ei :roll:
Sen kyllä ymmärrän,että ei saa noita tietoja paperille.

Senverran korjausta tuohon aikaisempaan postaukseeni,
että auto on ostettu uutena LänsiAutosta ja nuo huollot
myös tehty siellä.
Tutkin tuota huoltokirjaa vielä tarkemmin, niin huollot on
tehty 80000km jälkeen n.10000-15000km välein
Öljypohja nyt jokatapauksessa käytetään auki seuraavassa
öljynvaihdossa niin selviää mitä tuolta mahtaa löytyä :roll:
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Onhan huohotinpäivitys asennettu? Se kun ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan eikä sitä yleensä asenneta ellei asiakas sitä osaa pyytää.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Kyllä huohotinpäivitys on asennettu, mutta ei tietoa milloin
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Nyt taas tutkittu tätä uutta hankintaa ja heräsi epäily, että ei
tämä nyt ihan alkuperäinen ole tekniikan puolesta :roll:
Käsittääkseni tässä kuuluisi olla vihreät ruiskusuuttimet,
mutta punaiset näkyy olevan tällähetkellä paikallaan
Olisiko kenties softaa myös päivitetty, meinaan että
kun nyt ensimmäisen kerran tuli polkaistua vähän reippaammin
niin selkeä ero oli kiihtyvyydessä, jos vertaa tonnariin joka
minulla oli tuota ennen ja sehän oli matalapaine eli 150heppanen
niin kuin tämänkin pitäisi olla.
Tuo kiihtyvyys oli rivakkaa vaihteiston sport-asennolla, normiasennolla
on kyllä melko laiska peli.
Mitenkähän tuon nyt saisi parhaiten selvitettyä,että mitähän kaikkea
muutoksia tuohon on tehty ja löytyisiköhän savon suunnalta kaveria
joka voisi katsoa mitä tuolle on tehty.
Vielä tuosta kiihtyvyydestä senverran, että säikäytti tällaista vanhaa
ukkoa kun alkoi sutimaan kuivalla asfaltilla kun polkaisin kaasun pohjaan
60km tuntivauhdista
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Jatkampa tähän samaan viestiketjuun
Mitenkähän tuon saisi helpoiten selvitettyä, että mitä muutoksia
tähän Saabiin on tehty? Tuossa aiemmin jo kyselin noista polttoainesuuttimista
tässä on nuo punaiset nyt paikallaan, mutta sellainen käsitys, että alun perin
näissä on ne vihreät, kyseessä siis edelleen tuo allekirjoituksen auto.
Tuli mieleen,että voisi olla jopa etanolisofta tähän asennettu, mutta
kuinka tuon nyt saisi parhaiten selvitettyä?
Tuntuu,että huomattavasti on parantunut kulkupuoli sitä mukaa kun
kertyy kilometrejä lisää vai olisiko kenties niin,että entinen omistaja
on ajellut "pintakaasulla" ja nyt kun olen tuolla ajellut vähän reippaammin
niin on ylimääräiset karstat lähteneet koneesta :?
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Jonkun softaustaitoisen melkein tarvitsisi ottaa ecu pöydälle ja katsoa mitä sieltä löytyy. Lähtisin lähestymään asiaa esim. osto-ilmolla.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Hmm taitaa olla edessä reissu eteläsuomeen päin
ennenkuin selviää tämä propleemi :roll:
Ei taida löytyä lähempää apuja tähän ongelmaan
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: YEC-594 onko tuttu?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Nimerkki Tobbana vaikuttaa Tech2-karttalinkin mukaan Iisalmessa.

"Tech 2 - Tobbana
Tech2 - Saab 1988-2012 ja Opel 1997-2010. Candi+turvapääsy Saabeihin.
Softaukset Trionic-kulkineisiin, myös T7-mankkuvenamodaus T5.5-purkkeihin.

Yhteydenotot foorumin kautta."

Kartta löytyy yleiseltä puolelta, on nostona otsikolla "Tech2 Merkkitesterit: Sijainti kartalla", noin niinkun vastaisen varalle :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin