Nelipyöräsuuntaus?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mitkä ovat oikeat arvot mihin 9-5 aeron kulmat pitäisi laittaa vakio rengastuksella, myös alusta on orggis. Oon viemässä sitä säätöihin, niin olisi mistä antaa arvot.
9-5 Aero - 00
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Moderneissa lasermittausvehkeissähän säätö etenee tietokoneohjelman mukaisesti. Viimeksi kun käytin kesällä 4-suuntauksessa, niin ihan ensimmäisenä valittiin automerkki, malli ja onko normi- vai tehtaan sportalusta. Luulisi löytyvän laitteesta noi tiedot. Vai onko yleisesti tiedossa, että Saabin antamat säätöarvot olisivat poikkeavat.

Etsillä löytyy. Muistan lukeneeni asiasta kesällä ja jossain ketjussa arvoja ladeltiin ja käytiin enemmänkin keskustelua aiheesta.

EDIT: Lisäksi valittiin vuosimalli.
Viimeksi muokannut peukalokeskellä, Pe Syys 26, 2014 13:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Pitäisihän säätäjällä olla itsellään arvot koneella.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kaikissa nykyaikaisissa nelipyöräsuuntauslaitteissa, mitkä minä olen nähnyt, niin niissä laitteissa on arvot valmiina. Haetaan vain merkki, malli jne. kohdilleen. En ole nähnyt arvoja sinne käsin syötettävän.
Ja muutenkin tuntuu kummalliselta, että asiakkaan pitäisi ne korjaamolle antaa. Eikö se ole heidän (korjaamon) tehtävä. Tosin oikeat ajoneuvon mallitiedot asiakkaalta edesauttavat asiaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kyllä se noin on kuten "petrisa" kertoo sen olevan, mutta täällä saabin verstailla homma aloitetaan niin, että auton rekkarinumero syötetään koneeseen mittaus tapahtuu ja jos kaikki kondiksessa niin se on siinä ellei säätöjä tarvitse muuttaa.

Näihin koneisiin voi silti syöttää arvot käsipelilläkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Niin riskihän siinä on se, että jos käytetään rekisterinumeroa eikä esim. valmistusnumeroa, niin vuosimalli voi mennä väärin rekisteröintivuotta käytettäessä. Lisäksi rekkarinumero ei kerro onko sport-alusta vai tavallinen. Eikä kumpikaan numero sitä jos vaikkapa sport-alusta on asennettu jälkikäteen. Että kyllä siinä hieman pitää autoa tuntea että menee säädöt oikein, tai sitten olla :saab: -tuntemusta korjaamolla.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ok, ei ole ikään tullut moisessa värkissä käytettyä, jospa osaisivat hommansa.
9-5 Aero - 00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja core2 »

3J kirjoitti:Niin riskihän siinä on se, että jos käytetään rekisterinumeroa eikä esim. valmistusnumeroa, niin vuosimalli voi mennä väärin rekisteröintivuotta käytettäessä. Lisäksi rekkarinumero ei kerro onko sport-alusta vai tavallinen. Eikä kumpikaan numero sitä jos vaikkapa sport-alusta on asennettu jälkikäteen. Että kyllä siinä hieman pitää autoa tuntea että menee säädöt oikein, tai sitten olla :saab: -tuntemusta korjaamolla.
Kyllä merkkikorjaamolla menee kyltin kanssa niin, että saa kaikki tiedot autosta muunmuassa juurikin MY:n ja myös senkin onko pirssi Hirsch päivitetty ja vielä senkin missä se on tehty jos se on saabin verstaalla tehty.

Mutta tämä ei vaikuta siihen, että kannattaako nelipyöräsuuntaus tehdä, se kannattaa tehdä aina jos edestä tai takaa irroittelee kiinnityksiä puslien vaihdossa sun muussa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Auttaako nelipyöräsuuntaus, kun suoraan ajaessa ratti on vähän vinossa vasemmalle päin? Käytin paikallisessa nyrkkipajassa, mutta niiden laite ei tunnistanut autoa ja jotain mumisi aerosta. Pitää varmaan Oulun Aineella käyttää, jos tarvetta.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Pelkkä aurauskulman säätö auttaa ratin oikaisuun. Tai niinkun itellä, oli kuluneet kesägummit, niin ratti hiukan oikealla. Uudet gummit ja ratti suorassa :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Noniin. Nytpä on arvot paperilla.

Etu caster vasen 3"19
oikea 3"20

Etu camber vasen -1"24
oikea -1"24

Auraus vasen 0.8mm
oikea 0.7mm

Taka Camber vasen -2"00
oikea -1"48

Auraus vasen 1.3mm
oikea 1.4mm

Onko ok allekirjoituksen kulkineeseen?
9-5 Aero - 00
fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja fender »

Mitatut arvot ovat oikeinkin mallikkaat ja taitaapa olla tehtaan ohjearvojen "keskivälissä". Aerossa ja madalletuissa femmoissa ongelmaksi asettuu lähinnä jousituksen geometriasta johtuva reiluhko negatiivinen camber kulma.
Eli pyörän yläreuna nojaa sitä enemmän, mitä jousitus painuu. Varsinkin OEM asennuksia massivisemmilla rengas tai vannevalinnoilla voi seurauksena olla haluttua voimakkaampi renkaan sisälaidan kuluminen. Saabilla ratkaisuna on taka-akselistossa erityisien säätölevyjen (shimmien) asennus takapyörännavan ja olkarakennelman yläpulttien väliin. Ne asentamalla saadaan negatiivista camber kulmaa pienennettyä alle Aeron tehdasarvojenkin vaikkapa normaalikorkuisen 9-5 mallin arvoihin. Vaikka pyörä on tehtaan arvoja pystymmässä, renkaan käyttöikä voi pidentyä merkittävästi, kun kulutuspinnan ikää ei määrittele sisäreuna niin voimakkaasti. Toisaalta vaativan ajonautiskelijan painotuksena saattaa olla kaarreominaisuudet, jolloin tehdasarvot ovat perusteltuja.

Toinen huomioonotettava tekija on etuakseliston caster kulma. Paperilla ja toisinaan käytännössäkin yhteneväiset vasemman ja oikean puolen takakallistumat ovat haluttuja. Kuitenkin säätämällä ojan puolelle suurempi posiitivinen caster voidaan kompensoida tien kallistumasta johtuva puoltamistaipumus . Saabin tapauksessa tämä tehdään apurungon asentoa muuttamalla. Samat lainalaisuudet koskevat pystykallistumaa, camberia. Suuremmalla negatiivisella camberilla nostetaan vaunua ojan puolelta tielle päin

Jos autosi kulkee suoraan puoltamatta, eivätkä renkaat kulu oletettua nopeammin, voit olla tyytyväinen alustan mittausarvoihin. Ne ovat tehtaan toleranssien sisällä hyvinkin. Todennäköisesti ajettavuus on oikeinkin hyvä pyörien asentokulmien puolesta. Yleisesti jo kuluneiden renkaiden vaikutusta ajettavuuteen ei voi jättää huomiotta. "Urheiluvaunun" tapauksessa on vain hyväksyttävä tosiasia, ettei renkaita voi ajaa aivan loppuun, sisäreuna kuluu väkisinkin aiemmin.
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Mita camber tarkoittaa. Tavoitteeksi 3dsuuntari antoi -0,48. Itsellä vasen -1,17 ja oikea -1,33. Näitä eivät suuntauksessa korjanneet. Entä caster sitten. Tavoitearvo 2,54. Mulla vasemmalla 3,28. Suuntari ilmoittaa näiden olevan pielessä, koska ovat punaisella värillä.
9-5 2.0 sedan vm.2002
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Termit selitettynä kolmannella kotimaisella kuvien kera:
http://www.discounttiredirect.com/direc ... ignment.do
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Nelipyöräsuuntaus?

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

https://korikilta.wikispaces.com/space. ... A4suuntaus

Ja tässä myös suomeksi. Kannattaako nuita camber ja caster arvoja säädättää jossakin?
9-5 2.0 sedan vm.2002
Vastaa Viestiin