Vinkkejä suutinten vaihtoon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Lelkku
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 19:33
Paikkakunta: Palokka

Vinkkejä suutinten vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Lelkku »

Tuli vaihdettua softaosaamisen (ei oman) kehittymisen myötä 2007 mallin 9-5 Aeroon Dekan 870cc suuttimien tilalle Bochin EV14 670cc:t. Ohessa muutama vinkki hommaan, ettei tarvitse opetella kantapään kautta kuten itse tein.

IRROITUS:
1. Sammuta auto irrottamalla polttoainepumpun sulake (15 tai 19, vaihtelee eri vuosimalleissa) niin ei jää painetta polttoinejärjestelmään
2. Pura kaikki kama suutintukin edestä mitä helposti irti saat niin homma helpottuu oleellisesti
3. Suutintukin kiinnitysruuveja irrottaessa suutinten alla olevat korokemutterit (vain pitkissä suuttimissa) tippuvat oletettavasti konehuoneeseen, mutta kyllä ne sieltä ajan kanssa karisevat.
4. jos haluaa irrottaa ensin pelkän tukin niin että suuttimet jää paikoilleen, kannattaa ensin poistaa suutinten yläpäässä olevat lukitusholkit. (saattaa se suuttimet kuitenkin lähteä mukaan jos yläpään o-renkaat on tiukat)
5. Suutintukista tulee aina jonkin verran polttoainetta, joten jokin astia alle niin vähemmän sotkua

KIINNITYS:

Tapa 1 (näin tein)

1. Asenna EV14 suuttimiin liitinadapterit (USCAR->JETRONIC)
2. Kiinnitä sähköliittimet ja asenna suuttimet paikoilleen liittimet imusarjaa kohti (sopii huonosti)
3. Taivuta suutintukin jalkoja hieman että suutintukin ja imusarjan väli pienee. Varo kääntämästä liikaa tai liittimet ei sovi väliin kun suuttimien yläreuna kääntyy venttiilikoppaa kohti.
4. Aseta suutintukki paikoilleen. Huomio että lukitusholkkeja ei enää pysty käyttämään (jos ne on vielä tallessa eikä konehuoneen syövereissä)
5. Kiinnitä suutintukki ja asenna muut vermeet paikoilleen.

Huom! jos olet irroittanut johtokiskon kiinnityspultit toinen niistä ei mene enää paikoilleen suutintukin kiinnityksen jälkeen, eli pitää laittaa ennen sitä.


Tapa 2 (näin ehkä tekisin)

1. Irroita suutintukista polttoaineletkut (kohtuu kinkkiset liittimet, mutta foorumilta löytyy ohjeet siihenkin)
2. Lyhennä suutintukin kiinnityskorvakkeita noin 1cm (tapa vapaa, itse sahaisin pätkät pois ja hitsaisin Migillä kasaan. Huom ! korvakkeet alumiinia)
3. Asenna liitinadapterit ja suuttimet suutintukkiin ja kiinnitä lukitusholkit (liittimet voivat osoittaa myös ulospäin jos johdoissa varaa)
4. Asenna suutintukki suuttimineen varovasti paikolleen
5. Kiinnitä suutintukki ja asenna sähköjohtimet.

Itsellä ongelmana oli se että Dekojen o-rengas väli on 61 mm ja Bochien 49 mm ja näin ollen suutintukin ja imusarjan väli on ilman modifikaatioita turhan lyhyt eivätkä o-renkaat painu riittävän syvälle. Lisäksi sähköadapterit syö tilaa ja tulee turhan tiukkaa.

Auto sai kuitenkin toimimaan myös ensimmäisellä vaihtoehdolla eikä liitokset vuoda, vaikka aluksi vähän hirvittikin. Ohjelma muutoksen suutinvaihto tietysti vaatii muuten mennään liian laihalla seoksella. Eroja suutinten välillä en ole vielä juuri käytössä huomannut, polttainettakin tuntuu kuluvan ihan saman verran. Kylmänä tyhjäkäynti on hieman siistimpää eikä Dekojen kanssa kylmäkäynnistyksessä olleita pikkuröpötyksiä ole ainakaan vielä ilmennyt. Tosin Dekatkin oireili vastaa reippaammalla pakkasella.

Toivottavasti oheisesta jotain apua. Ammatti asentajat (Vesat) osaa varmaan korjata tai antaa tarvittaessa lisävinkkejä. :roll:
Saab 9-5 2.3 T sedan & 9-5 Aero Wagon biopower
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Vinkkejä suutinten vaihtoon

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mielestäni on ehkä järkevämpää ostaa myös ne adapterit joilla suuttimista tulee yhtä pitkät.
tuossa keväämmällä oli ainakin hyvässä tarjouksessa tuo koko paketti eli suuttimet, jatkoholkit ja liitinadapterit..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Vinkkejä suutinten vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Hook »

Keskipitkät suuttimet (+ liitinadapterit) käyvät t7:n (00-08) suuttimien tilalle suoraan pituutensa puolesta ilman mitään lisäosia.. (toisinsanoen jätetään vain noi tukin korokemutterit pois dekojen jäljiltä).

Ainoa pieni modifikaatio on taivuttaa ruuvarilla tai pihdeillä tukissa olevia pieniä suuttimen pyörimisen esto kynsiä kohti tuulilasia, jolloin suutin pääsee yläpään lukitusklipsun kanssa kiertymään orenkaiden varassa noin 45 astetta, jolloin liitinadapterit mahtuvat olemaan nätisti paikallaan.
Kasaamis järjestykselläkään ei ole merkitystä, kun liittimet ja liitinadapterit saa kiinni missä tahansa järjestyksessä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin