Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tomppaj
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 12:37

Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja tomppaj »

Laitoin jo aikaisemmin samasta autosta. Ollut huonoa tuuria osien saannin kanssa ja sattumuksia huollossa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39&start=0

Tarina jatkui niin että katsastuksessa tuli hylky suuren öljyvuodon takia. Terapiana päätin kirjoittaa pienen blogipostauksen aiheesta. Matkalle sattui isompaa öljyvuotoa, jakoketjua, toinen isompi öljyvuoto,ym.
Ei ole mitenkään tarvetta mainostaa omaa blogia, siellä on vain kuvat ja koko tarina.
Eli, omassa blogissa:
"Palovaara, sanoi katsastusmies"
Päivitys: Piti puhaltaa ja miettiä ennenkuin jaksoi päivittää tarinan lopun. Verenpaine nousi muutamaan kertaan rempan aikana. Metro-auto huoltanut tähän asti ja asiat menneet sutjakkaasti. He myivät Saab-liiketoiminnan Länsi-autolle joten sinne sitten. Taitaa olla nyt pääkaupunkiseuden ainoa ns. merkkihuolto. Huoltomies soitti ja kertoi että kannentiiviste vuotaa, joten kansi auki ym niin hintaa tulee noin 1500€. Ja osat Ruotsista joten aikaa menee noin viikko. Kun he saivat kannen auki niin tuli uusi soitto, jakoketju oli löysä. Suositellun 10 mm sijaan joustoa oli 25 mm. Eli siitä tuli 1500€ lisää ja taas odotettiin noin viikko osia. Eli yhteensä noin 2900€ ja sain auton takaisin.

Seuraavana päivänä kun olin lähdössä töistä kotiin niin pääsi muutama kirosana. Kahvikupin pohjaa isompi öljyläikkä tallin lattialla. Ei pystynyt heti soittamaan huoltoon vaan piti odottaa seuraavaan päivään, muuten ei olisi ollut mukava puhelu kummallekaan osapuolelle.

Soitto sitten seuraavana päivänä ja huollossa olivat kovasti pahoillaan ja lupasivat ilmaiseksi sijaisauton tarkistuksen ja mahdollisen korjauksen ajaksi. Ongelmaksi paljastui öljynpaineanturi, joka onkin tyypillinen ongelma 150 000 ajetussa 9-5:ssa. Alkoi vain ihmetyttämään että miten edellisen huollon aikana ei oltu huomattu näin massiivista vuotoa, (2 desilitaa joutui lisäämään huoltoa odotellessa, vajaa viikko) ja tottakai pieni epäilys siitä mikä vuoto alunperin oli ollut. Kone oli kuulemma puhdistettu hyvin ja tarkistettu. Uusi vuoto oli vain ilmaantunut samaan aikaan. Tämä laitettiin kuntoon pienenä lohtuna korjaamon piikkiin.

Hiukan alkaa pelottamaan osien pitkät toimitusajat ja se mitä seuraavaksi. Pienen kolarin seurauksena hajonnutta ilmansuodatinkoteloa joutui odottamaan monta kuukautta.

Mutta taas kun pääsi tien päälle niin ei millään huvittaisi vaihtaa. Sijaisautona ollut uusi Peugeot 508 oli hyvä vertailukohta, siinä oli aivan kamalasti vaihtava automaatti, tuntui että minuutin viive 1:sen ja 2:sen välillä, kolinaa ja suhinaa. Ajettavuuskaan ei mitenkään kehuttava. Toki aika edullinen auto.
(kuvia ja muuta: http://kikaloo.com/blog/?p=177)
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Täällä joku viisas joskus sanoi, että Saabistit ovat joko TI-miehiä tai rupeavat sellaisiksi asioituaan kerran merkkihuollossa.

Ennen seuraavaa reissua marmoritiskille ison setelinipun kanssa suosittelen viettämään hetken foorumilla ja etsimään sopivan ammattilaisen / puoli-ammattilaisen, joka korjaa autosi paremmalla jäljellä ja murto-osalla hintaa (joku jopa leimaa huoltokirjaan merkinnän).
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja nugge »

puuttuu taas upvote nappula @pamppu
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eikös yhdistetty saabihuolto ja ostosmatka Tallinnaan ole nykyisin kovassa suosiossa 8)

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=117211

Jos jakoketjun kiristimen ulkonema tosiaan oli 25mm, niin remontti oli perusteltu. Reilun tonnin tuo tuppaa kustantamaan asiansa osaavissa kotimaisissa "ei merkkihuolloissa", eikä siihen hintaan irroiteta kantta koneesta.

Jo vuonna 2009 hinta-arvio 2,3t:n jakopääremontille ja kannen peruskunnostukselle (ohjurit ja venttiilit tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, venttiilivarrenkumit vaihdetaan) oli 2000 - 2200e. Kyseessä hyvämaineinen saabeihin erikoistunut firma :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Käsittääkseni Laakkonen Herttoniemessä huoltaa edelleen Saabia, vaikka seinästä kyltti onkin kammettu irti.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jakoketjun kiristimen max ulkonema on 19mm.

Kuulostaa aika hämärältä touhulta, varsinkin merkkiliikkeeltä.

Ja toi n. 1500€ kannentiivisteen vaihdosta on ihan törkeä ylihinta...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja pela »

Merkkiliikkeellä on merkkiliikkeen kustannusrakenne ja hinnat sen mukaiset. Osataan nyhtäminen muillakin merkeillä. Omaan VAG konsernin käyttöautooni olisi nelinumeroisella summalla haluttu korjata imusarjan vaihtoventtiilin öljyvuoto jota en itse ollut huomannut. Ei sitten korjattu...
Oma (vaikka ymmärrys olisi vailinainen) perehtyminen tai jokin muu second opinion merkkiliikkeen toteamaan korjaustarpeeseen ennen pankkikortin naukaisua voi kääntyä hankkeeksi.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei se kustannusrakenne selitä asiakkaan kusettamista. Merkkiliikkeet tietääkseni velottaa ohjeaikojen perusteella, tuntihinta jossain 100€ hujakoilla.

Ohjeaika kansipahvinvaihdolle erään lähteen mukaan on n. 6h. Siihen päälle n. 200€ tiivisteet, niin ollaan vielä aika kaukana 1500€urosta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
tomppaj
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 12:37

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja tomppaj »

Laakkoselle olisi tosiaan pitänyt mennä, aiemmin ihan hyvin hoitaneet hommat. Ja olisi tosiaa pitänyt selvittää asiaa täällä pitempään mutta kun oli kiire ja selityksiä.. Korjaamotietokantaa olen kokeillut muutaman kerran mutta vastaan tuli useampi vanhentunut tieto. Tyhmyydestä sakotetaan ja tällä kertaa paljon.
Takana muutama 99, 900, ja nyt toinen 9-5. Ja jos hyvä huolto löytyy niin ehkä sitä vielä :)
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja YoC »

Ei se kustannusrakenne selitä asiakkaan kusettamista. Merkkiliikkeet tietääkseni velottaa ohjeaikojen perusteella, tuntihinta jossain 100€ hujakoilla.

Ohjeaika kansipahvinvaihdolle erään lähteen mukaan on n. 6h. Siihen päälle n. 200€ tiivisteet, niin ollaan vielä aika kaukana 1500€urosta.
Yleensä korjaamot koneistaa kannen aina kun se irroitetaan lohkosta. Ohjurikumien vaihdot, koeponnistukset ja plaanaukset kun tehdään on koneistamon lasku yleensä n.300 euroa.

Lisäksi öljyn ja suodattimen vaihto vielä kaiken päälle niin ollaan kyllä jo reippaasti yli tonnin että ei se 1500 euroa niin kauas jää.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,

aina kun mun Saabista jotain isompaa leviää, otan vapaapäivän ja lähden täältä Hesasta kärryn kanssa joko etelään tai pohjoiseen. Onneksi pomo on entisiä Saappi-miehiä. Se ymmärtää :wink:
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Tehdasuusia moottoreita saa tällähetkellä alle 2000€ Suomeen toimitettuna. Paljonko esim. Coltti velotat vaihdosta?
Mikko Parikka
#1057#
tomppaj
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 12:37

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja tomppaj »

Vertailun vuoksi voin laittaa vielä tarkan hinnan, työn osuus ja osat.
Katsastuksessa huomattu öljyvuoto:
Paikannus kannentiivisteeseen, 55,50 lienee 30 min työ. Sitten varsinainen huolto.
Työkokonaisuus: Kannentiivisteen vaihto+ketjujen vaihto (näillä sanoilla) , 1693,55 + 406,45 (ALV)= 2100,00.
Ja sitten osat. Jakoketjun korjaus sarja kallein 277,40. mutteria, tiivistettä ja prikkaa 3 A4:sta. niin että yhteensä kaikki 2985,18.
Kannen työstämisestä ei ole mainintaa. Aikoinaanhan se taisi olla aika vakio homma jos kantta joutui irrottamaan.

Sitten seuraavana päivänä huomattu lattialla about yhtä iso lammikko kuin vanhassa vuodossa. Joka sitten paikannettiin anturiin, korjaus ja muut 0€.
Varmaan näin olikin, ainakin haluaisi ajatella niin..muuten kyllä pää halkeaa.

Oma tilanne on vain sellainen ettei jaksa tapella ja kinata, oma terveys hiukan reistaa. Kun kärry on jo työn alla ja alkaa kuulla arvioita nin sitä on aika voimaton, ei voi oikein poiskaan hakea.. Ainakin voin jakaa hintatietoa vertailukohdaksi jos tulee muille eteen.
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ja tuolla loppusummalla olisi saanut uuden koneen asennettuna, tai ainakin vielä jokin aika sitten sai kun foorumin kautta hoiti. Olen itsekin samalla mentaliteetillä liikenteessä, että vien autoni laitettavaksi muille kun itsellä ei ole taitoja, tiloja, välineitä eikä aikaa.

Kuitenkin korjaamoiden hinnoittelu on melko tyrmäävä tavalliselle duunarille, ja kokemukset eivät yleensä ole kovin hyviä. Foorumille kun laittaa osto-ilmoa niin siihen yleensä vastaa sellainen kaveri jolla on tilat, työkalut ja ennenkaikkea osaamista. Ja hinnoittelu on yleensä ollut asiakasystävällistä.

-Topi-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarina huollosta, öljyvuotoa, jakoketjua ja muuta

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Tehdasuuden 2.3 koneen saa ~1900€,riippuen punnan kurssista.
2008 SS 1.8t Biopower.
Vastaa Viestiin