Ennakoivaa huoltoa!
Ennakoivaa huoltoa!
Onko kukaan aktiivinen Saabisti laatinut tarvikelistaa mitkä kannattaisi ennakoidusti vaihtaa ja millä kilometrimäärällä, että matkanteko olisi luotettavaa ja turvallista? Samaan taulukkoon voisi liittää varaosan valmistajan nimen, mikä on hyväksi/laadukkaaksi käytännössä testattu ja todettu!
T:Aero
T:Aero
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Olisi kyllä loistava lista! Siitä näkisi, mitä kaikkea pitikään irrottaa, tarkastaa, puhdistaa, kiristää, vaihtaa, huoltaa jne.
Huohotinpäivitys, hihnapyörän pultit, imusihti, jakoketjun kiristimen naksujen laskeminen, EVAP systeemin takaiskuventtiilit, öljynpaineanturi, kampiakselin asentoanturi ja ties mitä!
Huohotinpäivitys, hihnapyörän pultit, imusihti, jakoketjun kiristimen naksujen laskeminen, EVAP systeemin takaiskuventtiilit, öljynpaineanturi, kampiakselin asentoanturi ja ties mitä!
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Ennakoivaa huoltoa!
no ite ainakin vaihdoin huohotinpäivityksen uudestaan ( tai siis vanha omistaja oli asentanu jo aikaisemmin mutta en tiedä milloin )
Huohotin putket oli täynä vaaleen ruskeeta mönjää samoin huohotinboxi ja asensin sähkövastuksen huohotin järjestelmään, luotan siihen enemmän kuin siihen nippari eristys systeemiin.
Rupes toi öljypohjasta oleva huohotin menemään koko ajan tukkoon ja vuotamaan niin sen perusteella vaihdoin kaikki.
Samalla putsasin kaikki metallisetkin öljyputket mitkä oli helposti irotettavissa.
jarrusprayta ja painepuhallus nii tuli hyvä.
250tkm -02
Öljypohjan olen irottanut kerran 238tkm kohdalla
Huohotin putket oli täynä vaaleen ruskeeta mönjää samoin huohotinboxi ja asensin sähkövastuksen huohotin järjestelmään, luotan siihen enemmän kuin siihen nippari eristys systeemiin.
Rupes toi öljypohjasta oleva huohotin menemään koko ajan tukkoon ja vuotamaan niin sen perusteella vaihdoin kaikki.
Samalla putsasin kaikki metallisetkin öljyputket mitkä oli helposti irotettavissa.
jarrusprayta ja painepuhallus nii tuli hyvä.
250tkm -02
Öljypohjan olen irottanut kerran 238tkm kohdalla
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Kannattaa käyttää tuota haku-toiminnallisuutta. Aika nopeaan pääsette kärryille autonne mahdollisista taudeista. Itse en ihan ymmärrä, miksi lähtisin vaihtamaan toimivaa osaa vai sillä tiedolla, että se on lahonnut jossain toisessa kulkineessa. Ymmärrän normi huoltotoimenpiteet.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke Heinä 07, 2010 18:59
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Samaa mieltä 95greyturbon kanssa. Osia paukkuu samanmallisissa kulkineissa eri tahtiin jo senkin takia, että joku vaihtaa öljyt 10t välein ja toinen huoltokirjan mukaan. Tihennetty öljynvaihtoväli harventaa useiden osien vaihtoväliä!
Saab 9-3 sc 1,8t MY08
Ex: Saab 9-5 wagon 2,3t MY07
Ex:Saab 9-5 wagon 2,3t MY04
Ex: Saab 9-3 ss 1,8t MY04 Maptun stage 1
#4792
Ex: Saab 9-5 wagon 2,3t MY07
Ex:Saab 9-5 wagon 2,3t MY04
Ex: Saab 9-3 ss 1,8t MY04 Maptun stage 1
#4792
Re: Ennakoivaa huoltoa!
95greyturbo kirjoitti:Kannattaa käyttää tuota haku-toiminnallisuutta. Aika nopeaan pääsette kärryille autonne mahdollisista taudeista. Itse en ihan ymmärrä, miksi lähtisin vaihtamaan toimivaa osaa vai sillä tiedolla, että se on lahonnut jossain toisessa kulkineessa. Ymmärrän normi huoltotoimenpiteet.
No esm. Sihdin putsaus on ihan suositeltavaa vaikka ne on paukkunu muissa autoissa etanoli tai ei. Omassa autossa ei oo etanoli päivitystä ja sihti oli ihan tukossa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Tuohan on itsestäänselvää, että sihti tarkistetaan ja puhdistetaan, jos pelko tukkeutumisesta ja auton historiaa ei tiedetä. Ylhäällä kuitenkin otetaan ihan osien, kuten esim. kampiakselin asentoanturin vaihto jne. Itse vaihtaisin tuollaiset vasta, kun ongelma on päällä enkä ennakoisia mahdollista tulevaa.antoun kirjoitti:95greyturbo kirjoitti:Kannattaa käyttää tuota haku-toiminnallisuutta. Aika nopeaan pääsette kärryille autonne mahdollisista taudeista. Itse en ihan ymmärrä, miksi lähtisin vaihtamaan toimivaa osaa vai sillä tiedolla, että se on lahonnut jossain toisessa kulkineessa. Ymmärrän normi huoltotoimenpiteet.
No esm. Sihdin putsaus on ihan suositeltavaa vaikka ne on paukkunu muissa autoissa etanoli tai ei. Omassa autossa ei oo etanoli päivitystä ja sihti oli ihan tukossa.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Jo edellämainittuun listaan lisää bensapumppu about 200tkm ja DI kassu uusien tulppien kanssa peräkonttiin. Myös immu on kulutusosa, vaihto ei liene pahitteeksi jossain 200 tkm:n jälkeen. Jos sattuu olemaan Garrettin ahdin, niin siihen vaihtoon voi varautua, tapauksesta riippuen 70-350 tkm:n jälkeen .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ennakoivaa huoltoa!
missä kohtaa bensapumppujen kestosta on lähteny 100tkm pois.???
omat siin 300tkm kahtapuolen aika tarkkaan hiipunu.
omat siin 300tkm kahtapuolen aika tarkkaan hiipunu.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Juuri nyt on aika hölmöä on immua venyttää mihinkään yli 150tkm kilsoille, 100eur marmoritiskillä ja 5min vaihtotyöhön parkkipaikalla.9000 automaatilla kirjoitti:Jo edellämainittuun listaan lisää bensapumppu about 200tkm ja DI kassu uusien tulppien kanssa peräkonttiin. Myös immu on kulutusosa, vaihto ei liene pahitteeksi jossain 200 tkm:n jälkeen. Jos sattuu olemaan Garrettin ahdin, niin siihen vaihtoon voi varautua, tapauksesta riippuen 70-350 tkm:n jälkeen .
http://webshop.saabparts.com/en/hem/luftmassamatare
Vertailun vuoksi 2.3t, 1997 valmistetusta yksilöstä historiaa:
Bensapumppu menee heittämällä 250tkm (bensakäytössä)...
Jakopään ketju äänteli venymisen merkiksi 160tkm paikkeilla, pelkkä ketju vaihdettiin ja hyvin pärjäsi 250tkm saakka...
2.3t Garretin ahdin selvisi 180tkm, vaihdon yhteydessä putsattiin öljysihti ja alakerta kun oli auki niin vaihdettiin laakerit ja tasapainoketjut katkottiin (en suosittele melun ja tärinän vuoksi). Myös pakoputkisto oli tullut tiensä päähän.
Kytkin antautui nostettujen tehojen (Garret --> Mitsu) johdosta 185tkm paikkeilla.
Jarrut ja alusta tehty uusiksi 200tkm paikkeilla.
Mankkuvena, bybas, kampiakselin asentoanturi, vesipumppu ja di-kasetti olisivat jaksaneet vielä ylikin 250tkm, mutta koneen vaihdon yhteydessä joutivat tulla vaihdetuiksi.
Koneen vaihtoon motivoinut tekijä oli vaihdelaatikon rikkoutumisen oireet (pakin päälle saaminen alkoi olla vaikeata 245tkm paikkeilla.
Laturi, startti ja kaasuläppäkotelo ovat vielä alkuperäisiä...
Takalokasuojien kaarien etuosat alkoivat osoittaa ruostumista 230tkm paikkeilla eli 15v. iässä. Pienellä purkutyöllä helmat käytiin läpi ja vaurion eteneminen pysäytettiin.
Auton 270tkm historian aikana eniten murheita on aiheuttanut oranssi valonvalvontarele (3. yksilö menossa), koiranluut (ties kuinka monta) sekä peräkontin johtosarja (kahdesti rakennettu uusiksi).
Alustan puslat vaihdettu kahdesti auton historian aikana, jälkimmäisellä kerralla perään uretaaniset.
__________________
Harrastus tauolla.
Harrastus tauolla.
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Tuulilasiin tulee kivi tai nasta n. 150 tkm kohdalla, joten se kannattaa vaihtaa ennen tuota.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Su Huhti 24, 2005 19:36
- Paikkakunta: keskisuomi
Re: Ennakoivaa huoltoa!
370tkm pääs ihan täälläkin joskus kirjoitteleva klubilainen, öljyt vaihtoi 8-9tonnin välein.9000 automaatilla kirjoitti:Garrettin ahdin, niin siihen vaihtoon voi varautua, tapauksesta riippuen 70-350 tkm
Sama pata nous ehjänä nokalta eikä edes jakopäähän ollu koskettu. Rallattelukaan ei ollut merkittävä.
Omassa on ahdin laitettu ja jakopää kun on eka omistaja laskenut ihan huoltoohjeen mukaan.
Vähän ot.
Jännityskirjailija John Gardner valitsi Saab 900 Turbon agentti James Bondin kulkuneuvoksi kolmeen ensimmäiseen Bond-kirjaansa License Renewed (1981), For Special Services (1982) ja Tehtävä Suomessa, James Bond (1983)
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Bensapumpun tuotto laskee vanhetessaan, en lähtis mäntiä sen takia sulattamaan...
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Olikohan jossain foorumilla ihan lista näistä "tyyppivioista" 9-5 2.3 T bensa autoille vm -99
Itsellä nyt tehty "lähiaikoina" seuraavaa.
- RE85 softa
- mitsun ahdin, tehokkaampi
- kansiremontti, pakoventtiilit loppu ja ohjurit myös, vv kumit
- mäntien rengastus, öljyrenkaat jumissa savutti ja kulutti öljyä
- kk- ja rk-laakereiden vaihto, oli ok
- nokkaketju vaihdettu
- öljysihti putsattu, puhdas oli
- bensapumppu uusittu, tehokkaampi
- hihnapyörän torx pultit tarkastettu, pari lähti helposti auki
- läppäkotelon johdottus, kuoret mureni käsiin kun purin
- vesipumppu uusittu, piti jo ääntä, laakerivika
- lämmityslaitteen hana, alkoi vuotamaan
- powerflex puslat taakse, vanhat oli ok
- virtalukko jumitteli, haitat kuluneet jumi jo muutaman kerran
- kytkimen vaiho 240 mm pakettiin työsylinteri, vanha kulunut ja kytkin ei irrottanut enää
- kytkimen sylintereiden välinen letku, vuoti
- kytkimen pääsylinterin vaihto
- huohotin päivityspaketin ja letkujen uusiminen
- kampiakselin molemmat stefat, etummainen vuoti
- vetoakseleiden stefat, ennakoivaa
- oik. vetoakselin kannatinlaakeri, karhea
- laturin hiilet ja hihnapyörän puoleinen laakeri, ennakoivaa
- startti, ok
- välissä normaalit öljynvaihdot ja suodattimien vaihdot
- ja jotain jäi varmaankin mainitsematta
Nämä on tehty välillä 250000 km - 283000 km.
Tekemättä on vielä ainakin
- merkit konepeltiin ja takaluukkuun.
- sytkäkasetti
Lisätkää jos jotain tulee vielä mieleenne.
Nyt kelpaa taas ajella ainakin lukeemin 500 000 km.
Kaikkihan eivät listalla luonnollisesttikkaan ole ainoastaan SAABin tyyppivikoja mutta osa taitaa olla.
Kevennyksenä todettakoon että useassa rikkonaisessa osassa taisi olla GM:n logo
Itsellä nyt tehty "lähiaikoina" seuraavaa.
- RE85 softa
- mitsun ahdin, tehokkaampi
- kansiremontti, pakoventtiilit loppu ja ohjurit myös, vv kumit
- mäntien rengastus, öljyrenkaat jumissa savutti ja kulutti öljyä
- kk- ja rk-laakereiden vaihto, oli ok
- nokkaketju vaihdettu
- öljysihti putsattu, puhdas oli
- bensapumppu uusittu, tehokkaampi
- hihnapyörän torx pultit tarkastettu, pari lähti helposti auki
- läppäkotelon johdottus, kuoret mureni käsiin kun purin
- vesipumppu uusittu, piti jo ääntä, laakerivika
- lämmityslaitteen hana, alkoi vuotamaan
- powerflex puslat taakse, vanhat oli ok
- virtalukko jumitteli, haitat kuluneet jumi jo muutaman kerran
- kytkimen vaiho 240 mm pakettiin työsylinteri, vanha kulunut ja kytkin ei irrottanut enää
- kytkimen sylintereiden välinen letku, vuoti
- kytkimen pääsylinterin vaihto
- huohotin päivityspaketin ja letkujen uusiminen
- kampiakselin molemmat stefat, etummainen vuoti
- vetoakseleiden stefat, ennakoivaa
- oik. vetoakselin kannatinlaakeri, karhea
- laturin hiilet ja hihnapyörän puoleinen laakeri, ennakoivaa
- startti, ok
- välissä normaalit öljynvaihdot ja suodattimien vaihdot
- ja jotain jäi varmaankin mainitsematta
Nämä on tehty välillä 250000 km - 283000 km.
Tekemättä on vielä ainakin
- merkit konepeltiin ja takaluukkuun.
- sytkäkasetti
Lisätkää jos jotain tulee vielä mieleenne.
Nyt kelpaa taas ajella ainakin lukeemin 500 000 km.
Kaikkihan eivät listalla luonnollisesttikkaan ole ainoastaan SAABin tyyppivikoja mutta osa taitaa olla.
Kevennyksenä todettakoon että useassa rikkonaisessa osassa taisi olla GM:n logo
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: Ennakoivaa huoltoa!
Sanoisin, että jos jotain tapahtuu 250000km paremmalla puolella, niin onko se enää niinkään tyyppivika. Normaalia kulumista.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.