Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Coltti kirjoitti:Kiristimen laahaimen voi myös teoriassa saada rikottua, jos toinen nokka kääntyy venttiilinjousien vaikutuksesta sopivasti ja vetää löysät ketjusta nokkapyörien väliin.
Kerran kävi näin ja ihmettelin, kun kiristimen takaisinlaitto ei ollut onnistuakseen.

Tällöin laahain on minimiasennossaan ja siitä jos väkisin kiristää, niin ei hyvä seuraa :). Voi toki olla että nokka antaa periksi ja kääntyy takaisinpäin, mutta en itse ainakaan ota tarkemmin selvää mitä tapahtuu...

Nää on worst case scenarioita, mutta ainakin teoriassa mahdollisia..
Ei oo niin isoa vaivaa laittaa konetta YKKhon tuota tehdessä, etteikö kannattaisi niin tehdä.
Minkähänlaisia kiihtyvyyksiä ja voimia tuolla jyllää koneen käydessä, kiihdytettäessä tai vaikka moottoria ryntäyttäessä vaihde vapaalla paikallaan? Ei nokka-akselin pyörähdys venttiilijousen painamana ole mitään verrattuna koneen käydessä tapahtuviin rasituksiin.. Olen mielestäni perustellut kantani ja en usko että laahainta saa rikki kiristimen irroituksessa / asennuksessa kunhan vaan kiristin on vapautettu ja painettu lyhimpään mittaansa. En silti kiistä etteikö moottorin kääntäminen nollakohtaan olisi pieni vaiva, tosin ihan turhana hommana sen kuitenkin näen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Mertmi kirjoitti:
Coltti kirjoitti:Kiristimen laahaimen voi myös teoriassa saada rikottua, jos toinen nokka kääntyy venttiilinjousien vaikutuksesta sopivasti ja vetää löysät ketjusta nokkapyörien väliin.
Kerran kävi näin ja ihmettelin, kun kiristimen takaisinlaitto ei ollut onnistuakseen.

Tällöin laahain on minimiasennossaan ja siitä jos väkisin kiristää, niin ei hyvä seuraa :). Voi toki olla että nokka antaa periksi ja kääntyy takaisinpäin, mutta en itse ainakaan ota tarkemmin selvää mitä tapahtuu...

Nää on worst case scenarioita, mutta ainakin teoriassa mahdollisia..
Ei oo niin isoa vaivaa laittaa konetta YKKhon tuota tehdessä, etteikö kannattaisi niin tehdä.
Minkähänlaisia kiihtyvyyksiä ja voimia tuolla jyllää koneen käydessä, kiihdytettäessä tai vaikka moottoria ryntäyttäessä vaihde vapaalla paikallaan? Ei nokka-akselin pyörähdys venttiilijousen painamana ole mitään verrattuna koneen käydessä tapahtuviin rasituksiin.. Olen mielestäni perustellut kantani ja en usko että laahainta saa rikki kiristimen irroituksessa / asennuksessa kunhan vaan kiristin on vapautettu ja painettu lyhimpään mittaansa. En silti kiistä etteikö moottorin kääntäminen nollakohtaan olisi pieni vaiva, tosin ihan turhana hommana sen kuitenkin näen.
saabin wis mainitaan tuo nolla asento ennen kiristimen irroitust juuri sen takia mitä Coltti aiemmin lirjoitti 8)
Arska Saab Klubijäsen no:5106
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

On nämä merkillisiä laitteita, edelleen öljyä vuotaa jostain ja ei löydy mistä. Otin taas kiristäjän ja alahihnapyörän pois ja sieltä jostain kiristäjän kohdilta/suunnilta on märkää mutta ei näe mistä valuu. Katselin sinne imusarjan alle sellaisella kameralla missä on joustava varsi mutta ei pysty sanomaan mistä tulee. Tallin lattialle vaan tulee tippoja PER...LE !!
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se helpolla päästä. Jotenkin saman suuntaista tuskailua on ollut Saabeissa aiemminkin. Taisipa jotkut leukailla että jos Saabi ei vuoda öljyä, se on päässyt loppumaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Mertmi kirjoitti:Ei se helpolla päästä. Jotenkin saman suuntaista tuskailua on ollut Saabeissa aiemminkin. Taisipa jotkut leukailla että jos Saabi ei vuoda öljyä, se on päässyt loppumaan...
:P
Sitä oikeaa etsiessä...
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onko öljynpaineanturin ympäristö tutkailtu? Se on startin takana ja aika usein vuotaa öljyä...

Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Coltti kirjoitti:Onko öljynpaineanturin ympäristö tutkailtu? Se on startin takana ja aika usein vuotaa öljyä...

Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten, ja kuiva on kone suodattimen jalan luota. Vuoto tulee jostain kiristimen kohdalta koska vuotaa hihnan puoleista kuvetta alas.
Sitä oikeaa etsiessä...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jupasaab kirjoitti:
Coltti kirjoitti:Onko öljynpaineanturin ympäristö tutkailtu? Se on startin takana ja aika usein vuotaa öljyä...

Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten, ja kuiva on kone suodattimen jalan luota. Vuoto tulee jostain kiristimen kohdalta koska vuotaa hihnan puoleista kuvetta alas.
oisko?...
Kansi (sylinteri,venakoppa) tiivisteet
halkeama motissa
öljyntäyttöputken O-rengas

tossa noita lähialueen paikkoja
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

mienkoiv kirjoitti:
jupasaab kirjoitti:
Coltti kirjoitti:Onko öljynpaineanturin ympäristö tutkailtu? Se on startin takana ja aika usein vuotaa öljyä...

Myös öljyjäähyn letkujen o-renkaiden välistä öljynsuodatinjalasta voi vuotaa tai öljynpaineenrajoitinventtiilin tiivisteen välistä, jakopään kopan alapinnasta.
Anturi on vaihdettu pari viikkoa sitten, ja kuiva on kone suodattimen jalan luota. Vuoto tulee jostain kiristimen kohdalta koska vuotaa hihnan puoleista kuvetta alas.
oisko?...
Kansi (sylinteri,venakoppa) tiivisteet
halkeama motissa
öljyntäyttöputken O-rengas

tossa noita lähialueen paikkoja
Huohotinpaketti vaihdettu eli ei tule sieltä, tulee ylempää. Venakoppa ei vuoda, kansipahvi, halkeama? En tiedä kun ei näe ennen kuin pesen koneen ja ajan pienen pätkän ja irroitan imusarjan pois tieltä... :)
Sitä oikeaa etsiessä...
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Vuotokohta ollut jo kauan johtuen yleensä "nyrkkipaja" tason ammattilaisuuden suosimisesta:

http://www.saabnet.com/tsn/members/gall ... ow&id=6202


http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=15


:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Joko vika selvisi mistä vuotaa?
Arska Saab Klubijäsen no:5106
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

arska-66 kirjoitti:Joko vika selvisi mistä vuotaa?
Ei ole vielä selvinnyt en ole kerennyt kiireiden (työt) vuoksi tutkimaan. Huomenna (Lauantai) kerkeän ehkä?!
Sitä oikeaa etsiessä...
Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

jupasaab kirjoitti:
arska-66 kirjoitti:Joko vika selvisi mistä vuotaa?
Ei ole vielä selvinnyt en ole kerennyt kiireiden (työt) vuoksi tutkimaan. Huomenna (Lauantai) kerkeän ehkä?!
Nostellaanpas..

Löytykö vika? Omassa autossa kans vuotaa jostain sieltä,kannentiiviste on jo vaihdettu myyjäliikkeen takuuseen,kampiakselin stefa vaihdettu kans mutta aina vaan vuotaa jostain. Voisiko se tulla tuolta kiristimeltä tai sit jopa jako kotelon välistä?? Öljyä vuotaa vänkärin puolelta, alatukivarsi on ihan öljyinen, ja myös öljypohjan alaosa. Pikkuhiljaa kyllä rupeaa kärsivällisyys oleen loppu tämmösen kans. :(
Entäs kuuluuko tuossa öljyntäyttöputkessa olla joku O-rengas,siinä liitoskohdassa? Omassa ei semmoista ole. Jäänyt korjaamolta laittamatta takasin?
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Mulla vuoti aikoinaan siitä ketjun kiristimestä juuri repsikan puolelta. Tunkki koneen alle ja se moottorituki pois tieltä, helppo homma. Sinne on muuten hankala nähdä, peilillä ja valolla näkee kiristäjän. En muista hylsyn kokoa mutta aika iso oli, siihen uusi tiiviste sellainen metallinen missä on kumi sisäreiässä käytetään hydrauliliitoksissa. Varovasti se kiristäjä sitten pois ettei jousi ja se prikka jousen päästä tipahda konehuoneeseen. Omasta loppui öljyvuoto siihen, aiemmin vaihdettiin venakopan tiiviste ja öljypumpun kannen o-rengas.

http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/442696 ... gasket.jpg
Sitä oikeaa etsiessä...
Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14

Re: Yksi öljyvuoto löydetty lisää ja korjattu...

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

jupasaab kirjoitti:Mulla vuoti aikoinaan siitä ketjun kiristimestä juuri repsikan puolelta. Tunkki koneen alle ja se moottorituki pois tieltä, helppo homma. Sinne on muuten hankala nähdä, peilillä ja valolla näkee kiristäjän. En muista hylsyn kokoa mutta aika iso oli, siihen uusi tiiviste sellainen metallinen missä on kumi sisäreiässä käytetään hydrauliliitoksissa. Varovasti se kiristäjä sitten pois ettei jousi ja se prikka jousen päästä tipahda konehuoneeseen. Omasta loppui öljyvuoto siihen, aiemmin vaihdettiin venakopan tiiviste ja öljypumpun kannen o-rengas.

http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/442696 ... gasket.jpg
Kiitokset neuvosta. Niinkuin tuossa ensimmäisessä viestissä ihmettelit et onko 200tkm ajetuissa saabeissa noin pahoja öljyvuotoja,ja voin sanoa kans että on.206tkm itellä mittarissa ja kuukauteen on saanu vaihtaa kannentiivisteen,venakopan tiivisteen,kampiakselin stefan ja sen hihnapyörän,öljypumpun o-renkaan ja öljypohjan tiivisteen. Ja aina vaan vuotaa prkl! Aina ajon jälkeen muutama tippa näkyy pohjassa,alatukivarren ulomman puslan kohdilla (tiä menikö sananvalinta oikeen) ja pohjapanssarista. Semmonen tunne että vois vuotaa vielä jostain muualta. Vai paljonko se sulla vuoti sieltä kiristäjältä? Pääseekö se vuotamaan siitä pelkästään sinne kerjukotelon seinämään vai pääseekö valumaan myös konenn taka osaa pitkin?
Vastaa Viestiin