Virtalukonpohja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuolla on kuvalliset ohjeet, joita voi soveltaa siihen saakka, kunnes vaihdekeppiä aletaan irroittamaan:

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=161177
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Vien auton pajalle. Ei ole oikein mielekästä alkaa noin inhottavaan projektiin näin kylmillä keleillä, kun ei ole tiloja missä puuhastella. Kesällä olis voinukki ihan mielenkiinnosta ruveta askartelemaan... 3-4 tuntia korjaajan mukaan menee aikaa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja suapas »

Viisas päätös. Pajaukot (akat) on sitä varten olemassa :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Virtalukon pohja ja starttimoottori saatiin vaihdatettua. Helppo homma, kun siitä rahalla selvisi :)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Reilu puoli vuotta mennyt virtalukonpohjan vaihdosta. Nyt samainen auto on alkanut tehdä sellaista, että kun avaimesta vääntää, niin ei tapahdu mitään.
Virrat ilmeisesti tulee, mutta ei starttaa. Jonkun kerran kun kääntelee virtalukkoa eestaas, niin sitten pärähtää tulille.
Mistäs pirusta moinen voisi johtua?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

Pohjan kiinnitys löystynyt.
#4481
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Kannatta laittaa ne kiinnitysruuvit ruuvilukitteella kiinni ja kiristää varovasti ettei kierteet mene rikki! 8O Omassa oli myöskin löystyneet kiinnitysruuvit! :D
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Avatar
artosill
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2010 17:43
Paikkakunta: vantaa

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja artosill »

Minulla valot palo, mutta ei starttaa. Sormenpaksuinen kaapeli josta jumpin avulla ohjataan syöttövirta starille, oli kiinnittämättä pultin alle ja jumppi lepäsi omalla painollaan mutterin reunaan. Hyvin toimi 62-180th km. Tiedä oliko ollut jo tehtaalta asti kiinnittämättä, kun pulttikin oli hyvin paikallaan... Oli myös (herätevirta?) kaapelin 10mm pultti hieman löysällä...
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

m.k.a. kirjoitti:Pohjan kiinnitys löystynyt.
Ja sama purkutyö ilmeisesti edessä kuin pohjan vaihdossakin? Vai pääseekö tuon kireyden tarkistamaan vähemmällä työllä? Manuaalivaihteinen auto kyseessä.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja Termos »

toni1976 kirjoitti: Ja sama purkutyö ilmeisesti edessä kuin pohjan vaihdossakin?
Kylläpä se käytännössä sama purkutyö on, pakkilukon hilut on pahasti edessä.
Vaihdoin minä tuohon vanhempaan koko pohjan niin, että en irroittanut siirtäjätankoa laatikon vivustosta. Paskamainen ähräys, kun se alumiinimurikka ei hirveästi käänny tanko paikallaan. Toinen etuistuin on pakko irroittaa, eikä sinne murikan alle näe sittenkään.

Enpä sitten saanut pakkilukkoa koottua sokkona oikein, kun en ollut sen osia aiemmin nähnyt. Nyt avain lähtee virtalukosta ilman pakin päällelaittoa.
Aerosta irroitinkin sitten suosiolla koko hässäkän pöydälle.

Tuossa aiemmin linkkaamassani Saabcentralin ohjeessa oli siirtäjätanko saatu jotenkin irroitettua vaihdekepin päästä, se kyllä helpottaisi hommaa oleellisesti. Keskikonsoli yms. kun on verrattain helppoa ruuvata irti kepin ympäriltä.

Ai niin, Aero oireili juuri samalla tavalla kuin sinun tapauksessasi. Virtalukon pohjan ruuvit oli hivenen löysällä, mutta itse vika oli pohjan kontakteissa :(

Edit: Kuva virtalukon pohjasta, pakkilukon osat purettu edestä pois.

http://www.saunalahti.fi/~hktava/Aero06 ... pohja3.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Virtalukonpohja

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Onkos kellään tiedossa mistä voisi ostaa 17 ja 18 osat?
Itselläni on tuo 17 osa kärsinyt jonkinverran.

https://tinypic.host/image/virtalukko.5L3Bf
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Vastaa Viestiin