Amul heittelee yli 800? Korjattu!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Onko bensa-anturi tankissa ehjä? Minulla vanhassa femmassa oli anturi rikki ja se hyppi tankkauksen jälkeen 100km ylös alas. Aina noususta seurasi adaptaatio ja ilmoitus tankkauksesta. :-)
Mikäs tossa antrissa oli rikki ?
Omakin polttoaine viisari pomppi taannoin täydehköllä tankilla satunnaisesti, tietysti aina sitten adaptoitui kun tankki näytti taas täyttä. Nyt tilanne on rauhoittunut itsekseen....

Oliko huono tai hapettunut liitos vai joku muu :?:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Potilas my06 b235r automaatti. Softa .55p ja pelkällä viinalla ajetaan, raudalta vakio. Ongelmana korkea lambdakorjaus ja näin ollen korkeahko amul. Hyvin yleisesti lambdakorjaus luokkaa 700-800 ja yli 1000 lukemat ei harvinaisia. Tyhjäkäynnilläkin voi olla esim. 550. Välillä arvot ihan OK. Amul normaalisti n.3-4%, harvoin huitelee jopa 7% ja välillä harvemmin taas ihan OK. Ajossa ei mitään ongelmaa, polttoaine tunnistuu oikein ja ilmamassat kunnossa.
Joskus myös amul "päivittyy" hyvin harvoin, esim saatan päästä työmatkan 30km niin ettei amul muutu.
Vaihdettuna uusia originaaleja: IMM, etu-lambda, sytkäkasetti, bensapumppu, kaasuläppäkotelo. Alipaineletkut vaihdettuna ja takaiskut käyty läpi. EVAP tulpattu. Ei ilmavuotoja.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tarkista ettei jarutehostin vuoda. Eristä vaikka putki imusarjasta ja testiajolle muistaen että tehostus on heikompi kuin normaalisti.
Korjaushan on sitä suurempi mitä pienemmällä ilmamassalla ja suuremmalla alipaineella kone käy. Vuoto ei tunnu enää missään jos imusarjassa on lähes ilmakehän paine ja kone imee ilmaa moninkerroin tyhjäkäyntitilanteeseen nähden.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Samainen auto seisoi kesän ja sen jälkeen ei ole bensamittari toiminut. Tapittaa täydessä 550km ja sitten tyhjä. Kahta ämpäriä ja pumppua kokeiltu. Loiskelevyt tankissa ehjät ja ämpäri asennettu oikein. Välillä pientä eloa mittarissa, mutta palaa yleensä takaisin yläasentoon.
Samaisesta syystä adaptoi aivan väärissä paikoissa uudestaan kun kuvittelee että tankataan vähän väliä.
Edellisessä viestissä mainittu vika oli jo ennen tätä ongelmaa.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

vesa67 kirjoitti:Tarkista ettei jarutehostin vuoda. Eristä vaikka putki imusarjasta ja testiajolle muistaen että tehostus on heikompi kuin normaalisti.
Korjaushan on sitä suurempi mitä pienemmällä ilmamassalla ja suuremmalla alipaineella kone käy. Vuoto ei tunnu enää missään jos imusarjassa on lähes ilmakehän paine ja kone imee ilmaa moninkerroin tyhjäkäyntitilanteeseen nähden.
Jarrutehostimen tulppasin ensitöikseni kun tätä aloin tutkimaan, ei vaikutusta, tai jos olikin niin hyyyyvin pientä.
Ei toki varmaan haittaa kokeilla uudestaan, onhan sen jälkeen tehty yhtä sun toista.
Voisiko joku mankkuvena aiheuttaa oireen? Toisella en ole kokeillut tai ohittanut tulipellin venaa.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Polttoainesuodatinta ei ollut vaihdettujen listalla ?

Oliskohan mittaristovika jos kahdella ämpärillä kokeiltu. Muistaakseni tech näyttää anturin raaka-arvoa joten siihen liittimeen vois laittaa irtoämpärin kiinni ja heilutella kohoa. Joskus tuolla tavalla testailin jotain ongelmatapausta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Bensasuodatin on vaihdettujen osien listalla myös jos puhutaan lambda/amul ongelmasta, lukuisien muiden osien ohella. En kaikkia osia luetellut. Myös suuttimia ajettu techillä ja hyvin toimivat nekin.

Wis antaa myös yleismittarilla mitattavat vastusarvot, kun anturia veivaa ylös alas...en ole mittaillut kun kokeilin mielummin toista ämpäriä.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Voisiko tämä liittyä siihen että auto kuvittelee olevansa tehtaan biopower, joissa erikokoinen tankki?
Kun tuo ylin 1/4 bensamittarista ei toimi, sen jälkeen paremmin. Tech tosiaan näyttää raaka-arvon, kun esim. kääntelee anturista niin kaikilla kolmella ämpärillä sama, 3/4 täynnä kohdassa jo näyttää 75L.
SeenFinn kirjoitti:Samainen auto seisoi kesän ja sen jälkeen ei ole bensamittari toiminut. Tapittaa täydessä 550km ja sitten tyhjä. Kahta ämpäriä ja pumppua kokeiltu. Loiskelevyt tankissa ehjät ja ämpäri asennettu oikein. Välillä pientä eloa mittarissa, mutta palaa yleensä takaisin yläasentoon.
Samaisesta syystä adaptoi aivan väärissä paikoissa uudestaan kun kuvittelee että tankataan vähän väliä.
Edellisessä viestissä mainittu vika oli jo ennen tätä ongelmaa.
Tech2 Saab & Opel diagnoosit/ohjelmoinnit.
T7 stage/biopower softaukset.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Kesällä hommattua 9-5 2.3t BP:a koitan laittaa kuntoon. Softana open sid avattu, originaalia vastaava matalapainesofta. Toistaiseksi lähinnä psyykkisenä ongelmana on korkea Amul etanolikäytössä. Aiemmin luokkaa 700-800. Vaihdoin painetestissä vuotaneet cobran päällä olevan o-renkaan ja kaasuläppäkotelon/ahtoputken välisen tiivisteen sekä jarrutehostin/ahtoputki liittimen (punamusta). Nämä ei näyttäis vuotavan enää mutta Amul ei ainakaan pienentynyt, ennemmin kohosi entisestään yli 1000 lukemiin (!). Autoon vaihdettu:

- Bosch-lambda
- Uudet alipaineletkut
- IMM myyjän mukaan uusittu kesällä, mReq ja mAir seuraavat hyvin toisiaan. Pinl/mAir 1600-1700/800-900
- Bypass myös uusi
- tulpat

Muuta huomattua:
- kulutusmittari näyttää etanolilla ainakin liikaa (n. 1l/100 km))
- Ad85 lukema ehkä bensalla selvästi todellista korkeampi, etanolilla 850.
- toimii ok, kylmänä ehkä hiukan nypyttää
- lambda-arvot tasakaasulla useimmiten selvästi plussalla, kiihdytettäessä selvästi miinuksella. Moottorijarrulla ainakin isoilla vaihteilla yleensä 0, pienistä nopeuksista ei kuitenkaan mene aina 0:aan.

Vinkkejä otetaan vastaan.
Viimeksi muokannut Trooper_75, Pe Syys 01, 2017 12:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Meikäläisellä täysin sama tilanne ja samat "korjauksetkin" tehtynä. Oletin jo tilanteen olevan normaali.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

kuinka tuo lamb arvo kuuluuko sen seilata paikallaan tyhjä käynnilläkin kaikkea 600/-600 väliltä ja amul oli välillä -69 ja välillä 349 (ajossa). onko normaalia seilaamista? auto on vm2000 aero bio softalla.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Ei vissiin löydy kohtuullisella odottamisajalla vastauksia :) Tilanne edelleen sama:

- jos ei tankkaa joka kolmas tankki puoliksi bensaa, amul nousee ylös 600-1000 väliin
- ad85 näyttää todellista isompaa lukemaa
- muuten toimii ok, kulutus etanolilla toki hieman korkeaa

Eli kysymys niille jotka tietää. Kannattaako nyt vaan ajella sellaisella p-ainesuhteella, että amul pysyy alle 500? Onko vaarana särkeä paikkoja puhtaassa etanolikäytössä? Itsellä ei taidot riitä tutkia ilmojen kylmetessä enempiä. Toki uutta imm:a kannattaisi varmaan kokeilla, jos nuo myyjän puheet uudesta ei pidä paikkaansa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jarrutehostimen ilmavuoto ? Eipä ollut tarkistettujen listalla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Jarrupoljin-testi auto käynnissä SIDin lambda-arvoja tuijottelemalla antaa vissiiin jotain osviittaa onko tehostin kunnossa, lambda-arvon pitäisi tasoittua nopeasti normaaliin poljettaessa poljin pohjaan.

Painetestissähän takaiskuventtiili estää ilman menemisen tehostajalle joten tehostajan vuoto ei käy ilmi.

Eli mites tuon jarrutehostimen vuodon voi tutkia luotettavasti?
9-3 aero sedan man -05
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Moottori sammuksiin ja odota 10-15 sekunttia ja paina jarrua. Kova poljin tarkoittaa vuotavaa tehostinta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin