Amul heittelee yli 800? Korjattu!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Amul heittelee yli 800? Korjattu!

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Paniikki, tieto lisää tuskaa, kirottu open sid!

Vesa67 mm. putsasi femmastani sihdin ja öljypohjan yms., jonka jälkeen koeajolla huomasi Amulin olevan korkealla. Etsittiin imuvuotoja, ei löydetty. Tsekattiin softa, oli OK. Tänään poistin bypass valve moden ja palasin :saab: in alkuperäiseen sydemiin. Samalla vaihdoin lisää letkuja silikoonisiin, vanhat vaikuttivat olevan ihan OK. Koeajon jälkeen Amul edelleen yli 800? Uhkaako mäntäpistiäinen?

Vesa epäili piilevää imuvuotoa (puhaltamalla ei löytynyt) tai polttoaineen saannin ongelmaa. Tankissa E85:ta (jolla ajanut nyt n 1,5 tkm), polttoainepumppu puoli vuotta vanha Bilteman 52-200:nen, pa-suodatin vaihdettu viime kesänä.

Mistä mahdollisesti kannattaisi etsiä vikaa? pumppu? suodatin? lambda? letkut?

Auttakee!
Viimeksi muokannut 9-5, La Maalis 07, 2015 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Amul vaihtelee ajossa jo muutaman kymmenen kilsan ajolla. Seuraile nyt vähän aikaa sitä. Käy tankkaamassa niin tulee uusi adaptaatio polttoaineelle. Jos lukema on ollut alakanttiin, niin amul voi pompata nyt kun olet saanut letkuja uusittua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Resetoin sidin ennen koeajoa, mutta lenkki oli vain n. 15 km. Seuraillaan.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4572
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Amul todellakin voi hyvinkin elää ajoprofiilista riippuen mutta yhtälö ei ole ihan ensimmäisen asteen mallia.
Amul voi muuttua alipaineella ajaessa tai kevyesti paineistettuna, riippuen vuotaako jokin paikka ilmaa ja mihin suuntaan.
Lisäksi kevyellä kuormituksella eli lyhyillä suutinajoilla suuttimen nopeusmallinnus vaikuttaa yllättävän paljon ja isoilla suuttimilla vielä enemmän koska avausaika on todella lyhyt.

Mutta kun tässä tapauksessa kyseessä on vakiosuuttimet, vakiopaineilla ja samalla softalla kuin muillakin niin tuo isohko amul pisti silmään eikä se juurikaan oiennut vaikka suoritti pakkoadaptaation.
Helppoa ilmavuotoa ei löytynyt, ei jarrutehostimestakaan.

Huonosti tuottava bensapumppu olisi helppo vastaus ja laihalle meno on mahdollista isommalla kuormituksella jos vika on siinä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Miltäs tulpat näyttää? Jos pahasti laihalle menee,eikös ne oo aikas valkoiset eikä kermakahvin väriset?:)
#2285
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Vaihdoin tulpat (NGK BCPR7ES11) samaan aikaan, kun aloin viinalla ajamaan, eli n. 1500 km sitten. Vanhat n. 10000 km ajetut olivat tosiaan kauniin tasaisesti tuon kermakahvin sävyiset. En ole aiemmin nähnyt, miltä viinalla ajetut tulpat näyttävät, mutta katsoin omani äsken ja olivat pikemminkin harmaan valkoiset. Kuuluuko olla vai mennäänkö laihoilla (Amul tänään n. 10 km:n jälkeen 626)?

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4572
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Etanolilla ajaessa ne on puhtaamma väriset seka-ajossa. Toi sävypäättely on luotettavasti tehtävissä vasta kovan vedon päälle, vaikkapa mailisession jälkeen. Nurkkapyörittekyzsä niistä voi yrittää päätellä palaako sylinterissä esimerkiksi selvästi enemmän voiteluöljyä tai glygolia.
Vaihdettaisko se pumppu ettei sen takia yöunet mene ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Biltema kuuseen, Henko tilalle. Näin tapahtukoon.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Täällä vähän samanlaista ongelmaa. Amulit heilahtaa yli tonniin viinalla.
Bensalla sitten adaptoi viinapäättelyn yläkanttiin, yli 50% tms. Bensaa tankissa ja kylmästarttirikastus mallia viina aiheuttaa jopa käynnistysvaikeuksia kovasta pakkasesta.

Imuvuotoja en löytänyt, takaiskuja tarkisteltu, pikkuletkut uusittu, evap tulpattu, ehjää immua ja lambdaa testattu. Orkkis tautaa pitäisi olla kaikki ja kilsoja 270tkm. Bensanpaineen tarkistus tyhjäkäynnillä ei taida paljoa valaista. Suuttimia on tullut kusetetttua lasipurkkeihin joistain autoista, onnistuukos tuo helpolla B235 koneessa?

Vaihdetaan tuo bensapumppu ensin ja vaikka softa sitten :roll:
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tuo aloitus "kirottu open sid" kertoo paljon, jos auto toimii miksi kiteytyä. Vm-89 Corolla kun nykii niin se kuuluu asiaan :)
Sitä oikeaa etsiessä...
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Pumppu vaihdettu (henko 275), bensa regu vaihdettu. Edelleen Amul 800 - 1100? AD85 sitkeesti tasan 850 pelkkää E85:ta tankissa. Lambda seilailee mielestäni järkevissä arvoissa. vesa67 kertoi muutamasta ECU-viallisesta, joissa lambda on 2500, mutta ei tuntuisi käyvän tähän.

A_K_Olla tuntuisi olevan sama ongelma. Lisää ratkaisuehdotuksia odotellaan.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Tietämätömyyttäni edes siitä mitä Amul tekee, kommentoin silti: polttoainesuodattimen tukkeentuminen etanolikäytön seurauksena, bp-säädin? Onko suutintukki kiinni , onko suuttimissa vikaa
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ilmavuotoa mie etsisin. Omista ropposista on tullut etsittyä silleen että tulppaan ahtoputkiston laittamalla tulpan ilmamassamittarin tilalle. Sitten paineilma paineenalennusventtiilin kautta 1 bar huohotusputken kautta (eli öljyloukkuun menevän letkun olen irroittanut ja siitä turbon cobralle päin syötän paineilmaa). Saippuvedellä löträten kaikki mahdolliset paikat läpikäyden. Onpahan esim. imuilman lämpöanturi vuotanut, samoin kaasuläppäkotelo, ahtoputken o-rengas siitä läppäkotelon päältä jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pyrtsy
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 18:15
Paikkakunta: Kotka

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja pyrtsy »

Lainataas topiccia.

Toisesta topicista lukasin seuraavaa:
Biopower-softille Amul ei ole kovinkaan oleellinen muutenkaan tosin.
Mulla pyörii amul välillä -500 - -1100. Kerran on myös tullut vikakoodi P1181 ilman CE:tä. Ja koodi oli itsestään poistunut muistista vähän ajan kuluttua ilman että akun kenkää on irroitettu?? Tehot on tallella. Ilmamassan pyydetty ja mitattu vastaavat toisiaan. Imuvuotoja koitin myös tänään etsiä, muttei niitäkään löytynyt. Satunnaisesti tullut myös vikakoodia kakkoslambdasta, voiko se aiheuttaa tämän? Siihen lienee lääke ko. härpäkkeen disablointi.

Sigun auto kyseessä ja kilometrejä on kulkineessa n. 260tkm. Ja etanolilla mennään.

Vaihdettu lähiaikoina:
Termostaatti, alkuperäinen - n. 2500km sitten.
Lambda, alkuperäinen bosch - n. 2000km sitten.
Kampiakselin asentoanturi, alkuperäinen bosch - n. 2000km sitten.
Bensapumppu, motonetin "walbron mallinen" - n. 1000km sitten.

PA-pumpuksi tuli tuo motonetin "walbron mallinen" kun alkuperäinen lahosi viikonloppuna ja piti saada maanantaiksi auto ajoon. Ja eikös sen "huonous" pitäisi näkyä positiivisena amul lukemana.

Ajatuksia? Vai maalailenko vain piruja seinille? Sidi kiinni ja kovaa ajoa?
Käyttis: 9-3 1.9 TiD MY07
Ex: 9-3 1.9 TTiD MY09
Ex: 9-5 2.3TA MY99 Biopower
9-5
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 15:19
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Amul heittelee yli 800?

Viesti Kirjoittaja 9-5 »

Sunnuntaina kompuran puutteessa imukärsään puhkumalla löytyi yksi vuotokohta imukärsän ja kobran liitoksesta. Korjattu, mutta tänäänkin amul yli 900. Jos ensi viikonloppuna sais tehtyä painetestin oikeilla vermeillä, niin ehkä löytyy muutakin vuotoa?

Mikä mahdollisesti on se "oikea" tapa tehdä painetesti. Aiheesta tuntuu löytyvän useita variaatioita, esim. kobra tukkoon pullolla, banjoliitin kobran päältä irti ja reikä tukkoon, ilmaa c- letkusta sisään (magneettiventtiilillekö päin? millä paineella 0,2 - 1,5 bar välillä löytyy ehdotuksia?). Mertmi taas on antanut ilmaa öljyloukolle menevästä letkusta turbolle päin. Ja löytyy myös mopon sisärengas kobraan keino (ilmeisesti ei kovinkaan toimiva) yms.

Kiitokset kaikille neuvoja antaneille. Hyvä foorumi, mutta joskus on jo vaikea valita kaikista neuvoista se itselle paras/sopivin.

uusin MY2003 9-3 Aero sedan autom. BioPower by vesa67
ex #3 MY2007 9-5 2.3t Wagon autom. BioPower + Stage 1 by vesa67
ex #2 MY1999 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 by vesa67
ex #1 MY2000 9-5 2.0t SE Wagon autom. BioPower Stage 1 + Mitsubishi TD04 by vesa67
Vastaa Viestiin