Mietinnässä 9-5nen...
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Mietinnässä 9-5nen...
Terve kaikille, pitkästä aikaa!!
Oon tässä suunnitellu auton vaihtoa ja 6 vuoden tauon jälkeen olis taas Saabi mietinnässä ja tyrkyllä. Mallina 9-5 2.3t koneella. Automaatti, farmari ja vm. 03. Ajettu tällä oli n. 260000 km. Siisti auto kaikinpuolin, hyvä ajaa, niin kuin saabi on aina ollut. Miinuksena huonot kesänakit ja Sidin näytössä pikselit sekasin.
Mites kun mulle toi 9-5 malli on vähä tuntematon, niin onko siinä sellasia suoranaisia tyyppivikoja? Onko muuten kuinka kestävä auto, tarviiko olla paljon rassailemassa? Entä bensan kulutus tolla automaattiaskilla? Mulla on itellä vaimo ja alle puolivuotias poika. Kesäisin reissataan jonkun verran lappiin ja vähä lähemmäksikin. Tavaraa siis usein on mukana, mut äkkiseltään näytti, että saabiin sitä mahtuu.
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia ko. autosta ja mielipiteitä että kannttaako ostaa. Kiitos.
Oon tässä suunnitellu auton vaihtoa ja 6 vuoden tauon jälkeen olis taas Saabi mietinnässä ja tyrkyllä. Mallina 9-5 2.3t koneella. Automaatti, farmari ja vm. 03. Ajettu tällä oli n. 260000 km. Siisti auto kaikinpuolin, hyvä ajaa, niin kuin saabi on aina ollut. Miinuksena huonot kesänakit ja Sidin näytössä pikselit sekasin.
Mites kun mulle toi 9-5 malli on vähä tuntematon, niin onko siinä sellasia suoranaisia tyyppivikoja? Onko muuten kuinka kestävä auto, tarviiko olla paljon rassailemassa? Entä bensan kulutus tolla automaattiaskilla? Mulla on itellä vaimo ja alle puolivuotias poika. Kesäisin reissataan jonkun verran lappiin ja vähä lähemmäksikin. Tavaraa siis usein on mukana, mut äkkiseltään näytti, että saabiin sitä mahtuu.
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia ko. autosta ja mielipiteitä että kannttaako ostaa. Kiitos.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Haulla löytyy noi tyyppiviat yms jne, tohon niitä on varmasti jo osaa korjattukin. Sidin korjauttaminen ei montaa kymppiä maksa, kierros kesärenkaita allelaitettuna 300e.
Tehtiin reissu vuosi sitten samanikäsen muksun ja emännän kanssa leville ja takasin, kaikki kamppeet lasketteluvermeitä myöten mahtu hienosti kyytiin kun kaato 1/3 takapenkkiä. 37 oli pakkasta poislähtöpäivänä, ei ongelmia viinalla.
Tottakai kannattaa ostaa
Tehtiin reissu vuosi sitten samanikäsen muksun ja emännän kanssa leville ja takasin, kaikki kamppeet lasketteluvermeitä myöten mahtu hienosti kyytiin kun kaato 1/3 takapenkkiä. 37 oli pakkasta poislähtöpäivänä, ei ongelmia viinalla.
Tottakai kannattaa ostaa
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Itsellä 2003 Aero farkku tomaattina. Etanolilla keskikulutus moottoritie painotteisessa ajelussa noin 13.5l/100km. Kaasujalka ei ole erityisen kevyt, eli pienemälläkin varmasti pääsee.
Jos ei ole vielä tehty niin kannattaa varautua jakopääremppaan ja p-pumpun vaihtoon. Alustan puslia saattaa joutua vaihtelemaan ja mikäli laitatat etanolisoftaa niin IMM kannattaa vaihtaa, mikäli ei ole hiljakkoin vaihdettu. Alipaineletkut kannattaa vaihtaa silikonisiin ja samalla tulpata EVAPin letkut. Takakaarien etuosat ruosteessa lähes järjestäen mutta muuten aika vähän ruosteongelmia(?).
Tilaa on hienosti ainakin farkussa, ja tosiaan oikein mukava on ajaa. Rahaa saa helposti menemään kun alkaa mahdollisia vikakohteita laittamaan kuntoon, mutta jos meinaat pidemmän aikaa autoa pitää niin harvassa on vaihtoehdot joissa saat samalla rahalla hyvät varusteet ja kulkupuolen.
Ja tämä foorumi on yksi erittäin iso plussa auton ylläpitoon liittyen.
Jos ei ole vielä tehty niin kannattaa varautua jakopääremppaan ja p-pumpun vaihtoon. Alustan puslia saattaa joutua vaihtelemaan ja mikäli laitatat etanolisoftaa niin IMM kannattaa vaihtaa, mikäli ei ole hiljakkoin vaihdettu. Alipaineletkut kannattaa vaihtaa silikonisiin ja samalla tulpata EVAPin letkut. Takakaarien etuosat ruosteessa lähes järjestäen mutta muuten aika vähän ruosteongelmia(?).
Tilaa on hienosti ainakin farkussa, ja tosiaan oikein mukava on ajaa. Rahaa saa helposti menemään kun alkaa mahdollisia vikakohteita laittamaan kuntoon, mutta jos meinaat pidemmän aikaa autoa pitää niin harvassa on vaihtoehdot joissa saat samalla rahalla hyvät varusteet ja kulkupuolen.
Ja tämä foorumi on yksi erittäin iso plussa auton ylläpitoon liittyen.
#6131
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Ite kun ostin tuon femma-aeron 2,5 vuotta sitten 215000 km ajettuna. Autoon oli jo vaihdettu ainakin bensapumppu, kaasuläppäkotelo ja sytytyskasetti.
Itse olen joutunut viimeisen 60000 km:n aikana laittamaan jarruosat (levyt+palat) ympäriinsä, yhden koiranluun, termostaatin ja pakoputken katalysaattorilta taaksepäin. Myös taka-akselin puslat on vaihdatettu.
Näiden lisäksi normi huoltoa - öljynvaihto 10000 km:n välein, laatikkoöljyn vaihto, suodattimia, tulppia...
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että varsin luotettava peli on ollut, jota ei ole pienet eivätkä liioin suuretkaan viat vaivanneet.
Polttoainetta menee maantiellä 10,5-11 litraa/100 km (E85) tai vaihtoehtoisesti noin 8 litraa/100 km (95E).
Tuossa 2.3t:ssä kannattaa myös varautua jossain vaiheessa turboremonttiin, jos sitä ei ole vaihdettu. Osassa kestää heikommin, osassa pidempään... Isäukon molemmat 2.3t-moottorilla olevat saivat uuden turbon 270-280 tkm:n välillä. Uus turbo maksoi Saksasta tilattuna noin 350 euroa postikuluineen ja jos rempan teettää pajalla, niin vaihtotyöhön menee noin 3-4 tuntia. Ei mahdoton homma tehdä vaikka kotipihalla
Suosittelen lämpimästi, femmassa on hinta-laatu mielestäni enemmän kuin kohdallaan.
Itse olen joutunut viimeisen 60000 km:n aikana laittamaan jarruosat (levyt+palat) ympäriinsä, yhden koiranluun, termostaatin ja pakoputken katalysaattorilta taaksepäin. Myös taka-akselin puslat on vaihdatettu.
Näiden lisäksi normi huoltoa - öljynvaihto 10000 km:n välein, laatikkoöljyn vaihto, suodattimia, tulppia...
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että varsin luotettava peli on ollut, jota ei ole pienet eivätkä liioin suuretkaan viat vaivanneet.
Polttoainetta menee maantiellä 10,5-11 litraa/100 km (E85) tai vaihtoehtoisesti noin 8 litraa/100 km (95E).
Tuossa 2.3t:ssä kannattaa myös varautua jossain vaiheessa turboremonttiin, jos sitä ei ole vaihdettu. Osassa kestää heikommin, osassa pidempään... Isäukon molemmat 2.3t-moottorilla olevat saivat uuden turbon 270-280 tkm:n välillä. Uus turbo maksoi Saksasta tilattuna noin 350 euroa postikuluineen ja jos rempan teettää pajalla, niin vaihtotyöhön menee noin 3-4 tuntia. Ei mahdoton homma tehdä vaikka kotipihalla
Suosittelen lämpimästi, femmassa on hinta-laatu mielestäni enemmän kuin kohdallaan.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Mistä saa 2xx/16/55 alle laitettuna 300€?Örkinrumilus kirjoitti:Haulla löytyy noi tyyppiviat yms jne, tohon niitä on varmasti jo osaa korjattukin. Sidin korjauttaminen ei montaa kymppiä maksa, kierros kesärenkaita allelaitettuna 300e.
Tehtiin reissu vuosi sitten samanikäsen muksun ja emännän kanssa leville ja takasin, kaikki kamppeet lasketteluvermeitä myöten mahtu hienosti kyytiin kun kaato 1/3 takapenkkiä. 37 oli pakkasta poislähtöpäivänä, ei ongelmia viinalla.
Tottakai kannattaa ostaa
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Esimerkiksi setti http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... 94w-281273 ja Tällä kylällä meni uudet renkaat vanteille ja vanteet auton alle 60e:lla.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Todella luotettavat kelillä ku kelillä ja mahtavat ajellaÖrkinrumilus kirjoitti:Esimerkiksi setti http://www.1001renkaat.com/renkaat-auto ... 94w-281273 ja Tällä kylällä meni uudet renkaat vanteille ja vanteet auton alle 60e:lla.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Eeeeen mä siihen ottanut kantaa aattelin ite kokeilla noita, ovat hyvää arvostelutulosta saaneet. Kylhän Michelin ja continental olisi vahvoilla jos budjetti olisi 800e.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
-
- "Kaasari"
- Viestit: 27
- Liittynyt: Ke Helmi 18, 2015 12:28
Re: Mietinnässä 9-5nen...
205/55 R16 , continentalit alle laitettuna 430e, eli 800erssillä saa melkein kaks kierrostakin jo. Jos jossain niin renkaissa säästäminen on kyllä ihan idiotismia.Örkinrumilus kirjoitti:Eeeeen mä siihen ottanut kantaa aattelin ite kokeilla noita, ovat hyvää arvostelutulosta saaneet. Kylhän Michelin ja continental olisi vahvoilla jos budjetti olisi 800e.
9000 2.0t -98
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Juurikin näin. 225/45/17 mennee tuonne 8huntin tietämiin.. Jännä, että auton perusominaisuudet, kuten Saabissa ajo-ominaisuudet pilataan elementeillä, jotka heikentää oleellisesti auton käyttäytymistä tienpäällä. Laitetaan ne paskat kumidonitsit peltoautoihin.LännenLokari kirjoitti:205/55 R16 , continentalit alle laitettuna 430e, eli 800erssillä saa melkein kaks kierrostakin jo. Jos jossain niin renkaissa säästäminen on kyllä ihan idiotismia.Örkinrumilus kirjoitti:Eeeeen mä siihen ottanut kantaa aattelin ite kokeilla noita, ovat hyvää arvostelutulosta saaneet. Kylhän Michelin ja continental olisi vahvoilla jos budjetti olisi 800e.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Kyllähän TM 2014 kesärengasvertailussa Landsail LS288 sai hyvät arvosanat, ei ne nyt ihan huonot voi olla jos ovat vastaavat nuo LS388:t. Esim. märällä jarrutuspito 10, vesiliirto 9, melu-mukavuus-vierinvastus kaikki ysejä, kokonaispisteet 8,6.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Ok. Kiitos paljon tiedoista. Kyllä taidan nyt 9-5sta harkita todella alleni. Nuo alustaviathan saattaa löytyä autosta kun autosta ja ne usein on sitä kuluvaa osaa. Tosiaan noi muut viat tulee sit jos tulee. Kuinkas se jakopää, onkos se ketju vai hihna?
on kyllä kun kaunis nainen. En saa sitä mielestäni.
on kyllä kun kaunis nainen. En saa sitä mielestäni.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Jakopää ketjulla mutta ei välttämättä kestä ihan niin pitkään kuin entisaikojen Saabeissa. Kannattaa huomioida myös T7 moottoreiden murheet jotka ovat omaa luokkaansa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Nyt on kuume kova. Eiku nopeet kaupat. Itse tykkäsin kovasti viirusta, vaikkakin oli hieman vikainen. No, missäpä autossa ei vikoja olisi.Saab 900i 16v kirjoitti:Ok. Kiitos paljon tiedoista. Kyllä taidan nyt 9-5sta harkita todella alleni. Nuo alustaviathan saattaa löytyä autosta kun autosta ja ne usein on sitä kuluvaa osaa. Tosiaan noi muut viat tulee sit jos tulee. Kuinkas se jakopää, onkos se ketju vai hihna?
on kyllä kun kaunis nainen. En saa sitä mielestäni.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Mietinnässä 9-5nen...
Aivan.. Olen jopa valmis tekemään kompromisseja kuten ottamaan automaattivaihteiston (nykyinen) Vain koska oli ainoa auto silloin myynnissä (tietyllä budjetilla) johon oli koneremppa tehty.Itsellä ei ainakaan olis varaa laittaa tonnia Koneremppaan.99 GL kirjoitti:Jakopää ketjulla mutta ei välttämättä kestä ihan niin pitkään kuin entisaikojen Saabeissa. Kannattaa huomioida myös T7 moottoreiden murheet jotka ovat omaa luokkaansa
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)