Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
juzz88
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 01, 2015 22:34

Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja juzz88 »

Terve,
Tuli tuollainen 9-5 farmari saappi hommattua syksyllä ja päivitettyä etanoliaikaan. Kaikenlaisia pikkuvikoja poistellut talven mittaan, mutta vielä en ole onnistunut saamaan käyntiä "täydelliseksi". Autoon vaihdettu uusi MAF ja etulambda, sekä etanolille sopivat tulpat. Oireina nykiminen (bensalla, että etanolilla) vajaa ja täyskaasukiihdytyksissä kiertosalueella 2000-4000, sekä tavallista runsaampi kulutus. Lisäksi pahoja käynnistysvaikeuksia etanolilla jo nollassa asteessa. Open SIDistä luettuna ad85 arvo ei nouse 95e10:llä mihinkään (arvo 0), ja etanolillakin ajaessa arvo nousee maksimissaan noin 200 (20% ?). Tämän lisäksi Amul pyörii yleensä -2000 lukemassa 95e10 ajaessa ja -1000 re85:lla. Vuotoja tutkittu puhaltamalla MAFin jälkeiseen putkeen ja kuuntelemalla, evap tulpattu. Mihin tälläiset oireet viittaa? Vuoto ahtopuolella vai voisiko syypäänä olla esimerkiksi bensapumppu? Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vuoto ahtimen ja läppäkotelon välillä, tai voi olla myös bensanpaineensäätimen letkussa tai joskus (harvoin) voi säädin olla viallinen.. Voi olla myös jotain mennyt pieleen jos bensapumppu on vaihdettu ja joku tukos polttoaineen paluulinjassa. Se selviää mittaamalla pa-paineen tukista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Oireet sopis hyvin siihen että bensaregulaattorin alipaineletku olis irti tai regu viallinen, mikä kylläkään ei ole tullut koskaan vastaan näiden t7 regujen kanssa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
juzz88
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 01, 2015 22:34

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja juzz88 »

Kiitos paljon nopeista vastauksista! Takapenkin alla odotti seuraavanlainen yllätys löytäjäänsä: DSC 0012

Elikkäs joku auton edellisistä omistajista on tehnyt hyvin epäilyttävän näköisen korjauksen bensapumppuun, ilmeisesti alkuperäinen takaiskuventtiili on mennyt rikki ja se on korjattu jollain tarvikkeella? Ensi viikonloppuna, kun pääsee pajalle auton kanssa pitänee ensin perehtyä siihen millainen korjaus on kyseessä..

Osaisiko joku arvioida, selviääkö tästä ilman uuden ämpärin ostamista / onko joku saanut tuon lähtevän bensaletkun tuosta alkuperäisestä liittimen paikasta läpi rikkomatta mitään oleellista ämpäristä? Kumpi noista letkuista on muuten paluulinja?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Keltaisessa osassa lukee pressure ja se on lähtöliitin. Siihen kuuluu orkkisletkuissa tuo valkoinen kulma sen takia että siinä on takaisku jotta bensapaineet pysyisi tukille saakka vaikka auto on sammutettu.
Jos valkoisen kulman käyttää paluuliitoksessa kuten kuvassa on, takaisku on paluuvirtauksen estona ellei takaiskua ole rikottu pois.
Painesyöttö tule sitten todella epämääräisesti jostain sisältä kannen läpi.
Suosittelen ehjää bensapumppua ja oikeat bensaliitimet letkujatkoksilla paikalleen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
juzz88
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 01, 2015 22:34

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja juzz88 »

Kiitos jälleen vastauksesta. Aina mielenkiintoista löytää tälläisiä "patentteja" autostaan, mutta eiköhän tämäkin kuntoon saada, jos ei muuten niin uudella ämpärillä. Ei liene mikään ihme kun auto vähän nykii, jos polttoaineet ei pääse virtaamaan oikein!
juzz88
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 01, 2015 22:34

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja juzz88 »

Hei, vielä sellainen kysymys, että onko 9-5 eri mallien bensapumput & ämpärit yhteensopivia? Eli ts. voiko korvaava varaosa olla esim. 3.0 tai 2.0 moottoriversiosta?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikissa bensakoneisissa OG9-3 ja OG9-5 sama bensapumppu/ämpäri.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
juzz88
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 01, 2015 22:34

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja juzz88 »

Bensaämpäriä vaihtaessa huomasin, että polttoaineen paluuletkuun tehty jatkos oli mennyt täysin tukkoon / materiaali oli hapertunut tai mennyt muuten vain kasaan. Siis tuo kuvassa näkyvä metallipunosletku. Nyt laitettu uusi (käytetty) ämpäri ja letkut vaihdettu asiallisiin re85 kestäviin. Tämän seurauksena Amul arvo tipahti roimasti, nyt lukemat -200 - -300. Kulkupuoli on ihan erilaista kuin aikaisemmin, ei nyi ja lähteekin ihan eri tavalla, ja nyt SID vaikuttaisi antavan todenmukaisia kulutuslukemia. Muttamutta, Ad85 arvo näyttää vieläkin arvoa 0 95e10:llä ajaessa. Ca85 antaa hetkittäin joitakin lukemia (muutamaa prosenttia), mutta suurimman osan ajasta sekin näyttää nollaa. Voiko olla, ettei ole vielä ehtinyt haistelemaan todellisia etanolipitoisuuksia, vai onko autossa vieläkin joku "vikana".
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Tämä ketju on nyt ollut jo hetken aikaa hiljaa, mutta kokeillaan kepillä jäätä...

Löytyikö syytä noihin oireisiin? Meidän koiravankkuriin on ilmestynyt aivan samat vaivat; polttoaineen laadusta huolimatta ad85 näyttää nollaa, ca85 nostelee arvoja satunnaisesti ja amul huitelee pääasiassa negatiivisilla numeroilla sekä menovesi maistuu. Nyt siis maistuu myös bensa, etanolia tämä on juonut aina ihan tolkuttomasti (seka-ajossa 12–15 litraa)

2.3T -07 (265 tkm josta n. 140 tkm BioPower + Stage1)
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Vastailen itselleni. Kuten varmaan moni arvasi kyseessä oli ilmavuoto. Varsin salakavala sellainen, nimittäin läppäkotelolta rintapeltiin johonkin osaan menevä kumiletku oli ilmeisesti muuttunut täysin huokoiseksi.

Päällepäin letku näytti aivan kelvolta, mutta sitä hipelöidessäni kiinnitti huomiota kovin kuminauhamainen tuntuma, se venyi kuin purkka. Ajattelin kokeeksi vaihtaa sen uuteen ja juu... Autohan alkoi kulkea taas kunnolla, bensankulutus tippui, Amul arvo nousi plussalle ja Ad85 näyttänee nyt suurinpiirtein sitä mitä tankissa pitäisikin olla.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Ruuvasin tänään uuden IMMun paikalleen. Puolittain varotoimenpiteenä — tietääkseni paikallaan oli tehtaalla asennettu eli takana 10-v./265 tkm. — ja puolittain vaihtelevan/viipyilevän vedon (ahdon) sekä toisinaan ilmenevän pintakaasulla ajettaessa nypytyksen tai nykimisen takia. Myös nakujen kertyminen loppui. Johan niitä olikin, 1100–1400 kautta linjan. 8O

Tiedä sitten oliko järkevää, mutta auton käytös muuttui kyllä huimasti. Nyt kaasupolkimen vaste on erittäin hyvä eikä nypytä pintakaasulla ajettaessa.

Amul on nyt jokseenkin 0—20 koko ajan, mutta se mikä ihmetyttää on tuon Ad85 arvon muuttuminen. Sama seos on tankissa kuin ennen IMMun vaihtoa ja nyt Ad85 on 682 kun vanhalla osalla se oli 788. Uudella osalla tarjolla tarkempaa dataa ECUlle pureskeltavaksi ja tankissa" laihaa etanolibensaa"?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, vanhalla massamittarilla kävi laihalla jolloin lambda korjasi rikkaammalle ja tämä nosti laskennallista E85-pitoisuutta. Ilmeisesti tankissa on melko bensapitoista seosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Taitaa olla ihan päivästä kiinni mitä mittarin letkusta tankkiin valuu. Kaksi edellistä tankkausta oli ensin 65 litraa E85 ja seuraava 50 litraa E85. Näitä ennen taisi mennäkin useampi tankillinen 98E5:ä Toisin sanoen aika etanolipitoista pitäisi olla. Vai voiko tuo auto laskea/tunnistaa seoksen noin pieleen? Jos, niin mikähän siellä vielä falskaa?
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Negatiivinen amul ja ad85 arvo nollassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En pitäisi mahdottomana että mittarista on tullut noin bensapitoista, jos autosta kiinni niin sitten siellä pitäisi olla ahtovuotoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin