Takapönttö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tämä kiinnostaa minuakin. Oma takapönttö on jo aika laho.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
juhanahm.jhm
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:40

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja juhanahm.jhm »

Nyt on puolisarja kiinni. Aikaa meni noin 1,5 tuntia, josta se eka tunti vanhan putken irrotukseen. Haaste oli tietysti laippaliitoksen mutterit kunnes tajusi että ei auta muuta kuin nylkyttää rautasahalla. Uuden putken takapönttö on mustaksi maalattu, mutta väliputki ja välipönttö vaikuttavat ruostumattomilta. Ainakin kiiltävät kovasti samalla lailla kuin nuo ferritan kuva osat tässä ketjussa. Hintaa sarjalle tuli noin 380e rahteineen. Eipä ne äänet hirveästi muuttuneet vaikea sanoa, ehkä vähän enemmän pörinää kuin ennen mutta voi olla mielikuva. Siis äänet samaa tasoa kuin vanhassa. Eipähän enää ainakaan putki kolise auton pohjaan. Vanhasta lähti aikoinaan yksi kannake irti. Välipöntössä on muuten 4 kpl kannakkeen paikkoja, mutta auton pohjassa niitä oli vain kaksi. Takapöntössä yhtä monta kuin oli vanhassakin.
jaaveli
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2017 13:35

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja jaaveli »

Koeta magneetilla onko ihan patarautaa vai ei.
juhanahm.jhm
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:40

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja juhanahm.jhm »

Kyllä se magneetti putkeen tarttuu vaikka kiilsinkin.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja Termos »

juhanahm.jhm kirjoitti:Kyllä se magneetti putkeen tarttuu vaikka kiilsinkin.
Näyttää tuo Merbilin puolisarja olevan samaa tavaraa, kuin muidenkin tuotemerkkien alla myytävät (Maptun, Simons, Speedparts).
Yhteistä noille kaikille on maininta "Material: Rostfritt/kromstål".

Mulla on on ollut samanlainen vanhemman femman alla nyt 10 vuotta, ihan ilman ongelmia. Kiiltävissä putkitavaroissa oli AISI 309 -leimat, eli ovat käsittääkseni lievästi magneettista rosteria.
"Both AISI 309 stainless steel and Type 2 magnetic alloy are iron alloys. They have 65% of their average alloy composition in common." http://www.makeitfrom.com/compare/AISI- ... etic-Alloy

Vaimentimet ovat normitavaraa, eli sinkittyä ja maalattua peltiä. Hyvin ovat nekin korroosiota kestäneet, olen tyytyväinen hinta/laatusuhteeseen :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tuplaviesti pois.
Viimeksi muokannut Termos, Ma Kesä 12, 2017 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo Ferritan rst-putkisto tosiaan on leimattua Aisi 304. Taisin asiasta mainita, mutta ei tämä nettipalsta yhdestä lisäpostauksesta kulu. Pitäisi vaan nähdä se vaiva että tekisin alkupäänkin rosterista, jotta ei olisi niin tympeän näköinen. Väliputki katin ja sen ns. puolisarjan väliin taisi olla senverta hintava, että antaahan olla kaupassa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juhanahm.jhm
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Heinä 08, 2013 10:40

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja juhanahm.jhm »

Eiköhän tuo puolisarja kestä sen mitä mitä autokin tulee mulla olemaan. Eli jos vaikka neljä vuotta vielä ajelisi niin olisi hyvä homma. Veikkaan kyllä että käy niin että ei raaski luopua kunnes ei enää ole muuta mahdollisuutta. Vielä pitäisi kuskin puolen penkin nahka korjauttaa niin sitten auto olisi melkein kuin uusi, 200e olisi vielä sen kustannus. Kävin jo uusia autoja kattelemassa, mutta sitten järki ja tunteet voitti.
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Onko se takapönttö tuossa merbil/maptun/speedpartsin Simonssissa läpivirtaava vai kammiomallinen?
9-3 aero sedan man -05
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takapönttö

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hei, olis aika hullua jos pöntöt ei olisi vapareita. Mie nimittäin tähystin semmosella kamerahärpäkkeellä Saabin originaalin takavaimentimen. Sekin on läpivirtaava! Siinä ritiläputkessa on vaan mutka, mutta kammioita siellä ei ole. Oliko ylläri? :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin