Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Oikealta edestä kantautuvaan "kolkotukseen" löytyi vihdoin selitys, toivottavasti.
Kallistuksenvakaajan kumi oli näemmä melko heikolla hapella.
Uuden kumin kävin noutamassa tarvikeliikkeestä, mutta nyt olen ihmetellyt, että miten sen saisi vaihdettua. Kovin ahdasta vaikuttaisi olevan!
Kumin päällä olevasta kiinnikkeestä sain etummaisen pultin irti, mutta takimmainen on kovin hankalassa paikassa. Tarviiko siihen edes koskea? Kiinnikettä pääsee nostamaan kyllä takimmaisen pultin ollessa kiinnikin, mutta eihän se kumi sieltä liiku minnekään. Ja tietenkään sinne ei sormia saa väliin mitään kautta :?
Jätin homman muhimaan ja ajattelin täältä kysellä vinkkejä tuon kumin vaihtoon. Löytyisikö niitä?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
xyz
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 06, 2006 01:22

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja xyz »

Itse homman juuri tehneenä. Nosta panta etureunasta reilusti ylös ja vanha kumi tulee helposti pois kun työntää sitä "sisäpuolelle autoa". Uusi menee runsailla rasvoilla päinvastoin toimien pienellä survomisella paikoilleen. Uuden laittamista helpottaa huomattavasti se että uusi kumi on oikean kokoinen eikä varustettu liian pienellä reiällä.
Ja tietenkin molemmat eturenkaat ilmassa, helpottaa suoritusta.
Takimmaiseen pulttiin ei kannata koskea.
Etummainen pultti jos menee poikki sen mutterintekeleen pystyy lyömään sieltä irti ja korvaamaan sen tavallisella mutterilla.
Viimeksi muokannut xyz, Pe Touko 15, 2015 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kovin on hankala paikka tuo. Jos en väärin muista niin omasta tuo toinen pultti aukaistiin yläkautta,konehuoneen puolelta helkkarin pitkällä räikän lisä varrella. Toinenkin yritettiin aukaista noin , mutta sinnehän pultti sitten katkesi, tuon ehjäys onkin sitten oma tarinansa... :D

Itse laitoin uretaaniset kellistyksen eston runko puslat, nottei vaan tarvisi heti uudestaan vaihtaa.

Jos ei muuten, niin apurunko irti, sitten saa nuo kumit helposti työstettyä ihan lattialla :lol:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tuon etummaisen pultin aukaisin juurikin konehuoneen puolelta. Työkaluna räikkä, jossa runsaasti jatkopalasia + nivel päässä. Hyvin lähti! Takimmainen pultti jäi sitten ihmetyttämään... Kait sillekin ehkä jokin reitti sieltä yläkautta löytyy tarvittaessa... Mitä tuolta ulkomaankielisiltä sivuilta luin, niin siellä oli että takimmaista pitäisi saada löysytettyä ja etummainen pultti pitää irrottaa kokonaan. Pultteja on kyllästetty CRC:llä runsaasti ja ainakin se etummainen irtosi vaivatta. Täytyy nukkua yön yli ja yrittää huomenna uudelleen :)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Vakaajan kumi tuli kuin tulikin vaihdettua. Takimmaista pulttia ei tarvinut avata, ei edes löysyttää. Pantaa taivuttelin ylöspäin, niin että vanhan kumin yläpuolelle sai tilaa. Vanha kumi tuli pienen taistelun jälkeen pois. Uusi kumi liukasteen ja pienen väkivallan kans paikoilleen. Etummainen pannan pultti kierteille ja kiinni. 8)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Kyllä siihen takimmaiseen pulttiin pääsee "helposti" käsiksi. Auto kaksipilarinosturilla ylös ja pitkä laadukas lenkkiavain vaan siihen. Hidasta se on, mutta pikku erissä sen saa löysättyä. Pois sitä ei tarvii ottaa, myös piippuavain siihen taitaa kuontua.

Etummainen lähtee helposti pikku paineilmaräikällä pois. Ja suosittelen pulttien lämmittämistä kaasupilleillä, on meinaan kiva homma poistaa katkennut pultti sieltä pois. Mutta onnistuu kyllä, kokemusta nääs on !

Yleensä kallistuksenvakaantanko on vuosien saatossa kulunut helojen kohdalta pikkisen ohuemmaksi, itse olen tilannut marmoritiskiltä milliä ohuemmalle tangolle tarkoitetut kumit ja jopas tulee napakka. Ja olkaa varovaisia, jos tilaatte jostain muualta - saattavat myydä taka-akseliston kallistuksenvakaajan helat (n. 16mm akseli) ja yleensä hintakin kovempi, kuin alkuperäisenä...
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Omaani ostin motonetistä kumit. Tarjosivat vm99 femmaan 16mm kumia. Mittasin tangon paksuudeksi 18mm. Tuo koko löytyy taasen kolkista.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Vasemmalta puolelta napsahti ruuvi poikki, mutta latalla napautti mutterin helvettiin ja ruuvi/irtomutteri tilalle, tilaa on aika kivasti tehdä, piis of keik.
Sitten oikeelle puolelle, kattelin ettö fidu ei oo ruuvia ollenkaan, no joku kyr*ä oli katkassu ruuvin myös mutta korjaava toimenpide oli hitsaus, eli panta oli hitsattu kiinni.
Turpaan pitäs vetää tollassia idiootteja.
Kyl se varmaan sielt irtoaa dremelillä, nyt ei jaksannu alkaa kun hieman kyrsi toi ranetus.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Minun femmaan mennyt jo joku tunkemaan uretaaniset kumit.....no aivan väljäthän ne ovat alle 2v jälkeen. Täytyy hommata orggista tilalle.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Orkkikset ei montaa euroa kustantannu.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tulipahan vänkärin puolelle vaihdettua. Orkkispusla numero 5059803. Mitalla kuitenkin näytti noin 16mm kumi kiinni reiän mitta olevan. Eli mitä helvettiä, eikö reiän pitäisi olla 20mm? Oli kyllä vittumainen vaihtaa, kun uusi ei asettunut oikein millään, oliko syynä väärä kumi?
9-5 Aero - 00
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Femman kallistuksenvakajan kumin vaihto?

Viesti Kirjoittaja HEV »

On tarkoitettu 20mm (tangon koodi H) vakaajalle. Tiukkojahan nuo on, kun niiden pitää olla puristuneena.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin