Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Affe
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja Affe »

Päässä alkoi pyörimään ehkä hieman tolkuton idea,
joten pitääpä kysäistä onko kellään tällaisesta kokemuksia...

Rakas 9-5 Estate, vm. 2000 tuli tiensä päähän, kun eräs mielenvikainen Pökötillä kaahailija ajoi päälle ja runnoi sen kyljestä niin mutkalle, että eipä tule siitä enää ajopeliä.

Ostinpa sitten vm. 2005 9-5 Aeron.
250 heppaa jyllää niin komeasti, että saa olla varovainen kaasujalan kanssa.
Biopower-softalla ja siten E85:llä kulkien kulutus on 80 km työmatkalla "vain" 9-10 litraa satasella - bensaan verrattuna paljon halvempaa lystiä ja todella nautinto tuolla muutenkin ajella.

Sitä mietin, että kun Aerossa on manuaalilaatikko ja siinä Estatessa automaatti,
niin kuinkahan iso homma olisi siirtää automaatti Aeroon?
Jotenkin tottunut sen automaatin mukavuuteen 4:n vuoden ajan vaikka eipä se nyt ylivoimaista ole kytkintä ja vaihdekeppiä käyttää - niillä mentiin ekat 35 vuotta.

Tai onko mokoma ylipäätään mahdollista?
Ja onkohan kukaan ko. hommaa tehnyt tai teettänyt?
Jos on tehnyt, niin paljonko meni hommaan aikaa ja paloiko päreet tehdessä?
Jos on teettänyt, niin kuinka huikeesti maksoi?

t. Osku
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

M2000 mallisessa on vanha 4 lovinen, uudet laatikot on 5 lovisia. Kyllä tuo tehtävissä on mutta aika suuri työ tuossa on. Itse laittaisin ennemmin uuden 5 lovisen jos tuollaiseen hommaan ryhtyisi.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihtaisin koko auton automaattivaihteiseen. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja Poy »

Aeroja ja vectoreita enemmän tarjolla automaateina kuin manuaalisena. Kyllä sen joku päikseen vaihtaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Affe
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja Affe »

No joo, kunhan kysäisin...

Manuaalilla on nyt ajeltu ja eipä sitä automaattia enää sitten kaipaa, kun on aikansa ajellut.

En kai minä 4 viikkoa sitten ostettua huippupeliä mihinkään toiseen vaihda jonkun vaihdelaatikon takia, herrajjestas!

Syynäsin ostaessa hyvin tarkkaan koko kulkuneuvon ja just Torekissa eilen vaihtoivat jarrulevyt ja pyysin, että katsovat nekin vielä samalla yleiskunnon - ammattilaisia kun ovat. Ei minkäänlaista vikaa tässä yksilössä. Niin, että en todellakaan vaihda!

Hauska piirre siinä on vielä se, että kun se on asustellut elämänsä ekat 7 vuotta Englannissa ja vasta sitten 3 Suomessa, niin ratti on "väärällä" puolella eli itse asiassa ihan oikeasti oikealla puolella. Siihen tottui n. vartissa niin ettei sitä sen jälkeen edes ajatellut. Oikeastaan nyt jo paljon ajeltuani olen sitä mieltä, että kaikenlainen näkyvyys ja hallinta on paremmin "tuntumassa", kun ajaa sillä oikealla puolella, outoa...

Ja tosiaan LÄHTEE, kun pikkasen hipaisee kaasupoljinta!
Pitänee talviaikaan olla todella varovainen sen kaasun kanssa ettei karkaa käsistä.

Enkä ajatellut ratin puolta vaihtaa, joten sellaisia kysäreitä täältä ei pese.
Satuinpa ihan uteliaisuudesta kysymään sitä loota-asiaa, jos vaikka joku olisi joskus tehnyt.
Team Ylläpito vastasi asiantuntevasti, ja olisi viimeistään saanut minut luopumaan koko ajatuksesta, jos sellaista ihan vakavasti olisin harkinnut.
Ellei jonkun hulluuskohtauksen ja hyvien neuvojen innoittamana...

t.
Aerofobiaan sairastunut
Osku
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja nugge »

Affe kirjoitti: Ja tosiaan LÄHTEE, kun pikkasen hipaisee kaasupoljinta!
KaikkiNytHetiMulle Nordic stage autossa?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

nugge kirjoitti:
Affe kirjoitti: Ja tosiaan LÄHTEE, kun pikkasen hipaisee kaasupoljinta!
KaikkiNytHetiMulle Nordic stage autossa?
Kaikkeen tottuu ja ei aikaakaan kun se luodin lailla kiitävä kulkine alkaa tuntua pikemminkin mummon kauppakassilta. Sitten sitä tehoa haluaa lisää ja taas lisää ja... :saab:
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Affe
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 10:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja Affe »

Ei näin vanha ukko enempiä tehoja enää tarvitse, näillä mennään.
Ja mihinkä tuo tehoiltaan hyytyisi, kun kunnossa pitää.

On se huikee peli ja tosiaan BioPower softalla kuluttaa vain hiukka enemmän viinaa kuin aiemmat Saabini, joista paljon heikompitehoisimmat 2 kpl 9-5:sta kuluttivat 98:ia n. ½-1 l vähemmän satasella.
Hintaero on huikea. E85 maksaa vähän päälle 1€/litra.

Edellinen kommentoija Jonenii tietänee mistä puhun...
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Joku nab saabisti blokkas mun saabin ohituksen motarilla jakiksen liittymästä. Tahtoo lisää tehoja!!! 200hp ei vaan riitä...
Nimim. Mikään ei riitä.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kuva
Saab 9-5 2.0t 1998
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja jameli »

Hauskaa Photoshop-taidetta...
Joku on jaksanut raahata auton aavikon laidalle, asetellut foliopeilit sopivalle etäisyydelle ja ottanut sinänsä kauniin kuvan. Mutta sitten on tullut joku toinen on kokenut tarpeelliseksi suurentaa jälkikäteen vanteita ja renkaita (venytys kuitenkaan etulokarilla ei ole pyöreä vaan kumi ohenee) Myös kuvan ylipukeutuneen naisen varjo ei täsmää valaistuksen kanssa, auto ja nainen kuvattu eri auringonpaisteessa...
__________________
Harrastus tauolla.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Manuaalilaatikon vaihto automaattiin

Viesti Kirjoittaja Poy »

Ja tietenkin sumarit päällä...
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Vastaa Viestiin