Nakutuksia kertyy etanolilla.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, aloitetaas avautuminen täällä, jos sais jotain vinkkejä mitä tehdä seuraavaksi.

Potilas 2003 2.3 mitsuturboinen, jossa trionictuningin perua oleva etanolisofta. Huomasin, että keräilee satunnaisesti nakuja, lähinnä 1,2 ja 4 sylintereihin. Tämän havaitsin viime syksynä. Ajattelin, että suuttimissa jotain ja ajeltiin bensalla hetki. No, nakuja kertyi bensalla hyvänlaisesti, toki oli odotettavissakin. Siirryttiin takaisin etanoliin, eikä nakuja tullut. Ajattelin, että homma ratkennut.

No, nyt keväällä vaimo alkoi ajella työmatkaa n 80-120km/päivä ja tietysti välillä tulee seurailtua, että kaikki on kunnossa. Nakuja oli taas alkanut kerääntyä, 1,2 ja 4 sylintereihin. Olin vähän aikaisemmin vaihtanut autoon öljyt, suodattimen ja tulpat(NGK BCPR7ES-11), kasetti on muutaman vuoden vanha. Käytin suuttimet tukkeineen pois paikaltaan ja putsasin kärjet, eivät olleet sanottavasti tervassa. Kävin tämän jälkeen itse ajamassa autolla ja nakuja näytti tulevan ns puolikaasulla, ei täyskaasulla. Tuumasin, että kun varastossa on yksi sarja suuttimia, käytetään ne Finjectorilla. No, suuttimet kävi siellä ja ne todettiin priimaksi. Vaihdoin nuo mitatut suuttimet autoon, mutta eipä ongelma ratkennut. Sitten viritonnarista musta kasetti lainaan ja nakut häipyivät lähes kokonaan. Reissulla Ruotsalo-Powerpark-Ruotsalo tuli vain yksi naku 2 sylinteriin, vaikka koitin oikein kiusata autoa. Ajattelin, että homma siinä ja tilasin sopivasti Saab-festareiden tarjouksena uuden mustan sytkäkasetin.

No, tänään vaihdoin uudet tulpat varmuuden vuoksi(NGK) ja uuden kasetin. Kurkkasin pyttyihin, enkä havainnut mitään poikkeavaa. Koeajolla pari nakua 2 sylinteriin... mitähän tässä tekisi seuraavaksi?

Auton moottori on melkein täysrempattu keväällä 2009, uusi jakopää ja kansi huollettu. Nyt olen tarkistanut imusarjan pultit, uusinut viime kesänä pari O-rengasta imusarjan lähtöihin, tarkistanut EVAPin toiminnan, eikä tunnu löytyvän vuotoja. Kun kaasua painaa vähän reilummin, kuuluu konehuoneesta kuskin paikalle jonkinlaista suhinaa, kun turbo kerää painetta, mutta ääni lakkaa kun päästään kunnolla vetoalueelle.

Eniten ihmetyttää se, että nakuja kertyi lähinnä vain kolmeen sylinteriin ja lähinnä reilulla puolikaasulla. Täyskaasulla ei mitään ongelmaa. Tämänhetkinen tilanne tonnarin lainakasetilla taisi olla seuraava:
1 sylinteri 10 nakua
2 sylinteri 22 nakua
3 sylinteri 2 nakua
4 sylinteri 15 nakua
(tässä on mukana vajaa puoli tankillista bensalla ajoa)

Aikaisemmin femman omalla kasetilla 1 ja 2 sylinterit keräsivät nakuja melkein tasatahtia, kolmonen pysyi nollilla ja neloseen tuli vähemmän, kuin 1 ja 2.

Sytkäpuoli on nyt tarkistettu, uusi kasetti ja uudet tulpat(eikä vanhoissakaan mitään näkynyt).
Suuttimet on testattu, ei vikaa.
Alipaineletkut on kunnossa(silikoniset).

Mikä voi vielä vaikuttaa sylinterikohtaiseen nakutukseen? Imusarjan tiiviste sattuu vuotamaan just sopivasta kohtaa?

Bensapumppu on mallia Biltema, toiminut erittäin hyvin, eikä täyskaasulla ilmene ongelmia(ei nakuta, eikä hyydy, kokemuksia kun on tästäkin).

Muita ehdotuksia, kaikki mahdollinen otetaan vastaan!


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jatkan tässä, kun kävin hieman testaamassa ilmamassojakin. Puolikaasulla jaksaa vielä toteutua, johonkin n 600-700 paikkeille asettuu pyynti riippuen polkimen asennosta. Ensin laahaa vähän perässä, mutta jaksaa sitten nostaa samoihin.

Kaasu pohjassa meneekin sitten harakoille. Pyynti 1230 nurkilla ja toteutuma n 900. Jostain vuotaa ja pitäs selvittää mistä.

Jos matalilta kierroksilta(n 1500rpm) lähtee esim nelosella väännättämään, niin konehuoneesta kuuluu selkeä suhina, joka tasoittuu kyllä. Kuuluu kuskinpaikalle jostain jarrutehostajan suunnalta. Näitäkin on kyllä mennyt(tehostajia), mutta pitää tarkistaa vielä se takaiskuhässäkkä, joka on vaihdettu purkuosaan allekirjoittaneen toimesta. Alkuperäinen vuoti muoviputken huonosta liitoksesta.

Nakuja tuli ykköspyttyyn pari. Se jarrutehostajan putki tulee imusarjassa nelosen päähän, ykköspäässä on paineanturi. No, fairyvettä pulloon ja suihkimaan.

Ai niin, ilmamassamittari on uudehko, joten siihen voi luottaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tsekkaa bypassin mankkuvenalle tulipeltiin menevät alipaineletkut. Muinaisessa kolkissani irtoili yksi noista letkuista, ja aiheutti juurikin korvinkuultavan suhinan vedätettäessä sekä mairin jäämisen mreqista täyskaasulla. Muutenkin ne alipaineletkut kannattaa tarkistaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Alipaineletkut on vaihdettu kaikki silikonisiin, mutta eipä se tarkistus silti pahasta ole. Just hetki sitten kyseistä venttiiliä vilkuilin, mutta en siinä mitään kummallista huomannut. Voishan sitä kokeilla ohittaa koko venttiilinkin, onpa siihen oma ohjeensakin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Alipaineletkut tarkastin, ei löytynyt vikaa. Tänään kokeilin kakkosella antaa kunnolla happea, ihan kohtuudella se vetää, ilmamassoja en seurannut. Seuraavasta risteyksestä kolmosella lappu lattiaan ja nyt tuli 1230 pyynnilla jopa 1000. Keli lämpöisempi kuin eilen, mikähän tuossa olisi. Jos se jarrutehostajalle tuleva putki ei maksa maltaita, laitan sen joka tapauksessa uusiksi. Painetestiä en ole ennättänyt tekemään, ehkä myöhemmin tulevalla viikolla.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja koistha »

Pari ehdotusta:
katsos kuinka hyvässä kunnossa on sen pienen torniin tiiviste, joka on imusarjan päällä ja johon mm. bensanpainesäätimen alipaineletku tulee. Tuon tiivisteen saa ostettua marmorilta.
Toinen ehdotus olisi sen jarrutehostimen muoviletkun liittimien tiiviys. Niissä olevat O-renkaat kuivuivat ainakin itsellä ja niiden kaivaminen liitinrungoista ulos on ainakin minusta helpompi homma kuin itse liittimien vaihtaminen uusiin - kumpaakin on kokeiltu. Minä en tosin jaksanut etsiä uusia, oikean kokoisia tiivisteitä, joten kävin marmorilla ostamassa uudet liittimet. Hyvä puoli on siinä, että saa ainakin uusittua ne punaiset jutut niistä samalla kertaa - haittana on se, että varastoon jää pari turhaa osaa...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jos pyynti jää noi paljon nii vetää kyllä ilmaa välistä tai sitten immu paskana.

Taaai sit ei vaa peruspaineet riitä nostaa ahtoja. Mut täs tarkistuslistaa

Pinl vs mAir vertaus? Pinl pitäs mitsul pysyä alle mair+1000 ( mair 1230 = pinl ~1050-1100)

Cobra asennettu oikein ahtimeen?
Kärsä tiukalla eikä taittunu immun päässä?
Bypassiputken tiiviste cobrassa paikallaan ja ehjä?
Cobran huohotusletku venakopan takanurkal paikoillaan?

Mankkuvenan letkut paikoillaa?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

koistha kirjoitti:Pienen torniin tiiviste, joka on imusarjan päällä ja johon mm. bensanpainesäätimen alipaineletku tulee...
Jarrutehostimen muoviletkun liittimien tiiviys...
Muoviletkun liittimiin vaihdoin uudet O-renkaat viime kesänä ja samalla käytin auki tuon torninkin, en tosin muista laitoinko uutta tiivistettä siihen vai mitä tein, tarkistetaan.
nugge kirjoitti: Immu?
Peruspaine?
Pinl vs mAir vertaus? Pinl pitäs mitsul pysyä alle mair+1000 ( mair 1230 = pinl ~1050-1100)
Cobra asennettu oikein ahtimeen?
Kärsä tiukalla eikä taittunu immun päässä?
Bypassiputken tiiviste cobrassa paikallaan ja ehjä?
Cobran huohotusletku venakopan takanurkal paikoillaan?
Mankkuvenan letkut paikoillaa?
Immu reilun vuoden vanha.
Peruspainetta ei mitattu, ahdin peruskorjattu mitsu, ajettu n 80tkm.
Pinl/mAir tarkistetaan, kunhan ennätän.
Cobran olen kerran itse irrottanut, tarkistetaan.
Imukärsä on hyvin paikoillaan immun ja kobran välillä.
Bypassiputken tiiviste tuntuu aina jotenkin löysälle, riippumatta autosta joita olen sorkkinut, mutta tarkistetaan.
Huohotus on kunnossa, takaiskut samoin.
Mankkuvenan letkut ok ja paikoillaan.

Olihan tuossa hyviä ajatuksia ja tarkisteltavaa. Yritetään mennä kohta kerrallaan eteenpäin. Kyllä se selitys jostain löytyy. Jarrutehostajan putkikin on tulossa ja sen vaihdan heti tilaisuuden tullen.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jos se jarrutehostimenputki vuotais ahtoja tehostimeen niin pyynti pitäisi silti toteutua.

Pyynnin jäädessä vuotaa Ahtimen ja immun välissä jokin. esim Evap takaiskut, cobran liitos, mankkuvenan returni, Tai sit se immu on paskana tai ahdin ei vaa pysty tuottaa enemmän.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Evapin takaisku mankulta lähtevässä putkessa on ainakin ok, kaasuläpältä en ole testannut.
Cobran liitoksen pystyn varmaan huomenna tarkistaan.

Koitetaan tutkia, kun keritään. On vähän muutakin hommaa, joka pitäs olla valmiina viikonloppuun mennessä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Täällä on myös ilmaantunut nakuja allekirjoituksen Femmalla. Ei ole pitkään aikaan tullut tehtyä välitankkausta bensalla, joten tankkasin bensalla tankin täyteen tänä aamuna. Katsotaan, vaikuttaako myös tyhjäkäyntiin, kun meinaa D:lla jarrulla painaessa melkein sammahtaa ennen kuin nostaa kiekat takaisin. Mifejä ilmaantuu samalla. Uudet tulpat odottaa vaihtoa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Paljonko kertyy? Ei kannata siihen sloganiin uskoa että "etanoli ei nakuta" kyllä silläkin on ne omat esidetonaatioksi kutsutut ei-toivotut syttymiset. Se että kannattaako asiasta stressata on toinen juttu.. niin niitä nakutuksia kertyy minullekkin femmaan silloin tällöin, mutta eivätpä ne ole haitanneet. Sekin vaikuttaa että minkälaisessa tilanteessa naku tulee. Jos ei ole kierroksia eikä lenkkari lattiassa niin eipä niillä merkitystä ole mielestäni, eli kun ei ole suurta kuormaa koneessa. Jos softa on kunnollinen niin se kyllä ymmärtää hoitaa asiansa kun se havaitsee nakun. Minulla ainakin jos 1 havaitaan niin toista ei putkeen kyllä tule, eli softa on siis hoitanut tehtävänsä.

Nollaa laskurit kun tankkaat seuraavan kerran ja katso montako tulee tankillisen aikana. Nolaaminen tapahtuu sidistä seuraavasti: Valitse vaikka knk1 arvo. Paina set näppäintä pohjassa niin pitkään kunnes arvo vilkkuu. Naputtele -näppäimellä arvo nollaksi. Toista sama muiden sylinterien kohdalla. Sama toimii myös miss1-4 arvoihin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
lukkis
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 27, 2014 19:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja lukkis »

Nollaus onnistuu myös vikakoodilukijalla, nollaamalla vikakoodit. Sekä missfire että nakutus.
SAAB 9-5 2.3 Autom. vm. -99 E85:lla mennään
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pakari kirjoitti:Nollaaminen tapahtuu sidistä seuraavasti: Valitse vaikka knk1 arvo. Paina set näppäintä pohjassa niin pitkään kunnes arvo vilkkuu. Naputtele -näppäimellä arvo nollaksi. Toista sama muiden sylinterien kohdalla. Sama toimii myös miss1-4 arvoihin.
Tätä joskus mietinkin, et toimiiko SID-infossa. Olen yleensä nollannut tekillä/OP-comilla, mut helpottaa tämä, et ei tarvi kamoja raahata autoon joka kerta.

Kuten tuolla aikaisemmin kerroin, nakuja tulee vain reilulla puolikaasulla kiihdytettäessä, ei täyskaasulla. Mut selvitellään tässä nyt kaikki muutkin ilmamassaongelmat. Noita nakuja ei nimittäin tullut muutaman ensimmäisen vuoden aikana ollenkaan etanolilla ajettaessa, niitä alkoi tulla vasta viime syksynä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Nakutuksia kertyy etanolilla.

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

mikäs osanumero on tuolle bypassputken tiivisterenkaalle?
jos marmorilta hakis sellaisen(mistä muualta löytyy?).
omassa kans putki ei vaikuta ihan tiiviiltä,ainakin vähän
heiluu käsin :? .
#2285
Vastaa Viestiin