Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomuus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomuus

Viesti Kirjoittaja ECE »

Oon tässä nyt käynyt useamman viisivaihteisen automaatin luona ostoaikeissa, mutta missään ei ole 120 tkm kohdalla vaihdettu öljyjä. Eikä välttämättä 190 tkm kohdallakaan. Kaikki silti toimineet hyvin, ainakin näin asiaan vihkiytymättömän mielestä. Olenko liian varovainen. Täällä on tosin kerrottu, että viisivaihteinen on tarkka öljyjenvaihdosta. Millälailla tarkka?
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja suapas »

Jos auto on huollettu merkkihuollossa, niin vaihto kuuluu ohjelmaan. Erillistä merkintää ei välttämättä ole. Muut korjaamot on sit asia erikseen. Eihän siellä välttämättä mitään vikaa ole,mutta olishan noita ohjeita syytä noudattaa. Jos ei kuulu ylimääräisiä ääniä,laatikko ei luista,vaihtaa nykimättä,etc, tuskin on huolta. Öljytikku ylös ja nuuhkimaan haiseeko pahasti palaneelle. Myös taso on oltava oikein. Jos alamerkin alapuolella,kannattaa kulkine unohtaa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja ECE »

Olen soittanut huoltamoihin, eivätkä ole tunnustaneet vaihtoa. Ei merkkihuoltoja siis. Katsotaanko taso auton ollessa käynnissä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

15 sekuntia D, 15 sekuntia R. sitten P:lle ja tikkua lukemaan. Jotta homma ei olisi niin helppoa, lootan pitää olla lämmin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ikävä kyllä monissa ei-merkkihuollissa ajatellaan, että määräaikaishuolto sisältää moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihdon eikä muuta. Tulppia joku voi joskus ihmetellä, mutta vaihteistoöljyt, jäähdytysnesteet, jarrunesteet, raitisilmasuodattimet, polttoainesuodattimet jne. eivät kuulu normaaliin nyrkkipajan määräaikaishuoltoon, ellei asiakas niitä erikseen ohjeista.

Voi olla peruja jostain 70-luvulta, jolloin raitisilmasuodatin tai automaattivaihteisto olivat Suomessa tuntemattomia käsitteitä. Sen sijaan säädettiin katkojan kärkiä, sytytyksen ajoitusta ja jarruja. Nykyautoissa kun näitä ei tarvitse tehdä, niin eihän auton huoltoon ole jäänyt muuta kuin se öljunvaihto suodattimineen, eihän?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

suapas kirjoitti:Jos auto on huollettu merkkihuollossa, niin vaihto kuuluu ohjelmaan. Erillistä merkintää ei välttämättä ole.
Jos ei ole merkintää, niin ei voi merkkihuollon asiakaskaan olettaa, että vaihdot olisi tehty.

Tuttava oli ostamassa itselleen entistä työsuhde-Audiaan. Siinä vaiheessa huoltokirjaa tarkemmin tutkiessa selvisi, että automaattivaihteiston öljyjä ei ollut vaihdettu kertaakaan, vaikka olivat kuuluneet huolto-ohjelmaan, ja vaikka autoa oli aina käytetty merkkihuollossa ja oletettu merkkihuollon tekevän huolto-ohjelman mukaiset huollot.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja HEV »

Minulle on väitetty päin naamaa (aiemmin merkkihuollossa työskennelleen henkilön taholta), että automaattivaihteiston (5v OG-femman) öljyä EI SAA vaihtaa, "koska paskat lähtee liikkeelle ja rikkoo vaihteiston". En uskonut ja vaihdoin itse. Toistan tässä arvostamani myös merkkihuollossa työskennelleen ja valitettavasti alalta poistuneen Katajan Jorman lausunnon: "automaattivaihteiston tappaa lika ja lämpö!".
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja core2 »

No ei tainnut kaveri olla pitkäaikainen merkkikorjaamon palveluksessa. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Miksi ne paskat lähtee silloin liikkeelle kun öljy vaihdetaan?? Onko automaattivaihteistoöljy niin kovaa liuotinta että kun laittaa uudet öljyt niin vanhat paskat lähtee sillä sekunnilla liikkeelle? Kuulostaa aika uskomattomalta, tosin tämä on myös volvokorjaamon kanta.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ne mönjät oikeasti lähtee liikkee öljynvaihdon jälkeen. Tosin saabeissa ei ole normaalia, jos noudatetaan tehtaan vaihtovälejä.

Mm. Audin ja bemarin käyttämissä ikiöljylaatikoissa ihan yleistä...

Mutta se tapahtuu tyypillisesti askeissa, joilla ajettu 200+ tkm samoilla öljyillä ja vaihdetaan uudet öljyt ilman huuhtelua.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
karihai
"Aero"
Viestit: 494
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja karihai »

Itse olen vaihtanut sekä manuaaliin että automaattiin öljyt 60 000 km:n välein. Kerran ostin 120 tkm ajetun manuaalivaihteisen Saabin, johon ei ollut koskaan vaihdettu laatikkoöljyjä, koska se ei kuulu huolto-ohjelmaan, ja öljyt oli kuin harmaata savivelliä. Sen jälkeen olen pitänyt tuota vaihtoväliä, koska öljynvaihtokustannus on pieni verrattuna mahdolliseen laatikkoremppaan.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja suapas »

Samanlainen kokemus itellä,mutta tonnarin kanssa. Kakkosen syncro rusahteli nopeassa vaihdossa. Vaihdoin öljyt lootaan,jotka oli tosiaan harmaata mömmöä. Uusilla öljyillä syncrokin korjaantui ja laatikko muuttui kaikinpuolin paremmaksi.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Viisivaihteisen automaatin öljyjen yleinen vaihtamattomu

Viesti Kirjoittaja HEV »

Niinkuin sanoin, en uskonut puheita, vaan olen myös vaihtanut 60000 välein femman 5-v laatikkoon (luotin siis huolto-ohjelmaan). Tonnariin myös aikanaan noin 50000 välein ja lisättiin vielä öljynsuodatin öljynjäähdyttimen letkuun, jolloin saatiin muutama desilitra lisää öljytilavuutta ja pidempi kierto (aavistus jäähdytyspinta-alaa lisää).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin