Ilmastoinnin höyrystin
Ilmastoinnin höyrystin
Vm. 2003 ysivitonen. Nyt kun merkkilliikkeessä on vaihdettu kenno, kuivain, putkea, yms. niin vuorossa olisi höyrystimen vaihto. Onko tietoa mistä kannattaisi ostaa? Merkkiliikkeessä osa 500€ + vaihto. Toki ei paha, kun tähän asti jo 1000€ mennyt "valohoitoon".
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Nytkö on varma?
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Onhan tuohon jo vaihdettu osaa. Ihan Stetson-Harrison menetelmälläkö on lähdetty vikaa korjaamaan merkkihuollossa.. Mikä merkkihuolto teki näin?
Ebayn kautta saksasta tilasin oman höyrystin kennon, taisi olla jotain 120€ kotiovelle. Samalla otin tietty kuivaimen. Vaihto olisi tarkoitus tehdä tässä lomalla kun kerkeis, tosin suomen kesä on näyttänyt taas, että hirveästi sille ilmastoinnille ei ole tarvetta
Ja tuon pitäisi mennä kiinni purkamatta koko kojelautaa, vanhan joutuu tietty leikkelemään irti (putket).
Sen verran pitää kyllä automaagi ilmastoinnista sanoa, että (toimiessaan) toimii mielestäni erittäin hyvin verrattuna muihin merkkeihin. Talvella ja kesällä, varsinkin talvella.
Ebayn kautta saksasta tilasin oman höyrystin kennon, taisi olla jotain 120€ kotiovelle. Samalla otin tietty kuivaimen. Vaihto olisi tarkoitus tehdä tässä lomalla kun kerkeis, tosin suomen kesä on näyttänyt taas, että hirveästi sille ilmastoinnille ei ole tarvetta
Ja tuon pitäisi mennä kiinni purkamatta koko kojelautaa, vanhan joutuu tietty leikkelemään irti (putket).
Sen verran pitää kyllä automaagi ilmastoinnista sanoa, että (toimiessaan) toimii mielestäni erittäin hyvin verrattuna muihin merkkeihin. Talvella ja kesällä, varsinkin talvella.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Toivottavasti nyt on varma. Autoeekoo on touhunnut nyt 4 eri huoltokertaa ilmastoinnin kimpussa. Eka oli täyttö, vuoti aineet 5km ajon aikana. Toisella kerralla vika paikallistettiin korkeapaineputkeen. Kolmannella kerralla vaihdettiin korkeapaineputki (kuivainkin oli tarkoitus vaihtaa), mutta kuivain oli niin tiukassa kennossa kiinni, että ei saanut ehjänä irti. Neljännelle kerralla vaihdettiin sitten kenno ja kuivain, jonka jälkeen todettiin, että vika on höyrystimessä. Onhan tuossa sitten vielä kompressori jäljellä, jos ei höyrystimen vaihdolla tule kuntoon.
Lisäksi viimeisen huollon jälkeen akkukotelo oli hävinnyt konehuoneesta, jakohihnan ylin rulla hinkkasi kaasuläppäkotelon takaa lähtevän letkun melkein puhki, ja viimeinen niitti oli, kun auto alkoi käymään todella huonosti: snorkkeliputki immun jälkeen oli kokonaan irti. Syynä se, että molemmat klemmarit oli unohtunut huollossa kiristää. Siinä vaiheessa soitin palautteen merkkiliikkeeseen, että ei voi tällä tuntitaksalla tehdä tällaista jälkeä.
Lisäksi viimeisen huollon jälkeen akkukotelo oli hävinnyt konehuoneesta, jakohihnan ylin rulla hinkkasi kaasuläppäkotelon takaa lähtevän letkun melkein puhki, ja viimeinen niitti oli, kun auto alkoi käymään todella huonosti: snorkkeliputki immun jälkeen oli kokonaan irti. Syynä se, että molemmat klemmarit oli unohtunut huollossa kiristää. Siinä vaiheessa soitin palautteen merkkiliikkeeseen, että ei voi tällä tuntitaksalla tehdä tällaista jälkeä.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Kuulostaa siltä, että höyrystin vaihdetaan jossain toisaalla...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Aika erikoiselta kuulostaa korjaamon toiminta. Jos aineet vuotaa 5 km aikana ulos, niin luulisi suhinan käyvän jo täyttövaiheessa ja väriaine kertoisi vuotokohdann jos ei sitä muuten silmällä havaitse. Nisseniltä saa ainakin kennoja tarvikkeena.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Jokainen itseään kunnioittava ilmastointihuolto koeponnistaa systeemin aina jos on vuotoepäily. Pikahuollot eivät niin tee, siksi kannattaakin suosia ilmastointikorjaamoja. Säästää kukkaroa ja ympäristöä. Kylmäaine kun on myrkkyä, eikä järjestelmää edes saa täyttää jos on epäily vuodosta.Cona kirjoitti:Aika erikoiselta kuulostaa korjaamon toiminta. Jos aineet vuotaa 5 km aikana ulos, niin luulisi suhinan käyvän jo täyttövaiheessa ja väriaine kertoisi vuotokohdann jos ei sitä muuten silmällä havaitse. Nisseniltä saa ainakin kennoja tarvikkeena.
Hämeen seudulta suosittelen jäähdytinpalvelu M.Vuorista.
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Totta. Lyhyt alipaineistus ei silti välttämättä aina paljasta vuotoa, jos ei vuoda ihan horona läpi. Olet oikeassa siinä, että turha niitä myrkkyjä on turhaan panna järjestelmään, jos ne eivät edes jonkin aikaa siellä pysy ja näin saisi väriaineilla paikannettua vuodon.
Itse vaihdoin aikanaan kennon, joka oli päällisin puolin priima, mutta pukkasi ripojen välistä kamat pihalle. Sitten taas tosi rujonkin näköinen kenno voi pitää kamat sisällä.
Itse vaihdoin aikanaan kennon, joka oli päällisin puolin priima, mutta pukkasi ripojen välistä kamat pihalle. Sitten taas tosi rujonkin näköinen kenno voi pitää kamat sisällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Koeponnistus = paineistetaan järjestelmä 20 bar typellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ilmastoinnin höyrystin
OK, eli koeponnistus on sitten eri asia kuin alipaineistus, joka on yleensä ilmastointihuoltolaitteen toiminto vuotokohtien etsimiseksi. Aina oppii uutta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Alipaineistus ei ole vuotojen etsimistä varten, järjestelmä alipaineistetaan jotta järjestelmässä oleva mahdollinen kosteus kiehuu pois.
Alipaineistuksen jälkeen on ns. vuototesti. Eli kone odottaa määrätyn ajan (esim.5min) ja tarkkailee karkaako järjestelmään imetty alipaine.
Alipaineistuksen jälkeen on ns. vuototesti. Eli kone odottaa määrätyn ajan (esim.5min) ja tarkkailee karkaako järjestelmään imetty alipaine.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Joo ensimmäisellä kerralla ei tehty tuota typpitestiä, vaan alipainetesti ja sen mukaan ei vuotoa pitänyt olla. Typpitestillä sitten selvisi vuoto putkessa ja sitten alkoi osien vaihtorumba.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Mitä sanoi nyt viimeinen typpipaineistus kaikkien toistaiseksi vaihdettujen osien (lauhduttimen, kuivaimen ja putken) vaihtamisen jälkeen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Keulalla oleva etummainen kenno,ilmastoinnin kenno siis vai mikä höyrystin liene oikealta nimeltään,on mulla paskana ja uusi tartteis saada tai hyvä käytetty,onko vuosimallikohtaisia eroja näissä vai passaako kaikki 98 → 09 väliltä bensakoneisiin?
Joku kipotin.
Re: Ilmastoinnin höyrystin
Lähtökohtaisesti en laittaisi käytettyä kennoa keulille vaan uuden tarvikekennon. Esim. Nissenin kennot on ymmärtääkseni laadukkaita. Ostin kerran käytetyn kennon purkaamolta joka oli päältä ehjä ja siisti, mutta puhalsi päädystä paineet pihalle. Lisäksi kuivain tulee ymmärtääkseni uuden kennon mukana, käytetty on varmasti saanut kosteutta ja epäpuhtauksia säilytyksessä, jos päädyt on olleet auki.
En nyt lyö päätäni pantiksi, mutta ymmärtääkseni bensakoneisten lauhduttimet on samanlaisia MY02 alkaen, jäähdyttimissä on eroa vaihteistotyypistä riippuen.
En nyt lyö päätäni pantiksi, mutta ymmärtääkseni bensakoneisten lauhduttimet on samanlaisia MY02 alkaen, jäähdyttimissä on eroa vaihteistotyypistä riippuen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00