Saab 9-5 2.0t 1998

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Otsikon mukainen auto tuli hommattua. Kotiin ajaessa huomasin auton laiskuuden. Kiihtyvyys olematon.
Sen verran ehdin tutkia, että imuputkessa kiinni oleva bypassin putki heilua. No tänään kiristys ja tiivistys. Sitten sen magneettiventtiilin ohitus. Näillä aluksi...
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Magneettivenan ohitus on huono ajatus. Ja tuo putki heiluu jokaisessa saabissa.

Jos on tosiaan 2.0t (eli 150hp) niin ei ihme että on vähän laiskahko. Softaamalla saanee vähän lisää paukkua koneeseen.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei siinä 150-heppaisessakaan sentään olematonnkiihtyvyys pitäisi olla :?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Siis se oli todellakin laiska. Rekkaa ohittaessa pakko heittää kolmosta.
Eikö siitä ole haittaa, että putki heiluu? Ylimääräistä vuotoa ennen bypassia?
Miksi magneettiventtiilin ohitus huono homma? Joka paikassa sitä tunnutaan suosittelevan. Turbon herkkyys pitäis parantua?

Ja on 150 laiskasti pellin alla.
Viimeksi muokannut Jussi1979, Pe Elo 07, 2015 07:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Jussi1979 kirjoitti:Siis se oli todellakin laiska. Rekkaa ohittaessa pakko heittää kolmosta.
Eikö siitä ole haittaa, että putki heiluu? Ylimääräistä vuotoa ennen bypassia?
Miksi magneettiventtiilin ohitus huono homma? Joka paikassa sitä tunnutaan suosittelevan. Turbon herkkyys pitäis parantua?

Se putki vaan heiluu joka autossa ja todennäköisesti ei vuoda. Johtuu ihan tavasta jolla se on rakennettu.

Puhutaanko nyt hukkaporttia ohjaavasta magneettivenasta vaiko by-passia ohjaavasta venttiilistä? Ensimmäisen ohitus tosi huono idea, jälkimmäistä voisi kokeilla, mutta en itse ainakaan huomannut mitään dramaattista eroa.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

tuomas kirjoitti:
Jussi1979 kirjoitti:Siis se oli todellakin laiska. Rekkaa ohittaessa pakko heittää kolmosta.
Eikö siitä ole haittaa, että putki heiluu? Ylimääräistä vuotoa ennen bypassia?
Miksi magneettiventtiilin ohitus huono homma? Joka paikassa sitä tunnutaan suosittelevan. Turbon herkkyys pitäis parantua?

Se putki vaan heiluu joka autossa ja todennäköisesti ei vuoda. Johtuu ihan tavasta jolla se on rakennettu.

Puhutaanko nyt hukkaporttia ohjaavasta magneettivenasta vaiko by-passia ohjaavasta venttiilistä? Ensimmäisen ohitus tosi huono idea, jälkimmäistä voisi kokeilla, mutta en itse ainakaan huomannut mitään dramaattista eroa.

-tuomas
Bypassia ohjaavasta.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei siitä bypassin mankkuvenan ohituksesta harmia pitäisi olla.

Se bypassin putki on tosiaan melko heiluvainen. Sen kiristämisestä ei tosiaan ole haittaa mutta sitä ei välttämättä saa kiristyksellä kokonaan heilumattomaksikaan.

Jos autossa on tehoja häviksissä, mutta ei muita oireita (vikavaloja tms.), niin käynti jollakin ohjelmointitaitoisella tai tech2:n päässä voi avata salaisuuksia. Jos sen sijaan tehonnälkä saa auton tuntumaan laiskalta, auttaa vain tuo ensimmäinen vaihtoehto :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Jees kiitos vastauksista.
Ei Turun seudulta satu jollain foorumilaisella olevan lukulaitteita.
Korvausta vastaan tietysti voisi avata minulle saabismin maailmaa

No edellinen oli lastutettu ja välijäähdytetty diesel. 136hp/285nm. Oli kyllä pirteämpi kuin tämä...
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Saa siitä bypassin putkesta vähän jämäkämmän, kun laittaa siihen toisen o-renkaan kaveriksi.
Tosin en tiiä, että onko siitä putken pienestä heilumisesta mitään haittaa, mutta kyllä niillä kahella o-renkaalla varmasti saa siitä pikkasen tiiviimmän.
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Jussi1979 kirjoitti:No edellinen oli lastutettu ja välijäähdytetty diesel. 136hp/285nm. Oli kyllä pirteämpi kuin tämä...
Mulla oli ennen Saabeja Primera 2.2 dCi (140 hv) ja muistelisin ainakin, että se oli kanssa vähemmän väsynyt kuin tämä 2.0t Femma. Softattunakin on ihmeen iso ero noihin kahteen edelliseen Saabiin, ei tuossa 2.3t:ssä tarvinnut oikeastaan missään normaalitilanteessa, ohituksessa tms. laittaa kaasua edes pohjaan.

Tällä nykyisellä saa jatkuvasti ajella lappu lattiassa ja siltikin tuntuu turhan laiskalta. Tosin taitaa siellä joku pieni imuvuoto vielä olla löytämättä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja markusR »

Eipä tuohon 2L meno haluihin ole muita vaihtoehtoja kun reilu ahtopaine. :lol:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mitäs muutoksia se reilumpi ahtopaine vaatii sitten osapuolella? Turbon vaihdon Mitsuun ja jotain muuta pientä?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja AZP »

Softamuutos ja ketjun aloittajan ikäiseen autoon myös suuttimien vaihto.

Turbodieselien ja 2.0t Saabin vertailijoille sen verran, että normaaliajossa turbodiesel (varsinkin lastutettu) tuntuu helpiosti pirteämmältä kuin bensaturbo. Sitten kun mennään talla pohjassa punaviivaan asti, niin bensaturbo näyttää kyntensä. Dieseleissä on laakeampi tehokäyrä, eli alakierroksilla voimaa voi olla helposti enemmän ja yläkierroksilla vähemmän kuin bensakoneisessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

EVAP on paskana? Tästä lisätietoja foorumin haulla.
Vedä magneettiventtiilin ylin letku irti ja laita sen päähän nahkeasti sopiva 6mm pultti (13mm kanta).
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

9-5Vector2001 kirjoitti:EVAP on paskana? Tästä lisätietoja foorumin haulla.
Vedä magneettiventtiilin ylin letku irti ja laita sen päähän nahkeasti sopiva 6mm pultti (13mm kanta).
T-haara lähellä hukkaporttia oli tukittu. Eli ilmeisesti kyseinen evap.
Tutkin tänään konehuonetta tarkemmin. Voihan siellä olla alipainevuotoja jossain. Mitään vikakoodeja ei tule. Ehkä tämä on vain tottumattomuutta bensaturboon. Softa on joka tapauksessa tulossa.
Vastaa Viestiin