alustan päivitys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli rupiaa oma femma olemaan maantiellä enemmän kulkukoira ku se kuuluisa juna joten:

mitä ja mistä

alustan kaikki puslat uusiksi!
iskarit ja jouset uusiksi
pyörän laakerit ja navat uusiksi
mitäs muuta?

madaltamaan ei ole tarve lähteä joten ihan vakio tavara kelpaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

nalleolut kirjoitti:mitä ja mistä

alustan kaikki puslat uusiksi!
iskarit ja jouset uusiksi
pyörän laakerit ja navat uusiksi
mitäs muuta?
http://urbaanisanakirja.com/word/marmoritiski/
http://metroauto.fi/
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olipa harvinaisen paska vastaus.

selvä menempä marmorin asiakkaaksi ni ei tarvii nettikauppoja koluta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Minkä tähen laakerit ja navat pittää uusia jos eivät volise? Puslaa kenties uusiksi ja iskarijousi-kombohan seleviää ihan painelemalla ja kattomalla notta jääkö keikkuun 70-lukusten isojen jenkkien tapaan.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kerralla tekee kaiken kun ei tiedä menneisyyttä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kahden lullafemman kokemuksella: takaa isot puslat uretaaniksi ja poikittaistukivarren ulommat puslat vaihtoon, jos on välyksiä. Iskarit uusiksi joka nurkkaan ja jos vakio alusta on korkeus /jäykkyys ok, niin vanhoilla vietereillä voi kasata (olettaen että ei ole katkenneita jousia) . Marmorilta saattaa tosiaan saada edulliset iskarit vrt. tarvikeosat. Hupaisaa on että orggis alustasarjat ei kanssa ole mitään mahdottoman hintaisia. Oma femma ei edes madaltunut sarjalla, eli vajaat 200tkm veivatut vakiojouset oli jo vähän länässä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Tuolta löytyy taatusti hyviä ja sopivia iskareita ja jousia: http://www.saabparts.com/fi-fi/finland/ ... part-offer
Muualtakin löytyyy halvempia iskareita ja jousia. Kestävyys ja laatu on sitten jokaisen itsensä ratkaistavissa.
Omaan olen tilannut Lemförderin puslia saksalaisista verkkokaupoista. Laatu tuntuu olevan erittäin hyvää ja hinta kohdillaan etenkin lähetyskulujen kanssa.
Koiranluut otin Maylen HD mallit 3-4 vuotta sitten, niitä ihmeteltiin kesällä koneenvaihdon yhteydessä, kuinka voi olla vielä noin tiukat.
Vakaajatankojen kumit kannattaa vaihtaa uretaanisiksi. (Mistä nyt halvimmalla saa)
Etuapurungon puslat, ainakin takimmaiset ovat varmaan aivan lopussa (yhteensä 6kpl). Kannattaa uusia, hammastanko on kiinni apurungossa. Omassa kuului kaikkien muiden puslien vaihdon jälkeen edelleen ääniä alustasta, apurunkoon laitettiin kaikki 6 puslaa uretaanista. Siihen sitten loppui ääntely. Usein riittää kahden takimmäisen vaihto.
Takatukivarsien isot etummaiset puslat on minulla uretaanista olleet parivuotta, tänään kävin nelipyöräsuuntauksessa, asentaja oli niihin edelleen tyytyväinen. Takana poikittaisten tukivarsien ulommat puslat (4kpl) edelleen 5 viiden vuoden jälkeen edelleen hyvät, yhtä lukuunottamatta. Kivi tai muu tehnyt reiän kumiin, rasvat ulos ja pusla väljäksi.
Edessä isot takimmaiset puslat ovat Lemförderin, niihin en ole halunnut uretaaniversioita. Nyt 100000km ajetut, edelleen tiukat. Sisemmät puslat harvemmin tarvitsevat vaihtoa.
Vääntötuessa vaihdelaatikon edessä nyt uretaanit. Kumipuslat siihen ovat mukavuudenhaluisemman valinta, ei tule tyhjäkäynnillä tärinöitä automaatilla.
Napoja vaihdat sitten kun antaa ääntä, muuten niihin tuskin kannattaa puuttua.
Varaosanumerolla googlettaa ja sieltä löytyy esim. Lemförderin tai jonkun muun laatuvalmistajan numerot, edelleen niitä googleen, niin löytyy verkkokauppoja, jostain syystä suosin saksalaisia.
Tässä omakohtaisa kokemuksia. "Skandixsit" ja muut vastaavat kannattaa uhohtaa, jolleivat kerro osan valmistajan nimeä.
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Mitä tulee noihin uretaanipusliin, niin välttämättä ei kannata ostaa kalleinta. Professional parts sweden valmistaa/valmistuttaa myös ja hinta on murto osan törkyhintaisiin powerflexeihin verrattuna. Esim. apurungon puslat 69€ vs 180€. Skandixin PU puslat on pro partsin valmistamia.
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Itselläni meni alusta myös muiden töiden ohella tarkastukseen ja hyvä tuli!!!! 120 km/h vauhdissa tuuli suhisee ja moottori hyrrää pehmeästi. Ei muita ääniä. Luulin pitkään että Saabin pitää jyristä ja renkaat ovat ihan paskat kivikuutiot.

Vie auto T. Holmbergille, hän OSAA. Hän hoitaa oikeat osat ja asentaa ammattitaidolla. Takuutyö/takuuosat! Neuvotella voit mihin kukkaro riittää :wink:

Laitatin tietty 4x jarrurempankin jne. jne. kun kerran aloitettiin :) Nyt kun vielä löytäisi yhtä hyvän maalaamon puskurin ja konepellin kiven iskuille. Samoin noi parkkipaikkalommot voisi korjata... Ehdotuksia?
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos satakunnasta pitää lähteä ajamaan kohti pääkaupunkiseutua ni samalla vaivalla ajaa saabiantin luo .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja ella »

Toistoa suurelta osin edellisistä viesteistä:
Uretaanisiksi apurungon puslat, taka-akselin isot etupuslat, vääntötuen pusla, Skandixit vaikka http://www.schwedenteile.de
Taka-akselin pikkupuslat+ etuakselin isot takapuslat lemförder/originaali, tod. näk. sama osavalmistaja.
Iskarit/jousipakettia kysyisin myös marmorilta, itsellä iskareina Monroe Reflexit mitkä myös toimineet asiallisesti.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sit ku rojut on vaihdettu, nelipyöräsuuntaus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Jos halua maksimoida ajomukavuuden vähentämällä äänen määrää niin suosittelen käyttään perus puslia... Uretaaniset kun välittää ääntä enemmän sisälle kun tavalliset.
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

suomen maanteiden kuntoa silmällä pitäen ei voida vähentää meteliä-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: alustan päivitys

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Powerflexin violetit vaihdatin apurunkoon.
Auto muuttui todella paljon tuon puslarempan jälkeen, pelkästään positiivisessa mielessä.
En ole havainnut rengasäänien lisääntymistä enkä myöskään lisääntyneitä värinöitä.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Vastaa Viestiin