9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Erikoinen vika ilmaantui rauhallisen ajon jäljiltä.
Ajoin pihaan, niin kuuntelin, että auto käy kuin diesel kalisten. Moottorista jakopään puolelta kuulostaisi tulevan.

Käy kuitenkin tasaisen varmasti ja öljyt on puhtaat, lämmöt pysyy kurissa eikä savuta ei mitään.
Jakopää tehty täydellisenä 2 tkm. takaperin.

Kierroksia kun nostaa varovasti n. 1500 rpm. niin ääni häviää kokonaan ja taas kun laskee kierrokset tyhjäkäynnille, niin alkaa käymään kalisten. Luulisi äänen pahenevan kierrosten noustessa jos venttiili yms. nokka-akseli vika olisi.. Veikkauksia vian tiimoilta? Ajaa en ole pidemmälle uskaltanut vaikka parkkipaikalla autoa siirtäessä tuntuikin vetävän ihan kevyesti ilman pätkimisiä.

Edit:
Jotain vanhaa viestiketjua luin, niin vesipumppua joku veikkas. Sekin on just uusittu originaali, etten sitten tiedä.

Edit:
Imastoinnin kompura myös pois-suljettu äänilähteeksi.

Eihän tuolla kannessa pitäisi olla mitään nokka-akselin käyttämiä alipainepumppujakaan yms. ainakaan manuaalissa ?
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Mites kampuran hihnapyörän pultit, onko kiristetty ja lukittu ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Sekin on joo tehty ja tasapainoakselin ketju ja rattaat sekä kiristin myös tehty just uusiksi.
Männänrenkaat uusittu 70 tkm. Sitten takaperin.. Pitänee mittaa puristuspaineet ja napata venttiilikopan kansi irti ja tutkia venttiilikoneisto seuraavaksi.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Toimiihan öljynpainevalo ? Tai toivottavasti sekin anturi vaihdettiin samalla kun remppa tehtiin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Kyllä anturi on toimiva ja uusittu.
Aamusta oli konehuone täysin äänetön ( ei siis raplattanut) kunnes lämmetessä alkoi raplatus. Ajoin paikallisen Saab- huollon pihaan suorinta reittiä ja mekaanikko kuunteli muutaman sekunnin ja kertoi jakoketjun hinkkaavan johonkin, ehkä jopa venakopan kanteen.. Laahain huonosti tjn. Jännä nähdä mitä sieltä löytyy. Kiristimetkin tuli uusittua kuitenkin remontissa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sitten vaan jakopään remontin tehneet tahon pihalle auto ja toimenpiteitä. Jos uusilla osilla tulee äkisti löysää niin siellä voi olla jokin ohjain irti tai jopa murtunut.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Tämä se erikoiseksi menikin. Huoltoliikkeen edustaja itse kuunteli auton kun sen vein sinne. Oli sitä mieltä ettei missään nimessä kannata ajaa metriäkään kun rohisee niin pirusti.
Seuraavana päivänä ei käynnistyksen jälkeen eikä koeajon aikanakaan mitään ääniä ja normaali kulku.
Venakoppa auki ja todettiin ketjun olevan kireällä. Uusiksi koeajolle vaihtelevissa ajotilanteissa eikä ääniä yhtään mistään. Seurataan tilannetta. Vaikea uskoa kyllä moista todeksi. Se rohina oli kyllä juuri sen kuuloista kuin ketju hinkkaisi rautaa vasten.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Täysin samat oireet itselläkin, välillä ei mitään ääntä ja välillä tosiaan kuin diiseli. Alkoi itsellä n. 100 km konerempan (ja ketjurempan) jälkeen. Oirehti välillä ja välillä ei.

Kuva

Motonetin ketjupaketissa ollut kiristin siis totaalinen paska, n. 10mm hammastuksesta kulunut pois tuossa parin sadan kilometrin matkalla. Vanhalla kiristimellä pakettiin ja äänet normalisoitui.

Suosittelen siis ottamaan kiristimen irti ja tarkistamaan sen.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Miten on mahdollista että tuosta kulumakohdasta päätellen kiristin on ollut ihan pohjassa ?
Mulla jokaisella kasatulla uudella jakopäällä jos joutuu irrottaan vanhan orkkiskiristimen heti uudestaan ulos niin on tuo räikkäpinta selvästi useamman pykälän jo ulkona uusilla osilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Erikoinen kyllä tämä juttu. Pitää tsekkaa tuo kiristin ensitilassa. Originaali tuolla pitäisi olla.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Vesa67: lle kysymys:

Onko tuossa kiristimen irrotuksessa muita metkuja kun, että varoo ettei osia putoa minnekään?
Jostain luin, että 12 mm ja 27 mm hylsyt tarvittaisiin ko. operaatioon ja kunnon jatkovarrellinen väännin.

Katselin kun otit vanhan kiristäjän kesällä kannesta irti ( öp:n puhdistuksen + huohotuksen uusimisen yhteydessä) ja tarkastit silloisen jakopäänketjun kunnon mutta ihan varmistuksena vain kyselen ettei moottorin asennolla yms. ole merkitystä kun tuon kiristäjän irrottaa?

Onko konetta pyöritettävä kampuran hihnapyörältä ennen varsinaista starttia mahdollisten löysien pois saamiseksi tms. manööverejä kun uusi kiristäjä on paikoillaan?

Pari päivää on menty nyt siten, että eilen illalla kauppareissussa yritti ketju tyhjäkäynnillä vähän pärrätä. Tänään ajellut taas 100 km ilman mitään ongelmia ja ylimääräisiä ääniä.

Originaali kiristäjä kustantaa paikallisen liikkeen tiskillä 112 €.
( Epäilys on vahva, että nykyinen kiristäjä ei olekaan originaali vaikka siinä uskossa olen vahvasti ollut.)

(Lukijoille tiedoksi, että Vesa67 ei ole ko. jakopääremonttia tehnyt vaan paremminkin opasti jo työn aikana kun kyselin uutta kiristintä palstalla, ettei vanhaa kiristäjää tarvitsisi uusia, oikeassa olit Vesa. En kuitenkaan uskonut ja annoin asentajalle luvan uusia kiristäjän, harmi vaan kun silti pistivät vihulaiset nähtävästi tarvike-motonet-kiristäjä-skeidan käytetyn original- osan tilalle vaikka kaikki muut osat olin remonttiin haalannut varta vasten Original- teemalla.. :evil: )
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Olennaista on että otat sen 12mm kannan ensin pois että kiristimen säätöosan jousikuormitettu räikkä ei mene edellä kun avaat 27mm runko-osan. Täten näkee missä asti jakoketjun kiristyksen tilanne on.

Ja takaisin runko ensin räikkä täysin sisäänpainettuna ! Sitten sisuskalut ja 12mm kanta. Älä hukkaa pieniä osia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Syy selvisi.

http://i.imgur.com/bc8gh5b.jpg

Ei tarvine sanoa, että jättäkää Motonet- tarvikekiristäjät suosista hyllyyn. :cry:
Uusi alkuperäinen kiristin kustansi 100 € tingittynä.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Jzo kirjoitti:Syy selvisi.

http://i.imgur.com/bc8gh5b.jpg

Ei tarvine sanoa, että jättäkää Motonet- tarvikekiristäjät suosista hyllyyn. :cry:
Uusi alkuperäinen kiristin kustansi 100 € tingittynä.
Just :x :x
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Og ( 1998 ) 2.3 t käy kuin diesel tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eli tuo viallinen kiristäjä toimii siten epämääräisesti että joskus räikkä pitää ketjun kireällä normikohdassa ja toisinaan räikkä pettää jolloin tulee tuo syöty alue kun liike toistetaan riittävän usein. Öljynpainehan painaa räikän uudestaan tietenkin ulos.
Onpa huonolaatuinen tuote. Käytetty originaali on toiminut poikkeuksetta moitteetta, ehkä siksi sitä ei edes paketoida mukaan jakopään korjaussarjaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin