Jarru ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jammer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 16:44
Paikkakunta: Espoo

Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Jammer »

Moi

Vaihdoin tuossa viikko sitten eteen uudet palat ja levyt. Asennuksen jälkeen huomasin että jarru poljin meneee melkein pohjaa ja jarruteho huono. Toisella painalluksella heti perään poljin kovettuu jo huomattavasti. Eli ilmaa jarrujärjestelmässä? Ilmasin sen jälkeen jarrut ristiin ja pidin jarru säiliön korkin auki en tiedä onko merkitystä. Oikeasta etujarrusta tuli jonkun verran ilmaa, ilmattaessa. Jarrutus parani mutta vieläkin jarru on ekaksi suht löysä ja heti perään kun painaa niin on suht kova. Tänään ilmasin taas kaikki jarrut ja ilmaa ei nyt ilmennyt mistään jarrusta. Mitään vuotoja ei näy missään eikä kuluta jarrunestettä. Sama ongelma jatkuu vieläkin. Onko tässä nyt mahdollisesti menny jarrupääsylinteri rikki tai jotain? Ennen palojen ja levyjen vaihtoa jarrut toimi ongelmitta. Mitään vikakoodeja ei näy. Potilas on OG9-5 MY2002 2.3t automaatti.
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Dosh »

On se merkillistä miten näihin tulee palojen ja levyjen vaihdon jälkeen muuta remonttia lisäksi. Omassa vehkeessä meni takapalojen vaihdon jälkeen jarrut kans epäkuntoon, syylliseksi paljastui lopulta ABS/TCS yksikkö, jarrut laahasivat ristiin koko ajan ja toisella puolella ei ollenkaan toimineet.

Lisäksi automaateissa on havaittu ainakin brittien Saab foorumeilla että alipainepumppu rupeaa falskaamaan öljyä joka menee jarrutehostimeen, rikkoo sen ja parhaimmillaan pääsylinterin. Omassa ei onneksi tuota vikaa ollut.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186891
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Jammer kirjoitti:Moi

Vaihdoin tuossa viikko sitten eteen uudet palat ja levyt. Asennuksen jälkeen huomasin että jarru poljin meneee melkein pohjaa ja jarruteho huono. Toisella painalluksella heti perään poljin kovettuu jo huomattavasti. Eli ilmaa jarrujärjestelmässä? Ilmasin sen jälkeen jarrut ristiin ja pidin jarru säiliön korkin auki en tiedä onko merkitystä. Oikeasta etujarrusta tuli jonkun verran ilmaa, ilmattaessa. Jarrutus parani mutta vieläkin jarru on ekaksi suht löysä ja heti perään kun painaa niin on suht kova. Tänään ilmasin taas kaikki jarrut ja ilmaa ei nyt ilmennyt mistään jarrusta. Mitään vuotoja ei näy missään eikä kuluta jarrunestettä. Sama ongelma jatkuu vieläkin. Onko tässä nyt mahdollisesti menny jarrupääsylinteri rikki tai jotain? Ennen palojen ja levyjen vaihtoa jarrut toimi ongelmitta. Mitään vikakoodeja ei näy. Potilas on OG9-5 MY2002 2.3t automaatti.
Laitoitko sen Rautalanka jousen oikein mikä painaa jarrupaloja? Jos se on väärin laitettu niin tekee just tolleen edessä!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarruongelma

Viesti Kirjoittaja mikan »

Omaan 00 Aeroon vaihdoin myös levyt ja palat sekä eteen että taakse. Hieman samanlainen ongelma tuli sen jälkeen, eli pehmeä poljin. Ekalla polkaisulla melkein pohjaan ja toisella polkaisulla sitten enemmän tuntoa ja poljin jäi ylemmäksi.
Mutta sitten muutaman päivän ja satojen kilsojen jälkeen alkoi jarrut toimimaan normaalisti. Eikä ole sen jälkeen ollut ongelmia. Outo juttu.

t. Mika

ps. EBC:n red stuffit on tuntunut hyviltä paloilta. Aiemmin mulla oli green stuffit.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jammer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 16:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Jammer »

arska-66 kirjoitti: Laitoitko sen Rautalanka jousen oikein mikä painaa jarrupaloja? Jos se on väärin laitettu niin tekee just tolleen edessä!
Vika paikallistettu eli olin epähuomiossa/kiireessä laittanut et jarrun rautalanka värkit väärin kiinni mikä aiheutti tämän ongelman. Kiitoksia arska-66 vinkistä!
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24039
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

millä tavalla jarrupaloja paikoillaan pitävä jousi vaikuttaa ilmaan jarrujärjestelmässä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

nalleolut kirjoitti:millä tavalla jarrupaloja paikoillaan pitävä jousi vaikuttaa ilmaan jarrujärjestelmässä?
Ei millään tavalla :|
Arska Saab Klubijäsen no:5106
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja 3J »

Mistä sellainen mielikuva että vaikuttaisi?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24039
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos järjestelmässä on ilmaa ei se poistu jos pellin pala käännetään oikein päin jarrusatulan kyljessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ensimmäisessä viestissähän ilmat jo poistettiin?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Jammer kirjoitti:
arska-66 kirjoitti: Laitoitko sen Rautalanka jousen oikein mikä painaa jarrupaloja? Jos se on väärin laitettu niin tekee just tolleen edessä!
Vika paikallistettu eli olin epähuomiossa/kiireessä laittanut et jarrun rautalanka värkit väärin kiinni mikä aiheutti tämän ongelman. Kiitoksia arska-66 vinkistä!
Miten, tai missä järjestyksessä sen jousen saa parhaiten paikoilleen. Tiedän kyllä miten se kuuluu olla, mutta jonkin sorttista väkivaltaa jouduin siinä käyttämään. Kannattaako ensin laittaa ne väkäset niihin reikiin ja sitten painella ne muut härpäkkeet paikoilleen. Meinaan ettei liijalla väkivallalla tuhoa sen jousen tehoa. Miten olette tehneet?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos jousi vielä irtoaa satulan reiistä, olen laittanut jousen lenkit oikealle kohtaa ja siirtoleukapihdeillä kääntämiseen painanut jousen päät reikiin. Sitten jos oikein hyvin marinoituneet satulat ja jumittuneet jouset on ollut, niin väkivalloin yli vaan se jousen lenkki. Näin kävi ainakin og900:n takajarrujen tapauksessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Kiitokset hyvästä neuvosta. Laitoin ne hieman eri tavalla, vaikka ne hyvin sinne asettuikin. Epäilin tosiaankin sitä, että olenko murjomisellani menettänyt jousien tehoa. Aijon ne kuitenkin renkaiden vaihdon yhteydessä vaihtaa ne uusiin.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarru ongelma

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ne on joskus tiukassa. Tonnarissa piti käyttää sen verran väkivaltaa irroittaessa, että piti laittaa uudet jouset tilalle. Eipä nuo toisaalta paljoa maksaneet.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin