Jarru ongelma
Jarru ongelma
Moi
Vaihdoin tuossa viikko sitten eteen uudet palat ja levyt. Asennuksen jälkeen huomasin että jarru poljin meneee melkein pohjaa ja jarruteho huono. Toisella painalluksella heti perään poljin kovettuu jo huomattavasti. Eli ilmaa jarrujärjestelmässä? Ilmasin sen jälkeen jarrut ristiin ja pidin jarru säiliön korkin auki en tiedä onko merkitystä. Oikeasta etujarrusta tuli jonkun verran ilmaa, ilmattaessa. Jarrutus parani mutta vieläkin jarru on ekaksi suht löysä ja heti perään kun painaa niin on suht kova. Tänään ilmasin taas kaikki jarrut ja ilmaa ei nyt ilmennyt mistään jarrusta. Mitään vuotoja ei näy missään eikä kuluta jarrunestettä. Sama ongelma jatkuu vieläkin. Onko tässä nyt mahdollisesti menny jarrupääsylinteri rikki tai jotain? Ennen palojen ja levyjen vaihtoa jarrut toimi ongelmitta. Mitään vikakoodeja ei näy. Potilas on OG9-5 MY2002 2.3t automaatti.
Vaihdoin tuossa viikko sitten eteen uudet palat ja levyt. Asennuksen jälkeen huomasin että jarru poljin meneee melkein pohjaa ja jarruteho huono. Toisella painalluksella heti perään poljin kovettuu jo huomattavasti. Eli ilmaa jarrujärjestelmässä? Ilmasin sen jälkeen jarrut ristiin ja pidin jarru säiliön korkin auki en tiedä onko merkitystä. Oikeasta etujarrusta tuli jonkun verran ilmaa, ilmattaessa. Jarrutus parani mutta vieläkin jarru on ekaksi suht löysä ja heti perään kun painaa niin on suht kova. Tänään ilmasin taas kaikki jarrut ja ilmaa ei nyt ilmennyt mistään jarrusta. Mitään vuotoja ei näy missään eikä kuluta jarrunestettä. Sama ongelma jatkuu vieläkin. Onko tässä nyt mahdollisesti menny jarrupääsylinteri rikki tai jotain? Ennen palojen ja levyjen vaihtoa jarrut toimi ongelmitta. Mitään vikakoodeja ei näy. Potilas on OG9-5 MY2002 2.3t automaatti.
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
Re: Jarru ongelma
On se merkillistä miten näihin tulee palojen ja levyjen vaihdon jälkeen muuta remonttia lisäksi. Omassa vehkeessä meni takapalojen vaihdon jälkeen jarrut kans epäkuntoon, syylliseksi paljastui lopulta ABS/TCS yksikkö, jarrut laahasivat ristiin koko ajan ja toisella puolella ei ollenkaan toimineet.
Lisäksi automaateissa on havaittu ainakin brittien Saab foorumeilla että alipainepumppu rupeaa falskaamaan öljyä joka menee jarrutehostimeen, rikkoo sen ja parhaimmillaan pääsylinterin. Omassa ei onneksi tuota vikaa ollut.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186891
Lisäksi automaateissa on havaittu ainakin brittien Saab foorumeilla että alipainepumppu rupeaa falskaamaan öljyä joka menee jarrutehostimeen, rikkoo sen ja parhaimmillaan pääsylinterin. Omassa ei onneksi tuota vikaa ollut.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186891
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Jarru ongelma
Laitoitko sen Rautalanka jousen oikein mikä painaa jarrupaloja? Jos se on väärin laitettu niin tekee just tolleen edessä!Jammer kirjoitti:Moi
Vaihdoin tuossa viikko sitten eteen uudet palat ja levyt. Asennuksen jälkeen huomasin että jarru poljin meneee melkein pohjaa ja jarruteho huono. Toisella painalluksella heti perään poljin kovettuu jo huomattavasti. Eli ilmaa jarrujärjestelmässä? Ilmasin sen jälkeen jarrut ristiin ja pidin jarru säiliön korkin auki en tiedä onko merkitystä. Oikeasta etujarrusta tuli jonkun verran ilmaa, ilmattaessa. Jarrutus parani mutta vieläkin jarru on ekaksi suht löysä ja heti perään kun painaa niin on suht kova. Tänään ilmasin taas kaikki jarrut ja ilmaa ei nyt ilmennyt mistään jarrusta. Mitään vuotoja ei näy missään eikä kuluta jarrunestettä. Sama ongelma jatkuu vieläkin. Onko tässä nyt mahdollisesti menny jarrupääsylinteri rikki tai jotain? Ennen palojen ja levyjen vaihtoa jarrut toimi ongelmitta. Mitään vikakoodeja ei näy. Potilas on OG9-5 MY2002 2.3t automaatti.
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Jarruongelma
Omaan 00 Aeroon vaihdoin myös levyt ja palat sekä eteen että taakse. Hieman samanlainen ongelma tuli sen jälkeen, eli pehmeä poljin. Ekalla polkaisulla melkein pohjaan ja toisella polkaisulla sitten enemmän tuntoa ja poljin jäi ylemmäksi.
Mutta sitten muutaman päivän ja satojen kilsojen jälkeen alkoi jarrut toimimaan normaalisti. Eikä ole sen jälkeen ollut ongelmia. Outo juttu.
t. Mika
ps. EBC:n red stuffit on tuntunut hyviltä paloilta. Aiemmin mulla oli green stuffit.
Mutta sitten muutaman päivän ja satojen kilsojen jälkeen alkoi jarrut toimimaan normaalisti. Eikä ole sen jälkeen ollut ongelmia. Outo juttu.
t. Mika
ps. EBC:n red stuffit on tuntunut hyviltä paloilta. Aiemmin mulla oli green stuffit.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Jarru ongelma
Vika paikallistettu eli olin epähuomiossa/kiireessä laittanut et jarrun rautalanka värkit väärin kiinni mikä aiheutti tämän ongelman. Kiitoksia arska-66 vinkistä!arska-66 kirjoitti: Laitoitko sen Rautalanka jousen oikein mikä painaa jarrupaloja? Jos se on väärin laitettu niin tekee just tolleen edessä!
Saab 900 Special
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
Saab 9-5 Wagon 2.3t MY2002 Autom. Stage1+E85
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24039
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarru ongelma
millä tavalla jarrupaloja paikoillaan pitävä jousi vaikuttaa ilmaan jarrujärjestelmässä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Jarru ongelma
Ei millään tavallanalleolut kirjoitti:millä tavalla jarrupaloja paikoillaan pitävä jousi vaikuttaa ilmaan jarrujärjestelmässä?
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Jarru ongelma
Mistä sellainen mielikuva että vaikuttaisi?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24039
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarru ongelma
jos järjestelmässä on ilmaa ei se poistu jos pellin pala käännetään oikein päin jarrusatulan kyljessä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarru ongelma
Ensimmäisessä viestissähän ilmat jo poistettiin?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Jarru ongelma
Miten, tai missä järjestyksessä sen jousen saa parhaiten paikoilleen. Tiedän kyllä miten se kuuluu olla, mutta jonkin sorttista väkivaltaa jouduin siinä käyttämään. Kannattaako ensin laittaa ne väkäset niihin reikiin ja sitten painella ne muut härpäkkeet paikoilleen. Meinaan ettei liijalla väkivallalla tuhoa sen jousen tehoa. Miten olette tehneet?Jammer kirjoitti:Vika paikallistettu eli olin epähuomiossa/kiireessä laittanut et jarrun rautalanka värkit väärin kiinni mikä aiheutti tämän ongelman. Kiitoksia arska-66 vinkistä!arska-66 kirjoitti: Laitoitko sen Rautalanka jousen oikein mikä painaa jarrupaloja? Jos se on väärin laitettu niin tekee just tolleen edessä!
Re: Jarru ongelma
Jos jousi vielä irtoaa satulan reiistä, olen laittanut jousen lenkit oikealle kohtaa ja siirtoleukapihdeillä kääntämiseen painanut jousen päät reikiin. Sitten jos oikein hyvin marinoituneet satulat ja jumittuneet jouset on ollut, niin väkivalloin yli vaan se jousen lenkki. Näin kävi ainakin og900:n takajarrujen tapauksessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Jarru ongelma
Kiitokset hyvästä neuvosta. Laitoin ne hieman eri tavalla, vaikka ne hyvin sinne asettuikin. Epäilin tosiaankin sitä, että olenko murjomisellani menettänyt jousien tehoa. Aijon ne kuitenkin renkaiden vaihdon yhteydessä vaihtaa ne uusiin.
Re: Jarru ongelma
Ne on joskus tiukassa. Tonnarissa piti käyttää sen verran väkivaltaa irroittaessa, että piti laittaa uudet jouset tilalle. Eipä nuo toisaalta paljoa maksaneet.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.