Itsepintainen öljyvuoto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Puristuskokeet tehty. Kaikki pytyt ~200PSI:n paikkeilla. IKH:n mittari vähän temppuili ja jumitti aluksi. Takaiskuventtiili ei myöskään toiminut kunnolla, joten mittaria piti roikottaa konepellin tuulihakasesta ja tarkkailla itse pyörityksen aikana. Ehdin jo säihkähtää kun näytti ykkösellä aluksi ~125PSI, mittasin sen kumminkin nelosen jälkeen uudestaan ja tulos oli hieman yli 200PSI. Moottori oli ehtinyt vähän jäähtyä, joten kävin ajamassa moottorin uudestaan lämpimäksi ja tulos edelleen 200. Laitoin männän reunalle hieman öljyä. Ei vaikutusta paineisiin.

Männät tuon perusteella ehjät. Öljyloukon o-rengasta vaan vaihtamaan...
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Nyt on käynyt ilmi, että öljyä puskee tuosta holkin ja öljypohjan välistä. Vanhat silkikonit oli tästä tietysti selvä vihje, mutta öljyä oli ylempänäkin.
Öljypohjaan menevässä holkissa on pitkittäissuunnassa väljyyttä 0,5-1mm. Jos ajaa ihan pintakaasulla, niin ei vuoda, mutta jos käy vähän antamassa ahtoja ja kierroksia niin alkaa puskea öljyä esiin. Onko muilla ilmennyt vastaavaa? Uusi öljypohja, tai sitten pitää saada tuo holkki juotettua tiiviiksi öljypohjaan. Moottorikäyttöön tarkoitetulla silikonillakin hoituu, mutta korjaus on lyhytaikainen.

https://aijaa.com/Nk8XDr
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

mikaels kirjoitti: Kun tyhjäkäynnillä laittoi paperin täyttöaukon päälle niin ei huomannut selkeää puhallusta tai imua. Kuten tuossa aiemmin kerroin se imusarjan päällä oleva muovinen takaiskuventtiili on n. 1,5 vuotta sitten vaihdettu metalliseen. Voiko tuo olla että kampikammioon pääsee painetta?
Jos ahdoilla alkaa vuotamaan, niin ei siellä huohotus taida kunnolla toimia.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Juho80 kirjoitti:
mikaels kirjoitti: Kun tyhjäkäynnillä laittoi paperin täyttöaukon päälle niin ei huomannut selkeää puhallusta tai imua. Kuten tuossa aiemmin kerroin se imusarjan päällä oleva muovinen takaiskuventtiili on n. 1,5 vuotta sitten vaihdettu metalliseen. Voiko tuo olla että kampikammioon pääsee painetta?
Jos ahdoilla alkaa vuotamaan, niin ei siellä huohotus taida kunnolla toimia.
Joka tapauksessa se holkki on irti öljypohjasta ja vuotaa varmasti ehjälläkin huohotuksella, jos antaa hieman happea.

Öljyloukku on uusi. Se imusarjan vieressä oleva takaiskuventtili on "Hookin" toimesta vaihdettu metalliseen n. 2 vuottas sitten.
Pursitukset on mitattu ja ne on erinomaiset ja kone muutenkin vaikuttaa olevan sellainen kun 146tkm ajetun pitää olla.
Ölypohja avattiin ja oli tosi siisti ja puhdas.

Mielellään otan kyllä vinkkejä huohotuksen mahdollisista vikakohdista.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Onko myös huohotin venttiilin letkun yksitieventtiili ja itse letkukin kunnossa?
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Sabii
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2021 15:25

Re: Itsepintainen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Sabii »

Minulla vuoti 2008 vuoden 2 t runsaasti öljyä, roiski venttiilikopan tiivisteen välistä pakosarjalle, jäi edelleen vuotamaan jostain tiivisteen uusimisen jälkeen. Tiputti ikävästi öljyä katalysaattorin päälle, uusin öljynpaineanturin ja koneeseen vielä seal sawer lisäaineet. Siihen loppui öljyvuodot.
Tiputti myös jäähdytysnestettä, vuoto oli alavesiletkun liitoksessa. alumiiniliitoskohdan puhdistus ja tavallinen klemmari poistivat tämän vuodon.
Vastaa Viestiin