Etsillä löytyi monenlaista sinnepäin, mutta ei ehkä kuitenkaan ihan samaa. Meidän femma ('03 2.3t) käynnistyi viime talvenakin pikkupakkasilla kehnosti, mutta en viitsinyt silloin asiaa enempää ihmetellä, kun yleensä on mahdollisuus käyttää lohkolämppäriä (jolloin käynnistyy normaalisti).
Autossa on vakio bensasofta, ja tankissa 95E10.
Oire: -10 asteessa koneen käynnistyminen kestää n. 5 sekuntia. Kun käynnistyy, käy heti kaikilla pytyillä normaalia korotettua tyhjäkäyntiä. Kestää lähteä heti liikkeelle ja vetää normaalisti. Nollakelillä ja siitä ylöspäin käynnistyy kylmänä normaalisti.
Mittasin bensapaineen äsken (T-haaralla pumpulta), ja yksi vika kyllä löytyi: yön jälkeen bensalinjassa ei ollut painetta. Paine kuitenkin nousi reippasti jo sen parin sekunnin aikana, jona pumppu aktivoidaan virrat kytkettäessä. Tällä kerralla käytin lisäksi pumppua techillä 30 s. ennen starttia. Ei vaikutusta käynnistymiseen.
Techillä pumppua käytettäessä paine oli 3 bar, kuten pitääkin. Käyntiin lähdettyä vähän vähemmän, kuten pitääkin, ja paine seurasi imusarjan painetta normaalisti. Säädin siis toimii, eikä suodatin ole tukossa. Moottorin sammutuksen jälkeen paine jäi 2.2 nurkille, oli tunnin päästä 2.7 (miksi nousee?) ja kahden tunnin kuluttua noin 2.
Jäähdytysnesteen lämpö näytti techillä ennen starttia -10.
Startti pyörittää pakkasilla laiskan oloisesti, mutta ei kuitenkaan niin tahmeasti kuin tässä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=163444 (Videon auto myös käynnistyy mielestäni ihan normaalissa ajassa.)
Mitäs sitten tehdään?
