OG9-5 B235E öljynpaineongelma&jakopää

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

OG9-5 B235E öljynpaineongelma&jakopää

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Terve. Hommattiin isälleni joulukuun alussa vm. 1999 Saab 9-5 2.3t SE. Kilometrejä mittarissa nyt n. 276 000km.
Kaupat tuli tehtyä sen perusteella, että huoltohistoria on aika kattava koko auton eliniältä kuitteineen, ja moni tyyppivikana pidetty asia oli jo niiden valossa hoideltu pois (ahdin, tp-ketju, huohotus, DI-kasetti yms...)

Nyt tuossa suunnilleen viikko takaperin rupesi vilkuttelemaan öljynpainevaloa kuumana, tyhjäkäynnillä.

Ensimmäisenä kokeiltiin vaihtaa uusi genuine-öljypaineanturi, mutta ei vika ollut siinä. Oli tosin vuotanut jokusen tipan anturin juuresta, joten sekin vuotopaikka tuli samalla korjattua.

Laskettiin moottoriöljyt ulos hienon suodatinkankaan läpi, johon jäi muutama häviävän pieni (kokoluokkaa alle 0,5mm) hiukkanen. Tilanne ei vielä näytä tässä vaiheessa mielestäni pahalta.

Sen jälkeen tsekattiin öljynpaineen rajoitinventtiili sekä öljypumppu ympäristöineen, ja vaihdeltiin uudet stefat ja o-renkaat. Ei vieläkään mitään epätavallista.

Sitten otettiin öljypohja auki, ja öljypohjasta löytyikin yllättävästi kuvan kamaa, aika suuriakin (1cm) palasia. Onko nämä lähtöisin jakopään laahaimista tai jostain? Öljysihti oli kuitenkin käytännössä puhdas, joten edellinen omistaja ei ollut välttämättä puhunut aivan pehmeitä kun sanoi, että sihti oli juuri tarkastettu viime öljynvaihdon yhteydessä 2000km sitten.

Kuva

Seuraavaksi olisi varmaan hommana jakopään ottaminen esille sitten. Mutta onko nuo palaset nyt sitten syy vai mahdollisesti seuraus öljynpaineiden häviämisestä? Mikään näkyvä paikka ei ainakaan avattaessa ollut tukossa.

Jakopää on vaihdettu n. 75 000km sitten, ja tasapainoketju poistettu n. 2000km sitten. Turbo myös vaihdettu Mitsuun n. 25 000km sitten, ja huohottimelle on tehty auton elämän aikana useampikin päivitys ja remontti. Näistä on kuitit olemassa, sekä useimmista pvm. ja kilsat kirjattu ylös "ajopäiväkirjaan".

Alakerran laakerit tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan myös samalla, kun öljypohjakin on jo irti, mutta jotenkin on sellainen kutina että laakerit ei olisi ottaneet kipeää. Ei olla kuitenkaan vielä koskettu kankiinkaan.

Jotain kommenttia asiaan? Kuulostaako sotasuunnitelma jakopään kannen purkamisesta järkevältä, kannattaisiko jotain muuta tehdä ensin? Öljypumppuun asti ollaan jo availtukin.

Onko tietoa, mistä palaset on kotoisin ja miksi niitä tuolla tavalla löytyy alakerrasta? Pitäisi tosiaan hahmottaa, mitkä löydökset ovat syitä ja mitkä seurauksia.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-5 B235E öljynpaineongelma&jakopää

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

On nuo jakopään ohjurien muoveja. Tuollaista voi sattua kun uitetaan uusi ketju vanhoille ohjureille ja sanotaan että jakopääremppa on tehty, muut paikat pettää sitten seuraavaksi. Tp-ketjua ei tarvitsisi poistaa 70tkm ajon jälkeen jos kaikki jakopään osat olis vaihdettu, ellei sitten jakopään ääntä ole yritetty hiljentää tpketju poistamalla vaikka vika onkin ollut muualla.
Öljynpaine voi karata pakopuolen murtuneesta ketjuohjaimesta, sille tulee sopivasti öljykanava ketjuun voitelua varten ja on tapahtunut että paine karkaa siitä murtumasta.
Mielestäni, nähdäkseni ja aika monen kymmenen koneen kokemuksella näissä t7 koneissa ei ole mitään järkeä tehdä muita kuin täydellisiä jakopään osien vaihtoremontteja. Ketjun uittamiset menee myyntifiksien piikkiin.

Kurkkaa runkolaakerit varmuuden vuoksi ennen jakopään aukomista, jos kampura on entinen niin koneen täyshoito tulee liian kalliiksi vaihtokonevaihtoehtoon nähden. Jos on ok eikä kone tosiaan kalkattanut niin jakopään osien vaihdolla on perusteet.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: OG9-5 B235E öljynpaineongelma&jakopää

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

On toki tässä tapauksessa hyvinkin mahdollista, että näin on toimittu ja pelkkä ketju on vaihdettu. Henkilö jolta auto ostettiin, ei ainakaan itse tiennyt juuri mitään, ja ihmetteli ääneen itseasiassa että miten tasapainoketjun voi noin vain jättää pois, kun tasapaino kuulostaa kuitenkin tärkeältä asialta. :)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: OG9-5 B235E öljynpaineongelma&jakopää

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Täällä taas on vähän päinvastasia kokemuksia jakoketjun uittamisen ja tp-ketjun poistamisen suhteen, useampien autojen kokemuksella.

Rahallinen säästö remppojen hintojen välillä on niin suuri, että se kannattaa, jos ei 2.3 litraisessa välitä hieman lisääntyneestä moottorin tärinästä n. 2000rpm kohdalla.
2 litraisessa sitä en ainakaan itse edes huomaa.

Mikäli jakopään ohjurit ovat vielä hyvässä kunnossa, kuten yleensä vielä ovat, säästöremppa on ihan hyvä vaihtoehto.
Myös muutama tapaus tullut vastaan missä ohjurit ovat olleet jopa poikki ja asiakas on halunnut, että kasataan niin.
Lopputuloksena ollut ihan normaalin kuuloinen ja toimiva moottori, vaikka tuollaista vajanaisilla ohjureilla kasaamista en voi suositella.

Mikäli moottorilla on tarkoitus ajaa mahdollisimman pitkään, silloin ainut oikea vaihtoehto on täydellinen jakopääremppa. Yleensä männänrenkaatkin on samaan syssyyn vaihdon tarpeessa, mistä taas päästään äkkiä kunnon koneremppaan ja useamman tuhannen euron loppulaskuun...

Tässä topikissa oli vastaavat oireet kuin topicin aloittajalla ja tässä on vielä kuvallinen selvitys mikä oli pettänyt: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... A&start=45
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: OG9-5 B235E öljynpaineongelma&jakopää

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Puhelimessa juttelin eilen isän kanssa, niin oli ehtinyt perjantaipuhteena saamaan Saabin kasaan.
Jos ymmärsin oikein jutun jujun, niin pakopuolen ohjurista oli katkennut suunnilleen puolet irralleen. Oli vaikuttanut kuulemma siltä, että asennusvirheen takia ohjuri olisi vääntänyt itsensä rikki jotakin tappia(?) vasten. Sen kyseisen tapinkin sai kuulemma ihan järjellä laitettua oikein.

Laakereissa ei ollut mitään vikaa, mutta oli vaihtanut uudet kk-laakerit kuitenkin kun se kävi kätevästi niiden ollessa muutenkin irti ja oli ne jo valmiiksi hommannut.

Jakoketju rattaineen, kiristimineen ja ohjureineen laitettiin uutta. Ongelmat hävisi kaikkineen eli kone käy kuulemma nätisti ja öp-valo sammuu ajallaan eikä kummittele enää.

Öljyksi oli laittanut Valvoline SynPower 5W-40, taitaa olla ihan tuohon passelia kamaa mitä äkkiä vilkaisin netistä? Autolla nyt ei kuitenkaan ajeta kuin ~10tkm vuodessa ja öljyt vaihdetaan joka vuosi.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-5 B235E öljynpaineongelma&jakopää

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Hyvä setti. Kunnolla tehtynä ja laadukkailla osilla tuolla koneella ajaa vielä pitkään.

Joskus osittainen remppa riittää ja toisinaan ei. Jos ei ole halua maksaa samasta hommasta useampaan kertaan niin koko jakopään uusiminen on varmempi keino. Ja koska jakopään teko on vähemmän virhealtista konepaketti ulkona konehuoneesta niin samalla muidenkin apulaitteiden tai osien vaihto ei vaikuta työkustannuksiin.

Ja lopuksi : ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa vastausta koska koneiden kunto, käyttötarkoitus ja vähintäänkin maksajan olosuhteet vaihtelevat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin