käsijarru jumittaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
s-bisti
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2005 08:58

käsijarru jumittaa

Viesti Kirjoittaja s-bisti »

eli kun auto parkissa käsijarru päällä niin lähdettäessä liikkeelle käsijarru kahnuttaa vastaan jonkun aikaa vaikka kahva alhaalla. Pahimmassa tapauksessa takapyörät jumissa ensimmäiset 10m ja sen jälkeen vielä 500m hankaa ennen kuin pyörät pyörii normaalisti. Missä vika? Olen tuore saabisti eli en tiedä poistuuko vika samalla kun pakkaset poistuu.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Itse olen käyttänyt 9-5:ssa 2 kertaa käsijarrua tänä talvena. Eka kerralla se oli yön yli---> jäätyi ja irtosi n. 100 metrin matelun jälkeen. Toisella kerralla ihan vaan kokeilin sitä liikennevaloissa--> nappasi välittömästi jumiin ja sain sen nitkuteltua juuri ja juuri irti ennenkuin vihreät vaihtui takas.
Seuraavan kerran ajattelin vetää siitä kahvasta toukokuussa.. :wink:
9000CS 2,3
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tonnareissa pakkaa olemaan talvisin samaa ongelmaa. Itse en kummassakaan autoistamme käytä käsijarrua en kesällä enkä talvella, koska luotan että automaattivaihteiston P-asento pitää auton paikallaan. 8) 8)

Sukulaisen tonnarissa katsastusmies nappasi oikeen kunnolla kahvasta ja jumiinhan se meni no sitten pientä varovaista koputtelua ja aukeisi. 8O

:!: Kokemusta on myös siitä kun käsijarru on tonnarissa jumissa (tonnarissahan vaikuttaa käsijarru taakse, toisin kuin esim. vanhemmissa ysisatasissa) mutkaan tultaessa auto odottamattomasti ja aivan ylättäen neljästäkympistä poikittain keskelle tietä. (Onneksi ei ollut muuta liikennettä samaan aikaan.) :oops: :oops:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
s-bisti
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2005 08:58

Viesti Kirjoittaja s-bisti »

asialle ei siis liene mitään tehtävissä...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Korkeintaan käsijaruvaijerit voisi uusia mikäli niistä on kuoret puhki -> kosteutta pääsee vaijerin ja kuoren väliin. En kuitenkaan suosittele talvikäyttöä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Itse ainakin suosittelisin olemaan koskematta koko kässärikahvaan talvella. Itselläni toimii pakkasella siten että kahva nousee muutaman sentin ja jumahtaa siihen.
Sitten jos sitä väkisin kiskaisee vielä lisää, heiluu koko kahva kuin hullun mulk*u ylös alas ilman mitään vastusta. Ja takarenkaat lukossa. :?
9-5:sen käsijarrua ei ilmeisesti ole luotu pakkaskeleihin. :(
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Heh, taidan olla ainoa kenellä toimii tuo käsijarru, kun junan vessa :)

Ei ole talven aikana kertaakaan jumitellut vaikka välillä tulee tiukkoja käännöksiä hieman autettua käsijarrulla :wink:

Asfaltillakin saa takarenkaat menemään ihan nahoille, kun hieman ronskimmin nyppäsee 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
kaitsu-71
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 00:02
Paikkakunta: ESPOO

Käsijarrusta

Viesti Kirjoittaja kaitsu-71 »

Juu, sama ongelma on mullakin. Kysyin tuolla huollossa samalla kun vaihdatin termostaatin. Vaijeri jäätyy suht helposti, jos sinne on päässyt jossain vaiheessa kosteutta ja likaa kuoren alle. Huoltotoimenpiteenä vaijerin irroittaminen ja putsaaminen, ja varmaan myös voiteleminen. Pitää varmaan itse puhdistuttaa tuo sitten ensi talveksi.
Saab 9-5 2.3T Wagon vm. 2006
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Meidän 9-5:ssä ei voinut harkitakkaan alku talvesta käsijarrun käyttöä, kun jumitti joka kerta. Huollossa vaihdettiin sitten käsijarruvaijeri uuteen ja ongelma poistui täysin. Entisestä vaijerista oli tämä loppupään tiivistekumi murtunut.
Saab 900s cc -90 , Saan 96 -73, Saab 99 ems -73 (mr), Saab 900 CD -84 (mr)
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Ja sama vika täälläkin. :? Lienee vaijerinvaihto edessä, kunhan kelit lämpenee.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Sama vika on ollut jokaisessa saabissani.(2*900,1*9-5)
Surkea rakenne...
Oli aika yllätys huomata että tämän hintaluokan autossa ei ole automaattisäätöä käsijarrussa. Muutenkin koko käsijarrun rakenne on alaarvoinen jos haluaa vaihtaa kenkien pitimet niin pitää ruuvata irti koko takapyörän rakenne (laakerit jne..) että saa pitimen pois takakautta.
(ei kannata ostaa sitä osa sarjaa kun vaihtaa kengät)
Ainakin mulla käsijarrun teho on surkea saa repiä ihan homona ja ei kuitenkaan pidä pyöriä lukossa jos painaa vähän kaasua...
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
s-bisti
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Helmi 28, 2005 08:58

vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja s-bisti »

kuinka hyvin peruutusvaihteessa oleva vaihdelukko pitää jos auton pysäköi mäkeen?
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: vaihdelukko

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

s-bisti kirjoitti:kuinka hyvin peruutusvaihteessa oleva vaihdelukko pitää jos auton pysäköi mäkeen?
Kerran on auto ollut auto parkissa mäessä jossa oli varoitus kylttikin jyrkyydestä. Kulmaa ei tosin oltu viitsitty laittaa. Jotenkin ikävästi sen huomasi kun keppiä Deelle veti että hyvin oli jostain lukossa. Keppi tuli melko vauhdilla pois Parkki asennosta. Sen jälkeen olen käyttänyt koko ajan käsijarrua, joka ainakin meikäläisellä toimii tosi hyvin. Tosin on tuontiautosta kyse joka ei ole vielä suolaa ja pakkasta haukannut muuta kuin vuodenvaihteesta asti.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei minullakaan ole 9-5:n jarru jäätynyt kertaakaan, mutta talviajoa onkin ollut alle 1000km, vaijerien kuoret ja kumisuojukset ovat ehjät. Ng900:ssa jäätyy poikkeuksetta joka kerta kun käyttää. Kässäri tuossa meikän roppelossa pelaa muuten täydellisesti paitsi sen vaste on jotenkin kulmikas, tarraa kiinni äkisti, kuulunee sen luonteeseen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jep, olihan tuo rakenne tiedossa, mutta ajttelin että tuo on/off -efekti johtuu osittain kuluneisuudesta :oops: mutta kait se menisi toisinpäin, kun ei ole kokemusta uudesta, lienee samanlainen eli ei mitään tehtävissä tuon parantamiseksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin