9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
Mitä öljyä kannattaa laittaa (Saab 9-5 2.2 Tid 04) automaattivaihteistoon.
Saab 9-3 TTID Vector -08 Stage 1 EGR, DPF off
Saab 9-3 TIDs linear -08 Stage 1 EGR, DPF off
Saab 9-3 TIDs linear -08 Stage 1 EGR, DPF off
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
ATF 3309 spesifikaation mukaisia öljyjä on eri valmistajilla ja hintahaitariakin on ihan jonkin verran. Mitä öljyjä porukka on käyttänyt? Motonetistä saa ihan GM -merkinnällä olevaa, jossa on vielä erikseen mainittu 9-3 ja 9-5, se oli litrahinnaltaan 16,90€ tätä kirjoittaessa. Onko sille hyviä vaihtoehtoja, vai onko parempi vain pysytellä tuossa ja sillä hyvä?
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1096
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
https://www.lakkapaa.com/fi/maatalous-j ... /p/ATFM20/
Tuollaista olen aerossa käyttänyt, ainakin sopuhintaista.
Tuollaista olen aerossa käyttänyt, ainakin sopuhintaista.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
Commalta MVATF öljyä on käytetty myös ja hyvin on pelannut. Kohtuullisen hintaista on myös, kun 5l maksaa 29,90€. Löytyy myös vaadittu jws3309 luokitus.
https://motonet.fi/fi/tuote/590329/Comm ... maattioljy
https://motonet.fi/fi/tuote/590329/Comm ... maattioljy
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
Silloin kun ostin nykyisen ajokin teetin siihen täydellisen automaattivaihteistoöljyn huuhtelun. En hoksannut vahtia mitä öljyä siihen laitettiin, tottapahan nuo tietävät. Nyt ajattelin tehdä itse vaihdon ja tuli mieleeni, että katsonpa mitä sinne on laitettu. Kuitti oli onneksi jemmassa. Autoon on laitettu aikanaan LIQUI MOLY Top Tec ATF 1200, joka on siis väärä öljy. No, vahinko on jo sattunut aikoja sitten ja onhan tuo toiminut.
Tässä tuon öljyn valmistajan kuvaus.
"Synteettisen teknologian öljy automaattivaihteistolle. Estää häiritsevien saostumien muodostumisen. Vaihteiston maksimiteholla ja suurella varateholla päästään nopeammin ja turvallisemmin perille. Ylittää tunnettujen ajoneuvovalmistajien tiukimmat testivaatimukset. Varmistaa tarkan kitkakäyttäytymisen ja takaa erinomaisen vanhenemisen kestävyyden. Paras mahdollinen voiteluvarmuus kaikissa käyttöolosuhteissa. Varmistaa laitteistojen toimintakyvyn ja pidentää niiden käyttöikää. Nykyaikaisella kulumissuojatekniikalla."
https://products.liqui-moly.com/oeljyt/ ... 200-1.html
Oleellisin osuus tuossa on nyt käytännössä se, että kysymyksessä on synteettinen öljy. Kysymys kuuluu olisiko nyt viisainta vaihtaa öljyt siten, että päästää ulos sen minkä saa ja pistää tilalle synteettisen ATF 3309 täyttävän öljyn kuten: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... maattioljy
Pyrkiä vaihtamaan tilalle GM:n oma öljy https://www.motonet.fi/fi/tuote/590125/ ... 7193160393 joka on ymmärtääkseni mineraaliöljy. Vai pitäisikö koko roska huuhteluuttaa. Kuitenkin olen antanut itseni ymmärtää, ettei synteettistä ja mineraaliöljyä tulisi sekoittaa keskenään.
Edit:
Lisään tähän vielä muutaman mielenkiintoisen keskusteluketjun linkiksi.
https://www.saabcentral.com/threads/saa ... tf.217937/
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... on.104862/
Alemman viestiketjun viimeisessä viestissä todetaan mielestäni aika hyvin:
"Like others have pointed out JWS 3309 is Toyota type IV ATF which is a quite old Dexron III like standard. Any of the multi vehicle ATF's like Maxlife or Transmax are fully compatible with Toyota IV ATF, and Aisin automatic's don't have the reputation of being picky either."
Tällä hetkellä ajattelen, että jos pari kertaa vaihtaa käyttäen GM:n tai Mobil:n 3309 öljyllä, niin eiköpähän tuo lopputulos liene aivan hyvä.
Tässä tuon öljyn valmistajan kuvaus.
"Synteettisen teknologian öljy automaattivaihteistolle. Estää häiritsevien saostumien muodostumisen. Vaihteiston maksimiteholla ja suurella varateholla päästään nopeammin ja turvallisemmin perille. Ylittää tunnettujen ajoneuvovalmistajien tiukimmat testivaatimukset. Varmistaa tarkan kitkakäyttäytymisen ja takaa erinomaisen vanhenemisen kestävyyden. Paras mahdollinen voiteluvarmuus kaikissa käyttöolosuhteissa. Varmistaa laitteistojen toimintakyvyn ja pidentää niiden käyttöikää. Nykyaikaisella kulumissuojatekniikalla."
https://products.liqui-moly.com/oeljyt/ ... 200-1.html
Oleellisin osuus tuossa on nyt käytännössä se, että kysymyksessä on synteettinen öljy. Kysymys kuuluu olisiko nyt viisainta vaihtaa öljyt siten, että päästää ulos sen minkä saa ja pistää tilalle synteettisen ATF 3309 täyttävän öljyn kuten: https://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/ ... maattioljy
Pyrkiä vaihtamaan tilalle GM:n oma öljy https://www.motonet.fi/fi/tuote/590125/ ... 7193160393 joka on ymmärtääkseni mineraaliöljy. Vai pitäisikö koko roska huuhteluuttaa. Kuitenkin olen antanut itseni ymmärtää, ettei synteettistä ja mineraaliöljyä tulisi sekoittaa keskenään.
Edit:
Lisään tähän vielä muutaman mielenkiintoisen keskusteluketjun linkiksi.
https://www.saabcentral.com/threads/saa ... tf.217937/
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... on.104862/
Alemman viestiketjun viimeisessä viestissä todetaan mielestäni aika hyvin:
"Like others have pointed out JWS 3309 is Toyota type IV ATF which is a quite old Dexron III like standard. Any of the multi vehicle ATF's like Maxlife or Transmax are fully compatible with Toyota IV ATF, and Aisin automatic's don't have the reputation of being picky either."
Tällä hetkellä ajattelen, että jos pari kertaa vaihtaa käyttäen GM:n tai Mobil:n 3309 öljyllä, niin eiköpähän tuo lopputulos liene aivan hyvä.
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
Arvelin tähän jatkoviestin surauttaa. Vaihtelin tänään viisivaihteiseen Aisiniin käypäset öljyt autooni. Ostin Mobil ATF 3309 kaikenkaikkiaan kahdeksan litraa vaihtoa varten. Vaihdossa seurasin ao ketjun ohjeita.
http://saabworld.net/showthread.php?t=474
Siellä on maininta, ettei 9-5:ssa olisi vaihteistoöljyn mittatikkua VM06 eteen päin. No. Minun autossani ainakin on, joten sitä minun ei tarvinnut huomioida. Kohta "Undo the banjo nipple on the gearbox for the outlet hose. Plug the outlet hose." oli minulle kaiken aikaa epäselvä, mutta siitäkin on tuossa viestissä kuva, josta käy ilmi minkä letkun tilalle pitää oma tyhjennysletkuviritys asettaa.
Uutta öljyä minulla meni tarkalleen seitsemän litraa. Yksi purkki jäi siis vielä mukavasti jemmaankin seuraavaa kertaa varten tai jos nyt vaikka pitää jossain vaiheessa vähän lisätä, niin on mistä lorauttaa. Testilenkillä pisti huomioon, että jumatsuka, laatikko alkoi toimia oikein. Tai jos nyt ei oikein, niin ainakin hyvin lähelle sitä mitä valmistaja on tarkoittanut. Ei enää epäröintiä, eikä muljahtelua kakkoselta kolmoselle. MAHTAVAA!
Jos joku klubilainen on tässä Savonlinnan alueella vailla apua 9-5:n automaattivaihteiston öljynvaihtoon, niin minuun voi olla yhteydessä jos käy, että tekaistaan samalla ohjevideo, kun on noita videoita tullut turattua. Jotkut ovat noista mukamas vähän apuakin saaneet, niin koitetaan niitä tehdä. Kun nyt tein tuon ensimmäistä kertaa, niin en ottanut siihen enää kameraa riesoiksi.
http://saabworld.net/showthread.php?t=474
Siellä on maininta, ettei 9-5:ssa olisi vaihteistoöljyn mittatikkua VM06 eteen päin. No. Minun autossani ainakin on, joten sitä minun ei tarvinnut huomioida. Kohta "Undo the banjo nipple on the gearbox for the outlet hose. Plug the outlet hose." oli minulle kaiken aikaa epäselvä, mutta siitäkin on tuossa viestissä kuva, josta käy ilmi minkä letkun tilalle pitää oma tyhjennysletkuviritys asettaa.
Uutta öljyä minulla meni tarkalleen seitsemän litraa. Yksi purkki jäi siis vielä mukavasti jemmaankin seuraavaa kertaa varten tai jos nyt vaikka pitää jossain vaiheessa vähän lisätä, niin on mistä lorauttaa. Testilenkillä pisti huomioon, että jumatsuka, laatikko alkoi toimia oikein. Tai jos nyt ei oikein, niin ainakin hyvin lähelle sitä mitä valmistaja on tarkoittanut. Ei enää epäröintiä, eikä muljahtelua kakkoselta kolmoselle. MAHTAVAA!
Jos joku klubilainen on tässä Savonlinnan alueella vailla apua 9-5:n automaattivaihteiston öljynvaihtoon, niin minuun voi olla yhteydessä jos käy, että tekaistaan samalla ohjevideo, kun on noita videoita tullut turattua. Jotkut ovat noista mukamas vähän apuakin saaneet, niin koitetaan niitä tehdä. Kun nyt tein tuon ensimmäistä kertaa, niin en ottanut siihen enää kameraa riesoiksi.
Re: 9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
Lisäyksenä tähän lankaan, laatikon öljynvaihto kannattaa aina vaihdettiin laatikko öljyt silloin 2016 kun tämän langan aloitin. Ennen vaihtoa laatikko vikisi noin parin kuukauden ajan ja vaihteiden vaihto oli nykivää. Vietiin auto ensin liikkeeseen missä sitten huoltomies sanoi että jos öljyt vaihdetaan niin se olisi kyseisen laatikon loppu. Perusteli että lähtee kaikenmailman lika liikeelle ja porsii sitten lopunkin. Uskottiin ja todettiin että ajetaan ny nii kauan ku kestää. Lopulta päätettiin kokeilla ja vaihtaa öljyt. Ero oli suuri, laatikko alkoi toimia täysin moitteetta ja nyt tosiaan yli 600tkm tullu laatikolla jo ajettua eikä mitään vikaa vieläkään. Ruosteessa meinaa toki jo olla pahasti
Saab 9-3 TTID Vector -08 Stage 1 EGR, DPF off
Saab 9-3 TIDs linear -08 Stage 1 EGR, DPF off
Saab 9-3 TIDs linear -08 Stage 1 EGR, DPF off
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: 9-5 `04 Automaattivaihteistoöljy
Jos öljynvaihto on laiminlyöty pitkän aikaa on vaihtaminen ilman muuta riski. Vaihtamattomuus on myös riski. Jos ei vaihda, laatikko hajoaa lopulta varmasti. Jos vaihtaa se saattaa hajota silti. Itseltäni on hajonnut yksi vaihteisto juuri vaihtamisen jälkeen. Edelliset omistajat olivat rullanneet ilman vaihtoa reilu 220tkm mittariin. Vaihdoin öljyt. En muista kuinka kauan se kesti sen jälkeen. Kuukausia.Samppa98 kirjoitti: ↑Ti Touko 18, 2021 08:05Lisäyksenä tähän lankaan, laatikon öljynvaihto kannattaa aina vaihdettiin laatikko öljyt silloin 2016 kun tämän langan aloitin. Ennen vaihtoa laatikko vikisi noin parin kuukauden ajan ja vaihteiden vaihto oli nykivää. Vietiin auto ensin liikkeeseen missä sitten huoltomies sanoi että jos öljyt vaihdetaan niin se olisi kyseisen laatikon loppu. Perusteli että lähtee kaikenmailman lika liikeelle ja porsii sitten lopunkin. Uskottiin ja todettiin että ajetaan ny nii kauan ku kestää. Lopulta päätettiin kokeilla ja vaihtaa öljyt. Ero oli suuri, laatikko alkoi toimia täysin moitteetta ja nyt tosiaan yli 600tkm tullu laatikolla jo ajettua eikä mitään vikaa vieläkään. Ruosteessa meinaa toki jo olla pahasti