Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Mukava Valkku
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 14:04

Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Mukava Valkku »

Elikkäs kohdeauto on Saab 9-5 vm.1999 2,3T automaatti. Kyseessä on jenkkituonti 2000-luvun alusta. Autolla on maileja mittarissa 184 000 (~300 000km). Autosta on öljysihti putsattu, huohotinpäivitys tehty, turbo vaihdettu n 50 000km sitten. Myös viinasoftapäivitys on tehty. Ostaessani auton hiljattain ainoa tiedossa oleva ongelma oli jakoketjun ääntäminen.

Käytin auton ketujunvaihdossa kaikkine kiristimineen ja samalla Saabiin vaihdettiin myös moniurahihna rullien yms kanssa. Koneen kasauksen loppuvaiheessa tuli puhelua, että onko ollut öljynpaineiden kanssa ongelmaa. Öljynpaineanturi ollut rikki ja nyt uuteen anturiin vaidettaessa öljyn merkkivalo syttyy lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä. N 1000 kierroksen kohdalla merkkivalo sammuu. Öljypumpun vaihtamisella ja öljykanavien putsauksella altapäin ei ollut apua.Korjaamo ei olisi halunnut antaa autoa ajoon ennenkuin vika oli selvitetty, mutta kiireiden ja dollaripinon hupenemisen vuoksi auto laitettiin läjään.

Vaihdoin itse autoon 5w-50 öljyt toiveena että paineita olisi tullut lisää, mutta eipä auttanut. Olen nyt remontin jälkeen ajanut olosuhteiden pakosta muutaman sata kilometriä ja auto on toiminut, tyhjäkäynnillä tosiaan öljynpaineen merkkivalo edelleen palaa. Muutaman kerran kylmää konetta käynnistäessä on pöhäyttänyt vähän rankemmat savut.

Tuleekohan arvon klubilaisille mitään kikka kolmosta mieleen vai onko auto kypsä paaliin? Moottorinvaihto operaatio ei itseäni hirveästi kiinnosta oman kädettömyyden ja kovien kustannusten takia.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Tarkastaisin paineventtiilin, omassa oli jumahtanut paikalleen. Löytyy jakopään kotelosta etupuolelta olisko ollu 18mm tulpan alta joka sojottaa alaspäin kohti apurunkoa. Sormenpään kokonen alumiini mäntä ja jousi, mulla oli männänpää pikkasen levinnyt ja pärsääntynyt. Pikkasen anto hienoa vesihiontaa ni johan alko kulkemaan.
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

En ajaisi metriäkään. Öljypohja irti ja runko- sekä kk-laakerien tarkastus ja vaihto tarvittaessa. Myös paineventtiilin tarkastus onnistuu samalla. Joskus on päästy noinkin pienellä.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja 3J »

Joo jos ei ole tarkoitus paalata moottoria niin ei yhtään ajoa. Se öljyvalon syttymisraja on niin alhaalla, ettei siellä ole painetta juuri ollenkaan enää. Eli vahinkoa tulee jo kun valo palaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onko vihreä wagoni kattoluukulla? Olin sellaista ostamassa, mutta joku toinen ehti Ouluun nopeammin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mittauta se öljynpaine...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mukava Valkku
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 14:04

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Mukava Valkku »

Juu samasta vihreästä yksilöstä taitaa olla kyse. Entinenkin omistaja oli tätä foorumia lueskellut. Itseäni ihmetyttää, että vikahan on todennäköisesti ollut olemassa jo aiemmin, nyt se vain huomattiin viallisen anturin vaihdon yhteydessä. Öljynpaineita mittailtiin korjaamolla ketjunvaihdon yhteydessä ja paineet tosiaan olivat alhaisia tyhjäkäynnillä, tämä unohtuikin ensimmäisestä viestistä.

Kiitoksia kaikille nopeista vastauksista. Pitää nyt miettiä mitä auton kanssa tekee. Varauduin foorumin ohjeiden mukaan toimintatonnilla Saabin mahdollisiin remontteihin, mutta tämä öljynpainehomma pääsi yllättämään kyllä pahasti takavasemmalta. Hemmetin hieno ja hyvä auto on kyllä ajaa ja muuten auto on hyvässä kunnossa, mutta taitaa se motti sitten vedellä viimeisiään.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2533
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Meillä 9-5 jolla reilu 300tkm ajettu. Ketjun ohjaimet oli tossa talvella niin hapertuneet että paloja tippu öpohjaan (yhden palan takana ketjun öljyämisreikä josta karkasi öpaineet).

Eli vika voi olla siellä jakopäässäkin. Joillakin on myös löysä ketju kairannut sen öpumpun kotelon rikki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Ei nyt ainakaan paaliin kannata noin hienoa ja siistikuntoista autoa laittaa. Kannattaa nyt varmaan hoitaa autoilut jollain tilapäispelillä, kunnes löytyy fiksuin tapa laittaa paineet kuntoon. Täyskunnostettuja koneitakin on saatavissa, mutta voi hyvin olla, että pelkkä alakerran laakerien vaihto riittää (ellei sitten ole pelkästä paineventtiilistä kyse).
Ja remontin yhteydessä asentaa öp-mittari mielenrauhan takaajaksi.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Mukava Valkku kirjoitti:Elikkäs kohdeauto on Saab 9-5 vm.1999 2,3T automaatti. Kyseessä on jenkkituonti 2000-luvun alusta. Autolla on maileja mittarissa 184 000 (~300 000km). Autosta on öljysihti putsattu, huohotinpäivitys tehty, turbo vaihdettu n 50 000km sitten. Myös viinasoftapäivitys on tehty. Ostaessani auton hiljattain ainoa tiedossa oleva ongelma oli jakoketjun ääntäminen.

Käytin auton ketujunvaihdossa kaikkine kiristimineen ja samalla Saabiin vaihdettiin myös moniurahihna rullien yms kanssa. Koneen kasauksen loppuvaiheessa tuli puhelua, että onko ollut öljynpaineiden kanssa ongelmaa. Öljynpaineanturi ollut rikki ja nyt uuteen anturiin vaidettaessa öljyn merkkivalo syttyy lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä. N 1000 kierroksen kohdalla merkkivalo sammuu. Öljypumpun vaihtamisella ja öljykanavien putsauksella altapäin ei ollut apua.Korjaamo ei olisi halunnut antaa autoa ajoon ennenkuin vika oli selvitetty, mutta kiireiden ja dollaripinon hupenemisen vuoksi auto laitettiin läjään.

Vaihdoin itse autoon 5w-50 öljyt toiveena että paineita olisi tullut lisää, mutta eipä auttanut. Olen nyt remontin jälkeen ajanut olosuhteiden pakosta muutaman sata kilometriä ja auto on toiminut, tyhjäkäynnillä tosiaan öljynpaineen merkkivalo edelleen palaa. Muutaman kerran kylmää konetta käynnistäessä on pöhäyttänyt vähän rankemmat savut.

Tuleekohan arvon klubilaisille mitään kikka kolmosta mieleen vai onko auto kypsä paaliin? Moottorinvaihto operaatio ei itseäni hirveästi kiinnosta oman kädettömyyden ja kovien kustannusten takia.
Jokos vika selvisi?
Arska Saab Klubijäsen no:5106
9000_urbo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:50

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja 9000_urbo »

3J kirjoitti: Se öljyvalon syttymisraja on niin alhaalla, ettei siellä ole painetta juuri ollenkaan enää. .
Löytyisikö jostain (esim. jostain muunmerkkisestä) öljynpaineanturia, jonka syttymisraja olisi vielä vähän alempana? Tarttis tehdä myyntiremontti eli saada toi ylimääränen vilkahtelu pois :D

Ei väliä millainen liitin, sen saa askarreltua kunhan kierre sopii lohkoon ja mötikkä muuten mahtuu sukuelinmäiselle paikalleen startin alle.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

9000_urbo kirjoitti:
3J kirjoitti: Se öljyvalon syttymisraja on niin alhaalla, ettei siellä ole painetta juuri ollenkaan enää. .
Löytyisikö jostain (esim. jostain muunmerkkisestä) öljynpaineanturia, jonka syttymisraja olisi vielä vähän alempana? Tarttis tehdä myyntiremontti eli saada toi ylimääränen vilkahtelu pois :D

Ei väliä millainen liitin, sen saa askarreltua kunhan kierre sopii lohkoon ja mötikkä muuten mahtuu sukuelinmäiselle paikalleen startin alle.
Kai tämä oli vitsi - olihan? Vai että myyntifiksillä öljynpainevalo sammuksiin... Kaikkea sitä saa sitten lukea.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

9000_urbo kirjoitti:
3J kirjoitti: Se öljyvalon syttymisraja on niin alhaalla, ettei siellä ole painetta juuri ollenkaan enää. .
Löytyisikö jostain (esim. jostain muunmerkkisestä) öljynpaineanturia, jonka syttymisraja olisi vielä vähän alempana? Tarttis tehdä myyntiremontti eli saada toi ylimääränen vilkahtelu pois :D

Ei väliä millainen liitin, sen saa askarreltua kunhan kierre sopii lohkoon ja mötikkä muuten mahtuu sukuelinmäiselle paikalleen startin alle.
En kerro vaikka oliskin, tiiä vaikka joku tuttu ostaa sen vielä... :)
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

No tietääpähän olla ostamatta nimimerkiltä 9000_urbo yhtään autoa :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpainevalo palaa tyhjäkäynnillä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei öljynpainevalon vilkkumisen korjaukseen ole muuta järkevää keinoa, kun purkaa kone ja etsiä vika. Vielä paksumpaa öljyä voisi tietysti kokeilla, mutta kyllä se öljykellon sormeilu myyntifiksinä on katsottava petokseksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin