9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ATS
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 08:22

9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ATS »

Parin viikon sisällä ilmennyt muutaman kerran satunnainen vika.
Startti pyörittää normaalisti.
Ei mitään häiriö ilmoituksia eikä hälytyksiä.
Ei mitään vikakoodeja.
Ei vaan lähde käyntiin
Tänä aikana ajettu tuhatkunta kilometriä.

Ensimmäisellä kerralla tarkastin kaikki oleelliset sulakkeet ja koputtelin releitä, tämän jälkeen käynnistyi ja kävi normaalisti.
Toisella kerralla moottori pysähtyi kesken ajon, ajoin loivaa alamäkeä kaasu ylhäällä ja moottori pysähtyi. Vaihde vapaalle, virrat pois, starttaus ja kone käynnistyi.
Kolmannella kerralla käynnistyi muutaman starttauksen jälkeen.
Pari kertaa ajettaessa on tuntunut pieni nykäisy ikään kuin jättäisi yhden sytytyksen väliin.

Ajatuksia, mistä pitää vikaa etsiä.
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Vaikuttaisi kampiakselin asentotunnistimelta. Turbon vieressä, oikealla puolella, vähän alaspäin.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
ATS
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 08:22

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ATS »

Tällaisia syitä löysin:
Auto ei käynnisty. Missä vika?
Kolme yleisintä syytä:
•DI-kasetti. Keskustelua ostopaikoista ja hinnoista: viewtopic.php?f=14&t=133593
•Kampiakselin asentotunnistin. Oireilee usein aluksi lämpimänä.
•Bensapumppu. Rönsyilevää keskustelua pumppujen kestosta ym: viewtopic.php?f=14&t=147697
Mitä tuolle kampiakselin asentotunnistimelle voi tehdä?
Mikä on DI-kasetti?
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja suapas »

Di-kassu l. sytytyskasetti. Sijaitsee sylinterinkannen päällä. Kamp.asentotunnistin vaihdetaan uuteen. Etsi-napilla enemmän ohjeita,kuin viitsii lukea... :D
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
ATS
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 08:22

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ATS »

Vielä kysymys:
Ohjekirjan mukaan autossa on kaksi relekoteloa, toinen konehuoneessa ja toinen kuskin puolella kojetaulun alla.
Konehuoneesta löytyi helposti.
Vaikka kuinka hain kojetausta alta ja päältä niin ei löytynyt vasemmassa päässä oli kylläkin proppukotelo.
Mihinkähän se on piilotettu?
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 608
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Polkimien yläpuolelta verhoilua (olikohan muovilevy) auki ja releet on kiinni levyssä minkä etureuna laskeutuu alas. Pitää siis vetää ne releet näkösälle.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Minulla meni bensapumppu juuri noin. Lopullisesti kuoli ostoskeskuksen parkkipaikalla. Ei kiva.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Käynnistysongelmaa täälläkin, ilmeni tänään kylmällä koneella. Startti pyörittää ja kierroslukumittari nousee vähän. Oliskohan DI-kasetti sitten. Katsoin kesettia, siellä oli nelostulpan päällä se tiiviste rutussa reiän sisällä ja pieni hiushalkeamakin kasetin muovissa. Oliskohan tuommoinen rutattu tiiviste aiheuttanut pitemmän päälle vaurion? Viimeisestä huollosta on nyt 15.000 km. Autolla noin muuten ajettu vasta 137.000 (vm 2006 2.3t autom). Ehkäpä lähden peräkyliltä kasetin hankintaan. Ilman autoa hiukan hankalaa...
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Rexi

Vastaavien oireiden syyksi paljastui täällä kampuran asento-tunnistin. Satunnaisesti jätti käynnistymättä, oireili koneen ollessa hieman lämmin (noin 20-30c). Ei muita oireita, eikä vikakoodeja.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Voisihan senkin laittaa ostoslistalle. Rundimittari nousee vajaan 100 rpm paikkeille, eli ei se nyt kovin vauhdikasta lukemaa näytä. Jossain oli mainittu että reilut 200 kierrosta pitäis olla startatessa. No, täällä ollaan vähän jumissa nyt Vihdin takametsässä. Pitää katella jos huomenna lähtisi osia etsimään Espoosta tai Lohjalta. Tai jos tuo nyt lähtisikin käyntiin, niin sitten olisi tietysti kätevämpi mennä ostelemaan.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
ATS
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 08:22

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ATS »

Paljonkohan tuo kampiakselin asentotunnistin maksaa?
Tunttu
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Marras 06, 2015 01:12
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tunttu »

Kuukausi takaperin vaihdoin ja PCS:ltä tilattuna hinta oli 86euroa.

-Toni
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Jatkoin oman viirusilmäni kanssa lämmittämällä sitä pari tuntia lohkolämppärillä. Sitten taas yrittämään ja yskimisen ja lupailun jälkeen lähti käymään piiiitkällä sahaamisella. On muuten hyvä tuo Exiden akku, minuuttitolkulla on sahattu tänään. Nyt se käy ihan normaalisti, jätin käymään joksikin aikaa jotta akku saa vähän elvytystä. Jospa tuolla huomenna pääsisi varaosakauppaan. Vähän tämä "ei lähde kylmänä" mutta lämmittämällä lähtee, voisi kai viitata sinne sytkäkasetin suuntaan. Ehkä se hiukan muovista murtunut kasetti kannattaa vaihtaa joka tapauksessa.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Itsellänikin kiekkamittari nytkähti hieman startatessa, todelliset kierrokset testerin mukaan oli noin 10 tietämillä kun vika oli päällä. Toimiessaan siellä 200 paikkeilla.

Miulla lähti kylmänä ja kuumana normaalisti mutta "haaleana" oli muutamaan otteeseen ongelmia.

Itse kävin motonetistä Boschin anturin 99€ , alkuperäinen oli samanlainen.

Sytkäkasetin vaihdosta ei varmasti haittaakaan ole.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: 9-5 2,3 turbo automaatti ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Nyt se viirusilmä lähti aamulla käyntiin normaalisti, mutta yskähti ja sammui hetken päästä. Pihalla vaan tyhjäkäynnillä käyttelin. Lähti uudestaan käymään, mutta sammui taas vajaan minuutin päästä. Sitten kävi pitempään, mutta pätki välillä vähän. Konepellin alla on vähän semmoista "sähkön tuoksua", oli eilenkin kun tuota sahasin urakalla käyntiin.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Vastaa Viestiin