Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

Eli kaasuläppäkotelon johdot juotettu uudelleen kun entiset hapertuneet, auto ei vaan starttaa ja limp home solenoidi napsuu, onko se siis kaput ja mistä uutta tilalle, marmorilta?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja nugge »

Resetoitko sen limp-home tilasta korjauksen jälkeen? Ja jos laitat kaasuvaijerin vähän liian tiukalle niin pitäisi kyllä lähteä käyntiin.

En ole vielä niin rikkinäisestä läpästä kuullu ettei lähtisi käyntiin kun on limpus ja laittaa liian kireelle vaijeri joka toimii "ryyppynä".
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

Akunkengät olleet yön yli irti ja resetointi tehty. Akunkengät paikalleen ja toivon kipinäinen startti, naps ->limp home päälle sama tien eikä käynnisty ei.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jus »

Käykö silti, jos pitää polkimesta kaasua raollaan?
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

Auto ei lähde käyntiin ollenkaan. Kotelo käytetty nyt uudelleen irti ja tarkistus että kaikki ok, ei poikkeavuutta.
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

Alipaineletkuja myös vaihdettu ja nyt uudelleen kokeiltu käynnistystä niin ei, limp home naksuu ja tulpat valkoiset, ei siis saa bensaa. Taitaa olla nyt parempi että jään odottelemaan viisaita neuvoja ennen kun etenen.

Autohan siis oli ajossa vielä perjantaina ennen remonttia, tasakaasulla nytkähteli vähän väliä jolloin tuli tuo kaasuläppäkotelo mieleen. Nyt ei nytkähtele eikä tee mitään muutakaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja stara »

onkohan vika varmasti läppiksessä. kannattaa kokeilla ehjällä läppiksellä mitä sanoo..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

Toki vika voi muuallakin olla mutta kotelosta ei perjantaina mitään napsutusta kuulunut ja nyt uusin ihmetyksen aihe on tuo kun bensa ei liiku. Bensapumppu vaihdettu ihan muutama kuukausi takaperin ja auto todellakin oli vielä perjantaina ajossa.

Eli oireita nyt tämmösiä:

-Starttaa muttei käynnisty
-Limp home naksuu
-Ei ilmeisesti saa bensaa kun tulpat valkeina noista starttauksista mitä nyt on tehty
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tarkista se bensansaanti. Vaikka putki tukista irti ja joku starttaamaan. Putkenpää vaikka tyhjään maitopurkkiin..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Termarikopan maadotukseen onko koskettu?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

Bensaa tulee vaan ei muutosta. Limp home naksuu ja maadotukseen ei ole koskettu. Kyllä se mahtaa tuo kaasuläppäkotelo olla kaput lopullisesti.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Tulihan piuhat varmasti oikeaan järjestykseen kotelossa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

suorsa kirjoitti:Tulihan piuhat varmasti oikeaan järjestykseen kotelossa?

Kyllävain. Ihan täällä olevien hyvien ohjeiden mukaan tehty homma mutta joku ilmeisesti vaan meni mönkään tai sitten se kotelo ei enää kestänyt sorkkimista. Uutta ei raskisi ostaa.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kun läppäkotelo on "limp home"-moodissa (limppu-solenoidin naksutuksesta päätellen), taitaa olla melko yhdentekevää, onko sisällä olevat johdot kytketty oikein tai väärin: potentiometrien arvoja ei lueta, eikä läppää käännetä sähköisesti, vaan se on kiinteästi yhdistetty kaasuvaijerin liikkeeseen.

Oma veikkaukseni tähän tilanteeseen on:

a) läpän rajoitinruuvi päästää läpän sulkeutumaan "liian kiinni", jolloin kone ei saa riittävästi ilmaa -> kevyt kaasupolkimen painaminen startin yhteydessä voisi auttaa

b) alunperinkään vika ei ollut läppäkotelossa vaan kampiakselin asentotunnistimessa, jolle tuli tunnit lopullisesti täyteen -> kun pyörimissignaalia ei tule, ei suuttimiakaan avata
Saabiton Saabisti
Saapas2016
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Touko 02, 2016 21:11

Re: Kaasuläppäkotelo fiksattu, ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Saapas2016 »

TommyW kirjoitti:Kun läppäkotelo on "limp home"-moodissa (limppu-solenoidin naksutuksesta päätellen), taitaa olla melko yhdentekevää, onko sisällä olevat johdot kytketty oikein tai väärin: potentiometrien arvoja ei lueta, eikä läppää käännetä sähköisesti, vaan se on kiinteästi yhdistetty kaasuvaijerin liikkeeseen.

Oma veikkaukseni tähän tilanteeseen on:

a) läpän rajoitinruuvi päästää läpän sulkeutumaan "liian kiinni", jolloin kone ei saa riittävästi ilmaa -> kevyt kaasupolkimen painaminen startin yhteydessä voisi auttaa

b) alunperinkään vika ei ollut läppäkotelossa vaan kampiakselin asentotunnistimessa, jolle tuli tunnit lopullisesti täyteen -> kun pyörimissignaalia ei tule, ei suuttimiakaan avata
Asentotunnistin kävi mielessä myös ennen kotelon avausta mutta vika toistui sekä kylmällä että lämpimällä koneella, nyt startatessa kierrokset kyllä lukee mutta edes kaasun avulla ei vain hörähdä käyntiin. Kaasuläppäkotelosta löytyi kuoriutuneet johdot jotka uusittiin täällä olleiden ohjeiden mukaan ja joka ikinen johto on juotettu oikeaan paikkaan.

Auto ei lähde käyntiin ilman kaasua tai kaasun kanssa, ei siis enää edes yritä käynnistyä mikä on hyvin mielenkiintoista kun se perjantaina vielä oli ihan normaalissa ajossa tasakaasulla nypytyksestä huolimatta.
Vastaa Viestiin