Latureiden eroista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Onko bensa 9-5:en latureissa eroja?
Käykö 140A ja 130A versiot ristiin?
-07 Aeron laturi simahti 82tkm ajettuna juuri Jussiksi sopivasti....
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Käsittääkseni käy.

Mutta 100% varmuutta ei ole.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Ainakin -02 käy. Yläkautta vaihdoin. Hiukan vaati pyörittelyä mutta mahtuu se sieltä tulemaan.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja Pauke »

No niin.... Nyt on kokemuspohjaista tietoa. 140A vapaakytkimellisen laturin tilalle käy 130A kiinteäakselinen laturi. Jälkimmäinen on vain 15mm alkuperäistä vielä halkaisijaltaan suurempi, joten kaikenlaiset liukkarit on tarpeen asennuksessa.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Sigun autossa viime talvena hankittu Exideakku alkoi osoittamaan hyytymisen merkkejä. Auton käydessä yleismittarilla akun navoista 13,4V. Nostin kaasuvaijerista vetämällä kierrokset n 2500rpm, ei vaikutusta latausjännite edelleen 13,4. Otin akun irti ja mittasin navoista 12,3V, laitoin nyt yökisi lataukseen. Onkohan säädin rikki vai mitä sanoo kokemusta omaavat? Autolla ajettu vasta 140tkm. Onko 2007 mallissa 140A laturi käykö sama säädin 130 ja 140A latureihin vai onko eri osia?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

140A ja 130A laturit ja myös säätimet erilaiset
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Olisko sitten paras arvaus, että säätimen vaihdolla korjaantuu? Ei kai 140tkm ajetussa laturissa voi olla mitään mekaanista vikaa?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Ehkä huono ketju jatkaa tätä laturiprobleemaa mutta yritetään.
Kävin liitoksia ja maadoituksia läpi ei merkittävää parannusta. Starttimoottorin liitintä en jaksanut irrottaa, mutta hieman kiristin. Kyseisillä toimenpiteillä sain normaalissa kuormitus tilanteessa akulle 13,6 V. Kytkemällä 105A kuormaa niin jännite putosi vain 0,1-0,2V. Autossa on seuraavanlainen ilmiö. Kun auto on hieman jäähtynyt niin heti käynnistyksen jälkeen akulle tulee ~14V mutta muutamassa minuutissa jännite putoa tuon 0,5V. Laturilla oli maata vasten 14,5V. Vaikuttaa, että tuo akulle tuleva + johto tai sen liitoksissa on jotain vikaa. Tuo kaapelikin on aika onneton verrattuna tonnarin. Tuo on varmaan max 35mm2 kun tonnarissa 50 tai jopa 70mm2. Tarkoitus vaihtaa tuo tonnarin kaapeli.

Tietääkö joku mistä saa tuollaisia puristettavia akkukenkiä?
http://www.saabnet.com/tsn/members/gall ... w&id=15374
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Voithan sä mitata jännitehäviön sekä miinusnavasta moottorin runkoa vasten ja plusnavasta laturin lähtöä vasten niin löydät häviövälin jos sellainen on. Lisää vaikka väliaikainen mittausjohto laturin lähdöstä paremmin esillä olevalle paikalle.
Ja samalla tietty voit mitata miten latausjännite käyttäytyy laturin lähdössä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Joo, noinhan se menee. Laturin lähtöä en mitannut kunnolla kuormitettuna. Pitää vielä tarkistaa tuo miinuskaapeli myös. Lähes 1V puuttuu akun navoilta. Omasta mielestä yli 0,5V on liikaa, vai minkälaisia jännitteitä muut saa femmasta?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Aivan tarkkaa lukua en enää muista mutta kun laturijumppaa tein aikoinaan niin akusta mitattuna uudella laturilla +14.2V paikkeilla. Akku oli uusi. Sen vaihdoin ensin ennen kuin virran vähyyden syyksi paljastui laturi.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Noniin, laturin ja starttimoottorin välissä oli 0,7V häviö. Laturi toimi hyvin. Antoi 100A kuormalla tyhjäkäynnillä 14,2V. Eipä olisi uskonut, että tehtaalla onnistuttu tunaroimaan 20cm pätkä johdinta, jossa kaksi kaapelikenkäliitosta. Kun saan purisuspihdit käsiin, niin laitan sen tonnarin kaapelin ja teen akun alla jatkoliitoksen vanhaan. Toivottavasti tuo vuoden vanha Exide ei ole pysyvästi liikaa väsähtänyt.

Suosittelen muitakin tarkistamaan kyseisen kohdan.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Monesti nähnyt että se laturin pään kaapelikenkä on selvästi käynyt tulikuumana. Voisko olla pelkästään se liitos hapettunut ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja mikaels »

vesa67 kirjoitti:Monesti nähnyt että se laturin pään kaapelikenkä on selvästi käynyt tulikuumana. Voisko olla pelkästään se liitos hapettunut ?
Näytti tuo hieman kuumalta käynneeltä ja ilmeisesti kutistesukan liima päässyt tuonne löysään liitokseen erisämään. Vieressä tonnarin johdin tarkastettuna ja uudella kutistesukalla.
Kuva
Päätin tehdä varmanpäälle ja vaihtaa koko johdon, koska ei tuo startin kohdalla oleva kaapelikenkä välttämättä ole yhtään sen parempi liitos, jos samoilla pihdeillä puristettu. Kutistesukka ainakin puskenut huolella liimaa ulos. Omilla pihdeillä en olisi mahtunut puristamaan uutta kenkää ilman johtimen irrotusta.

Kuva

Johdinpoikkipinta on sama tonnarissa ja femmassa. Femmassa on säästetty vain eristeestä. Vaikka johdin oikein asennettuna ei ole alttiina mekaaniselle kulutukselle, niin silti noilla virroilla parempi olla vähän varmuutta.
Kuva

Lopputulos palkitsee. Tyhjäkäynnillä mitattuna 14,5V ajovalot+lämppäri+radio. Kun laittaa ilmastointia lukuunottamatta kaiken päälle (~100A) niin jännite 14,33V. Muutos ajovalojen kirkkauteen oli myös merkittävä.
Kuva

Sanoisin, että jos kunnossa olevalla laturilla tulee 14V tai sen alle akulle, niin liitokset kuntoon!
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Latureiden eroista

Viesti Kirjoittaja benicio »

Arkisaabin laturi ei lataa. Tai välillä latasi taas hetken, mutta silloinkin valot välkkyi jne. Ajettu on 390tkm, eli ilmeisesti aika perinteiset kilometrit laturin antautumiseen.
Motonetin luettelo tarjoaa myös 90A laturia ysivitoseen, ja muutaman palstakommentin mukaan jotkut ovat sitä käyttäneetkin. Hintaero 140A laturiin on jonkinmoinen, ja kaikki rahat menee kuitenkin joululahjoihin joten siksi köyhää kiinnostaa, onko se edes etäisesti järkevää laittaa nykyisen 130A laturin tilalle tuo 90A?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin