V6 öljyt konehuoneeseen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Dodge63
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2016 16:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

V6 öljyt konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja Dodge63 »

Vaimo palasi eilen reissusta ja kertoi sisään tultuaan, että "Saabi höyryää taas"... "niin ja sitten siellä näkyy näytöllä joku teksti"... Minähän siitä kiireesti pihalle asiaa selvittämään ja kyllähän sieltä tosiaan paksu höyry nousi, kun konepeltiä raotti. Aattelin ensin, että nyt oli alavesiletkun vuoro antautua. Eikö mitä...

V6 on pukannut öljyt konehuoneeseen, jostain koneen takaa. Ja vesiä näemmä myös lähtenyt, siitä se Sid:in virhemessu tuli. Oli kuulemma kovemman kiihdytyksen jälkeen tullut ilmoitus näkyviin. Mutta eihän sen takia tietenkään voinu kesken matkaa pysähtyä asiaa selvittämään. :evil:

En eilen pimeässä alkanut sen kummemmin tutkia asiaa. Sen verran katsoin, että koneen lämmöt oli mittarin mukaan normaalit. Tänään duunin jälkeen aloitan konehuoneen pesulla ja sen jälkeen silmä käteen ja vikaa etsimään.

Mitähän tuossa on mahdollisesti tapahtunut?
Ensimmäinen ajatus tuli mulle heti, jotta kansipahvi menny. Mutta voisihan aiheuttaja olla vaikka tukkeutunut pcv-systeemi, sehän on tuossa koneen takana myöskin. Vuotava öljyn jäähdytin ei kai noin isoa sotkua saa aikaan, vai?

Autohan on -00 V6 automaatilla. Ollut omassa käytössä vasta keväästä saakka ja tähän asti toiminut lähes moitteettomasti.
_______________

Dodge 440 '63
Vauxhall Viva HA '64
Ex 9-5 Griffin '00 3.0 V6
Ex 9000 CD '90
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: V6 öljyt konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Olisko turbo losahtanu, niin antoi ylen...?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Dodge63
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2016 16:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V6 öljyt konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja Dodge63 »

Nooh, kun päivänvalossa pääsin asiaa tutkimaan, niin sai huokaista helpotuksesta. Yksi helkkarin vesiletku vaan oli antautunut, elikkä se hämärässä öljyltä vaikuttanut neste oli vaan jäähdytinnestettä. Pirun letku on vaan juuri kaasuläppäkotelon alla, eli vaatii tietenkin jonkun verran purkamista.

Tämä on jo toinen letkurikko lyhyen ajan sisällä. Taitaa olla viisainta vaihtaa koko setti samalla sotkemisella.
_______________

Dodge 440 '63
Vauxhall Viva HA '64
Ex 9-5 Griffin '00 3.0 V6
Ex 9000 CD '90
Dodge63
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2016 16:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V6 öljyt konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja Dodge63 »

Merkkiliikkeessä myytiin eioota, joten jouduin metsästämään letkuja ympäri maailmaa. Yhtä lukuunottamatta kaikki on nyt tulossa. Olisko kenelläkään vinkkiä lämppärin letkusta 5047246? Onneksi vanha ei ole rikki (vielä).

https://www.eeuroparts.com/Parts/29295/ ... r-5047246/
_______________

Dodge 440 '63
Vauxhall Viva HA '64
Ex 9-5 Griffin '00 3.0 V6
Ex 9000 CD '90
Dodge63
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2016 16:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V6 öljyt konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja Dodge63 »

Enpä ollutkaan ihan väärässä niistä öljyistä konehuoneessa. Nesteet on aika pahan näköiset, öljyiset. V6 öljynlauhduttimen vuoto vesitilaan on näemmä tyyppivika. Joten ei muuta kun lisää purkamista. Mmmm, ihanan kallista.
_______________

Dodge 440 '63
Vauxhall Viva HA '64
Ex 9-5 Griffin '00 3.0 V6
Ex 9000 CD '90
Dodge63
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2016 16:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V6 öljyt konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja Dodge63 »

Saakeli, ei menny niinkuin Strömsössä! Ensin sain odottaa muutaman viikon osia (letkuja ja lauhdutinta) maailmalta, sitten napsahti öljyputken banjoliittimen pultti poikki. Uusi merkkiosana tilattu pultti oli pikkasen väärän mallinen ja jäi kantamaan, niin että öljyt valui pitkin tallia ensikäynnistyksessä. Vesiletkut oli pirullisen vaikea vaihtaa ja niinhän siinä kävi että yksi letku jäi vuotamaankin ihan solkenaan (siitä toinen viesti tässä ketjussa).

Kaiken tämän jumpan jälkeen sain auton kumminkin tänään taas käyntiin ja lämmöt pariin kertaan nousemaan normaalitasolle. No nyt se pukkaa painetta oikein kohinalla kaasuläppäkotelon vesiletkusta paisuntasäiliöön. Ja ihan kuravettä taas koko säiliö täynnä. Niin että kansipahvi menny vai?

No johan mä olen tuota purkamista harjoitellu... Uuh, perhe tykkää kun isäntä on kaiket illat tallissa ja käyttöauto ei silti kulje.
_______________

Dodge 440 '63
Vauxhall Viva HA '64
Ex 9-5 Griffin '00 3.0 V6
Ex 9000 CD '90
Dodge63
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2016 16:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: V6 öljyt konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja Dodge63 »

Tarina jatkuu.

Kilpuri on ollut taas pari päivää liikenteessä. Hiukan levottomana olen tässä seuraillut moottorin toimintaa. 100km takana ja paisarissa nestepinnan reunoilla oli hiukan öljyä, muuten siistin vihreää nestettä. Liekö sitten vanhoja jämiä irronnut kiertoon, täytyy tarkkailla. Vesitilaa joutui huuhtelemaan ainakin seitsemän kertaa, ennenkuin selkeät öljyjämät lähti kokonaan pois - tai se mitä tyhjennysropusta ulos tuli.

Lämmöt ei oikein edes meinaa nousta normaalille tasolle, ainoastaan kaupungilla jonottaessa. Maantieajossa neula pikemminkin laskee. Paitsi jos lämmityslaite on pois päältä, silloin lämmöt pysyy normaalissa.

Muuten tuntuu toimivan suht normaalisti, miten nyt yli 300 tuhatta ajetulta voi odottaa. Hyvät kyydit kutonen antaa toimiessaan.

Niin se aiemman viestin nesteen kupliminen... ihan vaan vesivajetta ja kiehumista. Sieltä letkuvuodosta ehtikin näemmä poistua aika paljon nestettä. Tän kaiken rääkin jälkeen voikin pitää melkein ihmeenä, jos kansipahvit/kannet on vielä ehjät. Hermothan täs on jo ihan finaalissa. :mrgreen:
_______________

Dodge 440 '63
Vauxhall Viva HA '64
Ex 9-5 Griffin '00 3.0 V6
Ex 9000 CD '90
D1mebag
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 12, 2016 16:39
Viesti:

Re: V6 öljyt konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja D1mebag »

Dodge63 kirjoitti:Tarina jatkuu.

Kilpuri on ollut taas pari päivää liikenteessä. Hiukan levottomana olen tässä seuraillut moottorin toimintaa. 100km takana ja paisarissa nestepinnan reunoilla oli hiukan öljyä, muuten siistin vihreää nestettä. Liekö sitten vanhoja jämiä irronnut kiertoon, täytyy tarkkailla. Vesitilaa joutui huuhtelemaan ainakin seitsemän kertaa, ennenkuin selkeät öljyjämät lähti kokonaan pois - tai se mitä tyhjennysropusta ulos tuli.

Lämmöt ei oikein edes meinaa nousta normaalille tasolle, ainoastaan kaupungilla jonottaessa. Maantieajossa neula pikemminkin laskee. Paitsi jos lämmityslaite on pois päältä, silloin lämmöt pysyy normaalissa.

Muuten tuntuu toimivan suht normaalisti, miten nyt yli 300 tuhatta ajetulta voi odottaa. Hyvät kyydit kutonen antaa toimiessaan.

Niin se aiemman viestin nesteen kupliminen... ihan vaan vesivajetta ja kiehumista. Sieltä letkuvuodosta ehtikin näemmä poistua aika paljon nestettä. Tän kaiken rääkin jälkeen voikin pitää melkein ihmeenä, jos kansipahvit/kannet on vielä ehjät. Hermothan täs on jo ihan finaalissa. :mrgreen:
Hyvä, että alkaa taas elämä hymyilemään... On se kerinnyt näköjään koettelemaankin. Lämpömittari seilaa itselläkin normiajossa, mutta tyhjäkäynnillä ja taajamissa mittari pysyy normissa... Termari on 1kk vanha ja tänään vaihdoin lämpötila-anturin, mutta ei vaikutusta :oops: ... Totta Turisit kutosen antamista kyydeistä, suorastaan koukuttava :wink:
Vastaa Viestiin