Ostamassa OG 9-5
-
- "Ruisku"
- Viestit: 139
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Ostamassa OG 9-5
Terve.
Olis tossa kiikarissa yks ysivitonen. Autossa on kilsoja vasta vaivaiset 280tkm. Vm 2001 2.0t koneella, automaattiaskilla. Tosi siisti peli. Näkee, että autoa on hyvin pidetty ja huollot tehty säännöllisesti. Kävin koeajollakin ja kaikki tuntu pelaavan kuten pitää. Mietin vaan, että mahtaako tuon ikänen vehje olla ihan pommi? Eikös näissä oo jotain huohotin, jakopää yms tyyppivikoja? Autoa myy liike, mutta tiedän edellisen omistajan nimen. Ajattelin vielä huomenna soittaa hänelle ja kysellä tarkemmin historiasta. Kannattaako ysivitosta edes harkita ostavan, näiden vikojen takia? Auto tulisi meille kakkosautoksi ja itselle työmatka ajoon.
Olis tossa kiikarissa yks ysivitonen. Autossa on kilsoja vasta vaivaiset 280tkm. Vm 2001 2.0t koneella, automaattiaskilla. Tosi siisti peli. Näkee, että autoa on hyvin pidetty ja huollot tehty säännöllisesti. Kävin koeajollakin ja kaikki tuntu pelaavan kuten pitää. Mietin vaan, että mahtaako tuon ikänen vehje olla ihan pommi? Eikös näissä oo jotain huohotin, jakopää yms tyyppivikoja? Autoa myy liike, mutta tiedän edellisen omistajan nimen. Ajattelin vielä huomenna soittaa hänelle ja kysellä tarkemmin historiasta. Kannattaako ysivitosta edes harkita ostavan, näiden vikojen takia? Auto tulisi meille kakkosautoksi ja itselle työmatka ajoon.
Saab... Ainut millä jotain tekee!
Re: Ostamassa OG 9-5
Emäntäkin ettii itselle tomaattia. Kattellu itse saabejakin tyrkylle mutta volvot tuota polttelee.
Mitä itse lukenut näistä alustavasti niin
- öljynvaihtovälit tiheämmät eli 15tkm parantaa koneen kestoa öljyrenkaiden ja laakereiden kunnon suhteen
- tomaattiin vaihettu öljyjä jotta toimii kuin kello, tätä näkee muuten muissakin tomaateissa harvemmin tehdyn
- huohotin päivitetyllä versiolla
- alipaineletkut ehjät eli uusittu jossain välissä
- imm vaihettu
- evap kunnossa
- ruoste ei raiskannut esim takakaaria ja vararenkaan pohjaa läpi
- alusta ei kitise tai kolise, takapään puslat timmit
- jakopää kiristin mitata onko kiristysvaraa
- turbo ei savuta
- nesteet pysyy koneessa eli kansipahvi ehjä, tulpasta näkis alustavasti vähän onko nelonen normi vai polttaako nestettä
Jos ostasin käyttäsin ihan mielenrauhan vuoksi siihen varattavaan toimintatonniin sisällyttäsin heti öljypohjan irti ja sihdin sekä tp-ketjun kunnon kattosin.
Mitä itse lukenut näistä alustavasti niin
- öljynvaihtovälit tiheämmät eli 15tkm parantaa koneen kestoa öljyrenkaiden ja laakereiden kunnon suhteen
- tomaattiin vaihettu öljyjä jotta toimii kuin kello, tätä näkee muuten muissakin tomaateissa harvemmin tehdyn
- huohotin päivitetyllä versiolla
- alipaineletkut ehjät eli uusittu jossain välissä
- imm vaihettu
- evap kunnossa
- ruoste ei raiskannut esim takakaaria ja vararenkaan pohjaa läpi
- alusta ei kitise tai kolise, takapään puslat timmit
- jakopää kiristin mitata onko kiristysvaraa
- turbo ei savuta
- nesteet pysyy koneessa eli kansipahvi ehjä, tulpasta näkis alustavasti vähän onko nelonen normi vai polttaako nestettä
Jos ostasin käyttäsin ihan mielenrauhan vuoksi siihen varattavaan toimintatonniin sisällyttäsin heti öljypohjan irti ja sihdin sekä tp-ketjun kunnon kattosin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Ostamassa OG 9-5
Mieluummin katsoisin tuossa iässä olevaa yli 300tkm ajettua kuin sen alle. Ensinnäkin joko ruuvailtu mittaria tai ajettu pätkäajoa jossa 15 tkm öljynvaihtoväli ei ole hyvä. Siinä 280-320 tkm välissä hajoaa niiin paljon kalliita osia, jos ne ei vielä ole jo hajonnut. abs-yksikkö, ilmamassamittari, laturi, turbo, bensapumppu, moottoriremppaa yms. Näitä kun alkaa hajoamaan kahden kuukauden välein normi huoltojen lisäksi niin jää vain karvainen maku suuhun. ...ja mieluummin kääntyisin foorumin myydään osaston puoleen.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Re: Ostamassa OG 9-5
Itsellä oli 274 tkm. ajettu kun ostin ja kun mittarissa oli 290 tkm., niin oli palanut 3-4 t.€ remontteihin joista siis itse suurin osa vielä tehty.
Korjaamolla olisi mennyt 6-8 t:€ jos itse ei ole mahdollisuutta tehdä.
Oli tietoinen valinta tosin itsellä kun en aihiosta maksanut kun alta 1000 €. Nyt onkin pösötelty 50 tkm. ilman ensimmäsitäkään ongelmaa.
Vielä mennään 2 vuotta jos luoja suo ja sitten uudempaa tilalle.
Mutta kannattaa maksaa läpikäydystä 300 tkm ajetusta vaikka se 4000 € suoraan kun ottaa riskillä 280 tkm. ajettu.
Saattaa hemot säästyä.
Korjaamolla olisi mennyt 6-8 t:€ jos itse ei ole mahdollisuutta tehdä.
Oli tietoinen valinta tosin itsellä kun en aihiosta maksanut kun alta 1000 €. Nyt onkin pösötelty 50 tkm. ilman ensimmäsitäkään ongelmaa.
Vielä mennään 2 vuotta jos luoja suo ja sitten uudempaa tilalle.
Mutta kannattaa maksaa läpikäydystä 300 tkm ajetusta vaikka se 4000 € suoraan kun ottaa riskillä 280 tkm. ajettu.
Saattaa hemot säästyä.
Re: Ostamassa OG 9-5
olet harmillisen oikeassa auto myydään kun alkaa olla 100000 mittarissa ja toisen kerran sitten 250 000 jälkeen
molemmissa tapauksissa ostajalle lankeaa jotakin yllättävää ja sitä piisaa
sitten ne kaverit jotka ostavat niitä yli 300 000 ajettuja autoja joihin on jo joutunut tekemään kaiken kalliin, pääsevät ikäänkuin koira veräjästä eli huolettomia kilometrejä-
avaatko hieman enemmän tuota 3-4 t remontti menoja, jos oikein ymmärsin kyseessä pelkät osat? laukesiko koko driv lina
vanha sananlaskuhan sanoo että ostaessa on voitettava, se pitää paikkaansa myös auton ostossa
molemmissa tapauksissa ostajalle lankeaa jotakin yllättävää ja sitä piisaa
sitten ne kaverit jotka ostavat niitä yli 300 000 ajettuja autoja joihin on jo joutunut tekemään kaiken kalliin, pääsevät ikäänkuin koira veräjästä eli huolettomia kilometrejä-
avaatko hieman enemmän tuota 3-4 t remontti menoja, jos oikein ymmärsin kyseessä pelkät osat? laukesiko koko driv lina
vanha sananlaskuhan sanoo että ostaessa on voitettava, se pitää paikkaansa myös auton ostossa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Turbo"
- Viestit: 293
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Ostamassa OG 9-5
Samaa mieltä myöskin .n.300 000 km ja tietyt paikat läpikäyty kertalleen on varmaan huolettomin . bensapumppu ehkä kahdesti vaihdettuna .
Päivitykset, huollot, öljysihti, jne , jos on n.250 000km eikä mitään vielä tehty on tiettyjä kulutusosia paljonkin tiensä päässä.
Päivitykset, huollot, öljysihti, jne , jos on n.250 000km eikä mitään vielä tehty on tiettyjä kulutusosia paljonkin tiensä päässä.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Ostamassa OG 9-5
Onhan noita juttuja myös ihan hyvin kestäneistä 500 tkm ajetuista, joihin ei ole tarvinnut vaihtaa mitään. Toisaalta itselläkin ollut alle 300 ajettu, jossa moi toinen moottori uusi pumppu, takapään puslat etupään laakerit yms yms.
Eli aika arpapeliä se on jokatapauksessa jos ei historiaa tiedä.
Harvoin kuitenkaan autokilometreistä paranee, eikä ole paljon eroa, onko 14vuotta vanhalla autolla ajettu 250 vai 350 tkm.
Eli aika arpapeliä se on jokatapauksessa jos ei historiaa tiedä.
Harvoin kuitenkaan autokilometreistä paranee, eikä ole paljon eroa, onko 14vuotta vanhalla autolla ajettu 250 vai 350 tkm.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: Ostamassa OG 9-5
Mä voin omalta osaltani auttaa vähä avaamaan tota:mestari kirjoitti:avaatko hieman enemmän tuota 3-4 t remontti menoja, jos oikein ymmärsin kyseessä pelkät osat?
Sytkäkasetti 350
IMM 120
Bensapumppu 70
Etunavat 150-300 (riippuen ostopaikasta, Motonet lienee 150, eBay puolet siitä)
Alusta 50-500 (hyvä käytetty - uus)
Vaihteistoöljyt huuhtelemalla 100
Tai kytkinremontti 250
Puslia apurunkoon ja taka-akseliin ehkä 100?
Jakopää koneeseen 300 (saako viä siihen hintaan?)
Renkaat ja laakerit koneeseen ööö 100?
Kansipahvi 100
Kannen höyläys 50
Puhallinmoottori kai seki 100 maksaa
Virtalukko kaikis on paska ehkä 100 kans
02-> kaikis vuotaa jarrutehostin 150-300 riippuen tuurista ja kuinka tullin kans käy ku ulkomailta tilaa
Joku poropeukalo softannu eli ku uus kone kasas niin varmaa haluaa tarkistuttaa vesa67/carlsson/hook/nappe ettei mäntä sula 150
Noista tuli kalliimman kaavan kautta 2990e
Se lambdaki on jo hyytyny yleensä
Lämppärin kenno vuotaa
Yleensä syylärin pääty vuotaa
Vetonivelki saattaa naksutella olemassaolollaan
Käsijarruosat on loppu
Ruostekukkaki vaivaa jo kaaria
Katsastusinssi paskoo varapyöräkotelon hakullaan
Pakoputki on läpimätä kaikis jossei vaihdettu
Niin ja sitte se 300k ajettu turboki pölläyttelee jo ikävästi
Kampuran asentotunnistinki herjaa jo
Starttiki ehkä starttaa viimeisen starttinsa
Laturiki vinkuu
Ilmastoinnin kompura rääkyy
Ohjaustehostin on sökö
Vesipumppu vuotaa
Pianko tosta 4k tulee, ja ei oo tehty mitään erikoista. Perushuoltoa vaa, kun aikaa ja matkaa on taittunu. Ei kaikki edes viittaa Saabin olevan paska. Se vain kuluu siinä missä muukki.
Lisäks isoin osa noista vioista on semmosia, että niitä pystyy auton viimesillä kilsoilla lykkäämään seuraavalle. Nesteitä voi lisätä, IMMun mittaustulos ei kuskin penkillä tunnu, bensapumppuki ehkä vain pitkäs vedos oireilee, lambda vaa saa auton kuluttaan paljo, nivelet naputtaa, apurunko kolisee, apulaitteet rahisee, pakoputkea voi paikata itseporautuvilla kun askartelee kaljatölkistä palasia, käsijarrullaki pärjää ku säätää sen aina just ennen leimaa eikä koske siihen jne. Seuraava omistaja onki sitte sellanen, joka ei halua ajaa kaikkea paskaks asti vaa huoltaa sitä ruoskaansa. Siinähän sitte maksaa.
Toisaalta halpa auto se femma edelleen on kun vertaa kilpaileviin merkkeihin. Lisäbonusta jos sen halvalla ostaa ja tarkotuksena on pitää sitä pitkään. Lisäks purkuosilla ja vähä ulkomaankauppaa hyödyntämällä säästää paljoki. Ja hajoo ne muukki autot. Ei Saabit ainoita ole. Jos vaikka ostaa MY98 auton, niin onhan se jo kiitettävä 18-vuotias kulkuri.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ostamassa OG 9-5
Hyvää listaa kuluvista osista ja niiden hinnoista.
Minä kääntäisin asian niin päin että muutamalla tonnilla osia vaihtamalla saa parhaimmillaan uutta vastaavan erinomaisen auton, jonka ominaisuudet ei useimmille uusille häpeä.
Mielestäni OG-ysivitosen osat ovat suorastaan halpoja kun muutamalla tonnilla saa kaikki kuluvat osat vaihdettua uusiin.
Minä kääntäisin asian niin päin että muutamalla tonnilla osia vaihtamalla saa parhaimmillaan uutta vastaavan erinomaisen auton, jonka ominaisuudet ei useimmille uusille häpeä.
Mielestäni OG-ysivitosen osat ovat suorastaan halpoja kun muutamalla tonnilla saa kaikki kuluvat osat vaihdettua uusiin.
Matti
-
- "Viggen"
- Viestit: 608
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ostamassa OG 9-5
Tuohon JP_Vetten listaan kun lisätään venanvarrenkumit kannen noston yhteyteen niin ollaan jo taas menossa parempaan suuntaan. Omassa ainakin olivat ihan koppurat. Lisäksi parit rullat apulaiteremelin lisäksi. Ja mahdollisesti remmin kiristin.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ostamassa OG 9-5
Kaasuläppäkotelo unohtu kans listalta. Se on sentää oikeasti kallis, jos uutena ostaa.
Ite tuuppasin sen 4k plus lukematon määrä muuta hilua kun femmani ostin 2 vuotta sitte. Vuosi siitä niin kaasuläppä antautu (Coltilta hyvä käytetty tilalle) ja nyt taas vuosi niin pitkäs täyskaasuvedos vetää vikatilaan. Lienee sytkä-bensapumppu-imm -akselilla vika.
Iso rahallinen boostaus tuli tehtyä, mut tohon kahteen vuoteen on sitte mahtunut n. 100 tkm huoletonta ajoa. Nyt listalla on ton edellisen ongelman lisäksi vähän ehtoopuolella keikkuva alusta. Ehkä ostan uuden, ehkä laitan käytettyä paskaa alle. En tiä viä. Muuten oon sen koko kaks vuotta lykänny paria ongelmaa:
-Jäähdytysnestettä joutuu lisäämään n. 5tkm välein. Samanlainen ollu koko ajan. Olkoot.
-Virtalukkovikaa ollu kans koko ajan ku välillä jää ajovalot päälle.
-Ilmastoinnin kompura örisee ja mankuu kun magneettikytkin kytkee sen.
Muutenhan tää rundi alkaa taas kohta alusta, kun IMM alkaa oleen jo vanha, halpis-Henko on pumppaillu viinaa koko ikänsä, apurunko kolisee ja paukkuu eli ilmeisesti ne senki uretaanipuslat kesti "vain" 100 tkm jne. Edullisia kilometrejä kuitenki ollu nyt jälkikäteen ajatellen, vaikka sillon pari vuotta sitte meinaski alahuuli hetken väpättää.
Ite tuuppasin sen 4k plus lukematon määrä muuta hilua kun femmani ostin 2 vuotta sitte. Vuosi siitä niin kaasuläppä antautu (Coltilta hyvä käytetty tilalle) ja nyt taas vuosi niin pitkäs täyskaasuvedos vetää vikatilaan. Lienee sytkä-bensapumppu-imm -akselilla vika.
Iso rahallinen boostaus tuli tehtyä, mut tohon kahteen vuoteen on sitte mahtunut n. 100 tkm huoletonta ajoa. Nyt listalla on ton edellisen ongelman lisäksi vähän ehtoopuolella keikkuva alusta. Ehkä ostan uuden, ehkä laitan käytettyä paskaa alle. En tiä viä. Muuten oon sen koko kaks vuotta lykänny paria ongelmaa:
-Jäähdytysnestettä joutuu lisäämään n. 5tkm välein. Samanlainen ollu koko ajan. Olkoot.
-Virtalukkovikaa ollu kans koko ajan ku välillä jää ajovalot päälle.
-Ilmastoinnin kompura örisee ja mankuu kun magneettikytkin kytkee sen.
Muutenhan tää rundi alkaa taas kohta alusta, kun IMM alkaa oleen jo vanha, halpis-Henko on pumppaillu viinaa koko ikänsä, apurunko kolisee ja paukkuu eli ilmeisesti ne senki uretaanipuslat kesti "vain" 100 tkm jne. Edullisia kilometrejä kuitenki ollu nyt jälkikäteen ajatellen, vaikka sillon pari vuotta sitte meinaski alahuuli hetken väpättää.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Viggen"
- Viestit: 608
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ostamassa OG 9-5
Kyllähän tämä rassaaminen välillä koettelee. Varsinkin kun ajokki on talouden ainoa auto ja rouva kulkee vuorotöissä. Joskus on ollut vähän hoppu saada tien päälle Lisäksi mammalla karvastelee käytetty valuuttamäärä välillä
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Ostamassa OG 9-5
Samallatapaa näihin kahteen femmaan joutui tekemään remppaa vaikka ostohinnassa oli yli 5000€ ero. Alustaja takajarrut, takapään puslia. Ruostuvatkin näköjään pirulaiset ihan samallatapaa. Silloin -06 ekaa femmaa ostaessaa halvimmat maksoi sen ~10000€ , joten ohan nämä halventuneetkin kivasti 10 vuodessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ostamassa OG 9-5
onneksi saab 96 talviautossa ei ole moista listaa mutta ynnätäänpä huvikseen
katkojan kärjet 8e
Bensapumppu käytetty varaosavehkeestä 0e
vetonivel käytetty varaosavehkeestä 0e
Alusta 8e ,pari iskarin alapään kumia, muita kuluvia osia ei alustassa sitte nolekkaan
Vaihteistoöljyt 24e
kytkinremontti varaosavehkeestä 0e
Jakopää koneeseen 0 e varaosavehkeestä
tasapainoakselin laakerit 70 e
Puhallinmoottori 0e varaosavehkeestä
Virtalukko kaikis on paska 0e varaosavehkeestä
mootorijölyt ja putsari joku 27 e
hieman migitystä kipeään kohtaan tarvittaessa
päästään jonnekkin 130 e tuntumaan
näillä eväillä pitäs mennä pari vuotta railakaasti
katkojan kärjet 8e
Bensapumppu käytetty varaosavehkeestä 0e
vetonivel käytetty varaosavehkeestä 0e
Alusta 8e ,pari iskarin alapään kumia, muita kuluvia osia ei alustassa sitte nolekkaan
Vaihteistoöljyt 24e
kytkinremontti varaosavehkeestä 0e
Jakopää koneeseen 0 e varaosavehkeestä
tasapainoakselin laakerit 70 e
Puhallinmoottori 0e varaosavehkeestä
Virtalukko kaikis on paska 0e varaosavehkeestä
mootorijölyt ja putsari joku 27 e
hieman migitystä kipeään kohtaan tarvittaessa
päästään jonnekkin 130 e tuntumaan
näillä eväillä pitäs mennä pari vuotta railakaasti
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Viggen"
- Viestit: 608
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ostamassa OG 9-5
Mennään jo kivasti off topsuilun puolelle mutta olikos se pihankaunistus/tallintäyte varaosakuuppa ilmanen?
"Hevoseton" mies on huoleton mies