Uusi Saabisti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kariboy
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Syys 17, 2016 11:38

Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Tervehdys, 33 vuotta olen autoilla ajanut ja niitä erinäisen määrän omistanut, nyt ensimmäinen Saab.
2005 9-5 2.0t farkku, Linear + paketit Driving, AS2 ja VIP.
Yhdeltä omistajalta autoliikkeen kautta kuitenkin, mittarissa hieman yli 114 tkm nyt.
Positiivisesti yllättänyt molemmat kuskit perheessä, hiljainen, pehmeä, lämmin ja erittäin hyvä ohjaustuntuma.
Tarpeeksi riuska normaaliin käyttöäauto tarpeeseen.
Taka-akselin puslat kaikki vaihdettu, huollettu ohjelman mukaan.

Ainoat miinukset että on manuaali ja siihen liittyen; vaihdekepissä on reilu välys joka vaihteella, useita senttejä joka suuntaan.
Vaihteet menee kyllä nätisti kaikki päälle eikä keppi heilu kiihdytyksesssä/moottorijarrutuksessa.
-kulumisesta vai säädön puutteesta johtuvaa?

Peruutustutka ilmoittaa olevansa failure, toisinaan toimii, enimmäkseen ei...
9-3 1.8t 2009 STW
Mustang x 2
Escort mk1
Land Rover FL2
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

uus vaihteenvalitsin sinne vaan eli tämmönen, http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-SAAB- ... SwT6pVjUiZ

ja kestävämpi, tarkempi jos vaihdat vielä muovipuslat pronssipusliin , https://www.maptunparts.com/transmissio ... 04-10.html
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
kariboy
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Syys 17, 2016 11:38

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Jaahans, otetaanpa ohjelmaan kilkkeiden vaihto. Kiitos!
9-3 1.8t 2009 STW
Mustang x 2
Escort mk1
Land Rover FL2
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Parkkitutka oikkuilee aika herkästi. Tarkista nyt ensin ettei niissä ei ole lunta, kuraa tai muuta mukavaa nappien päällä. Jos vika jatkuu (puhtaana), jonkun Tech2 luokse kyläilemään, jolloin selviää? onko vika antureissa vai apparin puoleisista antureista. Vaihteet näissä ei ole VAG konsernin tuotteita, joten lievät jäykkyydet ja paikalleen menottomuudet on enemmän ominaisuus. Etanoli- ja mahdollinen tehopäivitys on suotavaa. Autoni on saman ikäinen 2,3t (+200hp, ~400Nm), 155tkm. :mrgreen:
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jos huollettu Long Life ohjelman mukaan , niin öljypohjan putsaus suositeltavaa, samoin kuin siirtyminen 10tkm öljynvaihtoväliin...

Ja jos itsellä olisi käsissä tuollainen vähänajettu helmi, niin tällä kokemuksella vaihtaisin siihen välittömästi mitsubishin turbon.

Ei tuolla garretilla kannata konetta sotkea, ja sadantonnin sisään se hajoaa kuitenkin :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Ja etanolilla tulpat n. 10tkm:n välein. Maksavat Motonetissä n 16€ sarja, tulppa-avain maksaa enemmän. :D
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Ei sitä garrettia kannata vaihtaa ennen kuin hajoaa. Kyllä sillä saattaa yli 300 000Km päästä varsinkin kun ei ole alkupään huohotusvikainen kone kyseessä. Mittaa turbon välys jos asia huolestuttaa. Ottaa aikaa n. 10min.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Paremmat yöunet saa kun vaihtaa heti pois. Taitaa ne 300tkm garretit olla kuitenkin vähemmistössä.
Ja varsinkin kun se garretti laukeaa varoittamatta, niin sitten on kaikki paikat sotkussa.

Mutta paljonhan tämä roikkuu myös siitä onko auto ostettu ns. pitoautoksi, jos ei oo, niin sitten vaan kovaa ajoa,
ja varutua siihen että kun se garretti porsii, niin pahin kauhuskenaario on myös se että koko kone on sökö , >>
paaliin vaan ja uutta :saab: ia tilalle :mrgreen:
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Vastaa Viestiin