9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Savon saapas
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 08:30

9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Savon saapas »

Vm. -04 paljon ajettu dieseli on osoittautunut oikukkaaksi käynnistymään. Jos konetta käyttää päivittäin, tärähtää hyvin käyntiin (paitsi kovalla pakkasella). Auta armias kun seisoo 3+ vrk. niin konetta on pyöritettävä yht. 2-3 minuuttia (eli enemmän kuin täyden akun kesto on), jotta käynnistyy. Käynnistyskaapeleilla saa käyntiin hieman nopeammin.

Olen päätellyt että koneen täytyy saada ilmaa jostakin polttoainejärjestelmään, koska se kuitenkin käynnistyy kun riittävän pitkään jauhatettu. Ikään kuin kone olisi ilmattava joka kerta..? Autoon on käynnistysongelmien vuoksi jo vaihdettu suutinten paluuletkut (yksi liitin oli haljennut), sekä akku uusittu. Hehkut on testattu ja toimivat.

Tuleeko kokeneemmille mieleen mistä tutkia seuraavaksi, tai mistä voi olla kyse?
Saab 9-5 2.2TiD
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5325
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Saa ilmaa. Asiasta lisää haulla. Vähimmällä pääset ku pidät aina yli puoli tankkia dieseliä ja et koskaan jätä keulaa ylämäkeen. Jos auto ei ilman jarrua pysy paikallaan, on se liian jyrkkä Opelin paskapumpulle -> keula alamäkeen.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Savon saapas
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Syys 12, 2010 08:30

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Savon saapas »

Tosiaan, perstuntuma on että käynnistyvyys olisi heikompaa kun tankissa 1/3 tai alle. Voisin yrittää asentaa takaiskuventtiilin polttoaineletkuun jos keksin sieltä järjellisen paikan. Luulisi sen ajavan tässä yhteydessä saman asian kuin täysi tankki..
Saab 9-5 2.2TiD
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Josu »

Ilmaa saa suuttimen ylivuoto letkujen kautta. Vaihda kaikki letkut. Myös ne lyhyet pätkät jotka menee suuttimille. Varo rikkomista muovisia T-kappaleita. Letkun sisäläpimitta 3,2mm.
Saabisti vuodesta-76
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5325
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kaks oon koittanu korjata suuttimien letkuilla. Hifistelin jopa metallisilla haarapaloilla. Ei auttanu. Noitten jälkeen suodattimen tiivisteisiin osotti sormi, ku joku kerto siitä. Ei auttanu sekään. Sitte joku sano laittaneensa sähköpumpun, joka ilmaa sitte systeemin. Pihas oli sellanenki vehje (jonkun muun asentama pumppu) mut se hörppi niin paljo ilmaa, ettei siitäkää ollu apua ellei varttia ruksuttanu sitä pumppua virrat päällä. Sitte jossain ketjus joku kirjotti, että lopullinen vika oli joku yks tiiviste itse syöttöpumpus... Ja sitähän ei käytännös ihan jokanen asentaja vaihda.

Voihan niitten suuttimien letkujen kans tapella ja kiroilla varsinki sen itse pumpulle menevän letkun kans, mut kaikista vähimmällä pääsee kun tankkaa sen juustoraastimen 500 km välein (etanolimiehet tekee samaa, se on normaalia Saabeille) ja Siperian kautta opettelee parkkeeraamaan keula alamäkeen, jos tasamaata ei ole. Kestää seistä vaikka kaks viikkoa ongelmitta, eikä mee aikaa, henkisiä voimia ja rahaa turhauttavaan työhön.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saabium196
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Vaihda koko motti
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2374306
ja ajat vielä tällä kuuhun asti :-)

Mietin että hehkuttaako se oikeesti + jaksaako vanha startti + akku hieman alavireessä = oireesi?
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5644
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ilmaa se saa jostain. Mulla ex. 9-3tidissä vuoti pari kertaa juuri paluuletkut. Hätävarana asensin veneissä käytettävän käsipumpun jolla pumpataan tankista perämoottorille polttoainetta. Asensin sen pumppua ennen sinne tankilta/suodattimelta tulevaan letkuun ja sillä sai vuotatessa pumpattua löpöä sen verran pumpulle että sai kohtuu startilla käyntiin. Jätin sen silloin vuodon paikantamisen jälkeen kiinni ja ei haitannut auton normaalitoimintaa. Vuodon varmaan sais selville kun sinne letkujen väliin pistää alipainepumpun jossa on mittari ja sitten metsästämään mistä väliltä paineet häviää pikkuhiljaa? Vaatii varmaan pidempään sitä alipainetta koska kestää sen 2-3 päivää että hörppii ilmaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Saabium196
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Alkoi pikkasen vanhat oireet uusiutumaan (starttauksen kesto pidemmän seisonnan jälkeen satunnaisesti), luultavasti kun olin d-suodatinkoteloa irroitellut (enkä edes avannut). Sitä sanoi myös ikivanha ketju (hain muistaakseni sanalla 2tid). Eli siinä saa letkuliitokset liikettä, josta ilmaa sisään? Muuta en keksi mikä olisi muuttunut sitten ylivuotoletkujen uusinnan.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
JussiVa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 09, 2014 13:50
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja JussiVa »

tturku kirjoitti:Ilmaa se saa jostain. Mulla ex. 9-3tidissä vuoti pari kertaa juuri paluuletkut. Hätävarana asensin veneissä käytettävän käsipumpun jolla pumpataan tankista perämoottorille polttoainetta. Asensin sen pumppua ennen sinne tankilta/suodattimelta tulevaan letkuun ja sillä sai vuotatessa pumpattua löpöä sen verran pumpulle että sai kohtuu startilla käyntiin. Jätin sen silloin vuodon paikantamisen jälkeen kiinni ja ei haitannut auton normaalitoimintaa. Vuodon varmaan sais selville kun sinne letkujen väliin pistää alipainepumpun jossa on mittari ja sitten metsästämään mistä väliltä paineet häviää pikkuhiljaa? Vaatii varmaan pidempään sitä alipainetta koska kestää sen 2-3 päivää että hörppii ilmaa.
Ei liity aiheeseen mutta etsiessäni googlella tietoa kuuluuko tuollaisen käsipumppuviritelmän paikalla olla takaiskuventtiiliä törmäsin tähän ketjuun. Eihän sattunut olemaan musta 9-3tid, mihin tuo viritelmä on toteutettu? Mulla on juurikin sellainen viritelmä paikallaan ollut koko omistuksen ajan ja nyt ilmeisesti tuo käsipumppu laskee ilmaa läpi pitempiä siivuja motarinopeuksia ajaessa, alkaa pätkimään ja nopeuden ylläpito käy niskoihin. Pumppu ihan lytyssä ja todella pykinyt. Tupakin mittaisen tauon jälkeen meno taas jatkuu jonkin aikaa normaalisti.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5644
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 / 2.2TiD huono käynnistyvyys seisonnan jälkeen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Sun maakunta täsmää kyllä sinne, jonne se auto lähti veljeltä eteenpäin Kiikoisista. Auton väri tosin oli Midnight blue eli tumma metallin sininen. Helppo tunnistaa, Viggen/Aero sähköjakkarat ja sisusta, Konin sportkit alustassa. Tais olla karvan alle 400tkm rullattu kun veli sen myi. IHG-9xx muistaakseni oli rekkari.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin