Missfirejä ja nakutusta pukkas

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Elikkäs autona on 9-5 tehtaan biopower vm 2006. Reilun tankillisen kerkesin etanolilla ajamaan ja toimi kun unelma kunnes tänään reippaammassa kiihdytyksessä kävi nykimään ja SIDiä selatessa huomasin että missfirejä ja nakuja oli kertynyt. Uudelleen kiihdyttäessä en huomannut että keräskö lisää noihin laskureihin mutta auto silti nykii ja ei vedä kunolla ainakaan kovemmin kiihdyttäessä. Rauhallisemmin ajaessa pelaa ihan normaalisti ja tyhjäkäyntikin kuulostaa hyvältä.

Mikähän tuosta olis osannu mennä hajalleen? Auto on keskiviikkona menossa toisen asian takia korjaukseen ja nyt vielä uutta vikaa pukkas päälle :(

Mitään vikakoodia ei antanut eikä ole tietoa onko tuolla ikinä ajettu muulla kuin bensalla, että voiko sillä olla joku yhteys asiaan?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sytytyskasetin versio ja ikä on? Ja tulpat oikeat BCPR7ES-11 ?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Tulpat on juurikin nuo 1000 km ajettu. Kasetti myös uusi mutta motonetistä hankittu eli siis ei alkuperäinen.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Etanolin kanssa suositellaan Saabin alkuperäistä TK3.7 version sytytyskasettia. Foorumilla on ollut juttua että tarvikekasetit eivät yleensä ole etanolin kanssa toimineet.. Joten hanki alkuperäinen TK3.7 version sytytyskasetti, uskoisin vian poistuvan sillä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kiitoksia vastauksesta. Minulla on yksi alkuperäinen kasetti jemmassa valmiste numeroa en muista pitää kattoa huomenna. Edellisessä 9-5ssa tais noin 100 000 km olla paikoillaan ilman ongelmia. Pitää sillä kokeilla huomenna toimiiko paremmin.

Ei ollu halpa tuokaan tarvike kasetti. Jos siinä on vika ni eipä olis paljon tarvinnut lisää laittaa että olis saanu alkuperäisen :|
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Huonokuntoinen ilmamassamittari aiheuttaa myös tuollaista epätasaista kiihdytystä ja sytytyshäiriöitä, mittaa ilmamäärän alakanttiin joka aiheuttaa isommalla kaasulla laihalle menemistä. Tai sitten ilmiö on kasetin ja immun kunnon summa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensapumpun hätähuutokin voi olla. Ensin ei kestä täyskaasua, lopulta ei enää kulje ollenkaan. Kokemusta on...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Noniin. Nyt on toisella kasetilla(tk 3.7) testattu seuraavanlaisin tuloksin. Nakuttamaan ei ruvennu ja missfirejä tais 2 kpl neloselle tulla. Eli parempi ku eilen. Mutta ekassa kiihdytyksessä jäi edelleen jupeltamaan kolmos ja nelosvaihteella jossain 100 km/h nopeudessa. Ei vaan vastannut kaasuun ollenkaan. Toisen vedon otin ehkä vähän tasaisemmalla kiihdytyksellä niin sillon tuntu että pelaa hyvin.

Voisko tuo nyt viitata polttoaineen saanti ongelmaan? Olisiko etanolin käyttöön siirtyminen voinut aiheuttaa jotain tukkeutumista tms.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kannattaapi sitten olla varovainen kun testailee, oma pääsi syystä X jupeltamaan juurikin 100kmh vauhdissa kun antaa enemmän kaasua. Pari kertaa jupelsi ja tän jälkeen oli smetanaa röörissä, kävi osittain kolmella ja täysi koneremontti oli edessä kun oli lähtenyt palasia männistä irti.

Uuden koneen kanssa ja vesan viinasoftan jälkeen ongelma katosi, eli softassa oli ilmeisesti jotakin vikaa (ei ollut tiedossa kenen/millainen softa autossa on).
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ohoh. No eipä parane testailla sitten enempää ennenkun on vika selvitetty. Softa tuossa kyllä on tiedossa ja luotettavalta taholta eli sen suhteen pitäisi olla kunnossa.

Löytysköhän täältä Kuopion seudulta innokasta asiaan vihkiytynyttä henkilöä joka haluaisi korvausta vastaan tutkia/korjata tuota autoa? Saa ilmoittautua :D Alkaa tuo korjaamoissa ravaaminen käydä sen verran kukkaron päälle että kohta on polkypyörään siirryttävä :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tarkasta vielä tulppien kunto, eteenkin se että näkyykö päällisin puolin vaurioita. Foorumilla on ollut juttua myös siitä, että NGK on siirtänyt valmistusta Ranskaan ja joidenkin ranskalaisvalmisteiden kanssa on ollut ongelmia posliinin kanssa, että ovat halkeilleet ja aiheuttaneet missfireä ja ongelmia. Todennäköisesti koskee vain jotain tiettyä valmistuserää koska suurimmalla osalla ei kuitenkaan ole ollut ongelmia Ranskassa tehtyjen tulppien kanssa.

Tilastollisesti katsottuna keskimäärin polttoainepumppu tulee vaihtoikäänsä n. 250tkm tienoilla. Isäukon femmaan vaihdoin ilmamassamittarin varotoimenpiteenä 150tkm huollossa vaikka siinä ei mitään vikaa ollutkaan. Vaihdan myös omaani ilmamassamittarin kun sillä on 150tkm ajettu edellisen uusimisen jälkeen, en viitsi ottaa täystuhon riskiä 100 euron takia.

Mikäli imu- ja ahtovuotoja ei ole niin polttoainepumpun kuntoa voidaan arvioida vertaamalla sidinfon Amul arvoa.. Normaalisti amul tulisi olla jotain -500 ja 500 väliltä. Joissakin lähteissä mainitaan tiukemmat -400 ja 400 arvot mutta...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kiitoksia kaikille vastanneille vinkeistä ja kommenteista. Eiköhän sitä näillä tiedoilla saada saabi kuntoon :D
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Onkos tuo ilmamassamittari noinkin helppo vaihtaa että nuo klemmarit auki ja liitin irti osa pois ja uus käänteisessä järjestyksessä paikoilleen? Vai pitääkö tuossa tietää tai huomioida jotain erikoista?

Tuonhan vois osata ite laittaa paikoilleen jos noin on :D

Ja onko tuo noin 100e hintanen Maptunilla ihan käypänen osa. Motonetistä tais yli 200 e olla onko se jotenkin parempi vai vaan kalliimpi vaihtoehto? Vai olisiko jollakin ehdottaa jotain muuta hyvää vaihtoehtoa.

Jos lähtis tuolla korjauksella liikenteeseen se bensapumppu homma menee kyllä yli oman osaamisen :| Oliko se vielä jotenkin hankalampi tuohon 2006--> vaihtaa kun vanhempiin malleihin vai oonko ihan hakoteillä?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu klemmarit auki, sähköliitin irti ja asentaessa uutta huolehtii että ilman virtaussuunnan näyttävä nuoli osoittaa oikeaan suuntaan... Merkkiliike Jyväskylässä onnistui kerran laittamaan isäukon edelliseen 9-5:seen immun väärinpäin ja siitä seurasikin mielenkiintoisia ilmiöitä ja vikaa haettiin tovi ennenkuin itse huomasin nuolen osoittavan väärään suuntaan.

Maptunin osa on tietääkseni alkuperäinen, eikä se merkkitiskilläkään sen enempää maksa.

http://webshop-fi.saabparts.com/9-5-gen ... assamatare
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Missfirejä ja nakutusta pukkas

Viesti Kirjoittaja jlu »

Ilmamassamittari oli merkkiliikeessä kuluvan viikon keskiviikkona 98,60 €. Perjantaina tilasin, keskiviikkona sain. Ensikertalaisena vaihdoin ilman mitään ohjeita. Otin IMM:ltä eteenpäin menevän putkenpätkän irti, jotta sain helpommin vanhan irti ja uuden paikalleen. Johdon liittimessä olevan paikoillaan pysymisen estävän systeemin kanssa meni varmaan eniten aikaa. Ruuvimeisselillä avustamalla pitäisi irrota kohtalaisen helposti.
9-5 2,0t Wagon -05
Vastaa Viestiin